جستجو
Close this search box.

نحوه قیمت گذاری محصولات (چگونه محصولات خود را قیمت‌گذاری کنیم؟)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

در رابطه با هر تجارتی نحوه قیمت گذاری محصولات از مهمترین و اساسی­ ترین موارد محسوب می­شود. روش­های مختلفی برای قیمت گذاری محصولات ارائه شده است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن­ها اشاره خواهیم کرد. در این راه عوامل موثر بر قیمت گذاری باید مورد بررسی قرار داده شود تا بتوان به استراتژی خوبی برای قیمت گذاری رسید.

فهرست مطالب

نحوه‌ قیمت گذاری محصولات

نحوه‌ قیمت گذاری محصولات

برای قیمت گذاری محصولات عوامل و عناصر مختلفی را باید در نظر گرفت. در ادامه به این عناصر اشاره می‌کنیم.

اهمیت نظر مشتری در نحوه قیمت گذاری محصول

با توجه به نظری که مشتری در رابطه با محصول شما خواهد داشت، می­توانید نحوه قیمت گذاری محصول را خود اتخاذ کنید. این روش یکی از مرسوم­ ‎ترین روش­های قیمت گذاری در ایران بوده به طوری که ابتدا با مبلغ پایین شروع به کار کرده و زمانی که مشتری به محصول یا خدمت ارائه شده وابسته شد، قیمت آن را افزایش می­دهند. این راه به تنهایی کمک کننده نبوده زیرا در اکثر اوقات باعث شکست کسب و کار پس از مدتی خواهد شد.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

ارزیابی میزان هزینه­‎ ای که مشتری می‌­‎پردازد

با نظرسنجی از مشتری می­توان فهمید تا چه حد حاضر است برای محصول مورد نظر هزینه کند. این مورد هم تا حدودی می­تواند به قیمت گذاری محصولات کمک کند ولی به تنهایی فایده نخواهد داشت.

محاسبه قیمت محصول توسط تولیدکننده

با محاسبه مقدار هزینه­ ای که تولید کننده برای ساخت محصول، تبلیغات آن و سودی که انتظار دارد می­توان به قیمت محصول رسید. این مورد شاید قیمت بالایی را به وجود بیاورد. از این رو لازم است با دیگر راه­‎ها ترکیب شود.

با توجه به مشکلاتی که هر سه راه به وجود می آورند می­توان فهمید ترکیبی از این سه راه می­تواند بهترین استراتژی در نحوه قیمت گذاری محصولات باشد.

عوامل موثر بر قیمت گذاری محصولات

تصمیماتی که در رابطه با قیمت گذاری محصولات گرفته می­شود به دو دسته عوامل داخلی و عوامل خارجی تقسیم می­شوند.

عوامل داخلی

این عوامل خود دسته بندی­ های مختلفی دارند که شامل اهداف بازاریابی، خط مشی ترکیب عناصر بازاریابی، هزینه ­ها و ملاحظات سازمانی هستند.

با در نظر گرفتن هدفی که شرکت در تولید محصول داشته، نوع محصولی که تولید کرده و همچنین بازاری که در آن می­ خواهد محصول خود را به فروش برساند، می­توان قیمت گذاری محصولات را با اهداف و عناصر بازاریابی ترکیب کرد. در کنار این عوامل هزینه­ های شرکت نیز مهم تلقی می­شوند زیرا در آخر یک شرکت با توجه به هزینه ­هایی که برای تولید کالا صرف کرده است، قیمت آن را محاسبه می­کند.

عوامل خارجی

این عوامل هم شامل بازار و تقاضا، شرایط رقابت، کالاها و قیمت­ های رقبا و … هستند.

میزان تقاضای محصول در یک بازار مشخص

باتوجه به بازاری که شرکت در آن فعالیت می­کند و همچنین نیازی که مصرف کننده‌ی آن بازار به کالای تولیدی این شرکت دارد، نحوه قیمت گذاری محصول متفاوت خواهد بود. برای مثال کالای لوکسی که برای بازاری خاص تولید می­شود، نمی­تواند قیمت پایینی داشته باشد.

شرایط رقابت

به طور کل شرایط رقابت به چهار دسته مختلف تقسیم می­شوند که شامل رقابت کامل، رقابت انحصاری، رقابت انحصار چند قطبی و انحصار کامل هستند.

رقابت کامل زمانی است که هیچ فروشنده­ای نمی­تواند قیمتی بیشتر از قیمت عرف ارائه دهد از این رو قیمت گذاری محصولات همسو با بازار پیش خواهد رفت.

رقابت انحصاری زمانی رخ می­دهد که فروشندگان زیادی در رابطه با یک محصول مشخص وجود دارد و قیمت­ها می­توانند بسیار متفاوت از هم باشند.

رقابت انحصار چند قطبی برای زمانی است که تعداد فروشندگان کم بوده و هر کسی نمی­تواند وارد این بازار شود از این رو قیمت گذاری چند برندی که بازار را در دست دارند به نوعی با هم پیش می­رود.

انحصار کامل زمانی اتفاق می‌افتد که رقابتی وجود نداشته و یک کالای خاص را تنها یک شرکت تولید کرده و در بازار مد نظر به فروش می­رساند.

کالاها و قیمت­های رقبا

کیفیتی که شرکت رقیب ارائه می­دهد در کنار قیمت آن محصول برای باقی شرکت­های موجود در آن بازار مهم بوده و باید حواس خود را به طور کامل جمع تغییر خط مشی­های شرکت رقیب کرد.

استراتژی قیمت گذاری محصول

استراتژی قیمت گذاری محصول

در رابطه با نحوه قیمت گذاری محصولات، استراتژی­ های مختلفی باتوجه به نوع کالای تولیدی، بازار مد نظر و یا به طور کلی عوامل موثر در قیمت گذاری برگزیده می­شود. 4 استراتژی که در پایین توضیح داده شده است از مهم­ترین و اصلی­ ترین استراتژی­ های قیمت گذاری هستند.

قیمت گذاری بالا

این استراتژی زمانی کارساز است که کالای تولیدی منحصر به فرد بوده و نه تنها مشتری به آن نیاز فراوان داشته بلکه نوع مشابه ی از آن در بازار وجود ندارد. این استراتژی بیشتر برای کالاهای لوکس می­تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

قیمت گذاری نفوذی

ابتدا قیمت کالای مد نظر پایین در نظر گرفته شده و پس از فهمیدن نیاز بازار به آن، قیمت افزایش می‌یابد. همان طور که ابتدای مقاله گفته شد این مورد در بازار ایران به وفور مشاهده می­شود که می­تواند با کوچکترین اشتباهی استراتژی غلطی تلقی شود.

قیمت گذاری اقتصادی

در این استراتژی قیمت­ ها پایین در نظر گرفته شده است. شرکت از روش­ها و مواد اولیه­ ی ارزانتری برای تولید محصولات استفاده می­کند تا هم خود ضرر نکرده باشد و هم  مشتریان بتوانند کالای مد نظر خود را تهیه کنند.

قیمت گذاری گزاف

در این روش کالای عرضه شده به بازار دارای نوع مشابه ی نیست. ابتدا کالا با قیمت بالا به بازار عرضه شده و زمانی که رقیبان متوجه استقبال خوب مردم از آن می­شوند ناچار به کاهش قیمت و اتخاد یکی دیگر از استراتژی­ه ای قیمت گذاری خواهیم بود.

به طور کل در رابطه با نحوه قیمت گذاری محصولات مهم­ ترین نکته ­ای که باید مد نظر داشته باشید کم نکردن قیمت محصولتان به سبب بهانه­ هایی چون نخریدن مشتری، قبول نکردن بازار و … است. زیرا هر چه ارزش محصول تولیدی خود را پایین آورید حس مشتری نسبت به خرید آن نیز پایین خواهد آمد. در این موارد بهتر است تا جایی که می­توانید هزینه‌ها­ی محصول خود را پایین آورده و این قیمت را به عنوان تخفیف به مشتری عرضه کنید. در این صورت هم ارزش واقعی محصولتان حفظ شده و هم مشتری­ه ای بیشتری به خرید از شما ترغیب می­شوند.

منبع: https://sumo.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری