جستجو
Close this search box.

صورت مالی شرکت ها چیست؟ آموزش تهیه صورت های مالی

نوشته شده توسط نسرین ولی خانی
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

صورت مالی شرکت ها در واقع جهت درج اطلاعاتی هستند که مربوط به فعالیت های اقتصادی در شرکت ها است. صورت مالی حسابداری حداقل سالی یک بار توسط حسابدار یا حسابداران شرکت ها تنظیم می شوند. البته بسته به نیازی که یک شرکت دارد، می توان این حسابرسی ها را در دوره های شش ماهه نیز انجام داد. در مواقع اضطراری و لزوم دوره ها به سه ماهه و یک ماهه نیز کاهش می یابند. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با نحوه تهیه صورت های مالی آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب

صورت مالی حسابداری

صورت مالی شرکت ها ( صورت مالی حسابداری چیست؟)

صورت مالی حسابداری تراز نامه هایی هستند که جهت بیان صورت مالی شرکت ها طراحی می شوند. قواعد و قوانین خاصی نیز جهت بررسی این صورت حساب ها وجود دارد. به این اصول و قواعد نیز اصول حسابداری گفته می شود.

صورت های مالی، جهت بررسی 3 نوع حسابرسی طراحی می شوند:

1: شرکت چه دارایی هایی دارد؟

اولین مورد که تراز نامه های مالی در مورد آن اعداد و ارقام آماری ارائه می کنند مربوط به میزان دارایی های شرکت است. این دارایی ها می توانند به صورت خالص یا نا خالص باشند. اما به طور کلی می توان در بخش سمت راست تراز نامه ها این مورد را جستجو کرد. در این بخش توضیح کاملی در مورد آن ها بیان شده است.

2: دارایی های شرکت، سود و زیان چطور حاصل شده اند؟

مورد دومی که صورت مالی حسابداری به بیان آن می پردازد، راهی است که دارایی های شرکت توسط آن کسب شده است. مثلا منابع درآمد شرکت چه بوده و چه چیزهایی سبب سود یا زیان شرکت شده اند. در بخش سمت چپ تراز نامه های مالی این مورد بررسی شده اند.

3: بررسی عملکرد شرکت در دوره ای که صورت مالی تهیه شده است

شرکت ها با توجه به عملکردهایی که دارند پیشرفت یا پسرفت می کنند. صورت مالی شرکت ها به آن ها کمک می کند تا دریابند که در یک دوره خاص چطور عمل کرده اند. می توان با استفاده از آن میزان سود و زیان ها را نیز به دست آورد. به طور کلی سود و زیان خالص و ناخالص هر شرکت بیانگر میزان تلاش و یا پسرفتی است که در دوره مورد نظر داشته است. این موارد قابل پیگیری و قابل جبران هستند.

انواع صورت مالی حسابداری شرکت ها

شرکت ها جهت بیان وضعیت خود از نظر مالی صورت های مالی مختلفی دارند. هر کدام از این صورت های مالی جهت هدف خاصی درست می شوند. حسابداران انواع صورت های مالی را در دوره هایی که پیش تر بیان کردیم و بنا به ضرورت شرکت آماده و سپس ارائه می کنند.

صورت های مالی حسابداری در شرکت عا شامل موارد زیر می باشند.

1: ترازنامه

2: صورت حساب سود و زیان

3: صورت حساب جامع سود و زیان

4: صورت حساب گردش در جریان

5: وجه نقد

هر کدام از این صورت ها کاربرد های متفاوتی دارند که در مورد آن ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ترازنامه

تراز نامه

تراز نامه یا بیلان یکی از مهمترین صورت های مالی شرکت ها است. این صورت مالی وضعیت تمامی دارایی ها و اقلام موجود در شرکت را به صورت کاملا مشخصی بیان می کند.

اما تنها در صورتی می توان در یک شرکت تراز نامه درست کرد که شرکت دارای دارایی، بدهی سرمایه و قابلیت پرداخت به صاحبان سهام باشد.

در سمت راست برگه های مربوط به تراز نامه دارایی نا به دو صورت ثبت می شود. اول دارایی های ثابت و سپس دارایی های جاری.

موارد مربوط به بدهی ها در سمت چپ برگه تراز نامه ثبت می شوند. در نظر داشته باشید که بدهی ها هم در لیست دارایی های شرکت ها قرار دارند.

شرکت هایی که به افراد حقیقی یا حقوقی بدهکار هستند و چک یا اوراق بهادار به آن ها داده اند، دارایی خود را افزایش داده اند. زیرا این موارد همگی جزو دارایی شرکت به حساب می آیند.

در کنار این موارد، تمامی بدهی های شرکت ها هم باید در تراز نامه ثبت شوند. تمامی شرکت ها به طور دائمی به سرمایه گذاران و سهام داران خود بدهکار هستند. از این رو میزان بدهی ها در سمت چپ تراز نامه صورت مالی شرکت ها ثبت می شود.

صورت سود و زیان

یکی دیگر از برگه های حسابرسی که هر شرکت دارد، صورت سود و زیان است. همه درآمد ها و هزینه هایی که یک شرکت طی دوره خاصی دارد به طور تمام و کمال در برگه سود و زیاد درج می شود. با توجه به صورت سود و زیان است که شرکت ها از میزان موفقیت و عملکرد خود خبر دار شده و می توانند با توجه به آن تصمیم گیری های خود را انجام دهند.

با استفاده از صورت مالی حسابداری مربوط به سود و زیان، شرکت ها می توانند در ابعاد مالی تصمیمات معقولانه تری اتخاذ کنند. این موارد استانداردهای حسابداری شرکت را تعیین کرده و به آن ها کمک می کند دید عمیق تری نسبت به مشکلات و موفقیت های شرکت داشته باشند.

Profit and loss statement components pic محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

اجزای صورت سود و زیان

بهترین منعکس کننده میزان دقیق سود و یا ضرر خالصی که هر شرکت طی دوره مالی خود داشته و می توان با توجه به آن درآمد های عملیاتی و غیر عملیاتی را محاسبه کرد، صورت سود و زیان است. در صورت سود و زیان اجزای زیادی درج می شوند. از جمله اجزایی که درج می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بهای تمام شده کالا
  • هزینه های عملیاتی
  • هزینه های غیر عملیاتی
  • هزینه های غیر عملیاتی
  • هزینه های مالی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

صورت سود و زیان جامع در صورت مالی شرکت ها

عملکردهای مالی یک شرکت و تهیه صورت مالی شرکت ها در یک دوره مالی تنها با جمع آوری اطلاعات مربوط به کلیه درآمدها و هزینه ها امکان پذیر است.  به همین سبب به طور جامع و کامل صورت سود و زیان این مرحله از دوره مالی شرکت به طور کامل بررسی می شود.

صورت سود و زیان جامع در صورت مالی حسابداری از این رو مهم است که در آن تمامی درآمدها و هزینه ها باید به سهامداران و مدیرعامل به صورت تفکیک موارد، ارائه شود.

گزارش جامع تمامی موارد که مربوط به حقوق سهامداران است را نمایش می دهد. اما این موارد شامل آورده ها و ستانده ها از سهامداران نمی باشد. سود و زیان صورت مالی شرکت ها که بازرگانی یا خدماتی هستند به دو روش مختلف محاسبه می شود.

صورت جریان وجه نقد

گزارشاتی که مربوط به میزان نقدینگی در شرکت ها است بسیار مهم است. این گزارشات نشان دهنده مواردی از جمله فعالیت های کلی شرکت، میزان سرمایه گذاری ها و عملکرد آن است. این موارد در به وجود آوردن یا از بین بردن میزان نقدینگی شرکت ها نقش داشته اند.

این صورت مالی حسابداری به شرکت ها کمک می کند تا از نظر مالی خود را ارزیابی کرده و وضعیت مالی، میزان نقدینگی و میزان بدهی های پرداختی به ذی نفعان را بررسی کنند.

نکات حائز اهمیت در صورت های مالی

صورت های مالی همواره برای شرکت ها بسیار مهم بوده اند. همان طور که در بخش های بالایی توضیح دادیم، صورت مالی حسابداری به شرکت ها کمک می کند تا بتوانند نقاط ضعف و قوت خود را جستجو کرده و از نظر مالی ضعف ها و قوت های خود را نیز پیدا کنند. میزان سود و زیان و ترازهای مالی نیز بسیار حساس هستند.

اما نحوه درج کردن آن ها نیز بسیار مهم است. از این رو باید به نکات زیر بسیار توجه شود.

1: مواردی که در صورت های مالی درج می شوند باید به صورت ساده و مختصر بیان شوند. تنها در صورتی نیاز به بست و گسترش خواهد بود که اطلاعات ارائه شده به صورت کامل تعیین کننده موارد حساسی در شرکت باشند.

2: کسانی که از صورت های مالی استفاده می کنند تشخیص خواهند داد که چه فاکتورهایی در صورت های مالی مهم و کدام یک قابل چشم پوشی هستند. اما به صورت کلی حسابداری باید تمامی موارد را درج کرده باشد تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

3: صورت های مالی باید واقع گرایانه ارائه شوند. ارائه نظرات شخصی اعم از خوش بینی یا بد بینی کاری بسیار غیر حرفه ای بوده و تنها مدیران و کسانی که صلاحیت دارند، کار تحلیل آن ها را انجام خواهند داد.

4: صورت های مالی به طور کلی و تنهایی نمی توانند تعیین کننده موقعیت مالی شرکت باشند.

برخی اوقات میزان درآمدها کمتر و هزینه ها و بدهی ها بیشتر محاسبه می شوند تا سود و زیان کاذب بیان شود. این کار نه تنها به سود شرکت نخواهد بود بلکه می توانند ضرر های جبران ناپذیری نیز وارد کند.

از این رو گفته می شود تمامی صورت مالی حسابداری شرکت ها باید به صورت دقیق و بدون هیچ دخل و تصرفی بیان شود.

محدودیت های موجود

یکی از مشکلاتی که صورت مالی حسابداری دارد این است که بدون این که نرخ تورم در آن اعمال شود، بر اساس بهای تمام شده تاریخ درج شده نوشته می شوند. از این رو لازم است در کنار تاریخ ها و گزارشات مالی باید مواردی مانند نرخ روز ارزهای مورد استفاده به خصوص در شرکت های بازرگانی تمام و کمال ثبت شوند.

ارزش این گزارشات اندازه خود صورت های مالی است. این موارد جزو شرایط قرار دادهای رسمی هستند که ثبت شده اند. جهت بررسی صورت مالی شرکت ها بهتر است ابتدا این توضیحات مورد توجه قرار گیرند.

تحلیل صورت های مالی

چرا شرکت ها به تحلیل صورت های مالی نیاز دارند؟

صورت های مالی که در این مطلب در موردشان صحبت کردیم جهت نقد و بررسی کامل سهام شرکت ها مورد استفاده قرار گرفته و از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. برای مثال سرمایه گذاران دوره های مالی را انتخاب می کنند که برای آن ها بیشترین سود دهی را داشته باشد. این صورت های حسابرسی هستند که آمار نسبتا دقیقی به آن ها می دهد.

افرادی که در یک شرکت کار می کنند چه کارمندان، چه کارفرمایان و چه سهامداران اهداف مشترکی دارند. آن ها می خواهند سود بیشتری نسیب شرکت شود. از این رو با برنامه ریزی و بررسی کامل این صورت مالی حسابداری است که می توانند تصمیمات درستی بگیرند.

صورت های مالی اگر در کنار یک دیگر قرار گرفته و تحلیل شوند بسیار سودمند خواهند بود. در نظر داشته باشید که تنها در صورت بررسی نسبت های مالی است که ظرفیت و وضعیت مالی یک شرکت مورد بررسی قرار می گیرد.

خود این نسبت ها هم باید با سال های قبل شرکت مقایسه شده و آن را با موفقیت و شکست شرکت های دیگر مقایسه کرد. این شرکت ها باید همگی در یک صنعت فعالیت داشته باشند.

مسئولیت صورت مالی شرکت ها به چه کسی است؟

همان طور که در این مطلب گفتیم، صورت حساب های مالی شرکت ها بسیار مهم هستند زیرا نقاط قوت و ضعف آن ها را به طور کامل پوشش می دهد. از این رو این اطلاعات باید به صورت محرمانه باقی بمانند.

افشا این اطلاعات و در اختیار قرار گرفتن آن ها در دست رقبا می تواند بسیار خطرناک باشد. از این رو افرادی مانند حسابداران و مدیران موظف هستند این اطلاعات را به صورت محرمانه و حتی در شرکت های مهم به صورت رمز گذاری شده تحلیل کرده و در اختیار همه قرار ندهند.

چرا صورت مالی حسابداری تهیه می شود؟

شرکت های بزرگ و کوچک قطعا میزان سرمایه اولیه ای دارند و یا توسط سهامداران حمایت مالی می شوند.

تمامی کسانی که در یک شرکت کار می کنند نیز در بهبود یا پسرفت آن سهیم هستند. در بخش های حسابداری و تحلیل صورت های مالی، گزارشات کاملی در خصوص ترازنامه، صورت حساب سود و زیان، صورت حساب جامع سود و زیان، صورت حساب گردش در جریان و وجه نقد ارائه می شود.

این گزارشات مالی شرح کاملی از این هستند که پول وارد شده به شرکت کجا مصرف شده، چطور مصرف شده، به چه دلیل مصرف شده و چه مقدار از آن به شرکت به عنوان سود باز گشته و چه مقدار آن به عنوان بدهی و یا زیان از شرکت خارج شده است. از این رو این اطلاعات برای شرکت ها بسیار حائز اهمیت و حیاتی هستند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

نسرین ولی خانی
نسرین ولی خانی
در رشته نرم افزار کامپیوتر تحصیل کردم و بعد از فعالیت های مختلفی مثل برنامه نویسی و دیجیتال مارکتینگ، از سال ۹۴ تولید محتوا یار همیشگی من شد.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری