جستجو
Close this search box.

راه اندازی الکتریکی از صفر تا ۱۰۰

نوشته شده توسط ترانه پور ابریشم
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

لوازم الکتریکی از اجناس پرمصرفی هستند که فروش آن‌ها سودآوری بالایی دارد. اگر به کارهای الکتریکی علاقه‌مند هستید و یا در رشته‌های فنی تحصیل کرده‌اید، راه اندازی الکتریکی می‌تواند کسب‌و‌کار مناسبی برای شما باشد. در این مطلب از گروه نرم افزار حسابداری محک قصد داریم در مورد راه اندازی الکتریکی توضیح دهیم. پس از خواندن این مطلب با مراحل راه اندازی، سرمایه مورد نیاز، مزایای راه اندازی الکتریکی و همچنین اجناسی که باید در مغازه موجود داشته باشید، آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

آشنایی با شغل الکتریکی

اگر قصد راه اندازی الکتریکی دارید، باید به این شغل علاقه داشته باشید و همینطور از کارهای فنی سر دربیاورید. فروش محصولات الکتریکی با فروش محصولات دیگر متفاوت است، چرا که این محصولات در مقایسه با اجناس سوپرمارکتی، پوشاک و … تخصصی‌تر هستند. دارا بودن دانش فنی در این کسب‌و‌کار اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برای راه اندازی الکتریکی، شما باید با اصطلاحات و مشخصات فنی محصولات الکتریکی و نحوه استفاده از آنها آشنا باشید تا بتوانید مشتریان را راهنمایی کنید.

سود مغازه الکتریکی

مغازه‌های الکتریکی علاوه بر فروش کالا، می‌توانند خدمات الکتریکی نیز ارائه دهند. اگر در زمینه کارهای فنی از تخصص کافی برخوردار هستید، می‌توانید در کنار فروش محصولات، خدماتی مانند تعمیر لوازم برقی و برقکاری ساختمان نیز ارائه دهید. اما اگر تنها لوازم الکتریکی به فروش برسانید، مشتریان کمتری جذب خواهید کرد؛ در نتیجه باید محصولات متنوع‌تری موجود داشته باشید. علاوه بر این باید همیشه قیمت‌ها را به‌روز نگه دارید تا متضرر نشوید.

توصیه می‌کنیم اگر خودتان در زمینه خدمات الکتریکی تخصص ندارید یک پیمانکار داشته باشید یا فردی با این تخصص را استخدام کنید. چرا که سوددهی مغازه شما را بسیار بالاتر می‌برد. می‌توانید خودتان مدتی در یک مغازه الکتریکی در کنار فردی متخصص مشغول به کار شوید تا فرصت پیدا کنید دانش فنی خود در این زمینه را افزایش دهید. به‌طور متوسط با فروش لوازم الکتریکی تا ۲۰ درصد سود خواهید کرد، اما اگر خدمات نیز ارائه دهید سود خالص شما چند برابر خواهد شد.

ارائه خدمات الکتریکی به مشتریان منجر به افزایش فروش می‌شود؛ اما اگر در این زمینه تخصص کافی ندارید نگران نباشید. رونق گرفتن مغازه شما به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که در ادامه مطلب به آنها خواهیم پرداخت.

مراحل راه اندازی الکتریکی
در ادامه می‌خوانید مراحل راه اندازی الکتریکی چیست.
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مراحل راه اندازی الکتریکی

پیش از اینکه کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنید باید اقدامات مختلفی مانند تدوین طرح کسب‌و‌کار، تامین سرمایه، دریافت مجوزات لازم و … را انجام دهید که در ادامه هریک را بررسی خواهیم کرد. اگر نمی‌دانید برای راه اندازی الکتریکی باید از کجا شروع کنید، در ادامه همراه ما باشید.

۱. تحقیقات بازار

برای موفقیت در این کسب و کار نیاز به تحقیقات بازار دارید. تحقیقات بازار فرایندی است که در آن، باید رفتار مشتری، نیازهای مشتری و سهم بازار را بررسی کنید. این اقدامات به شما کمک می‌کند تا گام‌های مالی مطمئن‌تری بردارید، سرمایه خود را بهینه استفاده کنید و از رقبا پیشی بگیرید.

پاسخ به سؤالات زیر می‌تواند در انجام بهتر تحقیقات بازار برای راه اندازی الکتریکی به شما کمک کند:

  • مشتریان مغازه الکتریکی بیشتر چه خدمات و محصولاتی نیاز دارند؟
  • میزان تقاضا برای لوازم الکتریکی چقدر است؟
  • آیا در بازار فضایی برای رقابت جدید وجود دارد؟
  • مشتریان محصولات و خدمات شما را چگونه ارزیابی خواهند کرد؟

برای آشنایی بیشتر با نحوه انجام این مرحله، پیشنهاد می‌کنیم مطلب تحقیقات بازار را مطالعه کنید.

۲. انتخاب اسم مغازه

پس از انجام تحقیقات بازار باید یک اسم مناسب برای مغازه الکتریکی خود انتخاب کنید. بسیاری از کسب‌و‌کارها از اهمیت انتخاب نام مناسب برای مغازه آگاهی ندارند و این مسئله باعث می‌شود فرصت‌های فروش بسیاری را از دست بدهند. نام مغازه اگر به درستی انتخاب شود، در ذهن مشتری می‌ماند و در نهایت فروش شما را افزایش می‌دهد. باید سعی کنید نامی انتخاب کنید که علاوه بر منحصربه‌فرد بودن، به‌راحتی تلفظ شود و با کسب‌و‌کارتان مرتبط باشد.

نکته: اگر در منطقه مورد نظرتان سابقه فروش و تعمیر لوازم الکتریکی دارید، از شهرت خود استفاده کنید و نام خودتان را برای مغازه انتخاب کنید.

۳. تامین سرمایه برای راه اندازی الکتریکی

سرمایه مورد نیاز شما برای راه اندازی مغازه الکتریکی به عوامل مختلفی بستگی دارد. ابتدا باید مشخص کنید قصد دارید بیشتر در چه زمینه‌ای فعالیت کنید و متراژ مغازه‌تان چقدر است. متراژ مناسب برای راه اندازی مغازه الکتریکی می‌تواند دارای مساحتی به اندازه یک زیرپله یا بزرگ‌تر باشد؛ به دلیل تنوع محصولات، پیشنهاد می‌کنیم مغازه‌ای حداقل دارای مساحت ۳۰ متر مربع انتخاب کنید.

اگر مغازه بزرگ‌تری انتخاب کنید، سرمایه در گردش شما کمتر خواهد بود و باید اجاره‌بهای بیشتری پرداخت کنید. اگر سرمایه زیادی در اختیار ندارید، سعی کنید مغازه کوچک‌تری اجاره کنید و به‌جای اجناس لوکس که مشتریان کمتری دارند، به سراغ کالاهای مصرفی مانند چسب برق و لامپ بروید که هم فروش خوبی دارند و هم ارزان‌قیمت هستند.

جهت آشنایی با روش‌های تامین منابع مالی برای راه اندازی الکتریکی، پیشنهاد می‌کنیم مطلب روش های تامین سرمایه برای کسب و کار را مطالعه کنید.

۴. تعیین محل مغازه الکتریکی

ساکنان هر منطقه‌ای به لوازم الکتریکی نیاز دارند. در هر محله می‌توان چند مغازه الکتریکی یافت که در حال فعالیت است و مردم از آن خرید می‌کنند. بنابراین می‌توانید در مجاورت محل‌های مسکونی مغازه الکتریکی باز کنید، اما دقت کنید در اطراف آن مغازه الکتریکی دیگری وجود نداشته باشد. هرچه فاصله بیشتری از مغازه‌های الکتریکی دیگر داشته باشید بهتر است. اگر علاوه بر فروش لوازم الکتریکی خدمات خوبی به مشتریان ارائه دهید، در آن منطقه بیشتر شناخته می‌شوید و کسب‌و‌کارتان رونق می‌گیرد.

 در چنین محل‌هایی اجاره مغازه و همچنین میزان فروش شما پایین‌تر خواهد بود. اما اگر سرمایه در گردش بالایی دارید و قصد دارید عمده‌فروشی کنید، باید به سراغ راسته یا پاساژی مخصوص به این صنف بروید که بورس لوازم الکتریکی باشد؛ مانند خیابان لاله‌زار در تهران. در مناطقی بورس لوازم الکتریکی اجاره بها بالاتر است، سطح فروش بیشتر است و همینطور رقابت بسیار دشوارتر. بنابراین باید طوری قیمت‌گذاری کنید که بتوانید با مغازه‌های دیگر رقابت کنید.

۵. دریافت مجوزهای لازم برای راه اندازی الکتریکی

برای راه اندازی الکتریکی، باید از طریق سامانه اصناف ایرانیان به آدرس iranianasnaf.ir اقدام به گرفتن جواز کسب کنید و درخواست خود را در اتحادیه ثبت کنید. در مرحله بعد باید فرم‌های اداری اخذ جواز را تکمیل کنید تا کارشناسان در کمیسیون بازرسی، آن را تائید کنند. در این مرحله کارشناسان از محل بازدید می‌کنند و سپس در جلسه‌ای با حضور هیئت مدیره کمیسیون، صلاحیت شما را به‌عنوان یک متقاضی مورد بررسی قرار می‌دهند. اگر هیئت مدیره تشخیص دهد که واجد شرایط هستید، پروانه کسب به شما داده می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب شامل موارد زیر هستند:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • ۱۲ عدد عکس پرسنلی جدید
  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن برای بانوان
  • سند مالکیت یا اجاره‌نامه یا مبایعه‌نامه مکان مورد نظر
  • کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی (حداقل تحصیلات ابتدایی جهت خواندن و نوشتن الزامی است)
  • گواهی عدم اعتیاد
  • رزومه کاری
  • مدارک تشکیل پرونده یا اوراق پرداختی مالیات
  • گواهی موافقت اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی
  • کارت معاینه پزشکی و صلاحیت بهداشتی
  • مدارک مرتبط با برخورداری صلاحیت های فنی

پس از دریافت پروانه کسب، باید وارد اتحادیه شوید و حق عضویت خود را پرداخت کنید. جوازی که به شما داده می‌شود درابتدا ۱ سال اعتبار دارد و سپس به ۵ سال ارتقا پیدا می‌کند. در مرحله بعد می‌توانید برای مالیات اقدام کنید.

کالاهای لازم برای تجهیز مغازه الکتریکی
کالاهای لازم برای تجهیز مغازه الکتریکی شامل اقلام زیر هستند:

کالاهای لازم برای تجهیز مغازه الکتریکی

در مغازه الکتریکی انواع تجهیزات خانگی و صنعتی از قبیل انواع باطری، لامپ، کابل و … به فروش می‌رسد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تنوع محصولات الکتریکی نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در نتیجه باید در دوره‌های زمانی مشخص، جدیدترین محصولات الکتریکی را شناسایی کرده، از عمده‌فروشی‌ها تهیه و در فروشگاه موجود کنید.

به‌طور کلی، انواع محصولات موجود در مغازه الکتریکی را می‌توان در دسته‌بندی زیر قرار داد:

  • لامپ
  • باطری
  • پنل هالوژن
  • فازمتر
  • انبردست
  • سیم و کابل
  • کلید و پریز
  • زنگ روکار و توکار
  • دوشاخه
  • رولپلاک
  • جعبه تقسیم
  • چندراهی
  • چسب و بست
  • پروژکتور
  • کنترل و ریموت
  • چراغ قوه
  • پنکه
  • حباب شیشه‌ای
  • هواکش
  • ریسه شلنگی و LED

پیشنهاد می‌کنیم پیش از راه اندازی الکتریکی لیست کامل اجناس مغازه الکتریکی را بررسی کنید.

مزایای راه اندازی الکتریکی

از مهم‌ترین مازایای راه اندازی الکتریکی این است که اجناس هرچقدر که در مغازه بمانند آسیب نمی‌بینند. در نتیجه امکان متضرر شدن در این شغل کاهش پیدا می‌کند. دیگر مزیت راه اندازی الکتریکی این است که مردم همیشه به روشنایی در منازل و ادارات نیاز دارند. علاوه بر این با توجه به ارتباط مستقیم میان دلار و لوازم الکتریکی، با افزایش قیمت دلار حتی اگر فروش کمی داشته باشید متضرر نخواهید شد.

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری الکتریکی محک

تا به این‌جا با راه اندازی الکتریکی آشنا شدید. اما پس از آن باید چگونه حساب‌و‌کتاب‌های خود را سازماندهی کنید؟ اگر می‌خواهید به سودآوری خوبی برسید، باید هزینه‌های خود را با یک نرم افزار حسابداری کارآمد مدیریت کنید. پس از راه اندازی الکتریکی لازم است تمامی مخارج و فروش روزانه خود را ثبت کنید، سود خود را صرف خرید اجناس جدید کرده یا پس‌انداز کنید. نرم افزار حسابداری الکتریکی محک با سرعت بخشیدن و نظم دادن به عملیات حسابداری مغازه الکتریکی شما، از بروز هرگونه اشتباه در حساب‌ها جلوگیری کرده و نیازهای خاص این صنف را برای شما پوشش می‌دهد.

در این مطلب با راه اندازی الکتریکی، مراحل اخذ جواز کسب و راه‌های افزایش سود آوری آن آشنا شدید. امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید به‌زودی برای راه اندازی الکتریکی اقدام کنید و آن را رونق دهید. خود را نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ترانه پور ابریشم
ترانه پور ابریشم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری