جستجو
Close this search box.

۱۰ نکته مالیاتی که ضروری است فروشندگان بدانند

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

فروشندگان ‌می‌دانند اداره یک تجارت چقدر دشوار است. و در فصل پرداخت مالیات حتی بیشتر به چالش کشیده ‌می‌شود. بار دیگر مشاغل باید پرونده‌های مالیاتی را ارائه کنند. فصل مالیات بدون شک برای هیچ کس جذاب نیست. شما باید تمام مدارك خود را با هم جمع كنید‌، فرم‌ها را پر كنید و امیدوار باشید همه چیز را درست انجام داده باشید تا شاید بتوانید مقداری پول را حفظ کنید. با این وجود چند نکته مهم در مورد مالیات بر مشاغل وجود دارد که فروشندگان باید بدانند. این نکات بسیار آسان خواهد بود‌، اگر در طول سال به آن ها توجه کنید.

فهرست مطالب

هنگا‌می‌که کسب و کاری را اداره ‌می‌کنید‌، حفظ هر سکه اهمیت دارد. به حداقل رساندن مالیات ممکن است تفاوت بین یک تجارت سودآور و کاری باشد که فقط ادامه می‌یابد. چند روش وجود دارد که ‌می‌توانید فشار ناشی از مالیات بر مشاغل را کم رنگ کنید و شاید بتوانید اندکی پول بیشتر را در جیب خود حفظ کنید.

The tax point that sellers need to know محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

1. علاوه بر فصل مالیاتی در تمام سال سازماندهی داشته باشید.

شاید این کمی جنون‌آمیز به نظر ‌برسد. چرا ‌می‌خواهید فصول مالیاتی بیشتری در طول سال داشته باشید؟ با این وجود‌، اگر در طول سال با یک حسابدار ملاقات و همکاری داشته باشید‌، ‌می‌توانید فصل مالیات واقعی را آسان‌تر کنید. همچنین ‌می‌توانید با متخصصان امور مالیات مشاغل بصورت آنلاین همکاری کنید.

برای فروشندگان‌، تشکیل اظهارنامه مالیاتی ‌می‌تواند یک تجربه دردناک باشد. اغلب داده‌ها در طی یک عصر یا آخر هفته جمع ‌می‌شوند و ‌می‌توانند ناقص باشند. سازماندهی در طول سال باعث صرفه جویی در وقت و استرس ‌می‌شود. پروند‌ه‌ای جداگانه برای مالیات نگه دارید‌، و اطمینان حاصل کنید که درآمد و هزینه‌ها در کامپیوتر یا دفترچه طبقه بندی شد‌ه‌اند و دقیق هستند. سپس‌، فقط مسأله چاپ آن است.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

2. برای سادگی فصل مالیات همه چیز را ثبت کنید

داشتن اسناد و مدارک مربوط به همه چیز برای مدیرانی که ‌می‌خواهد زمان مالیات را آسان کند‌، و همچنین بازده بهتری را کسب کند بسیار مهم است. برای حسابداری دقیق، رسیدها‌، فاکتورها‌، صورت‌های بانکی و موارد دیگر لازم است که به درستی در طول سال و بدون نقص ثبت شود. برنامه‌ها و سیستم عامل‌های مختلفی وجود دارند که ‌می‌توانند به شما کمک کنند مواردی مانند رسید را به طور موثر ضبط کنید.

نگه داشتن خوب سوابق درآمدها و هزینه‌ها به صورت روزانه یا هفتگی از جمع شدن انبوهی از کارها در پایان سال جلوگیری ‌می‌کند. مانند انواع نرم افزار حسابداری محک با ویژگی‌ها و کاربردهای متنوعی که دارند می‌توانند به شما در ساده کردن شیوه اداره کسب و کار خود کمک کند. یک نرم افزار حسابداری ‌می‌تواند به صورت‌های بانکی و حقوق و دستمزد شما متصل شود‌، و دریافت‌ها و پرداخت‌ها را به صورت آنلاین ثبت کند. این نه تنها باعث ‌می‌شود پرونده مالیات بدون ایراد باشد بلکه هر لحظه شما را با نبض تجارت خود در تماس قرار ‌می‌دهد‌، همیشه از جریان نقدینگی و مقدار درآمد یا زیان خالص خود مطلع هستید.

3. نرم افزار ‌حسابداری دوست شما است

بیایید واقعی باشیم نرم افزار برنامه ‎ریزی مالیاتی برای فروشندگان ضروری است. استفاده از نرم افزار حسابداری باعث ‌می‌شود تهیه و تنظیم مالیات‌های شما به صورت آنلاین بسیار ساده‌تر شود. حسابداری کاغذی را کنار بگذارید. طبق گزارش‌ها کمتر از 1٪ اظهارنامه‌های مالیاتی آنلاین دارای خطا است. وقتی پرونده را با استفاده از روش کاغذی ثبت ‌می‌کنید‌، این تعداد به 21٪ ‌می‌رسد.

اگر این کار خیلی سخت به نظر ‌می‌رسد‌، یک متخصص مالی و شاید یک حسابدار استخدام کنید. حتی با بهترین حسابداری‌، اگر اطلاعات درستی درباره هزینه‌های خود نداشته باشید‌، مالیات اضافی پرداخت خواهید کرد. همه کسرهای کوچک‌، از دست رفته ‌می‌توانند به درآمد شما اضافه شوند.

4. جدایی تجارت از امور شخصی

اگر کسب و کار شما حسابرسی شود، ممکن است برای ممیزی معرفی شوید. خوب نیست که امور مالی شخصی و تجاری شما تداخل داشته باشد. اگر حسابرسی شوید و اداره مالیات هزینه شخصی را در سوابق مشاغل شما پیدا کند‌، برای خودتان دردسر خرید‌ه‌اید. پس از آن اداره مالیات ‌می‌تواند به حساب‌های شخصی شما وارد شود. باید آن ها را جدا نگه دارید. برای تجارت خود از حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری جداگانه استفاده کنید.

5. گزارش همه موارد به اداره مالیات

مهم است که تمام درآمد خود را برای سال گزارش کنید‌، زیرا اداره مالیات به دنبال اشکال مختلفی از تعریف شغل و درآمد شما و مقایسه آن با آنچه در تشکیل پرونده مالیاتی خود اظهار کرده‌اید‌، ‌است. اگر این دو با هم مطابقت نداشته باشند‌، ممکن است شما را حسابرسی کنند.


6. طبقه بندی درست مشاغل برای کاهش مالیات

طبقه بندی مشاغل شما بر اساس نوع فعالیت شرکت که هنگام افتتاح مشاغل خود انتخاب کردید مشخص ‌می‌شود. اگر آن ها را به درستی طبقه بندی نکنید‌، ‌ممکن است پول بیشتری برای مالیات از دست بدهید. اگر مطمئن نیستید که آن را به درستی طبقه بندی کرد‌ه‌اید‌، با حسابدار خود مشورت کنید.

7. اولویت مدیریت حقوق و دستمزد اولویت اداره مالیات

آیا مالیات حقوق و دستمزد در شرکت شما بطور صحیح ارسال ‌می‌شود؟ این زمان خوبی برای پرسیدن است. اگر رسیدگی به حقوق و دستمزد کسب و کار شما چالش برانگیز و بسیار وقت گیر است‌، آن را به یک شرکت یا حسابدار متخصص واگذار کنید. این کار تضمین ‌می‌کند که مالیات حقوق و دستمزد شما به روش صحیحی محاسبه و پرداخت ‌‌شود. این مهم است‌، زیرا اداره مالیات در مورد مالیات‌های حقوق و دستمزد‌، دوره‌های سه ماهه را بررسی ‌می‌کند. یعنی‌، حقوق هر فصل بررسی ‌می‌شود.

8. برای رونق تجارت خود درآمد ناخالص و خالص خود را مشخص کنید

درآمد خالص و ناخالص در تعیین وضیت یک تجارت اهمیت زیادی دارد. اگر صاحب کسب و کاری هستید و دقیق نمی‌دانید درآمد ناخالص و خالص چیست‌، باید بدانید که درآمد ناخالص سود شما پس از فروش یک کالا به یک مصرف کننده است. با این حال‌، درآمد خالص همان مقدار پولی است که پس از کسر تمام هزینه‌ها باقیمانده است.

به عنوان مثال‌، اگر محصولی را به قیمت 25 تومان بفروشید‌، اما قیمت خرید آن 10 تومان است‌، درآمد ناخالص شما 15 تومان است. اما پس از برداشت هزینه‌های تجاری از 15 تومان ممکن است سود خالص 5 تومان باشد. دانستن تفاوت بین این دو به فروشندگان کمک ‌می‌کند تا به طور موثر قیمت گذاری کنند و به فروشندگان این امکان را ‌می‌دهد تا سود سالانه خود را در مقایسه با سال قبل رشد دهند.

9. ابتدا حساب‌های معاف از مالیات و بازنشستگی خود را پرداخت کنید

به عنوان صاحب مشاغل‌، باید درمورد درآمد سالانه خود تصمیمات سختی بگیرید. اگر ‌می‌خواهید پاداش بگیرید و یا از بخشی از مالیات معاف باشید‌، با حسابدار خود تصمیم بگیرید که چه مقدار به صندوق بازنشستگی یا حساب‌های معاف از مالیات خود ارسال خواهید کرد یا چه مقدار از درآمد را در اموری با مالیات صفر بکار ‌می‌گیرید. این ‌می‌تواند در پرونده مالیات سالانه شما و میزان درآمد کسب و کار شما موثر باشد و یا از میزان مالیات شما بکاهد. هیچ کس بیشتر از افرادی که خود اشتغالی دارند و صاحب کسب و کار نیستند از گزینه‌های برنامه ریزی بازنشستگی سود نمی‌برد.

وقتی درآمد دارید ‌می‌توانید صورت‌حساب مالیات خود را کاهش دهید. مشارکت در برنامه‌های فوق‌، مالیات شما را کسر ‌می‌کند. این ‌می‌تواند برای مشاغلی که در تلاش هستند تا معافیت مالیات بر واحد تجاری را حفظ کنند‌، بسیار قابل توجه باشد.

10. برای کاهش مالیات هزینه‌های خودکار خود را محاسبه کنید

ممکن است شما از این امر آگاه نباشید‌، اما ‌می‌توانید هنگام استفاده از امکانات شخصی برای مشاغل‌، هزینه‌های خودکار خود را کم کنید. برای مثال اگر از ماشین شخصی برای شرکت استفاده ‌می‌کنید ‌می‌توانید برای هزینه سوخت و استهلاک ماشین مقداری از مالیات خود را کسر کنید. مخارج ریز زیادی هستند که ‌می‌توانید با احتساب آنها مقادیری از مالیات خود بکاهید.

برای مثال همان استفاده از ماشین شخصی برای کارهای شرکت را در نظر بگیرید. چه درصد از مسافت پیموده شده ماشین شما به مشاغل شما مربوط ‌می‌شود؟ هر مقدار که باشد‌، ‌می‌توانید آن درصد را برای هزینه‌های سال خود اعمال کنید. اداره مالیات برای محاسبه این کسر دو روش ارائه ‌می‌دهد. ابتدا هزینه‌های واقعی خود را تعیین کنید. سپس درصد استفاده را که به تجارت شما مرتبط است‌، کم کنید. روش دوم‌، مسافت پیموده شده واقعی خود را ثبت کنید و برای آن مسافت کسر مالیات کنید.

بله‌، پیگیری همه این موارد کمی‌ زمان خواهد برد.

اما برای بدست آوردن پس‌انداز مالیاتی همین مقدار پول به چقدر کار نیاز دارید؟

من حدس ‌می‌زنم زمان بیشتری از محاسبه هزینه‌های نادیده گرفته شده طول بکشد. اکنون حتی برنامه‌هایی وجود دارد که به شما در انجام این کار کمک ‌می‌کنند.

کلام آخر

مالکیت مشاغل به اندازه کافی سخت است بدون اینکه برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی استرس داشته باشید. به خودتان لطف کنید و حساب‌های خود را در طول سال رسیدگی کنید و اجازه دهید نرم افزار حسابداری بیشتر کارهای سنگین را انجام دهد. نرم افزار حسابداری محک یکی از نرم افزارهای کارآمد ایرانی با قابلیت‌های متنوع برای حسابداری تجاری است که ‌می‌تواند در آماده سازی دقیق و راحت اظهارنامه مالیاتی به شما کمک کند. با رسیدگی مستمر به امور حسابداری‌، فصل مالیات مثل یک نسیم گذرا خواهد بود و فراموش خواهید کرد که همیشه چقدر به شما فشار ‌می‌آورده است. شاید بتوانید مقدار مالیات کمتری هم بپردازید.

نکات مالیاتی ظریفی در کسب و کارهای مختلف وجود دارد.

مواردی که فروشندگان باید بدانند تا بتوانند شغل خود را از مشکلات مالیاتی در امان نگه دارند و درآمد خوبی کسب کنند.

آیا در شغل خود با نکات مالیاتی خاصی برخود کرده‌اید؟

منابع

مرجع اول:

https://www.smallbizdaily.com/8-small-business-tax-tips-business-owners-need-to-know/

مرجع دوم

https://www.forbes.com/sites/davidrae/2018/03/19/tax-saving-small-business-owner/#70b4302455e8

مرجع سوم

https://www.forbes.com/sites/forbesfinancecouncil/2018/03/30/10-smart-tax-filing-tips-for-small-business-owners/#2dd296e15673

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری