جستجو
Close this search box.

آشنایی با مهارت های رهبری کسب‌وکار

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 10 دقیقه

مهارت های رهبری برای رونق کسب و کار کدام است؟ شاید شما صاحب یا مدیر کسب‌وکار باشید؛ اما این مسئله اصلا به ‌معنای رهبری کسب‌وکار نیست. رهبری کسب‌وکار مفهومی فراتر از همه این‌ها دارد و اگر صاحب کسب‌وکاری رهبر کسب‌وکار هم باشد، می‌تواند با مدیریت درست منابع انسانی یک جهش شگفت‌انگیز در کسب‌وکار خود ایجاد کند. البته همه صاحبان کسب‌وکار لزوما رهبر کسب‌وکار نیستند و خیلی از صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ برای ارتقاء بخش‌های مختلف کسب‌وکار افرادی را استخدام می‌کنند که بتوانند در بخش‌های مختلف نقش یک رهبر کسب‌وکار را ایفا کنند.

فهرست مطالب

از آن‌جا که همه توانایی‌ها قابل‌ یادگیری هستند، رهبری کسب‌وکار نیز قابل یادگیری است و در این مقاله ما فهرستی از مهارت های رهبری کسب‌وکار را بررسی خواهیم کرد.

ارتباط سازنده با دیگران

ارتباط سازنده با دیگران

شاید شخصیت شما درون‌گرا باشد و چندان علاقه‌ای به برقراری ارتباط با دیگران نداشته‌باشید؛ اما اگر می‌خواهید نقش مؤثری ایفا کنید، باید به‌صورت بالقوه این توانایی را در خودتان ایجاد کنید و هر زمان که احساس می‌کنید لازم است، از این توانایی استفاده کنید.

طبق داده‌های یکی از شرکت‌های آماری، کسب‌وکارهایی که در آن‌ها روابط دوستانه حکمفرما است و کارکنان توانایی خوبی برای برقراری ارتباطات مؤثر با دیگران دارند، 21 درصد بهره‌وری بیشر، 37 درصد غیبت شغلی کمتر و 41 درصد نقص کیفیت پایین‌تر را شاهد هستند.

پس اگر می‌خواهید به‌معنای واقعی کلمه رهبری کسب‌وکار را بر عهده بگیرید، باید این مهارت‌ را در خودتان تقویت کنید و حتی بتوانید میان کارمندانی که آن‌ها هم مثل شما درون‌گرا هستند، ارتباط ایجاد کنید. برای افزایش مهارت ارتباطات می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • در جلسات کاری بیشتر نظر بدهید و با بیان دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات خود زمینه را برای انتقال تجربیات و مهارت‌های خود به دیگران آماده کنید.
  • از اقدامات مثبت همکاران خود تشکر کنید و با این‌کار محبت خود را در دل آن‌ها جای بدهید.
  • اگر می‌توانید در فضای غیرکاری و به‌بهانه‌های مختلف با همکاران خود ارتباط برقرار کنید و نشان دهید تعادل کار و زندگی برای شما مهم است.

چابکی و آمادگی برای تغییر

در یک تحقیق معتبر که در سال 2018 انجام شد،  چابکی و آمادگی برای تغییر یکی مهم‌ترین مهارت‌های رهبری محسوب شده‌است. دلیل این مسئله بسیار واضح است. در قرن 21 محیط کسب‌وکارها مرتبا در حال تغییر هستند و رهبران کسب‌وکار باید بیش از هر زمان دیگری آمادگی برای تغییر را بپذیرند و خود را با شرایط جدید وفق دهند.

پذیرش تغییرات باعث می‌شوند کسب‌وکار شما در صنعت عقب نماند و شما همیشه بتوانید مزیت رقابتی خود را حفظ کنید و پابه‌پای جامعه پیش بروید و سود کنید.

برای این‌که بتوانید در رهبری کسب‌وکار به‌معنای واقعی کلمه موفق عمل کنید، باید توانایی برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی منابع انسانی را درخودتان ایجاد تقویت کنید. مرتبا از خودتان بپرسید  که با توجه به شرایط جدید چگونه می‌توانید منابع انسانی و … را مدیریت کنید؟ آیا کسب‌وکار شما متناسب با شرایط روز در حال حرکت است؟ چه فرصت‌ها و تهدیدهایی پیش‌روی تغییرات جدید کسب‌وکار شما وجود دارد؟ متناسب با پاسخ‌هایی که پیدا می‌کنید، طرح جدید مدیریت منابع در کسب‌وکار را ترسیم کنید.

نوآوری و خلاقیت

نوآوری و خلاقیت

به‌ نظر شما چه اتفاقی باعث شد اپل در صنعت رایانه، موبایل، تبلت و … پیشرو باشد؟ جواب بسیار ساده است. فقط و فقط خلاقیت! اپل با در نظر گرفتن کاربران، نوآوری‌هایی ایجاد کردند که باعث شد محصولات اپل کاربرپسندتر باشد و همین مسئله باعث می‌شود کاربران علاقه بیشتری به پرداخت هزینه بالاتر داشته‌باشند.

استیوجابز با استفاده از اکسیر خلاقیت توانست مرتبا در اپل تحول ایجاد کند و همین خلاقیت باعث شد او یکی از رهبران بزرگ فناوری (حتی تا امروز که قریب ده سال از فوت او می‌گذرد) محسوب شود.

در یک مطالعه جهانی یافته‌ها نشان داد که راز رشد اقتصادی و اجتماعی، باز کردن قوه خلاقیت است. یکی از مهارت‌های رهبری کسب‌وکار مدیریت خلاقیت‌ها است؛ به این معنا که رهبران کسب‌وکار هم خودشان خلاقیت داشته‌باشند و هم این توانایی را در کارکنان خودشان ایجاد کنند. در ادامه به چند روش کاربردی برای خلاقیت خواهیم‌پرداخت:

  • زمانی را برای تفکر استراتژیک اختصاص دهید. دراین بین برای فکر کردن به ایده‌ها و یا پیشنهادات جدید استفاده‌کنید. سعی کنید به ایده‌هایی برسید که بیشترین بهره‌وری و کمترین هزینه را داشته‌باشد.
  • جلسه بارش فکری برگزار کنید. برگزاری جلسات بارش فکری با همکاران باعث می‌شود این فرصت را داشته‌باشید ایده‌های همکاران خود را با هم ترکیب کنید و در نهایت به یک ایده عالی دست پیدا کنید.
  • مکان‌های جدید را امتحان کنید. به‌جای این‌که اتاق خود را به محل ایده‌پردازی تبدیل کنید، سعی کنید خودتان به‌تنهایی یا با همکارانتان در فضایی متفاوت (مانند پارک، جنگل، دریا و …) به ایده‌پردازی بپردازید. استفاده از طبیعت در کشف راه‌حل‌ها و ایده‌های جدید بسیار راهگشا است.
ایجاد انگیزه در کارکنان

ایجاد انگیزه در کارکنان

یکی از هیجان‌انگیزترین مهارت‌های رهبری کسب‌وکار، ایجاد انگیزه در کارکنان است. اگر شما صاحب کسب‌وکار باشید اما نتوانید به‌اندازه کافی در مخاطبان خودتان انگیزه ایجاد کنید، کسب‌وکار شما حتما شکست خواهد خورد.

در پژوهشی که بر روی 1000 کارمند ایالات متحده انجام شده‌است، هنگامی که مدیران کسب‌وکار از اقدامات کارمندان تشکر نمی‌کنند، عملکرد کارکنان تا 60 درصد کاهش پیدا می‌کند و خب علی‌القاعده عکس مسئله هم صادق است.

البته منظور ما از ایجاد انگیزه در کارکنان بیان مسائل موهوم و غیرواقعی نیست. بلکه با یک روش ساده می‌توانید این‌کار را انجام دهید. سعی کنید حتما حتما از کارمندان خود قدردانی کنید. در روایات ما هست که «من لم یشکر المخلوق، لم یشکر الخالق» یعنی اگر شما از بندگان خداوند سپاس‌گزاری نکنید، از خدا هم سپاس‌گزاری نخواهید‌ کرد. کارکنان زمانی که احساس کنند زحمات آن‌ها دیده می‌شود، احساس مثبتی پیدا می‌کنند و بابت این مسئله سپاس‌گزار خواهند بود. خیلی اوقات یک سپاس‌گزاری خشک‌وخالی بسیار بهتر و بیشتر از سایر تشویق‌ها مؤثر است.

تصمیم‌سازی

‌تصمیم‌سازی را می‌توان یکی از ضروری‌ترین مهارت‌های رهبری کسب‌وکار دانست. رهبران کسب‌وکار تصمیم‌گیرندگان حرفه‌ای هستند. آن‌ها می‌دانند که تصمیمات آن‌ها (به خصوص تصمیمات بزرگ و راهبردی) در سرنوشت همکاران و مشتریان آن‌ها اثرگذار است؛ لذا باید تمام این تصمیم‌ها منطقی و محکم اتخاذ شود. رهبران کسب‌وکار می‌دانند که تصمیمات آن‌ها سرنوشت نهایی کسب‌وکار آن‌ها را مشخص می‌سازد و در همین راستا تمام دقت خود را در این زمینه به‌کار می‌برند. احتمالا این مسئله برای شما هم مهم و راهبردی باشد؛ در همین راستا نکاتی درباره تصمیم‌سازی را با شما در میان خواهیم گذاشت:

  • در تصمیم‌سازی ارزش‌های خودتان را مشخص کنید. به‌یاد داشته‌باشید خوبی یا بدی تصمیم‌ها ارتباط مستقیمی با نظام ارزشی حاکم بر شما و سازمان شما دارد و در تمام تصمیم‌گیری‌ها باید به این مسئله توجه ویژه داشته‌باشید.
  • نظام ارزشی سازمان را تشخیص دهید. باید بدانید سازمانی که در آن مشغول فعالیت هستید (البته اگر خودتان صاحب کسب‌وکار نیستید) از چه نظام ارزشی پیروی می‌کند؟ باید تمام نظام ارزشی حاکم بر کسب‌وکار را کشف کنید.
  • نظام ارزشی خودتان به‌عنوان یک رهبر کسب‌وکار را مشخص کنید. شما قرار است از چه اخلاق کاری پیروی کنید؟ چه اصولی برای شما مهم هستند که به‌هیچ‌وجه حاضر نیستید آن‌را زیر‌پا بگذارید؟ فهرست کاملی از این ارزش‌ها و ضدارزش‌ها در دنیای خودتان مشخص کنید.
  • در تصمیم‌سازی سعی کنید میان ارزش‌های شخصی و ارزش‌های کاری تفاهم ایجاد کنید. البته ممکن است شما ارزش‌هایی داشته‌باشید که به‌هیچ‌عنوان قابل‌مذاکره نباشد. تمام این موارد را مشخص کنید و در فرآیند تصمیم‌سازی به‌کار بگیرید.

مدیریت اختلافات

به‌گفته انجمن مدیریت آمریکا، یک مدیر حداقل 24 درصد زمان خود در محیط کسب‌وکار را صرف مدیریت تعارضات و اختلافات می‌سازد. اختلافات حقایق غیرقابل‌انکاری هستند که بین افراد و مجموعه‌ها رخ می‌دهند و به‌صورت بالقوه این توانایی را دارد که کار شما را مختل کند.

یکی از مهارت‌های رهبری کسب‌وکار که بسیار مهم و راهبردی است، مدیریت اختلافات است. وقتی اختلاف نظر میان همکاران تشدید می‌شود، رهبر کسب‌وکار باید سریعا ورود کند و قبل از آن‌که این اختلاف بر کسب‌وکار تأثیر منفی بگذارد، باید جلوی آن‌را بگیرد.

البته منظور از مدیریت اختلافات جلوگیری از اصل بروز اختلاف نیست. اختلافات و تفاوت دیدگاه‌ها لازمه رشد وتعالی در کسب‌وکار هستند، مسئله مهم و اساسی مدیریت اختلافات در راستای مصالح و ارزش‌های کسب‌وکار است.

علی‌رغم اهمیتی که برای مدیریت اختلافات گفته شد، یک مطالعه موردی نشان می‌دهد که حدود 60 درصد کارکنان ایالات متحده هیچ‌گونه آموزشی در راستای مدیریت اختلافات ندیده‌اند و در کشور عزیز ما ایران هم چنین مسئله‌ای صادق است.

اولین قدم برای مدیریت اختلافات، درک همکاران است. شما باید با شخصیت هرکدام از همکاران خود آشنا باشید و بدانید هر کدام از این شخصیت‌ها از چه‌انگیزه‌ها و ارزش‌هایی برخوردارند. در همین راستا می‌توانید از تست‌های شخصیت‌شناسی استفاده کنید تا به درک بهتری از همکاران خود دست پیدا کنید.

مذاکره

مذاکره فرآیندی است که در آن طرفین مذاکره با منافع و ایده‌آل‌های متفاوت دور هم جمع می‌شوند و باید بتوانند بر سر نتیجه مشخصی توافق کنند. یک مذاکره علمی 6 مرحله اصلی دارد:

  • آمادگی اولیه
  • نشستن دور میز مذاکره
  • شفاف سازی اهداف، منافع و ایده‌آل‌ها
  • مذاکره کردن پیرامون منافع در راستای کسب نتیجه برنده – برنده
  • ایجاد توافق‌نامه و قرائت آن
  • اجرای توافق‌نامه

مذاکرات مفید می‌تواند برای سازمان مفید باشد؛ چون به‌او امکان می‌دهد تا روابط بهتری با دیگران (دوستان، رقبا و حتی دشمنان در حوزه کسب‌وکار) برقرار کند. البته مذاکرات مضر به‌مراتب بدتر از مذاکره نکردن است و تمام تلاش یک رهبر کسب‌وکار باید زمینه‌چینی در راستای مذاکره مثبت و سازنده باشد. اگر می‌خواهید یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای باشید، به نکات زیر توجه کنید:

  • سعی کنید به‌گونه‌ای رفتار کنید که همکاران شما نه‌تنها به شما اعتماد داشته‌باشند؛ بلکه به‌معنای واقعی کلمه به شما ایمان داشته‌باشند. این مسئله باعث می‌شود که اگر همکاران نتیجه مذاکره شما با دیگری را ناخوشایند بدانند، اما به‌خاطر اعتماد به شما این مسئله را قبول کنند.
  • سعی کنید حتما از نظرات همکاران استفاده کنید و در فرآیند مذاکره به آن‌ها توجه کنید. توجه به این مسئله احساس مهم‌بودن به همکاران شما خواهد داد و آن‌ها باور می‌کنند که نظراتشان بسیار مهم است.
  • خیلی درباره امتیازاتی که به طرف مقابل دادید سخن نگویید. پر رنگ کردن امتیازاتی که به طرف مقابل دادید باعث می‌شود مذاکره در نگاه همکاران شما تصویر شکست‌خورده به خود بگیرد. در همین راستا تلاش کنید به‌جای تمرکز به امتیازاتی که دادید، امتیازاتی که از طرف مقابل دریافت کردید را به‌درستی بیان کنید.

تفکر نقادانه

هدایت یک تجارت به سمت موفقیت بدون‌شک فرآیندی پر‌چالش است که یکی از مهارت‌های رهبری مهم در این زمینه، تفکر نقادانه است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، یک رهبر کسب‌وکار باید مرتبا تصمیم‌سازی کند و یکی از ارکان مهم در تصمیم‌سازی تفکر نقادانه است.

کسانی که اهل تفکر نقادانه هستند، اشخاصی بسیار باهوش، بسیار تحلیل‌گرا و همیشه منطقی هستند. آن‌ها پیامدها و نقاط مثبت و منفی تصمیم‌های خود را مرتبا بررسی می‌کنند و به‌عواقب فکر می‌کنند.

یکی از سرفصل‌های مهم در تفکر نقادانه آینده‌پژوهی است. آینده‌پژوهی یعنی طراحی آینده متناسب با مصالح و منافع فرد، جامعه، کشور و کسب‌وکار. یک رهبر کسب‌وکار در تمام تصمیمات مهمی که اتخاذ می‌کند، به این مسئله مهم توجه دارد و سعی می‌کند نتیجه تصمیمات خود را در سال‌های آینده از همین الان ببیند. روش‌هایی که برای افزایش خلاقیت گفته‌شد، برای ارتقاءتفکر خلاقانه نیز مفید خواهد بود.

اولویت بندی

اولویت‌بندی یکی از مهارت‌های رهبری کاربردی درکسب‌وکار محسوب می‌شود. معمولا در طول روز ممکن است مسائلی به شکل هم‌زمان رخ‌بدهد و یک رهبر کسب‌وکار حرفه‌ای باید بتواند مهم‌ترین وظایف را در اول وقت انجام داده و وظایف غیرمهم را به زمان‌های بعدی موکول نماید.

برای این‌که در اولویت‌بندی موفق باشید باید سه هف اصلی و مهم کسب‌وکار را بشناسید و بشناسانید. تمام اقدامات و وظایفی که در مقابل شما قرار می‌گیرند، باید در راستای خلق این سه هدف اصلی باشد. اگر بتوانید این سه هدف را هم اولویت‌بندی کنید و در نهایت به یک هدف اصلی که از آن به «خورشید کسب‌وکار» یاد می‌شود برسید، این کار را حتما انجام دهید. وقتی به چنین مهارتی دست یافتید، به زیبایی می‌توانید همه اقدامات را رهبری کنید و موفق باشید.

البته این همه ماجرا نیست. اگر به‌عنوان رهبر کسب‌وکار می‌خواهید در فرآیند اولویت‌بندی موفق عمل کنید، لازم است ابتدا این مهارت را در خودتان ایجاد کنید و آن را با دقت هرچه تمام‌تر پیاده کنید. مدیریت اولویت‌ها در وظایف شخصی مقدمه‌ای بر مدیریت اولویت‌ها در سازمان شما خواهدبود.

مهارت های رهبری -مدیریت زمان

مدیریت زمان

عصر امروز عصر رقابت‌ها است و یکی از مهارت‌های رهبری کسب‌وکار که هم کلیدی و هم راهبردی است، مدیریت زمان است. در عصر حاضر ضرب‌المثل «وقت طلا است» بیش از هر زمان دیگری معنا یافته‌است.

حجم زیاد کارها و کمی وقت باعث می‌شود فراگیری مهارت‌های مدیریت زمان بیش از هر وقت دیگری برای صاحبان کسب‌وکار حیاتی باشد و مدیران و رهبرانی که چنین مهارتی ندارند، خیلی زود از صحنه کسب‌وکار حذف می‌شوند.

یکی از بهترین روش‌های مدیریت زمان، روش gtd یا انجام کار‌ها بدون استرس است که توسط آقای دیوید الن پایه‌گذاری شده است. برای آشنایی و استفاده هرچه‌بهتر از این مهارت می‌توانید به آموزش‌های مربوط به این زمینه مراجعه کنید.

بازخوردگیری سریع

باید بتوانید بازخوردگیری مناسب از همکاران خود و همچنین مشتریان داشته‌باشید. چنین مهارتی برای قدردانی از کارکنان و تشخیص کارکنان فعال و همچنین شناسایی کم‌کاری‌ها و اصلاح آن‌ها ضروری است.

بازخوردگیری لزوما شامل بررسی عملکرد کارکنان نیست. شما به‌عنوان رهبر کسب‌وکار در کنار بررسی عملکردها باید مرتبا انگیزه‌ها و نگرش‌ها را رصد کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد خیلی از کارکنان به‌خاطر مسائل انگیزشی از شغل خود استعفا می‌دهند و در واقع آن‌ها از شغل خود خداحافظی نمی‌کنند، بلکه از رئیس خود خداحافظی می‌کنند. لذا توانایی بازخوردگیری سریع برای حل‌وفصل درست مسائل بسیار مهم و کلیدی است.

هوش فرهنگی

هوش فرهنگی مقدمه بسیار مهم برای کسب‌وکار جهانی محسوب می‌شود. هوش فرهنگی به‌توانایی ارتباط مؤثر با فرهنگ‌های مختلف حاکم بر کشورها (یا حتی فرهنگ‌های حاکم موجود در یک کشور) گفته می‌شود.

فرقی نمی‌کند مشتریان شما قرار است از کشورهای مختلف باشند یا همکارانی از کشورهای مختلف استخدام کنید. داشتن هوش فرهنگی بالا در هردوی این‌ها ضروری است.

اگر رهبران کسب‌وکار هوش فرهنگی خوبی نداشته‌باشند، ممکن است ناخواسته ارزش‌های مشتری یا همکاری که هم‌وطن یا هم‌فرهنگ او نیست تخریب کند و این به معنای از دست‌دادن همیشگی مشتری خواهد بود. لذا سعی کنید در راستای ارتقاء هوش فرهنگی آموزش ببینید.

مسئولیت پذیری

اگر می‌خواهید مهارت‌های رهبری کسب‌وکار را به‌خوبی یاد بگیرید و به‌معنای واقعی کلمه پیشرفت کنید، اولین قدم این است که صددرصد مسئولیت شغلی خود را خودتان بپذیرید. شما چه خود صاحب کسب‌وکار باشید و چه نباشید، از آن‌جا که رهبر کسب‌وکار محسوب می‌شوید، باید بدانید که از مسئولیت بسیار بالایی برخوردارید. شما نه تنها در برابر اقدامات خودتان مسئول هستید، در برابر اقدامات زیردستان خودتان هم مسئول هستید.

مسئولیت‌پذیری شما می‌تواند به زیردستان شما هم منتقل شود و از شما یک شخصیت کاریزماتیک و فعال بسازد. عکس قضیه هم صادق است. بی‌خیالی و نپذیرفتن مسئولیت کارهای خود دقیقا می‌تواند به زیردستان شما سرایت کند و محیط کار را به محیط تنبلی و مگس‌پرانی تبدیل کند. حالا این انتخاب شما است که کدام روش را انتخاب می‌کنید.

یکی از سرفصل‌های مهم که می‌توان آن را ذیل مسئولیت‌پذیری تعریف کرد و جزو مهم‌ترین مهارت‌های رهبری محسوب می‌شود، تعهد کاری است. تعهد کاری یعنی شما وظیفه‌ای که بر عهده دارید را در زمان مقرر و با بهترین شیوه ممکن انجام دهید. یکی از مهارت‌هایی که باعث تقویت روحیه تعهد کاری می‌شود، چگونگی مواجهه با چالش‌های کسب‌وکار است که به شما کمک می‌کند چگونه تعهد کاری خودتان را حفظ کنید.

یکی از مصادیق تعهد کاری، ورای انتظارات بودن است. همکاران شما نباید احساس کنند تلاش شما صرفا برای رفع تکلیف است. بلکه شما همیشه باید نشان دهید بیش از چیزی که از شما انتظار دارند تلاش می‌کنید و ارزش‌های بیشتری خلق می‌کنید. این مسئله برای همکاران شما بسیار ارزشمند خواهد بود و محبوبیت شما را میان همکاران افزایش خواهد داد.

خودآگاهی

همین که شما در این لحظه در حال مطالعه این مقاله هستید، یعنی در فضای خودآگاهی قرار دارید. شاید بتوان از میان مهارت‌های رهبری کسب‌وکار، خودآگاهی را مهم‌ترین مهارت رهبری دانست. خودآگاهی برای یک رهبر کسب‌وکار دو معنای کلی دارد:

  • آگاهی از ظرفیت‌های شخصی خود، نقاط مثبت وضعف و داشتن نقشه راه برای حرکت از شخصیت موجود به سمت شخصیت مطلوب
  • آگاهی از ظرفیت‌های زیردستان خود، نقاط مثبت و نقاط منفی آن‌ها و چگونگی حرکت دادن سازمان از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب.

آنتونی تیان خودآگاهی را در یک مثلث کلی خلاصه می‌کند. خودآگاهی یعنی خود را بشناسید، خود را بهبود دهید و خود را تکمیل کنید.

اگر مهارت خودآگاهی در شما ضعیف است، حتما با شرکت در دوره‌های آموزشی درباره خودآگاهی و خودرهبری، دگرآگاهی و رهبری دیگران شرکت کنید. همچنین می‌توانید از مطالب رایگان موجود در سایت‌ها هم استفاده کنید.

واگذاری کارها به دیگران

یکی از اقدامات بسیار مهم و یکی از مهارت‌های رهبری کسب‌وکار که بسیار حیاتی و راهبردی است، واگذاری کارها به دیگران است. شما به‌عنوان رهبر کسب‌وکار آن‌قدر توانا نیستید که بتوانید همه‌کارها را خودتان انجام دهید. بلکه باید خیلی از کارها را به دیگران بسپارید و آن‌ها را مدیریت کنید تا به‌خوبی آن‌کار را انجام دهند.

مواظب‌باشید دچار آفت کمال‌گرایی نشوید. لزومی ندارد دیگران کار شما را با صددرصد کیفیتی که خود شما انجام می‌دهید انجام دهند؛ بلکه همین‌که تا 70 درصد می‌توانند خوب عمل کنند، کافی است.

البته واگذاری کارها به دیگران فایده دیگری هم دارد؛ آن‌هم این‌که به شما کمک می‌کند تا بتوانید رهبران آینده کسب‌وکار را تربیت کنید. البته اگر چنین قصدی دارید، باید در واگذاری کارها پیوست‌های تربیتی لازم را درنظر بگیرید.

یکی از سرفصل‌های مهم که می‌توان آن را ذیل عنوان واگذاری کارها به دیگران تعریف کرد، سیستم‌سازی است. سیستم‌سازی به‌شما کمک می‌کند تا هر کدام از کارمندان و منابع را در جای خود قرار دهید و اجازه ندهید سازمان شما دچار استرس و رکود شود. سیتسم‌سازی مهارت بسیار مهم و کلیدی است که نیازمند یادگیری و به‌روزرسانی همیشگی است. یکی از نکات مهم درباره سیستم‌سازی توجه به مفهوم تیم‌سازی است. تیم‌سازی یعنی گردآوری همکارانی با اندیشه‌ها، علایق و عملکردهای مشترک و متشابه در راستای خلق اهداف شغلی. اگر چنین توانایی را داشته‌باشید، بهره‌وری محیط کاری بسیار زیاد خواهد شد.

بی‌طرفی و پرهیز از جانبداری

ممکن است شما به‌دلایل مختلف ارادت بیشتری نسبت به برخی همکاران خود داشته‌باشید. اما این مسئله نباید باعث شود بی‌عدالتی کنید. باید سعی کنید محیط کسب‌وکار را از محیط دوستانه جدا کنید و پاداش‌ها و تنبیه‌ها کاملا بی‌طرفانه و در راستای تحقق عدالت در محیط کسب‌وکار باشد.

البته عدالت به‌معنای مساوات نیست؛ بلکه به‌این معنا است که هر فرد متناسب با تلاشی که انجام داده و ارزشی که در محیط کار ایجاد کرده پاداش بگیرد.

مهم‌ترین اصل در  برخورد عادلانه با دیگران صداقت است. اگر صداقت نداشته‌باشید، همکاران شما رغبتی به شما نخواهند داشت. اگر همکاران (و حتی مشتریان شما) صداقت را در شخصیت شما پیدا کنند، به شما وفادار خواهند ماند (حتی اگر شما در مقاطع مختلف شکست‌خورده باشید).

هوش هیجانی

داشتن هوش هیجانی بالا یکی دیگر از مهارت‌های رهبری کسب‌وکار است. هوش هیجانی ارتباط مستقیمی با خودآگاهی و همچنین بازخوردگیری از دیگران دارد. سازمان‌هایی که ماهیت فنی دارند، نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی هوش هیجانی هستند؛ چون هوش هیجانی بالا باعث می‌شود بهترین و دقیق‌ترین تصمیمات متناسب با نیازها و مصالح کسب‌وکار اتخاذ شود. توانایی همدلی و همدردی با همکاران و گوش‌دادن فعال به سخنان آن‌ها بخش مهمی از مهارت‌های هوش هیجانی را تشکیل می‌دهد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره هوش هیجانی داشته‌باشید، می‌توانید به مقاله ای که درباره این موضوع در سایت گروه نرم افزاری محک موجود است مراجعه کنید.

عزت نفس و اعتماد به نفس

اسکلت مهارت‌های رهبری کسب‌وکار، عزت ‌نفس و اعتماد ‌به ‌نفس است. رهبرانی که عزت‌نفس کافی ندارند، در تلاش خودشان حتما شکست می‌خورند و نمی‌توانند اقدامات مثبتی را رقم بزنند. عزت نفس و اعتماد به نفس عامل اصلی استقامت در چالش‌ها و مسائل مربوط به کسب‌وکار است. لذا اگر احساس می‌کنید در مسائل مختلف از عزت نفس کافی برخوردار نیستید، مطمئن باشید که در رهبری کسب‌وکار موفق نخواهید بود. ما در مقاله‌ای مجزا به‌تفصیل درباره مقوله عزت‌ نفس و اعتماد به نفس در محیط کسب‌وکار سخن خواهیم گفت. 

مدیریت مسائل مالی

مدیریت مسائل مالی

یکی از مهارت‌های رهبری که می‌تواند بسیار کاربردی باشد، مدیریت مسائل مالی است. یکی از اهداف مهم در کسب‌وکار، خلق پول است و خلق پول نیازمند مدیریت دقیق و بدون خطا است. در همین راستا نرم‌افزارهای حسابداری بسیار می‌توانند مفید باشند و در این میان، نرم‌افزار حسابداری محک پیشنهاد ما به شما است. نرم‌افزار حسابداری محک با کاربری ساده و پشتیبانی قابل‌قبول خود در کنار شما است تا محاسبات مالی کسب‌وکار خود را به‌خوبی رهبری کنید و با کمترین میزان خطاپذیری مدیریت این بخش حساس و راهبردی را در دست داشته‌باشید. برای آشنایی بیشتر با سری نرم‌ افزارهای حسابداری محک می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

حالا دیگر میدانید مهارت های رهبری برای رونق کسب و کارها چقدر مهم است

موفقیت در دنیای امروز یعنی فراگیری مهارت‌ها و به‌کارگیری آن‌ها. شما با مطالعه این‌مقاله به‌فراگیری مهارت‌های رهبری کسب‌وکار پرداختید و اولین قدم را به‌زیبایی برداشتید. قدم بعدی به‌کارگیری این مهارت‌ها است. پس دست‌به‌کار شوید و با قدرت و آگاهی به یک رهبر حرفه‌ ای کسب‌وکار تبدیل شوید. گروه نرم‌ افزاری محک بهترین‌ها را برای شما آرزومند است.

منبع : imd

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری