جستجو
Close this search box.

آشنایی با حقوق مشتری در حسابداری

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

مقدمه

«حقوق مشتری» کلیدواژه‌ای است که خیلی از کسب‌وکارها درباره آن سخن گفته و دغدغه دارند و در همین راستا کسب‌وکارهای مختلف برای خود ارزش نامه‌ای به نام «منشور حقوق مشتری» تدوین می‌کنند. حسابداران و کسب‌وکارهای مرتبط با حسابداری نیز از این قاعده مستثنا نبوده و آن‌ها نیز باید به حقوق مشتری احترام بگذارند. 25 اسفندماه روز حقوق مشتری است و ما به‌عنوان نرم‌افزار حسابداری محک مفتخریم تا در این مقاله با حقوق مشتری در حسابداری آشنا شویم و درباره آن بیشتر بدانیم.

فهرست مطالب

حقوق مشتری چیست؟

1. حقوق مشتری چیست؟

قبل از توضیح کلمه حقوق مشتری لازم است منظور خودمان را از «مشتری» دقیقا مشخص کنیم. «مشتری» به کسی گفته می‌شود که کالا یا خدمتی را برای مالکیت و استفاده مستقیم از آن تهیه می‌کند؛ نه این‌که بخواهد آن محصول را به دیگری بفروشد و یا از آن به‌عنوان مواد اولیه برای تولید محصول دیگری استفاده کند. (هرچند امروزه حقوق مشتری برای اشخاصی که کالایی را برای تولید کالای دیگر تهیه می‌کنند استفاده می‌شود). پس حقوق مشتری یعنی قدرت پیگیری مطالبات قانونی توسط افرادی که کالا یا خدماتی را برای مصرف مستقیم تهیه می‌کنند.

2. تاریخچه حقوق مشتری

تا قبل از دهه 1950 مشتریان در مقابل محصولات خریداری شده و همچنین تولیدکنندگان هیچ‌گونه حقی نداشتند و نمی‌توانستند در مقابل خرید محصولات معیوب، محصولات بی‌کیفیت و حتی تبلیغات گمراه‌کننده و دروغین از خودشان دفاع کنند.

در دهه 1950 جنبشی در حمایت از مصرف‌کنندگان شکل گرفت و به خاطر تلاش‌هایی که در این زمینه انجام شد مشتریان توانستند نسبت به کالا یا خدمات غیر مطلوب اعتراض کنند و از مزایایی در این زمینه برخوردار شوند.

این مسئله به‌تدریج در کل جهان فراگیر شد و امروزه در ایران هم مسئله حقوق مشتری مطرح بوده و موردتوجه کسب‌وکارهای مختلف قرار دارد.

3. حقوق مشتری در حسابداری

حقوق مشتری در حسابداری یعنی احترام به حق مشتریانی که کالا یا خدماتی از حسابداران و یا کسب‌وکارهای مرتبط با حسابداری (مانند تولید و پشتیبانی نرم‌افزارهای حسابداری) تهیه می‌کنند.

حقوق مشتری در حسابداری یعنی مشتریان بتوانند در مقابل دریافت هرگونه خدمات بی‌کیفیت، معیوب و غیر منطبق با شعارهای یک حسابدار و یا کسب‌وکارهای مرتبط از خودشان دفاع کنند و حق قانونی خودشان را دریافت کنند.

منشور حقوق مشتری در حسابداری

4. منشور حقوق مشتری در حسابداری

در سال 1962،  4 حق از حقوق مشتری توسط رئیس جمهور وقت آمریکا در کنگره نام برده شد. این 4 حق در سال 1985 و توسط سازمان ملل متحد به 8 حق افزایش پیدا کرد که از آن به‌عنوان «منشور حقوق مشتری» یاد می‌شود.

کسب‌وکارهای کوچک و متوسط زیادی هستند که سرفصل‌های مصوب در سازمان ملل را برای خود شخصی‌سازی کرده و آن را در قالب منشور حقوق مشتری ارائه می‌دهند. ما نیز در این مقاله این سرفصل‌ها را شخصی‌سازی کرده‌ایم و اسم آن را «منشور حقوق مشتری در حسابداری» می‌گذاریم. 7 مورد از این سرفصل‌ها عبارتند از:

4.1. حق آگاهی

مشتریان زمانی می‌توانند از شما خرید کنند که درباره محصول یا خدمات شما اطلاعات کافی داشته باشند. شما به‌عنوان یک حسابدار موظف هستید به مشتری بگویید که دقیقا چه خدمتی را به او ارائه می‌دهید؟

همچنین صاحبان نرم‌افزارهای حسابداری و افرادی که در این شرکت‌ها مدیریت فروش را بر عهده دارند، موظف هستند تمام نکات مهم و لازم را با مشتریان در میان بگذارند. چنان چه مشتری پس از دریافت محصول متوجه شود حسابدار یا صاحب‌امتیاز یک نرم‌افزار حسابداری بخشی از اطلاعات مهم درباره محصول را پنهان کرده است، می‌تواند خدمت یا محصول را پس بدهد و از مجاری قانونی حقوق خود را پیگیری کند.

4.2. حق انتخاب آزاد

دنیای امروز، دنیای رقابت‌ها است و حسابداران مختلفی در اقصی نقاط کشور به ارائه خدمت می پردازند. همچنین شرکت های زیادی هستند که نرم افزار حسابداری تولید کرده و آن را به مشتریان عرضه می کنند.

شما به عنوان یک حسابدار یا صاحب امتیاز نرم افزارهای حسابداری در حالی که برای خود صادقانه تبلیغ می کنید و ویژگی های مثبت محصول خود را بیان می کنید، نباید جلوی انتخاب آزاد مشتری را بگیرید و اگر در جایی ثابت شود که شما با تخریب رقیبان و یا مانع شدن از شناخت آن ها مانع انتخاب آزاد مشتری شدید، مشتری می تواند حقوق قانونی خود را در این زمینه پیگیری کند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

4.3. حق ایمنی

یکی از مهم‌ترین حقوق مشتری در حسابداری، حق ایمنی است. یعنی شما باید به مشتری اطمینان بدهید که اطلاعات مالی او محفوظ بوده و امنیت نرم‌افزارهای حسابداری به‌اندازه‌ای بالا است که اجازه دزدیده شدن اطلاعات را به شما نمی‌دهد. اگر شما هنگام فروش نرم‌افزارهای حسابداری به چنین حقی تصریح نکنید و یا پس از خرید محصول و خدمات امنیت اطلاعات مشتری به خطر بیفتد، مشتری حق پیگیری قانونی خواهد داشت.

حق شنیده شدن

4.4. حق شنیده شدن

یکی دیگر از حقوق مشتری در حسابداری حق شنیده شدن است. یعنی شما باید سازوکاری طراحی کنید که مشتریانی که از محصولات حسابداری شما استفاده می‌کنند، بتوانند انتقادات و پیشنهادات خودشان را با شما در میان بگذارند. این مسئله جدای از این‌که حق مشتری است، فرصت خوبی برای شما است که محصولات حسابداری خودتان را ارتقاء دهید.

4.5. حق رفع مشکلات

نرم‌افزارهای حسابداری مانند دوچرخه نیستند که اگر معیوب بودند آن را با یک دوچرخه سالم عوض کنیم. در همین راستا لازم است تا صاحبان محصولات حسابداری واحدی به نام واحد پشتیبانی داشته باشند. این واحد موظف است تا اشکالات احتمالی نرم‌افزارهای حسابداری را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند. اگر چنین واحدی در کسب‌وکارهای مرتبط با حسابداری وجود نداشته باشد، مشتریان می‌توانند اعتراض کنند.

4.6. حق آموزش

ارائه‌دهندگان خدمات حسابداری (خصوصا نرم‌افزارهای حسابداری) موظف هستند تا چگونگی کار با نرم‌افزارهای خود را به مشتری آموزش دهند. اگر چنین کاری انجام نشود، مشتریان حق اعتراض و پیگیری خواهند داشت.

4.7. حق برخورد محترمانه و عادلانه

شما باید با مشتری مؤدبانه برخورد کنید. شما باید خدمات خود را در اسرع وقت و مطابق با استانداردها ارائه دهید. همچنین ارائه محصولات و خدمات حسابداری شما نباید متناسب با جنسیت، نژاد، درآمد و مواردی از این قبیل متفاوت شود. انسانیت باید معیار قرار گیرد. اگر مشتری خلاف این موارد را احساس کند، حق پیگیری خواهد داشت.

نرم افزار حسابداری محک (طعم جدیدی از حسابداری)

5. نرم‌افزار حسابداری محک، ابزاری برای تحقق حقوق مشتری در حسابداری

گروه نرم‌افزاری محک مفتخر است تا در طول 14 سال فعالیت در عرصه تولید و پشتیبانی نرم‌افزارهای حسابداری فعالیت کرده و با احترام به مفاد هشتگانه حقوق مشتری در حسابداری در خدمت شما باشد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه محصولات محک با محصولات حسابداری محک آشنا شده و در صورت نیاز با واحد فروش این مجموعه تماس بگیرید.

سخن پایانی

امیدواریم مطالب مطرح‌شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. ارائه نظرات شما باعث دلگرمی ما برای خلق محتواهای بهتر و دقیق‌تر خواهد بود. بهترین‌ها را برای شما آرزومندیم.

منابع.

lumenlearning

jenksps

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری