جستجو
Close this search box.

مدیریت مالی خانواده و حسابداری خانگی | ۱۰ نکته مهم برای حسابداری خانواده

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

برای رفاه بیشتر مدیریت مالی خانواده را جدی بگیرید و زندگی خود و خانواده‌تان را با بودجه‌ای بر اساس درآمد‌‌‌تان برنامه ریزی کنید. برای حذف بدهی‌‌، کاهش هزینه‌ها‌‌، صرفه‌جویی در پول و پرداخت یک چک بدون پرداخت اضافی انتخاب‌های اقتصادی سالم را انتخاب کنید. به سرعت وضعیت مالی خود را ارزیابی کرده و با استفاده از این نکات آسان برای تنظیم بودجه امروز خانواده‌‌، ‌‌پس‌انداز کنید. فراگیری و استفاده درست از حسابداری خانگی و حسابداری خانواده برای همه افراد لازم و ضروری است.

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

بودجه اولین ابزار موفقیت مالی

1-بودجه اولین ابزار موفقیت مالی

اولین قدم برای زندگی اقتصادی سالم ‌‌بودجه‌بندی و پیگیری درآمد و هزینه‌های خانواده بر اساس بودجه موجود است. تمام ‌‌‌صورت‌حساب‌های خود‌‌، مبلغ چک‌‌، پس‌انداز بانکی را جمع آوری کنید، هر آنچه را که دارید نشان ‌‌می‌دهد که پول به حساب شما وارد ‌‌می‌شود یا بیرون ‌‌می‌رود. برای حسابداری خانواده موفق یک بودجه سودمند بنویسید. برای اجرای بودجه باید به شکل مستمر حسابداری خانواده را انجام دهید. یک اپلیکیشن حسابداری ‌‌می‌تواند ابزار بسیار مناسبی برای اهداف شما باشد.

وقتی هر ماه بدون توجه به بودجه سر ‌‌می‌کنید‌‌، فرصت‌هایی را برای کاهش هزینه‌های غیر ضروری و پس‌انداز از دست ‌‌می‌دهید. با صرف چند دقیقه وقت برای ‌‌بودجه‌بندی، ‌‌می‌توانید در هزینه‌های کلان ‌‌‌صرفه‌جویی کنید.

2- اهداف مالی را تنظیم کنید

تعیین اهداف مالی واقع بینانه سرعت حرکت شما برای دستیابی به موفقیت مالی را افزایش می‌دهد. هنگا‌‌می‌که ماهانه در تلاش برای پرداخت ‌‌‌صورت‌حساب هستید‌‌، ‌‌پس‌انداز پول به عنوان هدف بلند مدتی به نظر ‌‌می‌رسد که همیشه از دسترس دور است. چه بخواهید برای آینده تحصیلی کودکتان ‌‌پس‌انداز کنید و چه بخواهید برای بازنشستگی خود ‌‌پس‌انداز کنید‌‌، تعیین اهداف مالی بلند مدت گام مهمی‌ در حمایت از آینده خانواده شما است.

از اهداف کوتاه مدت خود نیز غافل نشوید. اهداف مالی شما ‌‌می‌تواند شامل کاهش سریع ‌‌‌صورت‌حساب خدمات‌‌، قبوض و سایر هزینه‌هایی باشد که شما را از ‌‌پس‌انداز بیشتر در هر ماه باز ‌‌می‌دارد. در این کار نیز یک اپلیکیشن حسابداری با قابلیت‌ها و نمودارهای گرافیکی که دارد ‌‌می‌تواند به راحتی وضعیت مالی و فاصله شما را از اهدافتان به شما نشان دهد و یا سر رسید پرداخت‌ها و خروج احتمالی از مسیر اهداف مالی‌تان را به شما گزارش دهد.

3- پرداخت بدهی‌ها و تسریع دستیابی به اهداف مالی

در حالی که بدهی داشتن ‌‌می‌تواند احساس طاقت فرسای آزردگی خاطر ایجاد کند‌‌، وقتی اهداف مالی واقعی را تعیین ‌‌می‌کنید‌‌، مدیریت بدهی آسان می‌شود. یک برنامه مدیریت بدهی ‌‌می‌تواند درون بودجه شما تنظیم شود تا بتوانید وام‌ها را پرداخت کنید و بدهی کلی خود را از بین ببرید. با استفاده از قابلیت اخطار اپلیکیشن حسابداری ‌‌می‌توانید موعد پرداخت صورت حساب‌ها و قبوض را به خود یادآوری کنید تا ناچار به پرداخت جریمه دیرکرد نشوید.

ممکن است سریع نتوانید تمام بدهی‌های خود را پرداخت کنید‌‌، اما ‌‌می‌توانید یک برنامه واقع بینانه ایجاد کنید تا برای پرداخت آن بدهی به مرور زمان تلاش کنید. با داشتن یک مدیریت مالی دقیق بودجه شما به شما نشان ‌‌می‌دهد كه پول شما با نرخ بالای بهره و هزینه‌های غیر ضروری هدر ‌‌می‌رود و امکان دسترسی شما به اهداف مالی مهم کم و کمتر می‌شود‌‌، بنابراین ‌‌می‌توانید مشخص كنید كه پول به درستی باید به كجا هزینه شود.

4- صرفه‌جویی بیشتر با کاهش مالیات

هر سال مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی را در نظر بگیرید و مالیات را به موقع پرداخت کنید تا بتوانید کمی صرفه‌جویی کنید.‌‌ ترفندهای ساده ‌‌می‌تواند مالیات شما را کاهش داده و به درآمد اصلی خانواده شما پول اضافه کند. انتخاب وضعیت تشکیل پرونده صحیح‌‌، مطالعه قوانین مالیاتی فعلی در مورد مطالبات افراد وابسته‌‌، استفاده از اعتبار مالیات بر فرزندان و بهره‌مندی از هزینه‌های مراقبت از كودك و وابسته‌ها از معدود قوانین مالیاتی است كه برای اجرای مدیریت مالی درست خانواده باید در هر سال زمان تحویل مالیات آن را به یاد داشته باشید تا در هزینه مالیاتی صرفه‌جویی کنید. مردم همه ساله مقادیری برای مالیات اضافه هزینه ‌‌می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که بیش از حد سخاوتمند نیستید.

5- پس‌انداز برای فوریت‌های اقتصادی

استرس یک بحران مالی ‌‌می‌تواند بر ثروتمندترین خانواده‌ها فشار بیاورد. ایجاد صندوق اضطراری به شما در ایجاد ‌‌پس‌انداز برای هزینه‌های غیر منتظره کمک ‌‌می‌کند. اگر اتفاقی برای شما یا همسرتان بیفتد‌‌، بیمه عمر و آخرین وصیت نامه نیز ‌‌می‌تواند خانواده شما را از مشکلات مالی محافظت کند. مزایا و آرامش در استفاده از آن ها اغلب از هزینه‌های بعدی بالاتر است. یک اپلیکیشن‌ حسابداری ‌‌می‌تواند مطابق اهداف شما تنظیم شده و مبالغی را به صورت خودکار از حساب اصلی به حساب پس‌اندازتان منتقل کند تا پس‌انداز برای هزینه‌های ضروری را فراموش نکنید.

6- کنترل هزینه غذا برای صرفه‌جویی بیشتر

با برنامه ریزی بودجه می‌توانید مقدار قابل توجهی در هزینه غذایی خانواده صرفه‌جویی کنید. با یک لیست خرید آماده از اقلام مورد علاقه خانواده، شما همیشه ‌‌می‌دانید که به چه چیزی نیاز دارید و ‌‌می‌توانید در حراج و فروش ویژه یا به صورت عمده فروشی مواد مورد نیاز خود را با هزینه کمتر تهیه کنید. این امر بدون نیاز به پرداخت قیمت اضافی، انبار غذا را در آشپزخانه شما پر نگه ‌‌می‌دارد.

به روش‌هایی برای تهیه مایحتاج در خارج از فروشگاه مواد غذایی فکر کنید تا بیشتر ‌‌پس‌انداز کنید. بچه‌ها به طور معمول از صرف غذای سالم و ساده در بیرون از منزل نیز به اندازه رفتن به رستوران‌های لوکس لذت ‌‌می‌برند. ‌‌می‌توانید به گزینه‌های مناسب دیگر نیز برای صرفه‌جویی بدون خالی شدن حساب بانکی‌تان فکر کنید.

7- بودجه سفر

بسیاری از خانواده‌ها فکر ‌‌می‌کنند که تعطیلات یک سیستم مصرف خودکار بودجه است. پس‌انداز هزینه‌های اضافی سفرهای شما ‌‌می‌تواند سفر رویایی شما را به واقعیت تبدیل کند. با چند اقدام اضافی‌‌، ‌‌می‌توانید در تعطیلات خود پول ‌‌‌صرفه‌جویی کنید تا بتوانید بخشی از بودجه خود را در اختیار داشته باشید.

اگر متوجه ‌‌می‌شوید بودجه شما برای سفر کافی نیست‌‌، اقامتگاهی را نزدیک به خانه در نظر بگیرید که هم امکان سفرهای روزانه و فعالیت‌های تفریحی متناسب داشته باشید و هم هزینه‌های زیادی برای سفر نیاز نداشته باشید. با برنامه ریزی با هر بودجه‌ای هنوز هم جایی برای سفر خواهید داشت.

تخصیص بودجه برای اهداف مالی بزرگ | حسابداری خانواده

8- تخصیص بودجه برای اهداف مالی بزرگ

یکی از بهترین نتایج مدیریت مالی خوب، استفاده بهینه از بودجه و امکان دستیابی به اهداف مالی بزرگ است. خرید خانه، بازنشستگی‌‌، و ‌‌پس‌اندازی برای وراث. بیمه نامه‌های خود را مرتب تمدید کنید و ریسک وقایع و حوادث ناگوار را کاهش دهید. ذینفعان نام برده شده در این حساب‌ها نسبت به هرگونه سند حقوقی که ایجاد ‌‌می‌کنید تقدم دارند. بنابراین‌‌، شما نیاز به بررسی هر یک از این موارد دارید. اگر اسناد قانونی را به موقع تمدید نکنید و یا تغییرات لازم را در آن اعمال نکنید ممکن است ضررهای ناخواسته‌ای برای خود و یا اطرافیانتان ایجاد کنید.

بودجه لازم برای برنامه‌های مالی بلند مدت و یا آن دسته اهداف مالی‌ که نیاز به پول زیاد دارند را با برنامه ریزی و خرده پس‌اندازهای مداوم پیگیری کنید. هر زمان مقدار پیشرفت خود را بسنجید و انحراف از مسیر موفقیت خود را اصلاح کنید تا بتوانید موفق شوید.

۹- پولی را که هنوز در نیاورده‌اید جزء بودجه نیست

پیش از کسب درآمد برای خرج کردن آن در بودجه برنامه‌ای نریزید. این یکی از بزرگترین اشتباهات مالی و عاملی برای شکست مدیریت مالی است. اگرچه امروزه با وجود کارت‌های بانکی و اعتباری و انواع فروش اقساطی و اعتباری امکان خرید در امروز و پرداخت آتی بسیار ساده‌‌تر از گذشته است اما با این کار اغلب وسوسه ‌‌می‌شوید بیش از بودجه و نیاز خرید کنید و برای خود و خانواده بدهی ایجاد می‌کنید. بنابراین طبق سیستم‌های سنتی قدیمی‌ خرید کنید و هرگز پولی را که هنوز در اختیار ندارید خرج نکنید تا در مسیر درست پیگیری اهداف مالی باقی بمانید.

۱۰- مدیریت مالی خانواده با صرفه‌جویی بیشتر در خرید اقلام ضروری

برای رفاه بیشتر الزامی نیست که فقط درآمد بیشتری داشته باشید با مدیریت مالی درست می‌توانید با هر درآمدی که دارید در رفاه بیشتر زندگی کنید. فقط آنچه را که ضروری است و به طور حتم نیاز دارید بخرید. یکی از روش‌های خوب برای ‌‌‌صرفه‌جویی این است که آنچه را که به حتم لازم و ضروری است بخرید. تا جایی که امکان دارد خریدها را به تعویق بیاندازید و اگر امکان دارد از کالاهای دست دوم و ارزان‌‌تر استفاده کنید. اغلب ‌‌می‌توان از لباس‌های قدیمی‌ مدت بیشتری استفاده کرد، بجای خودرو لوکس، ‌خودرو دست دوم خرید و یا برخی خریدها را در حراج آخر فصل انجام داد.

اگر از اپلیکیشن حسابداری استفاده ‌‌می‌کنید ‌‌می‌توانید در هر زمان از وضعیت مالی خود آگاهی داشته باشید و اطلاع از موقعیت‌‌‌تان در رسیدن به اهداف مالی به شما انگیزه بیشتری برای صرفه‌جویی در شرایط غیر ضروری و غیر حساس ‌‌می‌دهد.

با استفاده از بهترین نرم افزار مدیریت هزینه های زندگی می‌توانید انواع هزینه‌ها و بودجه خود را تعریف کنید و در هنگام هزینه کردن برای امور مختلف نگاهی به موجودی خود داشته باشید. 

حسابداری خانواده را بیاموزید

اطمینان از این که این پیشرفت از برنامه مالی شما درست و مناسب هستند ‌‌می‌تواند به شما کمک کند روز خود را با اطمینان و توانمندی برای رسیدن به اهداف خود شروع کنید. اگر شما و خانواده‌‌‌تان تصمیم ‌‌‌گرفته‌اید وضعیت مالی خود را بهبود بخشید‌‌، این نکات ‌‌می‌تواند یک راه عالی برای شروع باشد. اپلیکیشن حسابداری محک ‌‌می‌تواند شما را در رسیدن به اهداف مالی خود کمک کند. برای کسب اطلاع بیشتر از قابلیت‌ها و کیفیت انواع اپلیکیشن‌های حسابداری محک با ما تماس بگیرید.

منابع

مرجع اول

https://www.thebalance.com/set-up-a-family-budget-3129262

مرجع دوم

https://www.forbes.com/sites/markavallone/2016/12/10/7-family-finance-tips-to-consider-for-the-new-year/#6e363fc84cea

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. سلام، ممنون از مقاله ارزشمندتون
    نکات مدیریت مالی خانواده را عالی بیان فرمودین. به خصوص این نکته که پولی که هنوز در نیاورده‌اید جزء بودجه نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری