جستجو
Close this search box.

راه‌های افزایش فروش و بازاریابی فروشگاه‌ها

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

در دنیای امروزه تجارت و بازاریابی، فروشگاه‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. این واحدهای تجاری مکانی مهم برای ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند و نقش اساسی در اقتصاد جهانی دارند. با افزایش رقابت در بازار و تغییرات پیوسته در تکنولوژی و رفتار مصرف‌کنندگان، نیاز به استفاده از روش‌های بازاریابی مؤثر در فروشگاه‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.در دنیای امروزه و در عرصه تجارت و بازاریابی، فروشگاه‌ها نیاز دارند تا روش‌های بازاریابی موثر و کارآمدی را به کار گیرند تا مشتریان جدیدی جذب کرده و فروش خود را افزایش دهند. با تغییرات مستمر در عادات و علایق مشتریان و تکنولوژی‌های روزافزون، استفاده از روش‌های بازاریابی مناسب می‌تواند تفاوت بسیاری در موفقیت یا شکست یک فروشگاه ایجاد کند. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی انواع مختلف روش‌های بازاریابی مخصوص فروشگاه‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

 

دانلود فایل صوتی مقاله

 

6 راه افزایش فروش و بازاریابی فروشگاه‌ها

فروش یکی از آخرین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطه بلندمدت با مشتری است. در شکل‌گیری این رابطه بلندمدت، به نوعی که منجر به پیوند دائمی با مشتری شود مهندسی تمام عملیات ضروری است. تفاوتی که میان فروشنده‌ها وجود دارد باعث می‌شود آن‌ها تبدیل به یک فروشنده مبتدی، معمولی و حرفه‌ای شوند که تفاوت در نحوه فروش است.

یک فروشنده حرفه‌ای به دنبال ارائه راه‌حل برای مشتریان خود می‌باشد تا با این روش فروش خود را افزایش دهد ولی فروشنده معمولی سعی می‌کند با مطرح کردن فواید محصول خود آن را بفروشد و همچنین فروشنده مبتدی نیز به دنبال توضیح ویژگی‌های محصول خود می‌باشد. در ادامه 6 راهی که شما را تبدیل به یک فروشنده حرفه‌ای می‌کند را بررسی می‌کنیم.

 

شناخت محصول

 

1. محصول خود را به خوبی بشناسید

در بازاریابی فروشگاه‌ها کسب اطلاعات بسیار مهم است زیرا یک فروشنده باید بتواند بهترین پاسخ‌ها را به مشتریان خود بدهد. اینکه شما وقت بگذارید و اطلاعات کافی و مفید نسبت به محصول به دست بیاورید و سوال‌های احتمالی مشتریان را در ذهن خود پاسخ دهید، باعث می‌شود در هنگام فروش آماده باشید و به خوبی و با آمادگی قبلی به سوالات مشتری پاسخ دهید. این کار سبب می‌شود که مشتری حس کند که برای محصول ارزش قائل هستید و اهمیت بالایی برای شما دارد.

 

2. با مشتری ارتباط صمیمانه برقرار کنید

زبان بدن و لحن سخن گفتن، در فروش بسیار حائز اهمیت است و تاثیر زیادی را می‌تواند در میزان فروش بگذارد. پس اینکه چگونه با مشتری سخن می‌گویید نیز بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید این تکنیک را یاد بگیرید و تمرین کنید. مطمئنا اگر دو فروشنده در فروشگاه وجود داشته باشند که یکی از آن‌ها خیلی خوش‌برخورد و مهربان باشد و دیگری خیلی جدی باشد، شما به طرف شخص خوش‌رو جذب خواهید شد و با او ارتباط بهتری می‌توانید برقرار کنید. اگر مشتری از شما سوالی می‌پرسد با اشتیاق و پرانرژی به او پاسخ دهید تا مشتری نیز سر شوق بیاید و اگر شما آرام و یا دست به سینه و خیلی رسمی با او صحبت کنید مشتری احساس راحتی نخواهد کرد و احتمال فروش کاهش پیدا خواهد کرد.

 

3. صداقت اولین اصل در بازاریابی فروشگاه‌ها است.

هیچ‌وقت سعی نکنید برای اینکه فروش بیشتری داشته باشید به مشتریان خود در رابطه با محصول دروغ بگویید. زیرا پس از مدتی مشتریان متوجه این دروغ خواهند شد و به طور کامل و برای همیشه آنها را از دست خواهید داد. در بازاریابی فروشگاه‌ها برخی از فروشندگان برای اینکه به هر نحوی محصول را بفروشند اطلاعات غلط در رابطه با محصول می‌دهند تا مشتری جذب شود اما این کاملا اشتباه است و تاثیر منفی آن در بلندمدت نمایان خواهد شد. پس همیشه با صداقت کامل صحبت کنید و محصول را همان‌طور که می‌باشد معرفی کنید. صداقت شما باعث جلب اعتماد مشتری می‌شود و می‌تواند مشتریان شما را به مشتریان همیشگی و وفادار تبدیل کند.

 

4. برای موفقیت در بازاریابی فروشگاه‌ها، محصولات خود را تحمیل نکنید

به مشتری اجازه فکر کردن بدهید تا بهترین تصمیم را بگیرد و اگر با اصرار سعی کنید محصول را تحمیل کنید ممکن است مشتری را از خرید منصرف کرده و نتیجه منفی بگیرید. بهترین زمان برای ارائه اطلاعات بیشتر درباره محصول زمانی است که خود مشتری از شما می‌خواهد تا اطلاعات بیشتری را در اختیار آن قرار دهید. اگر حس کردید مشتری قصد خرید کردن دارد در نزدیکی آن بمانید تا بتوانید بهترین خدمات را به او بدهید اما توجه کنید این نزدیک ماندن نباید باعث مزاحمت مشتری شود. همچنین اگر مشتری قصد ترک کردن فروشگاه را داشت راه‌های ارتباطی را به او معرفی کنید مخصوصا اگر فروشگاه شما مکان ثابتی ندارد و به او بگویید در صورتی که احتیاج به کمک بیشتری داشته باشد می‌تواند از این طریق راهنمایی بگیرد.

 

راه حل به مشتری

 

5. به مشتریان خود راه‌حل ارائه دهید

همیشه یک فروشنده باید خود را در نقش یک مشاور ببیند و نباید فقط سعی کند محصول را به فروش برساند پس با مشتری خود ارتباط برقرار کنید و از مشکل او با خبر شوید و سعی کنید محصولی را به او معرفی کنید که بیشترین کارایی را برای او خواهد داشت. حتی اگر حس می‌کنید با دادن مشاوره ممکن است مشتری محصول را نخرد باز هم چنین کاری را انجام دهید. زیرا مشورت دادن به مشتری باعث جلب اعتماد بیشتر او خواهد شد و مطمئن باشید دوباره برای خرید محصول دیگری به سراغ شما خواهد آمد.

 

6. مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشید

یک فروشنده حرفه‌ای برای انجام هرچه بهترکار بازاریابی فروشگاه‌ها مسئولیت‌پذیر و پاسخگو می‌باشد و خود را در قبال مشتریان مسئول می‌داند و آماده ارائه خدمات به مشتری حتی پس از فروش نیز می‌باشد. در حالی که یک فروشنده معمولی فقط سعی در فروش محصول دارد و پس از فروش به مشتری اهمیتی نمی‌دهد و حاضر به پاسخگویی نمی‌شود. اینگونه رفتارها اصلا حرفه‌ای نیستند.

 

سخن آخر

در پایان، به یاد داشته باشید که در دنیای پویای بازاریابی، تغییر و تحول همواره وجود دارد. پس با انعطاف و تسلط بر روش‌های مختلف، به دنبال بهبود مستمر و رشد فروشگاه خود باشید. به عبارت دیگر، تغییر را به عنوان یک فرصت برای رشد و پیشرفت کسب و کار خود در نظر بگیرید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری