جستجو
Close this search box.

در چه مشاغلی خوب دیدن یا خوب شنیدن خیلی مهم است؟

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

برای همه ما برخورداری از حواس شنوایی و بینایی قوی بسیار مهم است. خوب دیدن و خوب شنیدن علاوه بر اینکه نشان‌دهنده سلامتی ما است، در آینده شغلی و حرفه‌ای ما نیز تاثیر زیادی دارد. مشاغلی وجود دارند که برای موفقیت در آن‌ها برخورداری از شنوایی و بینایی خوب نه فقط یگ گزینه، بلکه نیاز و الزام هستند. جدا از ملزوماتی مثل تجربه، دانش و صلاحیت، باید به سلامتی جسمی خود توجه داشته باشید تا بتوانید حرفه مطلوب و دلخواه خود را دنبال کنید و در آن به موفقیت برسید. در ادامه این مطلب درباره برخی از مشاغلی که خوب دیدن و خوب شنیدن در آن‌ها بسیار مهم است بیشتر صحبت می‌کنیم.

فهرست مطالب

می توانید فایل صوتی مقاله را گوش کنید

اهمیت خوب دیدن و خوب شنیدن برای نیروهای امداد و آتش نشانی

نیروهای امداد و آتش نشانی

همه ما می‌دانیم که آتش‌نشان‌ها باید از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند جان مردم را نجات دهند. یک آتش نشان باید هر روز با خطرات زیادی روبه رو شود و قطعا اگر حس بینایی یا شنوایی خوبی نداشته باشد هم خود دچار دردسر شده و هم نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند. شرایطی را تصور کنید که در فضایی تاریک و پر از دود قرار گرفته‌اید و در آن میان، صدای کمک خواستن کسی را می‌شنوید. حالا باید تشخیص دهید این صدا از کجا می‌آید و در آن تاریکی و دود مسیر خود را پیدا کنید. پس یک آتش نشان باید هم خوب ببیند و هم خوب بشنود.

نیروهای اورژانس و فوریت‌های پزشکی

در کنار نیروهای امداد باید از نیروهای اورژانس و فوریت‌های پزشکی یاد کرد. هنگامی که به صورت تلفنی از اورژانس کمک می‌خواهید، قطعا دوست ندارید با شخصی مواجه شوید که به خاطر ضعف شنوایی صدای شما را خوب نشنود و مجبور باشید مشکل فوریتی خود را بارها برای او تکرار کنید. از طرف دیگر، راننده آمبولانس باید قوه بینایی خوبی داشته باشد تا حین رانندگی بتواند با نهایت سرعت و در عین حال دقت از ترافیک عبور کند. برای نیروهای اورژانس و فوریت‌های پزشکی نیز خوب دیدن و خوب شنیدن بسیار اهمیت دارد.

غریق نجات‌ها و غواصان

غریق نجات ها و غواصان باید چشمانی مثل عقاب داشته باشند و بتوانند سریع و به موقع هم بر روی آب و هم زیر آب وارد عمل شوند. یک غریق نجات باید از فاصله دور شناگران را زیرنظر داشته باشد تا در صورت بروز مشکل آن را تشخیص داده و برای نجات جان افراد دست به کار شود. غواصان نیز که زیر آب و مجهز به تجهیزات غواصی هستند باید خوب ببینند و خوب بشنوند تا دچار مشکل نشوند و کار یا ماموریت خود را به درستی به اتمام برسانند.

اهمیت خوب دیدن برای جراحان و پیراپزشکان

جراحان و پیراپزشکان

جراحان و پیراپزشکان نیز جزو افرادی هستند که با جان و زندگی افراد ارتباط دارند. این گروه نیز در لحظات بحرانی باید تصمیمات حیاتی بگیرند و دست به کار شوند. برای همین، علاوه بر دانش، مهارت و صلاحیت‌های خاص پزشکی‌ باید از قوای بینایی و شنوایی سالم بهره‌مند باشند. برای یک جراح، به جز دستانی ماهر و بدون لرزش، خوب دیدن نیز لازم است. برای یک پیراپزشک که با زمان رقابت می‌کند و باید از موانع مختلف، مثل ترافیک عبور کند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین تصمیم را بگیرد، خوب دیدن و خوب شنیدن اولین و ابتدایی‌ترین ابزاری است که لازم دارد.

خلبانان و مراقبان پرواز

خلبان ها و مراقبان پرواز یا کنترل کننده‌های ترافیک هوایی شغل بسیاری حساسی دارند، چرا که هر روزه مسئول جان هزاران مسافر هستند. این افراد برای اینکه بتوانند سریع و به موقع عکس‌ا‌لعمل نشان دهند باید از حس بینایی بسیار قوی برخوردار باشند. برای همین است که یکی از مهم‌ترین شروط برای شغل خلبانی یا مراقبت پرواز سلامت کامل جسمی و قوه بینایی بدون نقص است. یک اشتباه کوچک می‌تواند باعث رخ دادن یک سانحه هوایی بزرگ شود. حتی خستگی نیز می‌تواند روی خوب دیدن و خوب شنیدن یک خلبان یا مراقب ترافیک هوایی تاثیر منفی بگذارد و جان افراد زیادی را در معرض خطر قرار دهد.

نیروهای نظامی، انتظامی و پلیس

یکی از بالاترین استانداردهایی که برای سلامت جسمانی و نیز قوای بینایی و شنوایی تعریف شده است مربوط به نیروهای نظامی اعم از نیروی زمینی، دریایی و هوایی، نیروی‌های امنیتی، انتظامی و پلیس است. از آنجایی که این افراد هر لحظه ممکن است با مسائل و موارد غیرقابل انتظار سروکار داشته باشند و نیاز به عکس‌العمل و واکنش سریع دارند، بنابراین خوب دیدن و خوب شنیدن برای آن‌ها حکم مرگ و زندگی را دارد.

اهمیت خوب دیدن و خوب شنیدن برای حسابداران و تحلیل گران مالی

حسابداران و تحلیل گران مالی

حسابداران و تحلیل گران مالی صرفا با اعداد و ارقام سروکار ندارند بلکه حاصل یک عمر تلاش مردم و سرمایه و اعتبار یک کسب و کار در دستان آن‌ها است. اشتباه دیدن یک عدد و وارد کردن اشتباه یک رقم در دفاتر مالی یا نرم افزار حسابداری می‌تواند کل حساب و کتاب یک مجموعه، سهامداران و ذینفعان آن را به هم بریزد. یک حسابدار و مشاورمالیاتی باید با دقت کامل به صحبت‌های مشتریان گوش کند و بنابر اطلاعاتی که به دست می‌آورد او را راهنمایی کند. ضمن اینکه، تحلیل گران مالی یا حسابرسان باید به طور مداوم و دقیق فهرست‌هایی طولانی و متعدد از اطلاعات و داده‌های مالی را جستجو و بازبینی کنند تا بر اساس آن‌ها بتوانند استراتژی‌های درست بچینند یا مغایرت‌های حساب‌ها را پیدا کنند. بنابراین یکی از شغل هایی که خوب دیدن و خوب شنیدن در آن اهمیت دارد حرفه حسابداری است.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

توسعه دهندگان وب و برنامه نویسان

توسعه دهندگان وب و برنامه نویسان مجبور هستند زمان زیادی را در مقابل صفحه نمایشگر رایانه سپری کنند. این افراد با دانش خود و نوشتن چند خط کد می‌توانند زندگی ما را راحت‌تر کنند. از طرف دیگر، در دنیای دیجیتالی امروز تقریبا همه چیز، از زندگی روزمره و تفریحات ما گرفته تا امنیت و سلامت فردی و اجتماعی، وابسته به برنامه‌ها، نرم افزارها و اپلیکیشن‌های مختلفی است که این افراد طراحی می‌کنند. برای تداوم فعالیت و ادامه کار مستمر، این گروه نیز به خوب دیدن و قوه بینایی سالم نیاز دارند.

فیلمسازان، عکاسان و فیلم برداران

در ساخت یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی افراد و مشاغل زیادی دخیل هستند. از جمله این افراد عکاسان و فیلم برداران هستند که باید علاوه بر دیدگاه هنری و تخصصی از قوه بینایی خوبی برخوردار باشند. این افراد باید نور، سایه، رنگ‌ها و فام ها را به خوبی تشخیص دهند تا بتوانند آثار هنری و جلوه‌های بصری زیبا خلق و ثبت کنند.

اهمیت خوب شنیدن برای آهنگسازان و رهبران ارکستر

آهنگسازان و رهبران ارکستر

یک آهنگساز و رهبر اکستر علاوه بر دانش و شناخت کامل از موسیقی باید شنوایی خوبی داشته باشد تا ریزترین نوت‌ها را بشنود و تشخیص دهد که آیا اصوات مختلف با هم همخوانی و هارمونی دارند یا نه. این گروه صداها را به گونه‌ای متفاوت از سایر افراد می‌شنوند و درک می‌کنند. بنابراین میتوانیم خیلی محکم درباره آهنگسازی بگوییم: شغلی که نیاز به حس شنوایی قوی دارد.

صدابردارها و مهندسین صدا

از دیگر حرفه‌های مرتبط با صنایع سینما و موسیقی، حرفه‌های صدابرداری و مهندسی صدا هستند. در این مشاغل خوب شنیدن مهم‌ترین و ابتدایی ترین ابزار لازم است. یک صدابردار باید چنان شنوایی قدرتمندی داشته باشد که هر صدای مزاحمی را تشخیص داده و برای حذف آن اقدام کند. یک مهندس صدا نیز مسئول ضبط، ویرایش، ترکیب و میکس قطعات موسیقی است. برای اینکه یک قطعه موسیقی با کیفیت مناسب به دست مخاطب برسد باید از فیلتر شنوایی و گوش‌های تیز یک مهندس صدا عبور کند.

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی علاوه بر بدن سالم و قوی باید بینایی خوبی داشته باشند تا در حین کار با ابزار و ماشین‌آلات و مواد ساختمانی، به خصوص در شرایط سخت و ارتفاع بلند دچار سانحه نشوند. شاید به نظر برسد که برای این گروه بینایی و شنوایی خوب چندان مهم نباشد اما عملکرد بهتر و امنیت آن‌ها وابسته به خوب دیدن و همچنین خوب شنیدن است.

رانندگان خودروهای سنگین

رانندگی با خودروهای سنگین مثل کامیون، تریلر و تراکتور کار آسانی نیست و مسئولیت سنگینی دارد. این افراد بارهای سنگین و مال و سرمایه دیگران را جابه‌جا می‌کنند و یک اشتباه کوچک از جانب آن‌ها خسارات جانی و مالی سنگینی به بار می‌آورد. رانندگان ماشین‌های سنگین مجبور هستند در شرایط مختلف آب و هوایی، مثلا در بارندگی، کولاک و مه یا در تاریکی شب و علیرغم خستگی شدید به راه خود ادامه دهند. سلامت جسمانی، خوب دیدن و خوب شنیدن این گروه امنیت جاده‌ها و سلامت افراد زیادی را تضمین می‌کند.

ورزشکاران حرفه ای

ورزشکاران حرفه ای

موفقیت یک ورزشکار حرفه‌ای بیش از هر چیز به سلامت جسمانی، روحی و روانی و قدرت بینایی و شنوایی او بستگی دارد. از یک راننده فرمول یک گرفته تا یک دروازه بان، همگی باید بتوانند سریع واکنش نشان دهند و این واکنش به خوب دیدن مرتبط است. همچنین در ورزش‌های گروهی که برقراری ارتباط با هم‌تیمی‌ها لازمه موفقیت در آن‌ها است، خوب شنیدن یکی دیگر از ملزومات موفقیت است.

با مهارت خوب دیدن و خوب شنیدن زندگی خود را متحول کنید

برای موفقیت در زندگی شغلی و حرفه‌ای دانش، مهارت‌ و صلاحیت‌های مختلفی نیاز است. اما مهم‌تر از هر چیز، موهبت‌های خدادادی مثل حواس بینایی و شنوایی هستند که می‌توانند مسیر زندگی ما را عوض کنند. سلامتی نعمت بزرگی است و شکر این نعمت را می‌توان به واسطه مهارت‌های خوب دیدن و خوب شنیدن و استفاده از همه توانایی‌ها برای کمک کردن به دیگران، نجات جان افراد و ساخت دنیایی زیباتر به جا آورد.

در این مطلب برخی از مشاغلی که خوب دیدن و خوب شنیدن در آن‌ها مهم است نام بردیم. قطعا مشاغل زیاد دیگری وجود دارند که موفقیت در آن‌ها مستقیما به قوای بینایی و شنوایی قوی و بی نقص نیاز دارد. شما نیز می‌توانید مشاغل و حرفه‌هایی را که می‌دانید خوب دیدن و خوب شنیدن در آن‌ها اهمیت خاصی دارد در بخش نظرات و دیدگاه‌های همین صفحه نام ببرید و در مورد آن توضیح دهید.

منبع:

https://houstonsinusallergy.com

https://eyeandlasercentre.com.au

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مالیات نقل و انتقال خودرو؛ از صفر تا 100

مالیات نقل و انتقال خودرو از صفر تا 100: نحوه استعلام و پرداخت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات نقل و انتقال خودرو، نقش مهمی در تامین منابع مالی برای دولت‌ها و تنظیم بازار خودرو ایفا می‌کند. نرخ مالیات بر نقل و انتقال خودرو در کشورهای مختلف متفاوت است و معمولاً بر اساس ارزش خودرو، سال ساخت و… تعیین می‌گردد.

اطلاعات بیشتر
سرمایه لازم برای راه اندازی سوپرمارکت

سرمایه لازم برای راه اندازی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه سرمایه لازم برای راه اندازی سوپرمارکت به سادگی فراهم نمی‌شود؛ سوپرمارکت از جمله کسب‌وکارهایی است که با توجه به نیاز دائمی جامعه به کالاهای مصرفی روزانه، از پتانسیل بالایی برای موفقیت برخوردار است.

اطلاعات بیشتر
مالیات ثبت برند چیست؟

مالیات ثبت برند چیست؟ نکات مهم ثبت برند

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه ثبت برند یک گام مهم و حیاتی برای هر کسب و کاری است که می‌خواهد از حقوق مالکیت معنوی خود محافظت کند و برند خود را در برابر رقبا و افراد سودجو حفظ نماید. بااین‌حال، این فرایند با هزینه‌های متعددی از جمله مالیات ثبت برند همراه است.

اطلاعات بیشتر

3 Responses

  1. واقعا عالی بود؛ چرا که بنده در حال نوشتن یک کتاب هستم و موضوع تیتر کتاب “چاقی، معضل بزرگ ” بود و من به دنبال مشاغلی بودم که تناسب اندام و سلامت جسمانی، جز الزامات آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزار حسابداری