جستجو
Close this search box.

حسابداری بیمارستان | امور مالی و حسابداری در مراکز بهداشتی و درمانی

نوشته شده توسط مهرداد توکلی
زمان مطالعه این مقاله: 9 دقیقه

حسابداری در بیمارستان‌ها یکی از جنبه‌های حیاتی مدیریت این مراکز است. این حوزه به بررسی و مدیریت مسائل مالی، هزینه‌ها، درآمدها و ترخیص بیماران در بیمارستان‌ها می‌پردازد. هدف از ایجاد سیستم حسابداری در بیمارستان‌ها، بهبود کارآیی، کاهش عملیات دستی و ارائه خدمات بهتر به بیماران است. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک، به بررسی حسابداری بیمارستان‌ها می‌پردازیم و نکات مهم در این خصوص را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

حسابداری بیمارستان

حسابداری بیمارستان

هر سازمان، شرکت، نهاد و کسب‌وکاری برای مدیریت درآمد، دارایی‌ها، اموال، هزینه و اسناد رویدادهای مالی خود نیازمند سیستم حسابداری است. بیمارستان‌ها و دیگر مراکز بهداشتی و درمانی نیز به چنین سیستمی برای مدیریت بهینه اطلاعات مالی و تصمیم‌گیری درست برمبنای پردازش این اطلاعات نیاز دارند. دانش و سیستمی که چنین کارکردی را برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دیگر، ایجاد و فراهم می‌کند، حسابداری بیمارستانی نامیده می‌شود.

سیستم ترخیص و حسابداری بیمارستان در یک نگاه

سیستم ترخیص و حسابداری بیمارستان در یک نگاه

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در حسابداری بیمارستان، سیستم ترخیص و هزینه‌یابی است. در این سیستم تمامی امور مربوط به هزینه‌های خدمات درمانی بیماران، شیوه‌های پرداخت، قراردادهای بیمه، محاسبه نهایی برای ترخیص بیمار و مواردی از این دست، مدیریت می‌شود. امروزه این سیستم به کمک نرم‌ افزار حسابداری و زیرسیستم‌ها و ابزارهای اتوماسیون بیمارستانی با سرعت و دقت بالایی اجرا می‌شود. برخی از اجزای دیگر سیستم حسابداری بیمارستانی عبارتند از:

  • حسابداری امور مالی کلی در بیمارستان
  • حسابداری بیماران
  • حسابداری پزشکان
  • عملیات ترخیص
  • خدمات بخش حسابداری

حسابداری بیمارستان دارای مراحل مختلفی است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: تنظیم اسناد مالی توسط بخش امور مالی و حسابداری بیمارستان، درخواست خرید کالا و تجهیزات، رسیدگی به اسناد، ارسال اسناد به بخش اعتبارات یا صدور سند، ثبت اسناد، مشاوره‌های مالیاتی و طبقه‌بندی هزینه‌ها و درآمدها. همچنین برخی از وظایف حسابداران و کارمندان امور مالی بیمارستان عبارتند از:

  • ارائه آمار حساب‌ها در بخش‌های آزمایشگاه، داروخانه، وسایل مصرفی، رادیولوژی، فیزیوتراپی و غیره
  • ارائه گزارش از وضعیت بیمار در هر مرحله از ارائه خدمات درمانی
  • آمار کلی بیماران سرپایی و بیماران بستری
  • بررسی، تنظیم و صدور صورت‌حساب برای بیماران بیمه‌ای
  • تهیه آمار پیش‌پرداخت‌های بیماران

انواع مراکز خدمات بهداشت و درمان

تمامی مراکز خدمات بهداشت، درمان و سلامت از نوع سازمان‌ها یا شرکت‌های خدماتی هستند و حسابداری آن‌ها وجوه مشترک فراوانی دارد که درباره ماهیت آن در بخش‌های بعدی توضیح خواهیم داد. در واقع وجوه تفاوت حسابداری این مراکز با یکدیگر، بیشتر مربوط به مقیاس سازمان، تعداد واحدهای درون آن‌ها، مقیاس خدماتی که ارائه می‌دهند و نوع ارتباط این مراکز با شرکت‌های بیمه است. در ادامه با انواع مراکز خدمات بهداشت، درمان و سلامت آشنا می‌شویم:

  • بیمارستان‌ها: بیمارستان‌ها بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز ارائه خدمات بهداشت و درمان هستند که بیشترین میزان خدمات تخصصی را ارائه می‌دهند. این مراکز همچنین دارای بیشترین تجهیزات تخصصی هستند. برخی از بخش‌های بیمارستان‌های عمومی عبارتند از واحدهای: اورژانس، احیا، بستری، اتاق عمل، ICU، CCU، نوزادان، سوانح و سوختگی و مراقبت‌های ویژه.
  • مراکز جراحی سرپایی: این مراکز مناسب انجام برخی عمل‌های جراحی در خارج از محیط‌های بیمارستانی هستند. برخی از عمل‌های جراحی سرپایی در زمینه‌هایی چون: اورولوژی، گوش، چشم و بینی هستند.
  • مراکز زایمان: در این مراکز، خدمات مراقبت و ارائه مشاوره به خانم‌های باردار، اداره امور زایمان و مراقبت‌های بعد از زایمان ارائه می‌شود. این مراکز دارای تجهیزات کامل بیمارستانی نیستند و زایمان‌هایی که احتمال خطر بالا در آن‌ها وجود دارد در این مراکز انجام نمی‌شوند.
  • مراکز انتقال خون: بانک‌های خون یا مراکز انتقال خون، مراکزی هستند که در آن‌ها افرادی با میل و اراده خود، خون و پلاکت را برای استفاده در مقاصد درمانی برای افراد نیازمند، اهدا می‌کنند.
  • کلینیک‌های پزشکی: کلینیک‌ها مراکزی با مطب‌ها یا واحدهای مجزا هستند. در هریک این واحدها، پزشکان متخصص در رشته‌های گوناگون، خدمات تشخیص و درمان‌های سرپایی و تجویز نسخه‌های دارو را به بیماران و مراجعان ارائه می‌دهند. برخی از کلینیک‌ها از نوع تخصصی هستند و در آن‌ها خدمات درمانی در یک زمینه خاص مانند: زیبایی، دندان‌پزشکی، گفتار درمانی، کاردرمانی و فیزیوتراپی ارائه می‌شوند.
  • مراکز دیابت: تشخیص، درمان و مراقبت از بیماران دیابتی در مراکز دیابت انجام می‌شود. در این مراکز همچنین در مورد سبک زندگی افراد دیابتی به این افراد آموزش داده می‌شود.
  • مراکز دیالیز: بیمارانی با مشکلات حاد کلیوی عموما به خدمات دیالیز منظم خون نیاز دارند. در این مراکز خون این بیماران توسط تجهیزات دیالیز، به‌طور مصنوعی فیلتر می‌شود. بیمارستان‌ها نیز دارای بخش دیالیز خون هستند.
  • مراکز رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی: خدمات سونوگرافی، اشعه ایکس، ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن در مراکز رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی انجام می‌شود. بسیاری از بیمارستان‌ها نیز دارای چنین بخشی در داخل سازمان خود هستند.
  • مراکز روان‌درمانی و اعتیاد: مراکز روان‌درمانی با خدمات روان‌شناسی و روان‌کاوی، مراکز روان‌پزشکی، آسایشگاه‌های اعصاب و روان و مراکز ترک اعتیاد به‌همراه خدمات روان‌درمانی را می‌توان در این گروه قرار داد.
  • خانه‌های سالمندان و معلولان: در این مراکز افراد کم‌توان یا ناتوان به دلایلی چون کهولت سن، آلزایمر، بیماری‌های دوران کهنسالی، کم‌توانی و ناتوانی نگهداری می‌شوند.
  • مراکز توان‌بخشی و ارتوپدی: بسیاری از افرادی که دچار کم‌توانی یا ناتوانی ناشی از انواع بیماری در زمینه تحرک یا عملکرد اعضای بدن هستند، به خدمات این مراکز نیاز دارند. فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی برخی از خدمات این مراکز به‌شمار می‌آیند.
  • مراکز کنترل سلامت از راه دور: در این مراکز، ارائه مشاوره‌های پزشکی، درمانی، سلامتی و روانی از طریق تماس تلفنی یا ارتباط اینترنتی آنلاین انجام می‌شود.
حسابداری بیمارستان زیرمجموعه کدام نوع از حسابداری است؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

حسابداری بیمارستان زیرمجموعه کدام نوع از حسابداری است؟

حسابداری بیمارستان و مراکز سلامت، یک شاخه خاص از حسابداری است که با توجه به حجم و پیچیدگی فرآیندهای مالی در این مراکز، از اصول و روش‌های مختلف حسابداری استفاده می‌کند. در ادامه، این فنون و دانش‌ها را معرفی و دلایل ارتباط آن‌ها با حسابداری بیمارستان را توضیح می‌دهیم.

حسابداری تعهدی

در مراکز ارائه خدمات درمان، بهداشت و سلامت، پرداخت از سوی بیمار در زمان‌های مختلفی انجام می‌شود. گاهی پرداخت، پیش از ارائه خدمت انجام می‌شود؛ مانند زمانی که پیش از انجام ویزیت از سوی پزشک، مبلغ ویزیت به‌صورت کامل و به‌صورت نقدی از سوی کلینیک دریافت می‌شود.

گاهی پرداخت، بلافاصله بعد از ارائه خدمت درمانی انجام می‌شود و در بسیاری موارد نیز مانند زمان استفاده از انواع بیمه‌نامه‌های درمانی، پرداخت یا بخشی از آن، بعد از مدتی و از سوی شرکت بیمه انجام می‌شود. مدیریت این نوع از رویدادهای مالی، نیازمند آشنایی با یکی از رشته‌های حسابداری به نام حسابداری تعهدی است که در نقطه مقابل حسابداری نقدی قرار می‌گیرد. حسابداری تعهدی (Accrual Accounting) یک روش حسابداری است که در آن روندهای حسابداری بدون در نظر گرفتن زمان تسویه حساب یا پرداخت انجام می‌شود. این در حالی است که در روش حسابداری نقدی، رویدادهای مالی تنها در زمان پرداخت یا دریافت وجه، به رسمیت شناخته می‌شوند.

حسابداری خدماتی

بیمارستان‌ها و مراکز سلامت، جزو سازمان‌ها یا شرکت‌های خدماتی هستند که فعالیت‌های آن‌ها به صورت کالای مادی قابل لمس نیست، بلکه به ارائه خدمات به مشتریان می‌پردازند. این نوع سازمان‌ها شامل آموزشگاه‌ها، شرکت‌های حسابداری، تعمیرگاه‌ها، شرکت‌های حمل‌ونقل و مراکز درمانی می‌شوند. حسابداری این سازمان‌ها از اصول و روش‌های خاصی پیروی می‌کند که در گروه حسابداری خدماتی دسته‌بندی می‌شوند.

حسابداری خدماتی سه مرحله اصلی دارد: اول، بررسی رویدادهای مالی که در دوره محاسبه اتفاق افتاده‌اند. دوم، تهیه تراز آزمایشی از حساب‌های کل و معین بر اساس اسناد ثبت شده. سوم، ثبت تعدیلات لازم برای اصلاح حساب‌های کل و معین.

حسابداری هزینه و درآمد

این نوع حسابداری در مراکز سلامت، به شناسایی، طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل، بررسی و گزارش‌دهی هزینه‌ها و درآمدهای مربوط به فعالیت‌های خدماتی این مراکز می‌پردازد. هزینه‌ها مخارجی هستند که برای تولید یا ارائه خدمات صرف می‌شوند و می‌توانند عینی و ملموس یا غیر عینی و غیر ملموس باشند. درآمدها عایدی هستند که از فروش یا ارائه خدمات کسب می‌شوند. هزینه‌ها و درآمدها در حساب‌های موقت با ماهیت بدهکار و بستانکار ثبت می‌شوند. انواع مختلفی از هزینه‌ها و درآمدها در این حسابداری وجود دارند که عبارتند از:

  • هزینه‌های عمومی و اداری: هزینه‌هایی که برای اداره کل مرکز سلامت صرف می‌شوند، مانند هزینه‌های اجاره، برق، تلفن، مالیات و بیمه.
  • هزینه استهلاک: هزینه‌ای که برای کاهش ارزش دارایی‌های ثابت مانند ساختمان، تجهیزات و وسایل نقلیه در نظر گرفته می‌شود.
  • هزینه‌های حقوق و دستمزد: هزینه‌هایی که برای پرداخت به کارکنان و پزشکان مرکز سلامت صرف می‌شوند.
  • هزینه های مالی: هزینه‌هایی که برای تأمین مالی مرکز سلامت از طریق وام‌ها، اوراق بهادار و سایر منابع پرداخت می‌شوند، مانند هزینه‌های بهره، کارمزد و کمیسیون.
  • هزینه‌های توزیع و فروش: هزینه‌هایی که برای بازاریابی، تبلیغات، حمل و نقل و فروش خدمات مرکز سلامت صرف می‌شوند.
  • درآمد از فروش خدمات: درآمدی که از ارائه خدمات درمانی، بهداشتی و سلامتی به بیماران و مشتریان کسب می‌شود.
  • درآمد از سایر منابع: درآمدی که از منابع غیر اصلی مرکز سلامت کسب می‌شود، مانند درآمد از سود سهام، کمک‌های مالی، کرایه و اجاره.

حسابداری حقوق و دستمزد

این بخش از حسابداری در مراکز سلامت، به مدیریت امور مالی کارکنان و پرسنل یک مرکز سلامت می‌پردازد. برای این کار، حسابداران بیمارستان باید میزان حقوق، مزایا و دستمزد هر فرد را بر اساس قوانین و مقررات موجود تعیین کنند و اسناد حسابداری مربوطه را ثبت، بایگانی و گزارش کنند. این اسناد شامل فیش حقوقی، لیست حقوق و دستمزد، برگه بیمه، برگه مالیات و سایر مدارک مالی هستند. حسابداری حقوق و دستمزد از روش‌های مختلفی برای محاسبه و ثبت این امور استفاده می‌کند که بستگی به نوع و ساختار مرکز سلامت دارد.

انجام امور حسابداری بیمارستان در بخش امور مالی

امور مالی یکی از مهم‌ترین واحدها در مراکز بهداشتی و درمانی است که بر تمامی فرایندهای مالی نظارت دارد. این بخش عموما مجموعه‌ای از امکانات، منابع و نیروی انسانی از کارمندان و حسابداران را در اختیار دارد و تمامی آن‌ها هدف واحدی را دنبال می‌کنند.

این هدف همان ثبت، طبقه‌بندی، گردآوری و بایگانی اسناد مالی و انجام تمامی محاسبات مرتبط با مسائلی چون: هزینه، درآمد، سود و زیان، بودجه، بیمه، حقوق، مزایا و مالیات و نیز ارائه گزارش‌ها به مدیران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است.

گستردگی وظایف، تعداد واحدها و تعداد کارمندان بخش امور مالی در مراکز خدمات بهداشت و درمان، بستگی به وسعت مرکز و گستردگی خدمات آن دارد. برای مثال تعداد واحدهای بخش امور مالی در یک بیمارستان بسیار بیشتر از تعداد واحدهای بخش امور مالی در یک کلینیک یا خانه بهداشت است. برای درک این موضوع با واحدها و شرح وظایف مسئولان هریک آن‌ها در یک بیمارستان (به‌عنوان نمونه) آشنا می‌شویم.

بخش امور مالی بیمارستان

امور مالی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر بیمارستان است که بر روند ارائه خدمات درمانی و بهداشتی تأثیر می‌گذارد. امور مالی بیمارستان شامل چندین زیرمجموعه است که هر یک وظایف خاصی را انجام می‌دهند.

حسابداری در این واحد مسئول ثبت و گزارش عملیات مالی بیمارستان است. این کار شامل صدور صورتحساب‌ها، پرداخت حقوق و مزایا، تهیه بودجه و گزارشات مالی، مدیریت حساب‌های بانکی و مالیاتی و انجام بازرسی‌های داخلی و خارجی است. حسابداری با سایر واحدهای بیمارستان همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که منابع مالی بیمارستان به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بخش دیگری از امور مالی بیمارستان واحد بیمه است. این واحد مسئول بررسی و تأیید پوشش بیمه بیماران، ارسال درخواست‌های بازپرداخت به شرکت‌های بیمه، پیگیری مطالبات و اخذ حق الزحمه از بیماران است. واحد بیمه با بیماران، پزشکان، شرکت‌های بیمه و سایر ذینفعان ارتباط برقرار می‌کند تا از رعایت قوانین و مقررات بیمه اطمینان حاصل کند.

واحد حسابداری عملیاتی و درآمد

واحد حسابداری عملیاتی به دو موضوع حسابداری عملیاتی (Operational Auditing) و درآمد (Income) رسیدگی می‌کند. حسابداری عملیاتی عبارت است از: فرآیند ارزیابی اثربخشی، صرفه اقتصادی و کارایی عملیات‌ها و ارائه گزارش نتایج ارزیابی به‌همراه پیشنهادهای عملی به مدیر امور مالی بیمارستان. این واحد در بخش درآمد نیز داده‌های مالی مرتبط با درآمد حاصل از فروش یا ارائه خدمات بیمارستانی را مدیریت می‌کند. برخی از وظایف کلی این واحد عبارتند از:

  • نظارت بر دریافتی‌های صورت‌حساب‌های بیماران بستری و سرپایی
  • ثبت دریافتی‌ها: کسورات مالیاتی، بیمه‌ای و شماره چک‌ها در سیستم حسابداری عملیاتی
  • تهیه آمار از نحوه و میزان وصول مطالبات به مدیر امور مالی
  • دریافت مدارک بیماران تصادفیو تکمیل و ارسال مدارک به‌همراه نامه به مراجع مربوطه

واحد صدور چک – دریافت و پرداخت

واحد صدور چک که در برخی سازمان‌ها به آن اداره دریافت و پرداخت نیز می‌گویند، یکی از واحدهای بسیار مهم با وظایف حساس در زمینه ثبت و صدور چک، حواله‌های نقدی، برگه‌های محاسباتی، اسناد هزینه و پیش‌پرداخت‌ها است. با برخی از وظایف این واحد در بیمارستان‌ها آشنا می‌شویم:

  • ثبت تمامی اطلاعات مرتبط با چک‌ها و دریافتی‌ها در هر روز
  • تهیه صورت مغایرت بانکی
  • تهیه صورت مغایرت با شرکت‌های طرف قرارداد
  • صدور چک‌های مرتبط با کارکنان، پزشکان، شرکت‌های طرف قرارداد
  • کنترل تایید چک‌ها توسط مدیر امور مالی و رییس بیمارستان
  • پیگیری مطالبه‌ها

واحد رسیدگی

کنترل و بررسی اولیه تمامی اسنادی که به بخش امور مالی بیمارستان وارد می‌شوند برعهده واحد رسیدگی است. این واحد اسناد را برای ثبت در سیستم حسابداری و مالی بیمارستان به واحد صدور سند ارسال می‌کند. برخی از این اسناد عبارتند از:

  • دستورهای پرداخت
  • تنخواه‌ها
  • کارکرد پاراکلینیک‌ها
  • اسناد هزینه
  • کارکرد پیمانکاران طرف قرارداد با بیمارستان

واحد صدور سند

ثبت‌های حسابداری یکی مهم‌ترین بخش روندهای حسابداری به‌شمار می‌آید. اسناد حسابداری از نوع اسناد و مدارک مثبته هستند و رویدادهای مالی را دربرمی‌گیرند که باید ثبت شوند. این ثبت در بیمارستان در بخش صدور سند انجام می‌شود. بنابراین تمامی اسنادی که توسط واحد رسیدگی به آن‌ها رسیدگی شده است در واحد صدور سند در سیستم مالی ثبت می‌شوند.

واحد انبار و اموال

انبار محل تجمع و گردآوری و تخصیص سرمایه‌ها در هر سازمان است. در بیمارستان‌ها نیز علاوه بر انبارهای فیزیکی، واحدی به نام واحد انبار و اموال وجود دارد که مدیریت امور انبار و مدیریت اسناد مربوط به آن را برعهده دارد. برخی از وظایف این واحد عبارتند از:

  • مدیریت اسناد مثبته انبار
  • ثبت مبالغ ریالی و تعداد و مقدار تمامی خریدها از: کالاها، اجناس و ملزومات مصرفی اداری، پزشکی، درمانی، خدماتی و غیر اداری
  • ثبت تمامی اموال بیمارستان از تجهیزات پزشکی و غیر پزشکی
  • انجام عملیات انبارگردانی دوره‌ای و سالیانه
  • انجام محاسبات استهلاک ماشین‌آلات، اموال، تجهیزات، ساختمان‌ها و مانند آن
  • تطبیق گزارش‌های انبار با جزئیات دفاتر مالی

واحد امور قراردادها

قراردادها در یک سازمان خدماتی مانند بیمارستان و نیز مراکز بهداشتی و درمانی دیگر در گروه کلی قرار می‌گیرند. این دو گروه عبارتند از: قراردادهای بیمه‌ای و قراردادهای غیر بیمه‌ای. قراردادهای بیمه‌ای ممکن است از انواع بیمه درمان تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، بیمه درمانی نیروهای مسلح و حتی بیمه‌های دیگری چون بیمه‌های خدمات درمانی کارمندان برخی بانک‌ها و مانند آن باشد. این بیمه‌ها همچنین ممکن است از نوع بیمه انفرادی یا گروهی و یا بیمه تکمیلی باشند.

از وظایف واحد امور قراردادهای بیمارستان در بخش قراردادهای بیمه‌ای می‌توان به این موارد اشاره کرد: نظارت بر قراردادهای بیمارستان با شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی، انعقاد قراردادهای بیمه، انعقاد قراردادهای چکاپ و بیمه گروهی با سازمان و شرکت‌های مختلف دولتی و خصوصی، ارائه خدمات مشاوره به مراجعان در رابطه با امکان یا عدم امکان استفاده از خدمات بیمه و پیگیری کسورات مرتبط با بیمه.

قراردادهای غیر بیمه‌ای عبارتند از: تمامی قراردادهای منعقد شده بین بیمارستان به‌عنوان یک شرکت با افراد حقیقی و حقوقی، مانند قراردادهای داخلی، پیمانکاری، قراردادهای خرید تجهیزات پزشکی، ملزومات مصرفی، مواد مصرفی غیر پزشکی و مانند آن. این واحد در این بخش همچنین به اموری چون برگزاری مناقصه‌ها و مزایده‌ها و تشریفات قانونی مرتبط با آن‌ها رسیدگی می‌کند.

واحد ترخیص

در برخی از بیمارستان این واحد با عنوان واحد پذیرش و ترخیص خوانده می‌شود و توسط کارشناسان پذیرش و ترخیص اداره می‌شود؛ زیرا بین دو عملیات پذیرش و ترخیص در واحدهای درمانی و خصوصا بیمارستان‌‌ها ارتباط مستقیمی وجود دارد.

در عین حال از نظر حسابداری، عملیات ترخیص دارای اهمیتی بسیار ویژه است. همچنین وظایف کارمندان بخش ترخیص فقط موکول به زمان ترخیص بیمار نمی‌شود بلکه از زمان ورود بیمار به بیمارستان تا زمان ترخیص او در جریان است. برای درک بهتر این موضوع با وظایف واحد ترخیص بیمارستان آشنا می‌شویم:

  • ارائه اطلاعات هزینه بستری بیماران براساس نوع خدمات درمانی و نوع بیمه‌نامه بیمار
  • ارائه خدمات مشاوره به بیمار یا همراهان او برای دریافت معرفی‌نامه
  • تطبیق معرفی‌نامه بیمار با نکات و مفاد قرارداد بیمه
  • اعلام مبلغ علی‌الحساب برای واریز
  • تایید وجه علی‌الحساب واریز شده به حساب بیمارستان
  • ارائه برگه استعلام هزینه‌های درمانی به بیمار یا همراهان او در دوران بستری
  • تنظیم و ارائه گزارش‌های مالی به مدیریت امور مالی بیمارستان
  • استرداد قبوض پرداختی سرپایی
  • استرداد مبالغ پذیرش بیمارانی که از بستری شدن منصرف شده‌اند
  • کنترل پرونده بیماران از نظر مهر، امضا، تسویه حساب بخش‌های بیمارستانی، کدهای عمل جراحی، ویزیت‌ها و مشاوره‌ها

واحد حقوق و دستمزد

فعالیت‌های واحد حقوق و دستمزد عموما مبتنی‌بر دانش حسابداری حقوق و دستمزد است. کارمندان این بخش عموما از بین متخصصان حرفه‌ای حسابداری حقوق و دستمزد انتخاب و استخدام می‌‎شوند. برخی وظایف این واحد در بیمارستان‌ها عبارتند از:

  • محاسبه موارد حقوق و دستمزد ماهیانه پرسنل خدماتی، کارگران، کارمندان اداری، پزشکان، مسئولان کلینیک‌ها، جراحان و حسابداران در مجموعه بیمارستان
  • محاسبه، نظارت، بررسی و اصلاح کارکردهای اعلام شده از سوی واحد کارگزینی در هر ماه
  • محاسبه تسویه حساب‌های کارمندان رسمی و قراردادی

گاهی اوقات محاسبات فیش حقوقی پرسنل بسیار پیچیده و زمان‌گیر است و همچنین خطاهای محاسباتی نیز رخ می‌دهد. از این رو استفاده از نرم افزار حسابداری برای انجام این امور بسیار حائز اهمیت است.

حقوق حسابدار بیمارستان چقدر است ؟

حقوق حسابدار بیمارستان چقدر است ؟

بر اساس نظرسنجی های مردمی ، کار در امور مالی بیمارستان سختی های خودش را دارد اما درآمد آنها به نسبت اینکه در بیمارستان خصوصی کار می کنند یا دولتی متغیر است . حقوق حسابدار بیمارستان به نسبت خوب است به طور معمول از 12 میلیون تومان در ماه به بالا است.

واحد بایگانی اسناد مالی

بایگانی اسناد مالی بیمارستان‌ها، به‌معنای دسته‌بندی، ایجاد نظم و محافظت از کلیه اسناد رویداد‌های مالی در بیمارستان‌ها است. بایگانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ممکن است از نوع سنتی (بایگانی فیزیکی) و مدرن (بایگانی اسناد در نرم‌افزارهای حسابداری و مدیریتی ابری) یا ترکیبی از هر دو نوع سیستم سنتی و مدرن باشد. تمامی اسناد رویدادهای مالی در این واحد، ثبت و نگهداری می‌شود.

واحد گزارشات بوجه

تهیه، تنظیم و ارائه گزارشات بودجه به‌طور ادواری در یک بیمارستان برعهده واحد گزارشات بودجه بیمارستان است. این گزارش‌ها ممکن است به‌صورت فصلی، شش‌ماهه یا سالیانه ارائه شوند. برخی از این گزارش‌ها عبارتند از:

  • گزارش عملکرد پاراکلینیک‌ها
  • گزارش عملکرد کلینیک‌ها
  • گزارش درآمد و هزینه
  • گزارش بودجه و عملکرد به‌صورت مقایسه‌ای
  • تهیه و تنظیم بودجه سالیانه

واحد حقوق پزشكان

مساله دستمزد و حقوق پزشکان بخش‌های مختلف و رسیدگی به نکات و قوانین آن، دارای چنان اهمیتی است که در بسیاری بیمارستان‌ها واحد مجزایی به این مساله اختصاص یافته است. انجام تمامی محاسبات مرتبط با حقوق و دستمزد پزشکان براساس آخرین مصوبه‌های دولتی و نظارت بر قوانین و قراردادهای منعقد شده بین پزشکان و بیمارستان، ثبت کسورات مالیاتی و بیمه‌ای و صندوق پزشکان از جمله وظایف واحد حقوق پزشکان در بیمارستان است.

واحد دريافت و پرداخت بيماران سرپايي

حسابداری امور مالی مرتبط با دریافت‌ها و پرداخت‌های بیماران سرپایی در بیمارستان‌ها برعهده واحد دریافت و پرداخت بیماران سرپایی است. این بیماران عموما بعد از پذیرش، مبلغ مشخص شده در قبوش بیمارستانی یا کلینیکی را به‌صورت نقدی در صندوق‌های بیمارستان با کارت اعتباری یا پول نقد پرداخت می‌کنند. رسیدگی به این دریافت و پرداخت‌ها، استردادها، گزارشات عملکردی صندوق‌ها و ثبت موارد در دفاتر یا نرم‌افزارهای حسابداری در این واحد انجام می‌شود.

واحد صندوق پزشکان

در برخی از بیمارستان‌ها برای ایجاد و پیگیری اسناد مرتبط با تسهیلات در نظر گرفته برای پزشکان و کادر درمانی، واحدی وجود دارد به‌نام صندوق پزشکان. در صورت شکل‌گیری این واحد، پزشکان با پرداخت حق عضویت ماهانه از مزایای تعریف شده در اساسنامه این صندوق‌ها بهره‌مند می‌شوند.

انجام کلیه امور حسابداری با نرم افزارهای حسابداری محک

گروه نرم‌ افزاری محک یکی از شرکت های پیشرو در زمینه طراحی، تولید و توزیع نرم‌افزارهای حسابداری برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک است. محک با ارائه محصولات متنوع، کارآمد و به‌روز در زمینه حسابداری، سعی در رفع نیازها و چالش‌های مشتریان خود دارد و با بهره‌گیری از روش‌های نوین و تکنولوژی‌های پیشرفته، نرم‌افزارهایی را طراحی و تولید می‌کند که با استانداردهای حسابداری و نیازهای مشتریان هماهنگ باشد.

منبع:

School of business

pubmed

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهرداد توکلی
مهرداد توکلی
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری