جستجو
Close this search box.

تبدیل قرارداد کاری موقت به دائم | انواع قرارداد

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

تبدیل قرارداد کاری موقت به دائم از مهم‌ترین دغدغه‌های کارمندان قراردادی است. همان‌طور که میدانید امروزه باتوجه‌به شرایط اقتصادی دشوار حاکم بر کشور، تعداد جمعیت جوانان کارجو رو به افزایش است. هر فردی بسته به مهارت‌های خود به دنبال راهی برای تضمین آینده خود می‌گردد. بسیاری از افراد استخدام شدن در سازمان‌های دولتی با قراردادهای رسمی را موفقیت می‌دانند و به امید داشتن امنیت شغلی، چند ماهی را با قرارداد موقت مشغول به کار می‌شوند. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی انواع قراردادها و شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به رسمی می‌پردازیم.

فهرست مطالب

قرارداد کاری چیست؟

برای پاسخ به این سؤال که قرارداد کاری چیست باید به تعریفی مطابق با قانون کار استناد کنیم. در ماده 7 قانون کار، آمده است: ” قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارمند در قبال دریافت حق‌السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد “.

تبدیل قرارداد کاری موقت به دائم

قرارداد کاری چه شرایطی دارد؟

همان‌طور که گفتیم، قرارداد کار یک سند است که در آن توافقات شغلی که بین کارمند و کارفرما ذکر می‌شود. اولین ویژگی قرارداد کار مانند همه قراردادها ، دو طرفه بودن آن است. یک طرف قرارداد کارفرما و طرف دیگر آن کارمند است که انجام کاری را بر عهده دارد.

در قرارداد کاری باید تمام دغدغه‌های کارمند و کارفرما عنوان شود؛ از میزان دستمزد و وضعیت بیمه گرفته تا تنظیم ساعت کاری و شرح وظایف. گاهی اوقات محاسبات فیش حقوقی پرسنل نیز بسیار پیچیده و زمان‌گیر است و همچنین خطاهای محاسباتی نیز رخ می‌دهد. نرم افزار حسابداری محک و افزونه حقوق و دستمزد آن، شما را در انجام راحت این فرایند یاری می‌نماید. افزونه حقوق و دستمزد محک به شما کمک می‌کند که به راحتی روند صدور فیش حقوقی را در کم‌ترین زمان طی کرده و امکان نگهداری آن‌ها را برای ماه‌های بعد داشته باشید و دغدغه کارمندان خود را حل کنید.

از انواع استخدام چه میدانید؟

امروزه در دنیای کار، سه مدل استخدام وجود دارد:

  • استخدام پیمانی: در استخدام پیمانی، افراد یا مؤسسات به‌صورت موقت و طی مدت زمان معین در شرکتی استخدام می‌شوند. نیروهای پیمانی در طول مدت استخدام خود با تأیید کارفرما بیمه می‌شوند.
  • استخدام رسمی: استخدام رسمی به تعریفی داشتن شغل دائم و ثابت همراه با بیمه و مزایا در یک شرکت است و عمدتاً درباره سازمان‌های دولتی مطرح می‌شود.
  • استخدام قراردادی: کارکنان قراردادی شاغل در ادارات و سازمان‌های دولتی، از نظر بیمه مشمول قانون تأمین اجتماعی کشور و از نظر اداری مشمول قانون وزارت کار هستند.
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

از انواع قراردادهای کاری چه میدانید؟

قرارداد کار از مهم‌ترین مسائل در دنیای کسب و کار می‌باشد که انواع مختلفی را در بر می‌گیرد. هر کدام از قراردادها بسته به نوع فعالیتشان دارای ویژگی‌های خاصی هستند که اطلاع از آنها برای افراد حاضر در بازار کار ضروری است:

  • قرارداد کار دائمی: قرارداد کار دائم یا قرارداد کار غیر موقت، به قراردادی گفته می‌شود که در آن مدت زمان مشخصی برای قرارداد تعیین نشده باشد. در واقع این نوع قرارداد برای کارمندان و کارگران بهترین گزینه است. قرارداد کار دائمی، مزایای کار ثابت را برای فرد به همراه دارد. با افزایش تعداد سال‌های کاری، مزایای کارمند از جمله سنوات و بیمه افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این پس از پایان کار و بازنشسته شدن، امکان استفاده از صندوق تأمین اجتماعی نیز برای کارمندان فراهم است.
  • قرارداد کار موقت: یکی از انواع قرارداد کاری، قرارداد کار موقت است. در این نوع قرارداد معمولاً به علت ماهیت کار که جنبه غیر مستمر و موقتی دارد، برای همان دوره با مدت زمان مشخص قرارداد نوشته می‌شود. اما در تبصره 1 ماده 7 قانون کار ذکر شده است که: ” حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیرمستمر و غیردائمی دارد توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید”. از این رو قانون کار وظیفه مشخص کردن حداکثر زمان برای عقد قرارداد کار موقت را بر عهده وزارت کار و امور اجتماعی قرار داده است تا مانع از عقد قراردادهایی شود که به ضرر کارمند باشد. نکته قابل توجه آن است که در قرارداد کار موقت و معین، هیچ یک از طرفین به تنهایی قدرت و حق فسخ آن را ندارند.
  • قرارداد کار معین: قرارداد کار معین به قراردادهای کاری گفته می‌شود که بابت انجام یک کار معین عقد می‌گردند. برای مثال کارفرما ابزار و وسایل لازم را در اختیار کارمندی قرار می‌دهد تا در مدت مشخص کاری را انجام دهد. اگر قرارداد کار معین یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، کارفرما موظف است برای هر سال سابقه کار بر اساس آخرین حقوق، مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار برای کارمند در نظر بگیرد .

پس از گذشت مدت زمان مقرر امکان تبدیل قرارداد کاری وجود دارد.

تبدیل قرارداد کاری موقت به دائم

تمدید قرارداد کار به چه صورت است؟

گاهی پس از تمام شدن قرارداد کار، کارفرما به فکر عقد قرارداد جدید با کارمند می‌افتد و قرارداد جدیدی تنظیم می‌کند که ممکن است دارای شرایط قرارداد سابق باشد و یا شروط دیگری به آن اضافه شده باشد.بسته به توافق کارمند و کارفرما امکان تبدیل قرارداد کاری وجود دارد.

تمدید خودکار قرارداد چگونه است؟

ممکن است گاهی پیش بیاید که پس از پایان مدت قرارداد بین کارمند و کارفرما، قرارداد جدیدی تنظیم نشود و کارمند بدون اعتراض کارفرما به صورت خودکار به انجام وظیفه ادامه دهد. مطابق با قوانین وزارت کار در چنین شرایطی تمدید قرار داد به صورت خودکار رخ می‌دهد. مدت قرارداد خودکار با مدت قرارداد اولیه برابری می‌کند.

تبدیل قرارداد کاری موقت به دائم به چه صورت است؟

تا به اینجا دریافتیم که برخی قراردادها با همان مفاد قبلی‌شان به‌صورت خودکار تمدید می‌شوند. حال اگر بار دیگر این تمدید به‌صورت خودکار رخ دهد و مدت زمان قرارداد خودکار اولیه نیز به اتمام برسد، در صورت اعتراض نداشتن کارفرما کارمند می‌تواند همچنان به کار خود ادامه دهد. این بار تبدیل قرارداد کاری موقت کارمند به قرارداد کار دائم به صورت خودکارانجام می‌گیرد.

نوع قرارداد کاری و نقش آن در افزایش مسئولیت پذیری کارکنان

قانون کار نقش پررنگی در حسابداری دارد و تنها بخشی از آن نیست. شما به عنوان یک کارمند و کارفرما باید بر این قوانین قراردادها مطابق وزارت کار تسلط پیدا کنید. تنها بعد از این کار است که می‌توانید مطمئن شوید محاسبات بدون نقصی خواهید داشت. تسلط بر این قوانین به شما کمک می‌کند محاسبات دقیقی انجام دهید و مطمئن شوید که هرکس به حق و حقوق واقعی‌اش می‌رسد و مسئولیت خود را به درستی انجام می دهد .نرم افزار حسابداری محک و افزونه حقوق و دستمزد آن نیز در محاسبه درست و اصولی حقوق کارمندان همراه شما خواهد بود .

منبع: forbes

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. در حق من ظلم شد چون بعد از 15 سال از بخش خصوصی با قرارداد موقت به دولتی خیلی از مزایای حقوقیم ضایع شد و نصف شد الان باید با نصف حقوق بازنشسته شوم ای لعنت بر کسی که نمی فهمد و طرح می دهد و اجرا نمی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری