جستجو
Close this search box.

اعلام عدم فعالیت شرکت | نامه عدم فعالیت چیست؟

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

عدم فعالیت شرکت به موجب تغییر اوضاع کاری آن شرکت اتفاق می‌افتد. عدم فعالیت شرکت زمانی اتفاق می‌افتد که حساب بانکی شرکت تأسیس شده هیچ گونه گردش مالی نداشته باشد. هر کسب و کاری که فعالیتی ندارد، می‌تواند با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت، به سازمان امور مالیاتی از تعلق گرفتن مالیات به خود جلوگیری کند.

فهرست مطالب

اگر شرکت شما هم در چنین شرایطی قرار دارد باید در سریع‌ترین زمان ممکن، نسبت به ارائه گزارش عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات اقدام کنید. متأسفانه عدم اطلاع اکثر مدیران شرکت‌ها و صاحبان مشاغل و حتی حسابداران از این موضوع باعث ایجاد دردسر و ضرر و زیان مالی برای شرکت می‌شود. امکان نداشتن فعالیت در شرکت‌ها تا 5 سال از طریق دریافت مفاصا حساب از اداره مالیاتی امکان‌پذیر است.

همچنین هر شرکت باید پس از ثبت، کد مالیاتی و حوزه مالیاتی خود را نیز تعیین کند. این مشخص نمودن حوزه مالیاتی منوط به تحویل اسناد مورد نظر به اداره دارایی خواهد بود. حال اگر فردی تمام این مراحل را طی کند و شرکت خود را ثبت نماید اما به دلیل اختلاف نظر شرکا، ورشکستگی و… از ادامه فعالیت خودداری کند، باید برای جلوگیری از جریمه شدن، عدم فعالیت شرکت خود را به اداره مالیات گزارش دهد. در ادامه از این مقاله گروه نرم افزاری محک به بررسی تخصصی‌تر این موضوع می‌پردازیم.

منظور از عدم فعالیت شرکت چیست؟

منظور از عدم فعالیت شرکت چیست؟

امروزه بسیاری از شرکت‌ها وجود دارند که با وجود ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و داشتن جواز کسب، به دلایل مختلف مانند عدم موفقیت مالی یا عدم تحقق اهداف، فعالیت خود را تعطیل می‌کنند. البته این عدم فعالیت شرکت کاملاً از بحث ورشکستگی جداست. در چنین موقعیتی که شرکت‌ها هیچ گونه فعالیت مالی ندارند، با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات از پرداخت مالیات جلوگیری می‌کنند.

علت عدم فعالیت شرکت چیست؟

علل زیادی می‌تواند برای عدم فعالیت شرکت‌ها وجود داشته باشد اما از رایج‌ترین دلایل عدم فعالیت شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم پیش بینی بازار قبل از ثبت شرکت خود.
  • مواجه ناگهانی با مشکلات مالی و اقتصادی
  • عدم داشتن برنامه ریزی و انجام کارها در زمان مقرر
  • ثبت شرکت برای دستیابی به اهدافی به‌غیراز خدمات مالی
  • عدم توانایی شرکت در رسیدن به هدف‌های خود
  • دلسردی، اختلاف بین شرکا و ورشکستگی شرکت

در صورتی که شرکتی با هر کدام از موارد بالا برخورد کرد می‌تواند فعالیت شرکت خود را با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات قطع کند.

عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود

متداول‌ترین انواع ساختار کسب و کار شراکتی عبارت‌اند از: مالکیت انحصاری یا محدود، مشارکت (LLP) ، شرکت با مسئولیت محدود (LLC) . ایجاد یک کسب و کار شراکتی از نوع مسئولیت محدود از شما و کسب و کارتان محافظت می‌کند. شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که برای تشکیل و ثبت آن، حضور حداقل دو شریک لازم است و مسئولیت شرکا به میزان سرمایه‌ای است که به شرکت آورده‌اند. به بیانی دیگر، اگر از کسب و کار شما شکایت شود و دارایی برای پرداخت بدهی آن کافی نباشد، شرکای شما با مسئولیت محدود به میزان سرمایه‌ای که به شرکت آورده‌اند، مسئول پرداخت آن بدهی خواهند بود.

تمامی شرکت‌ها شامل سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود، تضامنی و … باید نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. چنانچه مدیر شرکت با مسئولیت محدود، فعالیت اقتصادی نداشته باشد، باید عدم فعالیت شرکت خود با طی کردن مراحل خاصی را به اداره مالیات اطلاع دهد.

چگونه عدم فعالیت شرکت را اعلام کنیم؟

چگونه عدم فعالیت شرکت را اعلام کنیم؟

هنگامی که شرکتی ثبت شود اما به دلایل مختلف از ادامه فعالیت خود صرفه نظر کند، مدیرعامل آن شرکت موظف است تا آخر سال مالی، به حوزه مالیاتی مربوط به شرکت رجوع کرده و اظهار نامه مالیاتی خود را تحویل دهد.

اگر این فرایند به درستی انجام نشود، آن شرکت از طرف اداره مالیات مشمول جریمه خواهد شد. گواهی عدم فعالیت هر سال نیاز به تمدید دارد و در صورتی که فعالیت شرکت ادامه دار باشد باید تمدید شود.

مراحل ثبت عدم فعالیت شرکت در اداره مالیات چیست؟

مراحلی که باید جهت ثبت عدم فعالیت شرکت در سازمان امور مالیات کشور انجام شود، دقیقاً با مراحل ثبت اولیه آن شرکت مشابه است. برای این کار لازم است فرایند قانونی آن طی شود:

  • ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها
  • تعیین حوزه مالیاتی و کد مالی شرکت تازه تأسیس
  • پلمب دفاتر و تهیه نامهٔ مربوط به عدم فعالیت شرکت

اطلاع از عدم فعالیت شرکت‌ها توسط اداره مالیات ضروری است زیرا در صورت بی اطلاعی، به صورت خودکار برای شرکت مالیات در نظر گرفته می‌شود و قطعاً این به ضرر شرکت خواهد بود.

پس هنگامی که هیئت مدیره به هر دلیلی تصمیم به عدم فعالیت گرفت باید نسبت به تنظیم اظهار نامه عدم فعالیت و تحویل آن به اداره مالیات اقدام کند. کارشناسان سازمان مالیات بعد از انجام بررسی‌های لازم، موافقت یا عدم موافقت خود را اعلام خواهند کرد. هر شرکت موظف است شرایط مالی خود را به سازمان دارایی اعلام کرده و حتی مالیات سال قبل را هم مطابق با اظهار نامه پرداخت کند. پس شرکت‌هایی که فعالیت مالی ندارند هم باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند. در واقع عدم فعالیت شرکت دلیلی بر سلب مسئولیت مالیاتی آن شرکت نخواهد بود. حتی اگر شرکت‌ها فعالیتی هم نداشته باشند باید اظهار نامه، دفاتر مالیاتی خود به صورت سفید و نامه عدم فعالیت شرکت را به اداره مالیات ارائه کنند .

نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟

همان‌طور که متوجه شدیم هر کسب و کاری که فعالیتی ندارد، می‌تواند با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت، به سازمان امور مالیاتی از پرداخت مالیات علی الراس جلوگیری کند. حال در پاسخ به این سؤال که شرایط پذیرفته شدن نامه عدم فعالیت شرکت چیست باید گفت؛ نامه عدم فعالیت شرکت باید موارد زیر را شامل شود:

  • سربرگ رسمی شرکت به همراه مهر و امضای رسمی مدیر شرکت
  • تنظیم نامه در شرایطی که شرکت طی یک سال گذشته هیچ گونه فعالیت مالی نداشته باشد . (عدم گردش حساب بانکی شرکت در یک بانک مشخص گواهی لازم برای عدم فعالیت شرکت را به دنبال دارد.)
  • ارائه نامه عدم فعالیت شرکت در پایان سال مالی (چهار ماه زمان برای ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر قانونی سفید و نامه عدم فعالیت شرکت در نظر گرفته شده است.)

نکته: اگر مهلت چهار ماهه به پایان برسد و نامه عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات ارسال نشود، شرکت‌ها جریمه خواهند شد. همچنین در صورت تأیید، این عدم فعالیت تحت عنوان نامه عدم فعالیت به تأمین اجتماعی نیز اطلاع رسانی خواهد شد تا از زمانی مقرر برای کارمندان شرکت بیمه رد نشود.

روش استعلام عدم فعالیت شرکت توسط اداره مالیات

پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت شرکت، کارشناسان مالی باید جهت بررسی درخواست شرکت اقدام کنند و این عدم فعالیت شرکت به موارد زیر وابسته است:

  • هیچ ثبت حسابداری در دفاتر قانونی شرکت و نرم‌افزارهای حسابداری آورده نشده باشد.
  • برای مدتی معلوم هیچ تراکنشی در حساب بانکی شرکت ثبت نشده باشد.
  • تراکنش‌های کوچک شخصی نیز می‌توانند موجب رد شدن نامه عدم فعالیت شما شوند.
  • هیچ گونه خرید و فروشی نباید توسط شرکت انجام شده باشد.
  • هیچ فاکتور خرید و فروشی به نام شرکت ثبت نشده باشد که وجود معامله را نشان دهد.

این موارد از طریق بررسی دفاتر مالی، حساب‌های شرکت و … توسط اداره مالیات پیگیری خواهد شد و اگر ردی از فعالیت مالی شرکت در میان باشد، درخواست عدم فعالیت شرکت پذیرفته نمی‌شود.

در زمان اعلام عدم فعالیت به چه نکاتی دقت کنیم؟

شرکت‌های غیر فعال هنگام درخواست گواهی عدم فعالیت باید به نکات زیر دقت کنند:

  • یک شرکت تا زمانی که پرونده مالیاتی تشکیل نداده باشد، نمی‌تواند نامه عدم فعالیت را برای واحد اقتصادی خود تنظیم کند.
  • زمان اعلام عدم فعالیت شرکت در پایان هر سال مالی است. یک بار اعلام عدم فعالیت برای همیشه کارساز نخواهد بود. در صورت ادامه دار بودن عدم فعالیت شرکت، این موضوع باید هر ساله تمدید شود.
  • شرکت‌‌های بدون فعالیت هم باید مانند شرکت‌های فعال، نسبت به پلمب دفاتر قانونی خود اقدام نمایند. به این معنا که در هر سال مالی، حتی در صورت نداشتن فعالیت، دفاتر قانونی باید پلمب شود.
  • پلمب دفاتر قانونی برای شرکت‌های بدون فعالیت نیز واجب است. یعنی حتی اگر فعالیت مالی هم نداشته باشید باید دفاتر مالیاتی سفید و اظهار نامه ارزش افزوده صفر خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید.
  • اظهار نامه عدم فعالیت شرکت فقط در مورد فعالیت‌های گذشته صدق می‌کند و نمی‌توان قبل از پایان سال مالی آن را به تسلیم اداره مالیات کرد.
  • در صورتی که مدت زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت بگذرد، شرکت به طور کل منحل خواهد شد.
سامانه ثبت عدم فعالیت شرکت

سامانه ثبت عدم فعالیت شرکت

طبق قانون کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر برای اداره مالیات ارسال کنند. تسلیم اظهار نامه عدم فعالیت شرکت به شکل غیر حضوری و از طریق درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی قابل انجام است.

عدم تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات، باعث جریمه غیر قابل بخشش خواهد بود. محاسبه مالیات شرکت‌ها به‌ازای درآمد آن‌ها صورت می‌گیرد. پس اگر یک شرکت، به دلیل نداشتن فعالیت مالی، درآمدی هم نداشته باشد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت چیست؟

اگر افراد در چهار ماه نخست سال مالی (چهار ماه پس از پایان سال مالی قبلی)، غیر فعال بودن شرکت خود را به هر دلیلی اعلام نکنند و یا دفاتر پلمب خود را به همراه اظهارنامه مالیاتی سال قبل تسلیم اداره مالیاتی نکنند، مشمول جریمه علی الراس مالیات می‌شوند.

تکمیل اظهارنامه مالیاتی با نرم افزار حسابداری محک

تعداد زیادی از شرکت‌های حسابداری از جمله شرکت مشاور نرم افزار محک، این امکان را برای کارآفرینان و فعّالین اقتصادی فراهم نموده است که با استفاده از امکانات پیشرفته نرم افزارهای حسابداری، محاسبات مالیاتی خود را انجام داده و مطمئن باشند که هیچ حقی از آنان ضایع نخواهد شد. مالیات به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمد برای دولت و از ارکان اصلی اقتصاد در کشورها است. به همین دلیل در توزیع مجدد ثروت و تأمین منابع مالی نقشی بسیار تعیین کننده دارد. پرداخت مالیات جنبه اختیاری و داوطلبانه ندارد و حتی بدون نیاز به رضایت مودی از طرف دولت قابل وصول است. پس برای جلوگیری از جریمه شدن و پرداخت مالیات علی الراس باید عدم فعالیت شرکت خود به اداره مالیات را اطلاع دهید .

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری