جستجو
Close this search box.

حقوق وزارت کار بر چه اساسی تعریف می شود؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

در این مقاله از وب سایت محک سافت می خواهیم بدانیم حقوق وزارت کار بر چه اساسی تعریف می شود؟ برای خیلی از افراد شاغل حتما این مسئله به صورت یک چالش پیش روی آنها است که قبل از آغاز به کار در ارتباط با مقررات مربوط به کار جستجو و تحقیقی انجام دهند. با حقوق خود آشنا شوند‌. در این رابطه قانون کار و رفاه اجتماعی جهت رفاه حال کارگران و کارمندان قوانین سخت گیرانه ای را اعمال می کند.

فهرست مطالب

در مقاله پیش رو در مورد حقوق وزارت کار و این که بر چه اساسی تعریف می شود توضیح خواهیم داد. در عین حال با استفاده از انواع نرم افزار حسابداری است که می توان به راحتی برنامه های مالی را تنظیم نمود.

قانون کارچیست؟

در مورد تعریف قانون کار می توانیم بگوییم قانون کار مجموعه قوانینی است که برای تعریف روابط بین کارگر و کارفرما است. تعیین آن از سمت دولت انجام می شود. در گزینه هایی مثل استخدام، دستمزد، شرایط کار، اتحادیه های کارگری و روابط صنعتی اعمال می شود. این قانون شامل بیمه تامین اجتماعی و ازکارافتادگی نیز می شود. قانون کار به عنوان یک رشته و شاخه متمایز از قانون در جامعه حقوقی دانشگاهی به رسمیت شناخته شده است.

حقوق وزارت کار

 اما میزان شناخته شدن آن به عنوان یک شاخه جداگانه از پروسه حقوقی به صورت گسترده بسته به میزان وجود یک قانون یا سایر موارد متمایز متفاوت است. بنابراین قوانینی که در ابتدا برای حمایت از کارگران در شرکت های صنعتی در نظر گرفته شده بود کم کم به صورت مجموعه گسترده ای از اصول و استانداردهای حقوقی تبدیل شده است. اما برای این که بدانیم حقوق وزارت کار بر چه اساسی تعریف می شود باید موارد دیگری هم بررسی شود.

حقوق وزارت کار

پیرامون تعریف حقوق وزارت کار تعریف و اتفاق نظری وجود ندارد. از آن جایی که نظرات و دیدگاه های اجتماعی و فکری حقوق دانان در خصوص این رشته از علم حقوق به صورت یکسان ابراز نمی شود. بنابراین باتوجه به تعریف پیشنهادی حقوق دانان می توان حقوق کار را بدین صورت تعریف نمود که حقوق و دستمزد هزینه ای ست که در قبال کار پرسنل یک مجموعه برای جبران زمان و هزینه ای که صرف کرده اند پرداخت می شود. محاسبه و پرداخت دستمزد فرمول هایی دارد که بر اساس قانون تعیین شده از سوی وزارت کار مشخص و پرداخت می گردد. در هر شرایطی عواملی بر پرداخت حقوق و دستمزد موثر هستند که این عوامل عبارتند از:

  • اضافه کاری
  • نوبت کار
  • شب کاری
  • تعطیل کاری و دیگر موارد.

برای مثال برای اضافه کاری 40 درصد بیشتر از حقوق ساعت کار معمولی به حقوق او بر اساس تعداد ساعات اضافه می شود.

حقوق وزارت کار

حقوق وزارت کار بر چه اساسی تعریف می شود؟

مهمترین نکاتی که بر مبنای آن به حقوق وزارت کار بایستی توجه کرد را در این بخش بیان می کنیم. در مورد حقوق که زیر نظر وزارت کار تعریف می شود نکات زیر بایستی رعایت گردد:

  • ساعت کار بیش از هشت ساعت نباید باشد.
  • ساعت کاری در طول هفته نباید از 44 ساعت بیشتر باشد.
  • کارهای سخت و زیرزمینی مانند کار در معادن نباید بیشتر از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته باشد.
  • تناوب کار بیش از پانزده ساعت در روز نباید باشد.
  • تعطیل شدن یک روز در هفته اجباری بوده و در صورت کارکردن در روز تعطیل بایستی 40 درصد محاسبه فیش حقوقی در نظر گرفته شود.
  • روز 11 اردیبهشت (روزجهانی کارکر) تعطیل می باشد.
  • کارگران شب کار بایستی  35 درصد اضافه مزد دریافت کنند.
  • مرخصی استحقاقی یک کارگر برای یک سال مدت زمان یک ماه می باشد. 4 روز جمعه از آن کم می شود. بدین ترتیب 26 الی 27 روز مرخصی استحقاقی وجود دارد.
  • کارگرهای شاغل بیش از 9 روز نمی توانند مرخصی خود را ذخیره و به سال دیگر منتقل کنند.
  • درصورت پایان قرارداد، فسخ یا فوت تمام مطالبات مربوط به مرخصی استحقاقی باید به کارگر پرداخت شود.

این موارد برای حقوق وزارت کار بسیار مهم است.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت محک سافت ما به این سوال پاسخ دادیم که حقوق وزارت کار بر چه اساسی تعریف می شود اما نکته آخر این که قانون وزارت کار یکی از قوانین مهم وزارت کشور می باشد. برای هر فردی که می خواهد کسب و کار راه اندازی کند قانون تبصره های خاص خود را دارد. هر فرد با توجه به نوع فعالیت و عملکردی که دارد قوانین کار را اجرا کند تا در این زمینه تخلفی صورت نگیرد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری