جستجو
Close this search box.

چگونه گزارش‌های مالی را برای مخاطب جذاب کنیم؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

گزارش‌های مالی جذاب

از نظر بسیاری از افراد، گزارش مالی کسل‌کننده به نظر می رسد. در واقع برخی از شرکت‌های مالی تصور می‌کنند که برای جذب مخاطب نیازی به ارائه گزارش‌های جالب ندارند. اما این امر تصوری اشتباه است که بسیاری از افرادی که تهیه گزارش‌های مالی را بر عهده دارند، مرتکب آن می‌شوند.

فهرست مطالب

اگرچه شرکت‌ها و موسسه‌های مالی مختلف، تحت نظارت‌های سخت‌گیرانه قرار دارند، اما این امر نباید مانع از تولید گزارش مناسب‌تر و جذاب‌تر شود. استفاده از مطالب مفید و مورد نظر مخاطب در گزارش‌های مالی این گزارش‌ها را برای خوانندگان جذاب‌تر می‌کند.

از طرفی نوع بیان در گزارش مالی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از بیان ساده به منظور انتقال داده‌های مختلف سبب می‌شود که مخاطب در مدت‌زمان کوتاه‌تر و به طور دقیق‌تر موضوع مورد نظر را درک کند.

بنابراین افرادی که وظیفه تهیه گزارش‌های مالی را برعهده دارند، باید اقداماتی به منظور درگیری بیشتر مخاطبان انجام دهند. به همین جهت در مقاله پیش رو در مورد اقداماتی که برای جذاب‌تر کردن گزارش‌های مالی می‌توان انجام داد صحبت می کنیم. در نهایت با ارائه راهکارهای مفیدی را در این زمینه مشکل شما را حل خواهیم کرد.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

گزارش‌های مالی

راهکارهای جذاب‌تر گزارش‌های مالی

گزارش‌های ملموس ایجاد کنید

بیشتر افراد تمایل دارند تا اطلاعات بیشتری در مورد سرمایه و منابع خود به دست آورند. این امر به آن ها کمک می‌کند تا مدیریت سرمایه و پول خود را دست بگیرند. با طراحی یک گزارش مالی متفکرانه و خلاقانه می‌توان آن هدفی را که افراد به دنبال آن هستند، به طور ساده‌تری به آن ها انتقال داد.

استفاده از اطلاعاتی در مورد تحولات بازار در گزارش مالی برای بسیاری از مخاطبان مفید است. از طرفی تمرکز بر موضوعاتی مانند مالیات، مدیریت بازپرداخت بدهی‌ها یا پرداختن به سوالات متداول مالی، راهکاری برای تنظیم گزارش مالی جذاب است.

افرادی که تنظیم گزارش‌های مالی را برعهده دارند، باید به ذهن خلاق خود تکیه کنند. این افراد باید گزارش‌ها را به شکلی جذاب برای مخاطب خاص خود طراحی کنند. در عین حال لازم است که خلاصه و مختصر بودن گزارش‌ها نیز رعایت شود.

از داده‌های تصویری استفاده کنید

داده‌های تصویری تقریباً برای همه مخاطبان جذاب هستند. بسیاری از افراد از خواندن داده‌ها و اطلاعات تصویری لذت می‌برند. از طرفی این تصاویر به راحتی قبل درک هستند و مفاهیم را به صورت ساده‌تری به مخاطب انتقال می‌دهند.

انتخاب مطالب مهم و پراهمیت در گزارش مالی و تصویرسازی‌های واضح از آن ها به مخاطبان کمک می‌کند تا اطلاعات مهم را در مدت‌زمان کوتاه‌تری دریافت کنند. بنابراین استفاده از تصاویر در گزارش‌ها سبب کمی شود که مخاطبان به راحتی با مطالب گزارش ارتباط برقرار کنند.

تاثیر رنگ را فراموش نکنید!

رنگ‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. با استفاده به‌جا از هر رنگ در ارائه گزارش مالی، تاثیرگذاری بیشتری را شاهد خواهید بود. سعی کنید گزارشی با رنگ‌بندی درخور ارائه دهید تا برداشت کامل و جامعی از گزارش قابل‌درک باشد.

How to attract financial reports to the audience محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

از نمودارهای مختلف برای انتقال داده‌ها استفاده کنید

همانطور که می‌دانید، حجم آمار و ارقامی که در تجارت‌های مختلف وجود دارد، بسیار زیاد است. بسیاری از مدیران شرکت‌ها و صاحبان مشاغل مختلف در درک چنین داده‌های آماری پیچیده‌ای کمی دچار مشکل می‌شوند. در این حالت استفاده از نمودارهای مختلف که نشانگر داده‌های مهم مالی هستند، گزارش‌های مالی را بسیار جذاب‌تر می‌کنند.

استفاده از نمودارهای مختلف با تلفیق رنگ‌های گوناگون، سبب می‌شود که مخاطب، اطلاعات مورد نظر را از گزارش‌های مالی دریافت کند. یکی از رایج‌ترین نمودارهایی که در گزارش‌های مالی مورداستفاده قرار می‌گیرد، نمودارهای سود و زیان است. صاحبان مشاغل با استفاده از چنین نمودارهایی، تصمیمات لازم برای ایجاد تغییرات اساسی در شرکت‌ها را اتخاذ می‌کنند.

ذکر جزئیات را در گزارش‌های مالی فراموش نکنید

به طور کلی توصیه می‌شود که صفحات مختلف گزارش مالی را شماره گذاری کنید. هر گزارش را چندین‌بار ویرایش کنید. این کار سبب می‌شود که اشتباهات احتمالی برطرف شوند و گزارش به صورت کامل و صحیح به دست مخاطب برسد.

گزارش دقیق سبب می‌شود که سهامداران و سرمایه گذاران مختلفی که چنین گزارش‌هایی را مطالعه می‌کنند، به سرمایه گذاری در تجارت‌های مختلف تشویق شوند. چرا که گزارش‌های دقیق سبب جلب اعتماد و رضایت این افراد می‌شود.

در گزارش‌های خود مخاطب را در نظر بگیرید

در گزارش‌های خود مخاطب را در نظر بگیرید

گزارش مالی معمولاً برای افراد ذینفع تهیه و تنظیم می‌شود. از جمله این افراد می‌توان به سرمایه گذاران، سهامداران و طلبکاران اشاره کرد. در حقیقت تهیه گزارش‌ها برای هر یک از این گروه‌ها باید متفاوت باشد. به طور مثال در گزارش‌هایی که برای سرمایه گذاران تهیه و تنظیم می‌شود، لازم است که بیشتر بر قابلیت‌های کسب و کار و سودآوری آن تاکید شود.

این در حالی است که در گزارش‌های سهامداران علاوه بر ذکر سود، لازم است که ضررهای مالی و هزینه‌های مختلف تجاری نیز ذکر شوند. به همین گزارش‌های مالی باید بر اساس خواسته‌ها و نیازهای مخاطب تهیه شوند. پس لازم است که در هنگام تهیه گزارش مالی به این نکته مهم دقت کرد.

در نهایت باید بگوییم که تنظیم گزارش‌های مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. مخاطبان و صاحبان مشاغل از گزارش‌های مالی به منظور اتخاذ تصمیم‌های مهم مالی استفاده می‌کنند. چنین تصمیم‌هایی می‌تواند آینده شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف را تحت تاثیر قرار دهد. لذا جذاب‌تر کردن آن ها به کمک راهکارهایی که ارائه شد، سبب می‌شود که افراد با درک مفاهیم مختلف بهترین انتخاب را انجام دهند.

منابع:

forbes

thefinancialbrand

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری