جستجو
Close this search box.

نحوه محاسبه نقطه سر به سر به زبان ساده

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

نقطه سر به سر برای تمامی کسب و کارها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. نقطه سر به سر یا Break-even Point (BEP) درست همان نقطه‌ای است که درآمدها و هزینه‌های کسب و کار شما یربه‌یر می‌شود و بعد از آن می‌توانید سودسازی کنید. شما باید قبل از اینکه کسب و کار خود را شروع کنید نحوه محاسبه نقطه سر به سر را یاد بگیرید. این عدد به شما می‌گوید که بعد از چه مقدار هزینه و چه میزان فروش می‌توانید توقع سودآوری داشته باشید.

فهرست مطالب

اگر بعد از محاسبه نقطه سر به سر متوجه شدید که اعداد و ارقام با چیزی که مد نظر شما است همخوانی ندارند یعنی یک جای کار می‌لنگد! یا باید ایده کسب و کار خود را تغییر دهید یا شاید مجبور باشید روی شیوه قیمت گذاری محصولات یا خدمات خود تجدید نظر کنید.

در این مطلب قصد داریم نحوه محاسبه نقطه سر به سر را بررسی کنیم. سپس به شما نشان خواهیم داد که چطور استراتژی کسب و کار خود را با این محاسبات تطبیق دهید تا به سودآوری برسید.

 فرمول محاسبه نقطه سر به سر

 فرمول محاسبه نقطه سر به سر

فرمول ساده نقطه سر به سر به این صورت است:

نقطه سر به سر = هزینه های ثابت / حاشیه مشارکت (حاشیه فروش)

اجازه دهید این فرمول را ریز به ریز تحلیل کنیم.

  1. هزینه های ثابت کسب و کار خود را محاسبه کنید. این هزینه‌ها مواردی مثل اجاره ملک یا تجهیزات، حقوق و دستمزد کارکنان، مالیات، بیمه و غیره را شامل می‌شود.

2. حاشیه مشارکت که با عنوان حاشیه فروش نیز شناخته می‌شود با این فرمول محاسبه می‌شود:

حاشیه مشارکت (حاشیه فروش) = قیمت محصول – هزینه های متغیر

هزینه های متغیر هزینه هایی هستند که بنابر روش تولید محصول و نحوه فروش می‌توانند نوسان داشته باشند، مثلا هزینه کارگر و نیروی انسانی، حق‌العمل یا کمیسیون، یا هزینه خرید مواد اولیه جزو هزینه‌های متغیر هستند.

3. هزینه های ثابت را تقسیم بر حاشیه مشارکت کنید.

4. به همین سادگی نقطه سر به سر به دست آمد. این عدد به شما نشان می‌دهد چقدر محصول یا سرویس باید بفروشید تا درآمدهای شما با هزینه‌هاتان برابر شود. از این به بعد هر چه حاصل کنید سود کسب و کار شما محسوب می‌شود.

قیمت محصولات و هزینه‌های شما همیشه ثابت نیست، بنابراین نیاز دارید هر زمانی که با این تغییرات مواجه می‌شوید نقطه سر به سر کسب و کار خود را مجددا محاسبه کنید.

چطور از محاسبه نقطه سر به سر به نفعکسب و کارمان استفاده کنیم؟

چطور از نقطه سر به سر استفاده کنیم؟

حالا که متوجه شدید نقطه سر به سر کسب و کار شما چه عددی است، باید استراتژی‌هایی تدوین کنید تا هرچه زودتر به این عدد برسید و آن را پشت سر بگذارید تا سود بیشتری به دست آورید. گاهی ممکن است این عدد آنقدر بزرگ باشد که یکه بخورید. با خود فکر کنید که «این همه باید بفروشم تا تازه به نقطه سر به سر برسم»، اما نگران نباشید!

راه‌ها و اهرم‌هایی وجود دارند که با به کارگیری آن‌ها می‌توانید این عدد را دستکاری کنید و نقطه سر به سر کسب و کار خود را به عدد واقع‌بینانه‌تری تبدیل کنید.

یکبار دیگر به فرمول محاسبه نقطه سر به سر و همچنین فرمول حاشیه مشارکت نگاهی بیندازید. در این فرمول‌ها هزینه های ثابت و هزینه های متغیر را می‌بینید. پس یک راه منطقی برای کاهش عدد نقطه سر به سر کاهش هزینه‌های کسب و کار است.

کاهش هزینه های ثابت

برای اینکه پول دربیاورید باید پول خرج کنید. اما هر چه کمتر هزینه کنید، نقطه سر به سر نیز کمتر می‌شود. به صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدینگی کسب و کار خود نگاه کنید تا ببینید پولی که صرف می‌کنید کجا می‌رود. معمولا هزینه های ثابت بخش بزرگی از هزینه های یک کسب و کار را تشکیل می‌دهند و کم کردن آن نیز سخت است چون می‌تواند تاثیرات منفی روی کلیت و روال عادی کسب و کار داشته باشد.

آیا کسب و کار شما واقعا به وانت تحویل بار که هزینه‌های زیادی نیز می‌تراشد نیاز دارد؟ آیا این امکان وجود دارد که موجودی کالاهای خود را کم کنید تا فضای کمتری برای انبار کردن کالا، و احتمالا کاهش اجاره انبار نیاز داشته باشید؟ با توجه به نوع و نیازهای کسب و کار خود، نقاط هزینه ساز را شناسایی کنید و تا جایی که لطمه‌ای به روال عادی کسب و کار شما وارد نشود هزینه‌های ثابت را کاهش دهید.

افزایش قیمت‌ها

قیمت گذاری محصولات و خدمات می‌تواند امری پیچیده و سخت باشد. شاید دوست داشته باشید قیمت محصولات و خدمات خود را تا جایی بالا ببرید که از حصول سود کافی خیال‌تان راحت شود، اما اگر این قیمت گذاری بالاتر از عرف بازار و قیمت محصولات و خدمات رقبا باشد، مشتریان خود را از دست می‌دهید. پس برای افزایش قیمت باید تحقیق کنید و با برنامه ریزی عمل کنید.

کاهش هزینه های متغیر

هزینه های متغیر را نیز می‌توان به روش‌های مختلف کاهش داد. بعد از شناسایی این نوع هزینه‌ها، برای مثال می‌توانید با تامین کنندگان خود سر قیمت پایین‌تر چانه بزنید، برخی از وظایف را برون سپاری نمایید، فرایندهای تولید و فروش را بهینه‌تر کنید، هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات را کاهش دهید و یا از فناوری‌های جدید بیشتر کمک بگیرید.

نرم افزار حسابداری محک

نرم افزار حسابداری محک، ابزاری که به کاهش هزینه های کسب و کار کمک می‌کند

همان طور که گفتیم، استفاده بیشتر از فناوری می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های کسب و کار شما داشته باشد. نرم افزار حسابداری محک با خودکارسازی بخش زیادی از فرایندهای مالی و حسابداری کسب و کارها می‌تواند هزینه‌های شما را کاهش دهد. ضمن اینکه با ارائه گزارشات مالی مختلف، مثل صورت سود و زیان، ترازنامه، گزارشات فصلی و غیره به شما در امر تحلیل داده‌ها کمک می‌کند تا بتوانید استراتژی کسب و کار خود را طوری بچینید که در زمان کمتری به نقطه سر به سر برسید و در نهایت در مدت زمان کوتاه‌تر، به سود بیشتری دست یابید.

منبع: https://sunriseapp.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری