جستجو
Close this search box.

راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی | صفر تا 100

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

امروزه راه اندازی مشاغلی که با شکم و تغذیه مردم سر و کار دارند، از محبوبیت بالایی برخوردار است. راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی‌ نیز جزو این دسته از کسب و کارها است که در مدت زمانی کوتاه طرفداران زیادی پیدا کرده است. همین محبوبیت باعث تبدیل ایده راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی به یک ایده پولساز شده است. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک، به صورت جامع و کامل به بررسی راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی پرداخته‌ایم. اگر شما نیز جزو افراد خلاق و علاقه مند به این حوزه کاری هستید، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی

مغازه ساندویچی و اغذیه فروشی کجاست؟

ساندویچ یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار ایرانی ها است که به دلیل روش تهیه آسان و قیمت پایین آن، انتخاب اول افرادی است که می‌خواهند در زمان کوتاه و با هزینه کم یک غذای خوشمزه بخورند. این محبوبیت موجب ورود افراد زیادی به این حوزه کاری و درآمدزایی به واسطه آن شده است .

مغازه ساندویچی و اغذیه فروشی‌ مکانی شبیه به رستوران است که در آن انواع ساندویچ و غذاهایی فست فودی سرد و گرم سرو می‌شود. در دهه اخیر با تغییر سبک زندگی مردم ، این کسب و کارها رونق چشمگیری پیدا کردند. به طوری که امروزه شاهد راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی‌های متعدد در سطح شهرها هستیم. یکی از ویژگی‌های بارز مغازه ساندویچی در مقایسه با رستوران‌ تنوع غذایی بالا و تهیه غذا در زمان کوتاه‌ است.

مراحل راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی چیست؟

شغل ساندویچی و اغذیه فروشی یکی از مشاغل پردرآمد در ایران است که برای ورود به آن باید مانند سایر مشاغل مراحل متعددی را طی کرد. این مراحل هر کدام به نوبه خود، ارتباط مستقیمی با میزان موفقیت افراد در حوزه کاری شان دارد. در ادامه با مراحل راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی آشنا می‌شویم.

1- مرحله اول: انتخاب مکان مناسب برای مغازه ساندویچی

برای شروع کسب و کار موفق، داشتن یک مغازه با موقعیت مناسب بسیار ضروری است.قطعا اگر مغازه شما در شلوغ‌ترین نقاط شهر مانند بازارها، پاساژها، مراکز تجاری و… باشد ،فروش شما بیشتر می‌شود.البته چنانچه تازه کار هستید و نمی‌خواهید هزینه زیادی برای خرید یا اجاره مغازه صرف کنید، پیشنهاد می‌شود از یک مغازه ساندویچی کوچک شروع کنید. در این مرحله توجه به موقعیت مکانی و استاندارد بودن ملک از لحاظ اصول بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

2- کسب مهارت و تخصص در شغل ساندویچی

امروزه شروع هر کسب و کاری نیاز به مهارت و تجربه کافی در آن زمینه دارد. راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی نیز جزو این مشاغل است که در آن تجربه و تخصص رکنی اساسی است. برای کسب تجربه و مهارت و یادگیری می‌توانید مدتی را به عنوان کارآموز و شاگرد در یک ساندویچی و اغذیه و فروشی کار کنید تا هم اصول کار را یاد بگیرید و هم تجربه لازم را کسب کنید. علاوه بر این می‌توانید در دوره‌های آموزشی که توسط آموزشگاه‌های معتبر برگزار می‌شود شرکت کنید و مهارت های لازم را فرا بگیرید.

3-	اخذ مجوزهای لازم برای راه اندازی ساندویچی

3- اخذ مجوزهای لازم برای راه اندازی ساندویچی

یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی دریافت مجوز است.برای دریافت مجوز ساندویچی باید به مراجع ذی ربط مانند اداره بهداشت و اتحادیه صنفی مراجعه کنید. هر گونه سهل انگاری در اخذ مجوز راه اندازی ساندویچی منجر به جریمه و پلمب شدن ساندویچی می‌شود. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم همواره برای اخذ مجوز ساندویچی از مشاور مالی و حقوقی کمک بگیرید. در ادامه با انواع مجوز های لازم جهت راه اندازی اغذیه فروشی آشنا می شویم.

کارت بهداشت: ساندویچی و اغذیه فروشی جزو کسب و کارهایی هستند که ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارند. به همین دلیل دریافت کارت بهداشت در مراحل اولیه قرار می گیرد. برای دریافت این کارت می‌بایست به اداره بهداشت استان یا شهر محل سکونت خود مراجعه کنید. داشتن کارت بهداشت برای تمام افرادی که در ساندویچی و اغذیه فروشی‌ها مشغول به کار هستند الزامی است.

پروانه کسب: برای راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی اخذ پروانه کسب الزامی است. برای دریافت این مجوز می‌بایست به اتحادیه صنفی کسب و کار مورد نظر خود مراجعه کنید. البته باید به این نکته اشاره کرد که صدور پروانه کسب منوط به مراجعه فرد متقاضی به اداره بهداشت و تشکیل پرونده بر اساس دستورالعمل‌های این اداره است.

گواهینامه آموزش بهداشت اصناف: دریافت گواهی نامه آموزش بهداشت اصناف برای تمامی افراد استخدام شده در ساندویچی‌ها ضروری است. این گواهی مربوط به رعایت اصول بهداشتی توسط کارکنان است و توسط مراکز تحت نظارت وزارت بهداشت صادر می‌شود.

به چه مدارکی برای اخذ مجوز ساندویچی و اغذیه فروشی نیاز داریم؟

مدارک لازم برای راه اندازی مغازه ساندویچی به شرح زیر است:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • ارائه سوابق و مدارک تجاری یا اداری محل کسب
  • ارائه سند مالکیت ملک و یا اجاره نامه رسمی یا عادی
  • اصل شناسنامه متقاضی، همراه با کپی از تمام صفحات
  • اصل و کپی کارت ملی
  • ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت دائم و یا ارائه گواهی معافیت تحصیلی
  • ارائه مدرک تحصیلی
  • ارائه گواهینامه عدم اعتیاد و سوء پیشینه
  • ۱۲ قطعه عکس پرسنلی ۴*۳
  • کسب رضایت از مالک جهت تغییر شغل در صورت لزوم
  • داشتن کد پستی ۱۰ رقمی واحد صنفی
  • رعایت حدود ۳۰۰ متری صنفی
  • در صورت داشتن شریک، ارائه کپی تمام صفحات شناسنامه و رضایت محضری شریک
  • در صورت داشتن پروانه کسب قبلی ارائه کپی از آن الزامی است.
  • در صورتی که ملک موروثی باشد، ارائه رضایت محضری از وراث الزامی است.
  • در صورتی خانم بودن متقاضی راه اندازی کافی شاپ، معرفی یک مرد به عنوان مباشر الزامی است.

4- مرحله چهارم: خرید تجهیزات مغازه ساندویچی

کسب و کارها با توجه به نوع فعالیتی که انجام می‌دهند نیاز به تجهیزات مختلف دارد. ساندویچی و اغذیه فروشی نیز جزو این دسته از مشاغل هستند. برای راه اندازی اغذیه فروشی نیاز به خرید تجهیزات مختلفی است.این تجهیزات در دو دسته فرعی و اصلی قرار می‌گیرند. بهتر است برای کاهش هزینه های خود در شروع کار با خرید تجهیزات اصلی شروع کنید. از مهم‌ترین این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یخچال و فریزر
  • اجاق گاز صنعتی
  • سینک ظرفشویی
  • فر پیتزا
  • سرخ کن صنعتی
  • میز کار استیل
  • دستگاه برش کالباس
  • هود صنعتی
  • ظروف پذیرایی از مشتری
  • میز و صندلی

5- نوشتن منو غذایی ساندویچی

یکی از مزیت‌های شغل ساندویچی، وجود تنوع بالای غذایی در این شغل است. انواع مختلف ساندویچ، پیتزا، برگر، فلافل، قارچ سوخاری، سالاد و . … جزو غذاهایی هستند که می‌توانند در منو غذایی گنجانده شوند. زیرا هر کدام از این غذاها مشتریان خاص خود را دارند . اگر در منو غذایی خود تنوع داشته باشید ،طیف بیشتری از مشتریان را جذب خواهید کرد و به طبع آن فروش بیشری نیز خواهید داشت. البته قیمت غذاها در منو نیز تاثیر بالایی در فروش دارد. به همین دلیل سعی کنیدبرای جذب مشتری، از قیمت‌های بالا در لیست منو غذایی استفاده نکنید.

6- خرید مواد اولیه ساندویچی

تهیه و تامین مواد اولیه ساندویچی از اقدامات مهمی است که بعد از راه اندازی اغذیه فروشی باید انجام داد. گوشت چرخ کرده، پنیر پیتزا، سبزیجات، نان باگت، سوسیس، کالباس، کاهو، گوجه و فلفل از جمله مهم‌ترین مواد اولیه‌ای هستند که در ساندویچی و اغذیه فروشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در تهیه مواد مورد نیاز ساندویچی سعی کنید به تاریخ انقضا محصولات توجه کنید و خرید مواد اولیه با کیفیت را در اولویت کار خود قرار دهید.

7- اسخدام پرسنل و نیروکار برای مغازه ساندویچی

برای این که در کسب و کار خود موفق شوید نیاز به اسخدام پرسنل و نیروی کار متخصص دارید. ساندویچ زن، پیتزا پز، فرکار، صندوق دار از جمله نیروهایی هسند که می‌بایست با توجه به نیاز خود استخدام کنید. نکته اینکه افرادی را برای استخدام انتخاب کنید که متخصص، متعهد و با اخلاق باشند. چرا که داشتن این ویژگی‌ها باعث می‌شود کار به نحو احسن و با بهترین کیفیت انجام شود و مشتری همواره از ارائه خدمات راضی باشد.

8- بازاریابی و فروش ساندویچ ها

بازاریابی و تبلیغات موثر دو فاکور بسیار مهم در موفقت یک کسب و کار به شمار می‌روند. تبلیغات هدفمند، شناخت مشتریان، جذب رضایت آنها از جمله اقداماتی هستند که در این زمینه می‌توان انجام داد. بعد از راه اندازی اغذیه فروشی می‌توانید تبلیغات خلاقانه‌ای را جهت جذب مشتری به شیوه‌های مخلف مانند چاپ تراک و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید. این کار باعث می‌شود مغازه ساندویچی شما شناخته شود و  به مرور بر تعداد مشتریان افزوده شود.

9- خرید نرم افزار حسابداری ساندویچی

همیشه مدیریت امور مالی و هزینه‌ها برای کسب و کارهای مختلف با چالش‌های زیادی همراه است. به همین دلیل اکثر کسب و کارها از جمله ساندویچی‌ها برای ثبت و محاسبه هزینه‌ها، کنترل میزان فروش، محاسبه سود فروش و … از نرم افزارهای حسابداری استفاده می‌کنند. با نرم افزار حسابداری ساندویچی و اغذیه فروشی به راحتی قادر خواهید بود تمامی امور مالی و حسابداری کسب و کار خود را مدیریت کنید.

راه اندازی ساندویچی با سرمایه کم

راه اندازی ساندویچی با سرمایه کم

برای راه اندازی اغذیه فروشی و یا ساندویچی با تجهیزات کامل به سرمایه اولیه نسبتاً بالایی نیاز دارید. بهتر است برای راه اندازی ساندیچی با سرمایه کم ، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید و با اجاره یک مکان کوچک و خرید تجهیزات اصلی کار را پیش ببرید. بعدها که کسب و کار شما رونق گرفت و مشتریانتان زیاد شد ،می توانید مکان بزرگتری اجاره کرده و سایر تجهیزات مهم تری را خریداری کنید. علاوه بر این نیاز نیست که از همان ابتدا پرسنل زیادی استخدام کنید؛ بهتر است که برای شروع کار فقط به تعداد موردنیاز نیرو استخدام کنید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مزیت‌های راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی

به طور کلی شغل ساندویچی علاوه بر درآمد بالا ، از مزایای زیادی نیز برخوردار است:

  • وجود تنوع غذایی بالا در این کسب و کار
  • درآمد زایی و سود دهی بسیار مناسب
  • وجود تعداد زیادی مشتری
  • هزینه سرویس دهی و تسویه در در این کسب و کار به صورت نقدی است

از معایب راه اندازی ساندویچی چه می دانید؟

همانطور که می‌دانیم راه اندازی هر کسب و کاری با چالش‌ها و مشکلات زیادی همراه است. دریافت مجوز، تأمین نیرو انسانی، خرید تجهیزات، تامین سرمایه از جمله دغدغه‌هایی هستند که بسیاری از مدیران کسب و کارها به خصوص ساندویچی و اغذیه فروشی‌ها دارند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین مشکلات راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی‌ها آشنا خواهیم شد:

  • تهیه مداوم مواد اولیه باکیفیت
  • پروسه سخت دریافت مجوز
  • خرید دستگاه و تجهیزات متعدد
  • تأمین نیرو کار و پرسنل متخصص
  • نیاز به سرمایه اولیه نسبتاً بالا
  • نیاز به مکان مناسب جهت شروع کار

درآمد و بازارکار ساندویچی چگونه است؟

ساندویچی و اغذیه فروشی جزو مشاغل پردرآمدی است که همواره از محبوبی بالایی در جامعه برخوردار است.این شغل ارتباط مستقیمی با تغذیه مردم دارد و میزان درآمد آن به شهر ، موقعیت مغازه، تنوع غذایی در منو، کیفیت غذایی و حتی متراژ مغازه بستگی دارد. اما طبق گزارش‌ها و نظر کسبه فعال در این حوزه، درآمد بین 10 تا 100 میلیون تومان درماه را می‌توان برای این کسب و کار پیشبینی کرد.

ساندویچی و اغذیه فروشی شغلی خوشمزه و پردرآمد!

برای این که بتوانید در راه اندازی ساندویچی و اغذیه فروشی به موفقیت برسید می‌بایست برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید و مراحلی که برای شروع کار نیاز است را با دقت بالا طی کنید. در راه اندازی این شغل مدیریت امور مالی و حسابداری بسیار مهم است به همین منظور استفاده از نرم افزار حسابداری ساندویچی و اغذیه فروشی در مدیریت این امور کمک زیادی می‌کند.

منبع: wikihow

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه امروزه، کسب و کارها در حال رقابتی شدید با یکدیگر هستند. برای اینکه یک کسب‌وکار بتواند در این رقابت موفق شود، نیاز به مدیرانی با مهارت و دانش بالا دارد. رشته MBA یکی از رشته‌های دانشگاهی است که به دانشجویان

اطلاعات بیشتر
کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه متاسفانه با وضعیت اقتصادی نابسامان و وجود تورم بیش از حد در جامعه ما، به دست آوردن و از آن مهم‌تر نگه‌داشتن پول یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است. اینکه چطور پول به دست آوریم و در چه راهی مصرف

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر

4 پاسخ

  1. سلام من قصد دارم تو تهران یک ساندویچی بزرگ تومحدوده سعادت آباد بزنم سرمایه هم دارم اما هیچ تجربه ای تو این زمینه ندارم مقالات زیادی در مورد راه اندازی ساندویچی خوندم اما میترسم وارد این کار بشم هم شکست بخورم و هم سرمایه ای که دارم هم از دست بدم پیشنهاد شما برای فردی مثل من چیه؟

    1. باسلام.بهتر است قبل از اقدام برای انجام هر کاری درباره ساندویچی های معروف تهران تحقیق کنید و حتی از صاحبان آنها مشورت بگیرید. اینکه نقاط قوت و ضعف شان چیست؟مواد اولیه شان را از کجا تهیه می کنند؟ از چه دستوری برای تهیه ساندویچ ها استفاده می کنند؟ آیا سس مخصوصی برای ارائه دارند که طعم ساندویج آنها را بهتر می کند؟ راز مشتری مداری شان چیست؟ پس از آن نوبت به بررسی مکان راه اندازی ساندویچی می رسد.جایی را انتخاب کنید که اصطلاحا پاخور خوبی داشته باشد و افراد زیادی از آنجا عبور کنند .اطراف مدارس و دانشگاه ها یا بازارها و مراکز خرید می تواند بهترین گزینه باشد .ابتدا با فروش ساندویچ در تعداد و انواع کم شروع کنید و سپس اگر به سود دهی رسیدید،حجم کار خود را افزایش دهید.برای مثال فقط انواع ساندویچ برگر و سیب زمینی را به صورت حرفه ای ارائه دهید و پس از پا گرفتن مغازه،انواع دیگر ساندویچ را منوی خود اضافه کنید.انشالله موفق باشید.

  2. سلام من قصد دارم توجاده سنتو(ترانزیت) جاده اصلی یک ساندویچی کوچیک بزنم لطفا راهنمایی ام کنیدباتشکر

  3. ساندویچی‌شغل‌پردرامدی‌هست‌ولی‌باید‌تجربه‌اولیه‌در‌خصوص‌این‌شغل‌داشته‌باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری