جستجو
Close this search box.

تقویم محتوا چیست؟ دانلود نمونه تقویم محتوایی

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

در دنیای رقابتی امروز، هر کسب و کاری برای جذب و حفظ مشتریان خود، به یک استراتژی محتوایی مناسب نیاز دارد. این استراتژی نه تنها باعث ایجاد محتواهای ارزشمند برای مخاطبان می‌شود، بلکه بازاریابی محتوا را نیز به یک فرایند قابل مدیریت تبدیل می‌کند. یکی از ابزارهای مؤثر برای برنامه‌ریزی و مدیریت این فرایند، تقویم محتوایی است. در این مطلب از گروه نرم افزار حسابداری محک با تقویم محتوایی آشنا می‌شویم با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوایی (Content Calendar) یک ابزار استراتژیک در بازاریابی محتوا است که برای برنامه‌ریزی، مدیریت و انتشار محتواها به کار می‌رود. این تقویم به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ای سازمان‌یافته برای تولید و منتشر کردن محتواهای باکیفیت در طول یک دوره زمانی مشخص داشته باشید. به عبارت دیگر بازاریابان از تقویم‌های محتوا برای مدیریت انتشار محتوا در آینده استفاده می‌کنند. این محتوا می‌تواند شامل پست‌های وبلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، رویدادها، لندینگ‌ها، تغییرات در وب سایت و موارد دیگر باشد.

تقویم محتوایی اغلب به صورت جدول یا برنامه‌های زمان‌بندی شده در قالب‌های مختلف ارائه می‌شود و شامل اطلاعات مهمی از قبیل تاریخ انتشار محتوا، نوع محتوا، هدف محتوا، کانال انتشار، کلمات کلیدی، نام نویسنده و… است. این اطلاعات به کسب و کارها کمک می‌کند تا محتواهای خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند و به اهداف خود در جذب و حفظ مشتریان نزدیک‌تر شوند.

تقویم محتوایی چیست

چرا تقویم محتوا مهم است؟

شاید این سؤال برای شما نیز مطرح شود که چرا تقویم محتوایی مهم است؟ 

طبق گزارش مؤسسه بازاریابی محتوا، 86 درصد از بازاریابان B2C و 91 درصد از بازاریابان B2B می‌گویند که بازاریابی محتوا یک استراتژی کلیدی  برای کسب و کار آنها است. استفاده از تقویم محتوا برای مدیریت ایده‌های بازاریابی مزایای بی‌شماری دارد. در ادامه برخی از دلایل اهمیت تقویم محتوایی را بیان می‌کنیم.

1- برنامه‌ریزی مؤثر

تقویم محتوایی کمک می‌کند تا محتواهای خود را با دقت برنامه‌ریزی کنید. شما می‌توانید تاریخ انتشار محتوا، نوع محتوا و کانال‌های انتشار را مشخص کنید تا از بی‌نظمی در انتشار محتواها جلوگیری کنید و همچنین برنامه‌ریزی‌های زمانی خاص را برای رویدادها و کمپین‌های مختلف تدوین کنید.

2- جلوگیری از بی‌ثباتی

بی‌ثباتی در تولید محتوا یکی از چالش‌های اصلی کسب و کارها در زمینه بازاریابی محتوا است. همه ما با این وضعیت آشنا هستیم که بعضی از کسب و کارها به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق و کافی، محتواهای خود را به صورت نامنظم و پراکنده منتشر می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی محتواها شود و تأثیر منفی بر روی اعتماد مخاطبان به برند داشته باشد. تقویم محتوایی به عنوان یک ابزار قدرتمند به کسب و کارها کمک می‌کند تا به ثبات بیشتری در تولید و انتشار محتواها دست یابند.

3- بررسی عملکرد

فعالیت‌های بازاریابی محتوایی شما چقدر خوب انجام می‌شود؟ مؤثرترین کانال‌ها کدامند؟ کدام کمپین‌ها بهترین بازدهی را داشته‌اند؟

با داشتن یک تقویم محتوایی کامل و دقیق، می‌توانید عملکرد و بازدهی محتواها و کمپین‌های خود را به طور جداگانه تجزیه و تحلیل کنید. برای مثال، با مقایسه عملکرد کانال‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت، ایمیل مارکتینگ و… می‌توانید ببینید که کدام کانال‌ها بیشترین ترافیک و تبدیل را داشته‌اند.

4- برنامه ریزی بلند مدت

برای ماه آینده چه برنامه‌ای دارید؟ در مورد تابستان سال آینده چطور؟ با یک تقویم محتوا کامل، می‌توانید فعالیت‌های بازاریابی خود را برای ماه‌ها یا حتی یک سال بعد برنامه‌ریزی کنید و کنترل دقیقی بر فعالیت‌های خود داشته باشید.

انواع تقویم محتوایی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

چگونه تقویم محتوا بسازیم؟

برای ساختن تقویم محتوایی مؤثر و کارآمد، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

تعیین هدف و مخاطب

ابتدا باید هدف خود را از بازاریابی محتوا مشخص کنید. به عبارت دیگر، می‌خواهید با محتواهای خود چه اهدافی را دنبال کنید؟ این اهداف می‌توانند شامل افزایش ترافیک و بازدید وب‌سایت، افزایش تبدیل مخاطبان به مشتریان، معرفی برند و… باشد. تعیین هدف‌های واضح و قابل اندازه‌گیری کمک می‌کند تا به صورت دقیق پیشرفت و موفقیت فعالیت‌های محتوایی‌تان را ارزیابی کنید.

بعد از تعیین هدف، نیاز است مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. باید بررسی که گروه‌های مختلف مخاطبان شما چه نیازها، مشکلات و علایقی دارند. برای مثال، اگر کسب و کار شما محصولات و خدمات متنوعی ارائه می‌دهد، ممکن است مخاطبان شما نیازها و مشکلات متفاوتی داشته باشند. این تفاوت‌ها به شما اجازه می‌دهد محتواها و کمپین‌های خود را به شکلی طراحی کنید که به بهترین نحو به نیازها و خواسته‌های آنها پاسخ دهد.

مشخص کردن نوع محتوا

در مرحله بعد باید از هر نوع محتوایی که سازمان شما منتشر می‌کند فهرستی تهیه کنید. با تهیه یک فهرست از نوع محتواهایی که قصد دارید منتشر کنید، می‌توانید فعالیت‌های فردی را به صورت بهینه و سازماندهی شده برنامه‌ریزی کنید و از بهره‌وری بیشتری در بازاریابی محتوا بهره‌مند شوید.

هر محتوا بر اساس هدف خاصی تولید و منتشر می‌شود.

  • پست‌های وبلاگ: محتواهای وبلاگ برای ارائه اطلاعات کاربردی، مفید و آموزنده به مخاطبان استفاده می‌شوند.
  • پست شبکه‌های اجتماعی: پست‌های شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد تعامل با مخاطبان و جذب آنها و معرفی برند استفاده می‌شوند.
  • مقاله‌ها و محتواهای آموزشی: این نوع محتواها برای انتقال دانش و اطلاعات به مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ویدئوها: ویدئوها به عنوان محتواهای جذاب و مصور برای جلب توجه مخاطبان استفاده می‌شوند.

طراحی قالب تقویم محتوایی

در این مرحله می‌بایست متناسب با نیاز خود، قالب تقویم محتوایی مناسب را طراحی کنید. ممکن است تقویم بازاریابی محتوا بسته به اهداف و نوع محتوایی که منتشر می‌کنید متفاوت باشد. به طور کلی بیشتر تقویم‌های محتوا به اطلاعات زیر نیاز دارند تا شما را در مسیر اصلی نگه دارند:

  • عنوان
  • کلمه کلیدی
  • تاریخ انتشار
  • نویسنده
  • وضعیت انتشار
  • لینک
  • کانال انتشار

هنگامی که تقویم محتوای خود را ایجاد کردید، آن را با همه اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید و مطمئن شوید که آنها نحوه استفاده از آن را می‌دانند. سپس فرایند تولید و انتشار محتواهای خود را برنامه ریزی کنید و در  قالبی که ایجاد کرده‌اید اطلاعات لازم را وارد کنید.

قالب‌های تقویم محتوا

برای طراحی و ایجاد تقویم محتوایی، دو قالب محبوب وجود دارد که هر کدام نقش مهمی در برنامه‌ریزی و مدیریت محتواها ایفا می‌کنند.

قالب Kanban

قالب Kanban یکی از قالب‌های معروف تقویم محتوایی است که به شما کمک می‌کند فرایند تولید و انتشار محتوا را به صورت واضح‌تر و کارآمدتر مدیریت کنید. این قالب اصطلاحاً از روش مدیریت پروژه Kanban الهام گرفته شده است و برای برنامه‌ریزی محتواهای مختلف در یک پروژه، تیم بازاریابی و سایر افراد مرتبط بسیار مفید است. در قالب Kanban، ستون‌های مختلفی نمایش داده می‌شود و هر ستون نمایانگر یک مرحله از فرایند تولید محتوا است.

قالب Gantt Chart

قالب Gantt Chart یکی از قالب‌های کاربردی تقویم محتوایی است که برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه‌ها، فعالیت‌ها و محتواها استفاده می‌شود. این قالب به شما اجازه می‌دهد فعالیت‌ها را به صورت گرافیکی در نمودارهای میله‌ای نمایش دهید. با استفاده از قالب Gantt Chart، می‌توانید به‌صورت تاریخ تولید و انتشار محتواهای خود را مشخص کنید و تمام مراحل پروژه را با دقت برنامه‌ریزی کنید.

دانلود نمونه تقویم محتوایی

جهت دریافت نمونه تقویم محتوایی، بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Au1AJ1xPk7bJM7at7AEJ-MAyNwnesL9EuS9LDhcttXU/copy

منابع:

semrush

optimizely

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
6 راه برای موفقیت در مدیریت سوپرمارکت

6 راه برای موفقیت در مدیریت سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه رقابت در دنیای امروز کسب‌وکارها شدیدتر از همیشه است و سوپرمارکت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در هر کوچه و خیابان، شاهد حضور سوپرمارکت‌های کوچک و بزرگ هستیم که برای جلب توجه مشتریان می‌جنگند. اما راز موفقیت در این

اطلاعات بیشتر
باز کردن درب موفقیت تجارت از طریق بازاریابی پیامکی یا SMS Marketing

باز کردن درب موفقیت تجارت از طریق بازاریابی پیامکی یا SMS Marketing

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه در دنیای ارتباطات دیجیتال و فشرده امروزی، کسب‌وکارها به دنبال راهکارهای نوآورانه برای ارتباط با مخاطبان خود هستند. یکی از این روش‌ها، بازاریابی پیامکی یا همان SMS Marketing است؛ درواقع، کار بازاریابی پیامکی ارائه خدمات پیام کوتاه برای ارسال پیام‌های

اطلاعات بیشتر
رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه امروزه، کسب و کارها در حال رقابتی شدید با یکدیگر هستند. برای اینکه یک کسب‌وکار بتواند در این رقابت موفق شود، نیاز به مدیرانی با مهارت و دانش بالا دارد. رشته MBA یکی از رشته‌های دانشگاهی است که به دانشجویان

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری