جستجو
Close this search box.

تاثیر بازاریابی دیجیتال بر استارتاپ ها

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

این روزها کسب و کارها و شرکت‌های زیادی هستند که فعالیت خود را برای اولین بار آغاز می‌کنند و وارد دنیای پررقابت تجارت می‌شوند. برای برخی از کسب و کارهای نوپا تشخیص محصولات یا خدماتی که بتوانند ارائه کنند و به سود خوبی نیز برسند سخت است و دلیل این مهم همان رقابت شدید است. در اینجاست که بازاریابی نقش کلیدی ایفا می‌کند. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد تاثیر بازاریابی دیجیتال بر استارتاپ ها صحبت می‌کنیم.

فهرست مطالب

طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، بسیاری از کسب و کارها و شرکت های نوپا طبق یک استراتژی بازاریابی پیش می‌روند اما اکثر آن‌ها ظرف 2 سال بعد از تاسیس با شکست روبه رو می‌شوند. دلیل این شکست اساسا به اشتباه در انتخاب استراتژی درست در بازاریابی محصولات و خدمات برمی‌گردد.

در عصر دیجیتال، بازاریابی دیجیتال می‌تواند کمک بزرگی به کسب و کارهای کوچک و نوپا کند چرا که تا حد زیادی در هزینه‌های مربوط به ایجاد آگاهی از برند، افزایش نرخ بازدید و ترافیک و نیز جلب مخاطبان و مشتریان جدید صرفه جویی می‌شود. برای کسب و کارهای نوپا که شاید بودجه و سرمایه زیادی نداشته باشند و در عین حال مجبور هستند با غول‌های بازار رقابت کنند بهترین راه برای بازاریابی و دست یافتن به مخاطبان و مشتریان هدف، استفاده از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال است.

منظور از استارتاپ چیست؟ | تاثیر بازاریابی دیجیتال بر استارتاپ ها

منظور از استارتاپ چیست؟

اجازه دهید قبل از اینکه تاثیر بازاریابی دیجیتال بر استارتاپ‌ ها را بررسی کنیم به تعریف جامعی از مفهوم استارتاپ برسیم. شاید تعاریف زیاد و مختلفی از استارتاپ ارائه شده باشد، اما به زبان ساده، استارتاپ (Start-up) یا کسب و کار نوپا به کسب و کاری گفته می‌شود که در مراحل اولیه فعالیت خود قرار دارد. یک شرکت نوپا توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس می‌شود و محصولات یا خدماتی ارائه می‌کند که به اعتقاد موسس یا موسسان آن تقاضای زیادی در بازار دارد.

دو عامل مهم در تشخیص یک استارتاپ وجود دارند. یکی اینکه یک شرکت نوپا در زمینه توسعه و تولید فناوری‌های جدید فعالیت می‌کند یا حداقل برای رشد خود از فناوری‌های جدید استفاده می‌کند. مثلا شرکت‌های دانش بنیان زیادی هستند که توسط چند جوان خوش فکر و مبتکر فعالیت خود را در زمینه‌ توسعه و ساخت اپلیکیشن، فناوری اطلاعات، محصولات نانو و غیره آغاز می‌کنند. اما استارتاپ های زیادی را نیز می‌بینید که محصول یا خدمتی را به واسطه پلتفرم‌های آنلاین یا شبکه های اجتماعی به فروش می‌رسانند.

بر همین اساس، مشاغل خانگی اینترنتی از قبیل غذاهای خانگی آنلاین، بلاگ‌های آموزشی، دست سازه‌ها و صنایع دستی که در شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسند و موارد مشابه دیگر نیز نوعی استارتاپ محسوب می‌شوند.

دومین عامل کلیدی در تعریف استارتاپ قابلیت رشد است. یک استارتاپ این پتانسیل را دارد که با جذب سرمایه و کسب سود بیشتر روز به روز بزرگ‌تر شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و نامدار امروزی که صدها و هزاران نفر کارمند دارند و جزو ثروتمندترین کسب و کارهای جهان قرار گرفته‌اند، زمانی یک استارتاپ و کسب و کار نوپا بوده‌اند که توسط یک یا چند جوان با سرمایه‌ای نه چندان زیاد شروع به کار کرده‌اند. شاید مایکروسافت و اپل بارزترین نمونه‌هایی باشند که روزی یک استارتاپ بوده‌اند.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

به طور کلی، هدف بازاریابی برقرار کردن ارتباط با مخاطبان در زمان مناسب و جای مناسب است. منظور از بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) دستیابی به مخاطب از طریق ابزارها و لوازم برقی، الکترونیکی و اینترنتی است. همه کسب و کارها ازطریق کانال‌های مختلف مثل شبکه های مجازی، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، وب سایت‌ها، بلاگ‌ها، ایمیل، ارسال پیامک، اپلیکیشن‌ها و غیره سعی می‌کنند تا به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

مزایای بازاریابی دیجیتال برای استارتاپ ها

مزایای بازاریابی دیجیتال برای استارتاپ ها

وقتی یک استارتاپ برای ترویج و تبلیغ کسب و کار خود از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کند با محدودیت‌های کمتری مواجه می‌شود. با کمک یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌توانید رشد کسب و کار خود را به طور چشمگیری افزایش دهید. مهم‌ترین مزایای بازاریابی دیجیتال برای استارتاپ‌ها از این قرار هستند:

ارزان ترین شکل بازاریابی

برای یک کسب و کار نوپا تامین سرمایه و منابع یک چالش مرسوم است. برای استارتاپ ها هزینه‌های مختلفی وجود دارند و ناگزیر باید این هزینه‌ها را متحمل شد. هزینه‌های ثبت برند، اخذ مجوزهای قانونی، لوازم و تجهیزات موردنیاز، خرید مواد خام، خرید یا اجاره محل کار و غیره بخشی از هزینه‌های اولیه هستند. با وجود چنین هزینه‌هایی، تخصیص بودجه زیاد به بازاریابی، مثلا تبلیغات تلویزیونی و رادیویی یا بیلبورد، ایده چندان خوبی نیست. بنابراین برای یک کسب و کار نوپا بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه است چرا که نیاز به بودجه یا سرمایه زیادی ندارد.

تعدد کانال های بازاریابی

استارتاپ ها باید این را بدانند که بازاریابی دیجیتال تنها محدود به پلتفرم‌های شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اجتماعی نیست. در بازاریابی دیجیتال راه‌های زیادی برای دسترسی به مخاطبان وجود دارد، مثل تبلیغات کلیکی، بلاگ، وب سایت، ایمیل، سئو و غیره. هر کدام از این کانال‌ها به گروه خاصی از مخاطبان دسترسی ایجاد می‌کنند و مزایای خاص خود را دارند. برای مثال، از طریق بازاریابی ایمیلی می‌توان محصول یا سرویس خود را با جزئیات کامل شرح دهید و معرفی کنید یا از طریق موتورهای جستجو محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنید.

استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانند ترکیبی از تکنیک‌های مختلف مثل بازاریابی در شبکه‌های مجازی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا، ارسال پیامک، تبلیغ در وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و موارد دیگر باشد. پیاده‌سازی درست و موثر این تکنیک‌ها کمک می‌کند تا نام یک برند بیشتر دیده شود و در نهایت ارزش برند بیشتر شود.

ایجاد ارتباط با مخاطب درست و درک بهتر مشتریان  

بر خلاف شیوه‌های سنتی بازاریابی که مخاطب هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند، ابزارهای بازاریابی دیجیتال این امکان را به استارتاپ ها می‌دهند که مخاطب درست را پیدا کنند و او را هدف کمپین‌های بازاریابی خود قرار دهند. بسیاری از پلتفرم‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی ابزارهای تحلیلی در اختیار کاربر قرار می‌دهند که بررسی و مطالعه این تحلیل‌ها کمک بزرگی به تدوین استراتژی‌های بازاریابی می‌کنند. با هدف گرفتن مخاطب درست هزینه‌های بازاریابی نیز کاهش می‌یابند.

پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال این امکان را فراهم می‌کنند که بیشتر با مخاطبان و مشتریان خود در تماس باشید و با آن‌ها تعامل داشته باشید. حتی می‌توانید از مشتریان خود بخواهید که تجربیات، پیشنهادات و انتقادات خود را با شما و سایر مخاطبان شما به اشتراک بگذارند. ارائه همین بازخوردها می‌تواند به بهبود کسب و کار شما و همچنین آگاهی از برند شما کمک زیادی کند. با درک بهتر نیازهای مشتریان، جلب رضایت آن‌ها آسان‌تر می‌شود و می‌توانید روی وفاداری مشتریان بیشتر حساب کنید.

اعتبار برند

ایجاد اعتبار و تصویر درست برای یک برند از طریق بازاریابی دیجیتال آسان‌تر است. شیوه‌های بازاریابی سنتی هزینه زیادی می‌طلبند و کسب و کارهای نوپا که بودجه محدودی دارند نمی‌توانند برای بلندمدت از این شیوه‌ها برای بازاریابی محصولات و خدمات خود کمک بگیرند. این روزها مصرف کنندگان عادت کرده‌اند که قبل از خرید هر چیزی، اول در فضای اینترنت، سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی جستجو و تحقیق کنند و بعد محصول یا سرویسی را می‌خرند که دیدگاه‌های مثبتی در مورد آن خوانده یا شنیده باشند.

اگر نام برند شما در سایت‌ها و بلاگ‌های معتبر وجود داشته باشد و یا از زبان و دیدگاه سایر مصرف‌کنندگان بارها تکرار شود، اعتبار برند شما بیشتر می‌شود و تصویر مثبت و بهتری در ذهن مخاطب نقش می‌بندد. این اعتبار و تصویر ذهنی زمانی که مخاطب قصد خرید گرفته و از بین چند برند حق انتخاب دارد، به تصمیم او و به نفع شما جهت می‌دهد.

تکنیک‌های خلاقانه

بازاریابی دیجیتال کهکشان بی پایان خلاقیت و نوآوری است. هر روز در حوزه بازاریابی دیجیتال امکانات، قابلیت‌ها، ایده‌ها و راه‌های جدید خلق می‌شود. این موضوع به کسب و کارهای نوپا امکان می‌دهد تا گزینه‌های بیشتری برای یافتن، دسترسی پیدا کردن و جذب مخاطب داشته باشند و بازار خود را با روش‌های مدرن و غیرمتعارف، بیشتر و بیشتر گسترش دهند.

تاثیر بازاریابی دیجیتال بر استارتاپ ها

تاثیر بازاریابی دیجیتال بر استارتاپ ها

همان طور که گفتیم، در دنیای تجارت امروز رقابت شدیدی وجود دارد. هر کسب و کاری برای اینکه به موفقیت برسد باید با برنامه عمل کند وگرنه در طوفان رقابت حذف خواهد شد. چیزی که می‌تواند استارتاپ‌ها را تقویت کند استفاده از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی دیجیتال به کسب و کارهای نوپا کمک می‌کند تا با هزینه‌ مناسب و سرعت بیشتر برند خود را به مخاطبان معرفی کنند، فروش خود را افزایش دهند، به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشند و هزینه کمپین‌های بازاریابی خود را کاهش دهند.

منابع: https://www.entrepreneur.com/ – https://businesspartnermagazine.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری