جستجو
Close this search box.

چه شرکتهایی مشمول حسابرسی هستند؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

حسابرسی یک ارزیابی مستند از صحت یا عدم صحت صورت های مالی شرکت بر طبق استانداردها، شواهد و مفروضات استفاده شده برای انجام حسابرسی است. تدوین صحیح و دقیق اطلاعات مالی یک شرکت و افشای آن، در اعتبار شرکت ها و صحت تصمیمات سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران، نقش اساسی دارد. بنابراین، تهیه اطلاعات مالی و حسابرسی آن باید از طریق قانون با مجازات های سختگیرانه برای عدم رعایت آن، تنظیم شود. استاندارد‌های حسابداری از این نظر عملکرد حیاتی دارند. اما چه شرکتهایی مشمول حسابرسی هستند؟

فهرست مطالب

سهامداران از جمله سرمایه‌گذاران و بستانکاران، به صحت صورت های مالی اعتماد می‌کنند. به عبارت دیگر، حسابرسی برای ارائه سطح بالاتری از اطمینان مالی به سهامداران انجام می‌شود.

فایل صوتی مقاله را در زیر می توانید گوش دهید.

حسابرس کیست؟

حسابرس یک حسابدار رسمی مستقل است که صورت های مالی شرکت را بررسی می‌کند. طبق قوانین، برخی شرکت ها ملزم به ارائه صورت های مالی دقیق، کامل و مطابق با استاندارد‌های حسابداری هستند. به عنوان صاحب یک کسب و کار، باید تمام مدارک مورد نیاز حسابرسان مستقل را پس از عقد قرارداد، در اختیارشان قرار دهید.

حسابرس مستقل کیست ؟

نقش حسابرس مستقل اعتباردهی به صورت‌ها و گزارشات مالی واحدهای اقتصادی سهامی عام طبق بررسی‌های به عمل آمده و ایجاد اطمینان منطقی در رابطه با استفاده از اطلاعات مالی حسابرسی شده که در صورت‌های مالی قید شده است.

حسابرسان چه کاری انجام می‌دهند؟

حسابرسان چه کاری انجام می‌دهند؟

یک حسابرس خارج و مستقل از شرکت، صورت های مالی شرکت را بررسی می‌کند. سپس گزارش کتبی‌ای را ارائه می‌دهد که آیا صورت های مالی صحیح بیان شده اند و از همه لحاظ با اصول حسابداری مطابقت دارند یا خیر.

علاوه بر این، برخی از شرکت ها از بازرسان داخلی برای بررسی فرایند‌های مالی استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که سیستم های حسابداری شرکت به درستی طراحی شده و به طور موثر کار می‌کنند.

[aparat id=”pW9sn”]

یک حسابرس چندین موضوع را بررسی و گزارش می‌کند:

  • صورت های مالی: حسابرس بررسی می‌کند که آیا صورت های مالی فاقد تحریف هستند یا خیر. بنابراین، نقش حسابرس برای شناسایی خطا‌های صورت های مالی طراحی شده است.
  • الزامات نظارتی: صورت های مالی باید بر اساس مجموعه‌ای از قوانین حسابداری تهیه شود. یک حسابرس بررسی می‌کند که آیا این قوانین رعایت شده اند یا خیر.
  • کنترل های داخلی: بیشتر ممیزی ها برای ارزیابی میزان اثربخشی نظارت و کنترل های داخلی به حسابرس احتیاج دارند. این نظارت ها به این منظور است که بتوانند صورت های مالی دقیق تولید کند و از سرقت دارایی های شرکت جلوگیری شود. اگر نقاط ضعفی در کنترل داخلی وجود داشته باشد، حسابرس باید آن ها را کشف و گزارش کند.
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

حسابرسی اشخاص حقوقی یا حقیقی بر اساس میزان فعالیت آنها

اشخاص حقوقی یا حقیقی که دارای شرکت های سهامی خاص و دیگر شرکت‌ها، موسسات انتفاعی غیر تجاری، شرکت ها و موسسات تعاونی و اتحادیه‌های آن‌ها و همچنین اشخاص حقیقی که بر اساس مقررات قانونی موظف به نگهداری دفاتر قانونی هستند، اگر چنانچه بر اساس آخرین اظهارنامه ارائه شده آن‌ها، فروش و خدمات عملیاتی و غیر عملیاتی آن ها بیشتر از 50 میلیارد ریال و یا جمع دارایی آن ها بیشتر از 80 میلیارد ریال باشد، مققرات مالیاتی آن ها بر اساس ماده 272 قانون مالیات‌های مستقیم اعلام می‌شود و مشمول گزارش حسابرسی می‌باشند.

بر همین اساس، این اشخاص ذکر شده موظف می باشند که گزارش حسابرسی خود را طبق نمونه سازمان امور مالیاتی تهیه کنند و آن را ارائه دهند. این گزارش باید بر اساس اصول ذکر شده در ذیل باشد:

  • اسناد و مدارک حسابداری بر اساس اصول، ضوابط و استانداردهای حسابداری
  • مشخص بودن درآمد مشمول مالیات بر اساس قانون مربوط به آن
  • اظهارنظر نسبت به مالیات های تکلیفی مودی مشمول مالیات
  • دیگر موارد ذکر شده در نمونه گزارش حسابرسی سازمان امور مالیاتی
چه شرکتهایی مشمول حسابرسی هستند

انواع حسابرسی شرکت ها

در این بخش از مقاله با انواع حسابرسی شرکت ها آشنا خواهیم شد که در ادامه به تک تک آنها اشاره خواهیم کرد :

حسابرسی خارجی شرکت ها

حسابرسی توسط اشخاص خارج از شرکت، برای از بین بردن هرگونه تعصب در بررسی وضعیت مالی، بسیار مفید است. حسابرس‌های مالی به دنبال شناسایی هرگونه تحریف در صورت های مالی هستند. بنابراین، حسابرسی های خارجی به ذینفعان این امکان را می‌دهد تا تصمیمات بهتر و آگاهانه تری در مورد شرکت بگیرند.

حسابرسان خارجی برای بررسی صورت های مالی، از مجموعه ای از استانداردهایی که متفاوت از استانداردهای شرکت است، استفاده می‌کنند. بزرگترین تفاوت بین حسابرس داخلی و خارجی، “استقلال حسابرس” خارجی است. هنگامی که حسابرسی توسط اشخاص ثالث انجام می‌شود، نظر حسابرس در مورد امور مالی شرکت، کنترل های داخلی و … ، بدون اینکه بر روابط کاری روزانه در شرکت تأثیر بگذارد، صادقانه بیان می‌شود.

حسابرسی داخلی شرکت ها

حسابرسان داخلی توسط شرکت یا سازمانی که برای آن ها حسابرسی انجام می‌دهند، استخدام می‌شوند و گزارش حسابرسی مستقیماً به مدیریت و هیئت مدیره ارائه می‌شود. حسابرسان مشاور اگرچه در داخل شرکت مشغول به کار نیستند، ولی از استانداردهای شرکتی که در حال حسابرسی هستند، استفاده می‌کنند. این نوع حسابرسی هنگامی انجام می‌شوند که منابع داخلی برای حسابرسی بخش های خاصی از سازمان وجود نداشته باشد.

به طور کلی هدف از حسابرسی داخلی موارد زیر است:

  • بهبود کنترل های داخلی
  • ایجاد تغییرات مدیریتی
  • اطمینان از انطباق گزارشات حسابداری با قوانین و مقررات
  • کمک به ارائه گزارش های مالی دقیق و به موقع
  • جمع آوری اطلاعات

حسابرسی دولتی شرکت ها

سازمان امور مالياتي کشور نیز بنا به بخشنامه مورخ 09/02/1388 وزیران محترم عضو کمیسیون اقتصاد، مکلف شده به طور منظم بازرسی هایی را برای بررسی صحت اظهارنامه و معاملات شرکت انجام دهد. سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه شرکت را تجزیه و تحلیل کرده و آن را با بازده مشابه مقایسه می‌کند.

چه شرکتهایی مشمول حسابرسی هستند

چه شرکتهایی مشمول حسابرسی هستند

با توجه به ماده (2) آئین نامه اجرائی موضوع تبصره (4) ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی، اشخاص مشمول آئین نامه مذکور به شرح ذیل می‌باشند:

  • شرکت های پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار و شرکت های تابعه و وابسته به آن ها.
  • شرکت های سهامی عام و شرکت های تابعه و وابسته به آن‌ها.
  • شرکت های موضوع بندهای الف و ب ماده (7) قانون اساسنامه سازمان حسابرسی با رعایت ترتیبات مقرر در تبصره یک ماده 132 قانون محاسبات عمومی.
  • شعب و دفاتر نمایندگی شرکت های خارجی که در اجرای قانون اجازه ثبت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی – مصوب 1376- در ایران ثبت شده‌اند.
  • موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت ها، سازمان ها و موسسات تابعه و وابسته به آن ها.
  • سایر اشخاص حقیقی و حقوقی (شامل شرکت های سهامی خاص و سایر شرکت ها و همچنین موسسات انتفاعی غیرتجاری، شرکت ها و موسسات تعاونی و اتحادیه های آن ها و اشخاص حقیقی که طبق قانون مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند) که براساس آخرین اظهارنامه تسلیمی جمع درآمد (فروش و یا خدمات و در مورد شرکتهای پیمانکاری جمع ناخالص درآمد صورتحساب شده هر سال بابت پیمانکاری منعقده) آن ها بیش از 8 میلیارد ریال یا جمع دارائی‌های آن ها بیش از 16 میلیارد ریال باشد.

منظور از آخرین اظهارنامه تسلیمی برای تعیین میزان فروش و خدمات و یا دارایی های اشخاص مزبور، آخرین اظهارنامه تسلیمی قبل از سال مورد رسیدگی می‌باشد.

شایان ذکر است که با توجه به عدم الزام صاحبان مشاغل موضوع بندهای “ب” و “ج” موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم به تهیه و ارائه ترازنامه و حساب سود و زیان و همچنین عدم تکلیف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل، این اشخاص مکلف به تسلیم گزارش حسابرسی مالی نمی‌باشند.

intamedia

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. درود و سپاس
    ممنون از اطلاعاتی که در سایت گذاشته اید
    فقط اینکه طبق توضیحات شما ، شرکت های مسئولیت محدود هم می بایست حسابرسی شوند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری