جستجو
Close this search box.

حسابداری شخصی چه تفاوتی با حسابداری شرکتی دارد؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

آیا تا کنون پیش آمده هنگام خرید برای شرکت یا کسب و کارتان برخی اقلام و مایحتاج شخصی خود را نیز تهیه کنید؟ وقتی برای بررسی کردن ‌‌می‌روید‌‌، چه کاری انجام ‌‌می‌دهید؟ آیا منابع تجاری و خریدهای شخصی خود را جدا ‌‌می‌کنید؟ یا همه آن را روی یک برگه یادداشت ‌‌می‌کنید؟

فهرست مطالب

مهم نیست که چطور به آن نگاه کنید‌‌، برخی موارد هرگز نباید با هم تداخل کنند – به طور خاص امور مالی تجاری و امور مالی شخصی. اما اگر این موارد را به طور جداگانه ثبت نکرده‌اید، بدانید که تنها نیستید: مطابق نظرسنجی‌ها، گزارش شده است که از هر پنج مدیر مورد بررسی یک نفر، حساب‌های شخصی و تجاری خود را از هم جدا نمی‌کند. اما فرق بین حسابداری شرکتی و حسابداری شخصی چیست؟

حسابداری شخصی

حسابداری شخصی

حسابداری شخصی‌‌، به طور خاص در مورد مخارج شخصی صحبت ‌‌می‌کند و تعیین ‌‌می‌کند که بودجه مناسبی برای سبک زندگی خود داشته باشید. دانستن هزینه‌های شخصی ‌‌می‌تواند در تعیین پرداخت وام‌های ماهانه به شما کمک کند‌‌، یا ‌‌می‌تواند تصویری روشنی از اینکه آیا ‌‌می‌توانید برای تعطیلات خاص یا سفر ویژه تفریحی امسال یا سال بعد اقدام کنید، به شما نشان دهد. همچنین ‌‌می‌تواند به شما در ارزیابی بدهی شخصیتان کمک کند تا بتوانید طرحی را برای بازپرداخت آن به دست آورید.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

حسابداری شخصی‌‌ چیزی بیش از پرداخت صورت‌حساب‌ها است. مسئولیت مدیریت معیشت زندگی، امور مالی و جریان پول شما را حسابداری شخصی‌‌ برعهده دارد. حسابداری فرایند ثبت و ضبط معاملات مالی است‌‌، اما این معاملات باید به درستی ثبت شود‌‌، زیرا عدم درآمدزایی یا مدیریت نامناسب پول باعث ورشکستگی و خسارت‌های اعتباری جبران ناپذیری ‌‌می‌شود. مدیریت درست پول با استفاده از حسابداری شخصی‌‌ نگرانی از کارهای تکراری و روزمره را برطرف کرده و زمان برای تمرکز روی اهداف و کارهای مهمتری را در اختیار شما قرار ‌‌می‌دهد. برخی از کارهایی که در حسابداری شخصی‌‌ باید انجام شود عبارتند از

  • پیگیری و مستند سازی هزینه‌های روزمره
  • حفظ و متعادل کردن بودجه کلی زندگی
  • پیگیری منظم امور مالی و برنامه‌ریزی برای پس‌انداز
  • تهیه گزارش‌های مالی و ارائه تصویر کلی از وضعیت مالی، درآمد، بدهی و پس‌اندازهای ضروری
  • برنامه‌ریزی و پیگیری اهداف مالی
  • ایجاد آگاهی از امور مالی نظیر موعد بازپرداخت‌ها، وضعیت مالی، مشخص شدن فاصله از اهداف تعیین شده بودجه

مزایای حسابداری شخصی

مزایای حسابداری شخصی

  1. پول بیشتر با حسابداری منظم

شاید واضح به نظر نرسد‌‌، اما وقتی با دید روشن و با هدف برنامه‌ریزی ‌‌می‌کنید و امور مالی خود را به طور موثر مدیریت ‌‌می‌کنید‌‌، پول خواهید داشت. ممکن است مدتی طول بکشد تا بدهی‌ها سازماندهی شود‌‌، اما وقتی یاد ‌‌می‌گیرید که پول خود را مدیریت کنید‌‌، دنیایی جدید از امکانات را کشف خواهید کرد. ‌‌می‌توان گفت اولین مزیت حسابداری شخصی این است – شما پول خواهید داشت!

اگر در تلاش برای پس‌انداز پول هستید ‌‌می‌توانید از برنامه‌های حسابداری شخصی که به شما امکان پس‌انداز ‌‌می‌دهند استفاده کنید. برخی از نرم افزارهای حسابداری این قابلیت را دارند که طبق برنامه‌ریزی شما بطور خودکار هر ماه مقدار مشخصی پول را از حساب درآمدی شما به یک حساب پس‌انداز جداگانه واریز کنند.

  1. اجبار به بودجه بندی ‌‌برای پیگیری امور مالی

وقتی به حسابداری منظم عادت کنید و مزایای برنامه‌ریزی مالی شخصی را ببینید‌‌، هر ماه بودجه بندی را انجام ‌‌می‌دهید. ‌‌می‌دانم که بعضی‌ها فکر ‌‌می‌کنند که یک برنامه مالی اهمیت چندانی ندارد. اما به راستی، بودجه‌بندی مهم است‌‌، در واقع یک برنامه مالی کامل شما را از برنامه بودجه‌تان جلو می‌اندازد. با این حال‌‌، بودجه‌بندی درست نیاز به داشتن یک حسابداری شخصی موفق است. با شروع استفاده از بودجه‌‌، آزادی بیشتری خواهید داشت.

این امکان را دارید که تمام صورت‌حساب‌ها را به موقع پرداخت کنید. پول اضافی دیگر ناپدید نمی‌شود. هنوز هم ممکن است پول هدر دهید‌‌، اما ‌‌می‌دانید که این پول تلف شده به کجا ‌‌می‌رود. با اولویت بندی پس‌انداز و خروج از بدهکاری‌‌، در‌‌می‌یابید که بیشتر از آنچه فکر ‌‌می‌کنید پول دارید. وقتی بدهی خود را پرداخت ‌‌می‌کنید‌‌، در واقع توان مالی خود را افزایش ‌‌می‌دهید.

چرا به یک برنامه برای امور مالی شخصی نیاز دارید؟ حسابداری منظم و داشتن یک برنامه مالی به شما در ایجاد یک برنامه مدیریت پول کمک خواهد کرد که به شما در حفظ بودجه‌‌، پس‌انداز پول‌‌، برنامه‌ریزی برای بازنشستگی و پیشرفت اقتصادی کمک ‌‌می‌کند.

  1. پرداخت سریع‌‌تر بدهی‌ها با حسابداری شخصی

  2. حسابداری شخصی دقیق به شما کمک ‌‌می‌کند تا بدهی خود را سریع‌‌تر پرداخت کنید. بیشتر افرادی که از حسابرسی دوره‌ای برای امور مالی استفاده ‌‌می‌کنند و برنامه‌ریزی مالی دقیقی دارند کاهش بدهی را در اولویت قرار ‌‌می‌دهند. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم بدون تدوین برنامه این کار را انجام دهیم. وقتی با حسابداری منظم از وضعیت درآمد و مخارج خود مطلع باشید در هر لحظه می‌دانید چقدر تا رسیدن به اهداف خود فاصله دارید و یا با درآمدی که دارید چقدر مجاز به خرید و هزینه هستید پس با برنامه دقیق‌‌تری برای مخارج روزانه و هزینه‌های زندگی اقدام به خرید ‌‌می‌کنید. کاهش بار استرس ارزش هر نوع فداکاری‌ را برای خروج از بدهکاری دارد.
  1. پیگیری اهداف و برنامه‌های مالی با حسابداری

  2. حسابداری شخصی‌‌ با ارائه یک تصویر شفاف از وضعیت درآمد و هزینه‌ها به شما امکان ‌‌می‌دهد در مورد برنامه‌های مالی و به خصوص برنامه‌های بلند مدت مالی با دقت بهتری برنامه‌ریزی کنید و اهداف مالی خود را بهتر پیگیری کنید. با انجام منظم کارهای حسابداری و با دانستن وضعیت بدهی و درآمدی، بهتر ‌‌می‌توانید در مورد هزینه‌ها و خریدها تصمیم‌گیری کنید و در صورت خروج از بودجه طرح شده و یا دور شدن از برنامه‌های مالی ‌‌می‌دانید که در حال دور شدن از مسیر موفقیت مالی هستید. پس با حسابداری شخصی انگیزه‌های بیشتر و قوی‌‌تری برای صرفه جویی و پیگیری اهداف مهم مالی خواهید داشت.

‌‌می‌توانید برای خرید مسکن برنامه‌ریزی کنید و از عهده پرداخت به موقع وام‌های ضروری بدون مواجه شدن با مشکلات بزرگ برآیید. برای زمان بازنشستگی برنامه‌ریزی و پس‌انداز داشته باشید و نگران امور مالی برای انجام برنامه‌های مهم زندگی نباشید.

آیا به نرم افزار حسابداری شخصی احتیاج دارید؟

برنامه‌های نرم افزاری قابل نصب و آنلاین متنوعی برای حسابداری شخصی‌‌ وجود دارد که از داده‌های حساب بانکی شما استفاده ‌‌می‌کنند تا نشان دهند چگونه ماهانه پول شخصی خود را خرج ‌‌می‌کنید. مسئله استفاده از یک برنامه رایگان مانند این برای حسابداری کسب و کار شما این است که آن ها اغلب اطلاعات کافی برای به دست آوردن جزئیات مورد نیاز برای صحت اطلاعات ارائه نمی‌دهند. آن ها همچنین هیچ نوع بینش مالی قابل توجهی برای تجارت نسبت به شخص ندارند.

حسابداری شرکتی

حسابداری شرکتی همه درآمد‌‌، هزینه‌ها‌‌، بدهی‌ها و دارایی‌های کسب و کار شما را بطور روزانه‌‌، هفتگی یا ماهانه ردیابی ‌‌می‌کند. این اطلاعات به صورت‌های مالی تبدیل ‌‌می‌شوند‌‌، که به شما امکان ‌‌می‌دهد در مورد تجارت‌‌، وام‌های مطمئن تصمیم‌های هوشمندانه بگیرید و مالیات خود را ثبت کنید. به طور خلاصه‌‌، حسابداری شامل همه موارد لازم برای ثبت فعالیت مالی تجارت شما ‌‌می‌شود. به شما در رسیدگی به امور مالیاتی کمک ‌‌می‌کند و وضعیت کسب شما را خاطر نشان ‌‌می‌کند، چون بدون اینکه درآمدهای کسب و کاری نسبت به هزینه‌ها و بدهی‌ها بیشتر و رو به افزایش باشد امکان بقا و پیشرفت آن کسب و کار وجود نخواهد داشت. ‌‌می‌توانید از نرم افزار مالی برای حسابداری شرکتی استفاده کنید تا ردیابی روزانه هزینه‌های تجارت خود را آسان‌‌تر و شهودی‌‌تر کنید.

چرا کسب و کار شما به حسابداری شرکتی نیاز دارد

یک نرم افزار حسابداری شرکتی به شما کمک ‌‌می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز به موقع پرداخت ‌‌می‌شود. بین مسافرت‌‌، نگه داشتن کسب و کار در مسیر پیشرفت‌‌، پرداخت حقوق و اضافه دستمزد کارمندان و مرخصی‌های روزانه‌‌، حسابداری دقیق یک فرصت خوب ایجاد ‌‌می‌کند که در این راه چیزی از بین نرود، به خصوص در مورد صورت‌حساب‌هایی که باید پرداخت شوند. استفاده از نرم افزار حسابداری به شما اطمینان ‌‌می‌دهد که موعد پرداخت صورت‌حساب‌ها را فراموش نخواهید کرد.

  1. پرداخت بدون مشکل مالیات

در مقایسه با انجام مالیات‌های شخصی‌‌، مالیات تجارت یک مقوله متفاوت است. صنایع مختلف قوانین مالیاتی متفاوتی دارند و بسته به ساختار شغلی‌‌، مالیات مشاغل الزامات مالیاتی مختلفی را شامل ‌‌می‌شود‌‌، از جمله میزان پرداخت مالیات برآورد شده‌‌، قوانین مالیاتی دولت برای استان‌های مختلف یا شرایط خاص، پرداخت مالیات شرکت‌ها‌‌، قوانین مربوط به پیمانکاران یا آزادکاران و سایر موارد. اگر حسابداری دقیقی را برای کسب خود در نظر نگیرید‌‌، امور مالی و تنظیم فرم‌های مالیاتی ‌‌می‌تواند یک مشکل بزرگ و وقت گیر باشد.

تنظیم صورت‌های مالی جزئی از وظایف حسابداری

حسابداری دقیق و تنظیم صورت‌های مالی به سرمایه گذاران بالقوه کمک ‌‌می‌کند سریع و راحت نگاهی به نحوه انجام کار شما بیاندازند. اگر به دنبال جذب سرمایه یا کمک مالی از یک بانک یا سرمایه گذار هستید‌‌، آن ها باید مجموعه‌ای از بیانیه‌های آماده شده را مشاهده کنند که به روزهای اولیه فعالیت شما باز ‌‌می‌گردد. این اطمینان را به آن ها ‌‌می‌دهد که سرمایه گذاری آن ها صحیح است‌‌، بنابراین به نفع شماست که زودتر حسابداری را شروع کنید.

تمرکز بیشتر بر رشد کسب و کارتان با حسابداری شرکتی

بنیانگذاران مشاغل کوچک خرده کارهای زیادی برای انجام دارند. بین جلسات معرفی محصول و استراتژی فروش، یافتن بهترین راه برای راه اندازی یک بازاریابی موفق‌‌، زمان بسیار کمی برای نگرانی در مورد کارهای عملیاتی روزانه وجود دارد. یک سرویس حسابداری شرکتی ‌‌می‌تواند به شما کمک کند به جای اعداد و ارقام خام و بزرگ به نمودارها و تصاویر کلی وضعیت توجه کنید.

برای کنترل امور مالی شرکت خود آماده هستید؟

حسابداری دقیق و مداوم برای یک تجارت سالم بسیار مهم است. تجارت شما نمی‌تواند بدون آن شکوفا شود یا رشد کند. اما حسابداری ‌‌می‌تواند خسته کننده‌‌، گیج کننده و وقت گیر باشد. بی‌دلیلی نیست که اغلب در پایین لیست کارهای ضروری قرار ‌‌می‌گیرد. از این گذشته‌‌، باید وقت خود را صرف انجام کارهایی کنید که دوست دارید – کارهایی فراتر از ردیابی کردن اعداد و ارقام، بنابراین داشتن سیستم حسابداری درست و دقیق ضروری است. خوشبختانه‌‌، نرم افزار حسابداری باعث ‌‌می‌شود هزینه‌های روزانه خود را سریع ردیابی و طبقه‌بندی کنید. جدا کردن خریدهای شخصی و موارد کسب و کارتان نیز آسان خواهد بود تا دفاتری تمیز‌‌، دقیق و سالم داشته باشید.

نرم افزارهای حسابداری شرکتی کار حسابداری روزانه را برای شما تکمیل ‌‌می‌کنند‌‌، بنابراین ساعت بیشتری در روز وقت خواهید داشت تا کسب و کار خود را رشد دهید. همین امروز یک نسخه آزمایشی از کیف پول محک  برای حسابداری شخصی تهیه کنید و یا برای کسب و کار خود درخواست دمو نرم افزار حسابداری محک را ثبت کنید تا بدانید که چگونه نرم افزار حسابداری ‌‌می‌تواند به شما در پیگیری هزینه‌های شغلی و بدون هیچ زحمتی کمک کند.

منابع

مرجع اول

https://scalefactor.com/scaleblog/the-difference-between-business-and-personal-bookkeeping-is-bigger-than-you-think/

مرجع دوم

https://www.slcbookkeeping.com/blog/bid/105147/personal-bookkeeping-is-it-necessary

مرجع سوم

https://dailysuccessfulliving.com/6-advantages-personal-financial-planning/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری