جستجو
Close this search box.

چگونه یک مصاحبه‌ی کاری کاربردی طراحی کنیم؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

چگونه یک مصاحبه‌ی کاری کاربردی طراحی کنیم

چگونه یک مصاحبه‌ی کاری کاربردی طراحی کنیم ؟ شاید تاکنون مقالات متعددی در رابطه با فرآیند مصاحبه خوانده باشید و نکات مختلفی را برای داشتن یک مصاحبه کاری عالی یاد گرفته باشید. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم یک مصاحبه کاری را از دید مصاحبه کننده روایت کنیم و نکات لازم و ضروری برای فرد مصاحبه کننده را مورد بررسی قرار دهیم. شما باید بتوانید با استفاده از یک مصاحبه‌ی حرفه‌ای، فرد مورد نظر سازمان خود را استخدام کنید، از این رو نیاز است یک مصاحبه کاری کاربردی را طراحی کنید. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی و لازم در مورد برگزاری یک مصاحبه کاری عالی را برایتان بازگو کنیم.

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2020/02/Practical-job-interview-Podcast.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

 

چگونه یک مصاحبه‌ی کاری کاربردی طراحی کنیم | آشنایی با 9 نکته‌ی موثر

 

1.     سنجش توانایی تحلیل و حل مسئله

در سوالات خود نیاز  است از فرد سوالی را بپرسید که میزان تحلیل و حل مسئله وی مشخص شود. می‌توانید یک مسئله سخت را مطرح کنید که یک راهکار بسیار ساده دارد. سعی کنید با سوالات خود بفهمید متقاضی چقدر خارج از چارچوب فکری متداول تفکر می‌کند. با سوالاتی از قبیل در کجا کار می‌کردید؟ چرا آنجا را ترک کردید وقت خود به هدر ندهید.

سنجش توانایی فرد در اجرای دستورات مدیر ارشد

2.     سنجش توانایی فرد در اجرای دستورات مدیر ارشد

بر کسی پوشیده نیست که اجرای بدون چون و چرای دستورات مدیر ارشدتر در هر کسب و کاری لازم و ضروری است. متاسفانه برخی از کارکنان به مجادله با سرپرست یا مدیر خود می‌پردازند، از همین روز نیاز است که در هنگام مصاحبه از فرد سوالاتی بپرسید که میزان اطاعت پذیری فرد مورد سنجش قرار بگیرد.

سوالاتی مانند: اگر مدیر شما یک درخواست غیر منطقی از شما داشته باشد چه واکنشی نشان می‌دهید؟ اگر به هر دلیلی مدیر شما کاری را از شما بخواهید که می‌دانید اشتباه است، آیا از انجام آن سر باز می‌زنید؟ محتمل‌ترین پاسخ به این سوال این است که سعی می‌کنیم مدیر را از اشتباهش آگاه کنیم. نیاز است که بگویید مدیر تحت هیچ شرایطی از حرف خود کوتاه نمی‌آید. شما با پرسش این سوالات می‌توانید به طور دقیق میزان توانایی فرد در اجرای دستورات مدیر یا سرپرستش را بفهمید.

3.     سنجش قدرت گفتگو و توانایی داشتن آرامش در سخت‌ترین شرایط

داشتن آرامش در هنگام مصاحبه از ویژگی‌های اصلی فرد متقاضی استخدام است. فردی که در حین مصاحبه عصبی بوده و با گذشت زمان عصبانیتش  رفع نمی‌شود می‌تواند در آینده برای شما مشکل ساز شود. مهارت دیگری که باید در حین گفتگو برای شما مشخص شود، توانایی حل مسائل در آرامش است. فرد متقاضی باید این توانایی را داشته باشد که در طول مصاحبه آرامش خود را حفظ کند و بتواند مسائل را در کمال خونسردی حل کند.

برای فهمیدن میزان عصبانیت و آرامش متقاضی نیاز است که چندین جلسه مصاحبه با فرد استخدام شونده برگزار کنید. در این جلسات می‌توانید تا حد عرف روی اعصاب فرد راه بروید و به راحتی میزان آرامش فرد را بررسی کنید. کافی است از تکنیک سوال پشت سوال استفاده نمایید و فرد را با سوالات گلوله باران کنید.

4.     ایده آل‌های شرکت را در نظر بگیرید

لازم است قبل از شروع مصاحبه با فرد، با خودتان صادق باشید و به طور واضح و روشن بدانید به دنبال چه فردی با چه ویژگی‌هایی هستید. می‌توانید یک چک لیست درست کنید و تک تک ویژگی‌های فردی متقاضی را در آن لیست کنید. به عنوان مثال اگر شما به دنبال یک مدیر بازاریابی هستید می‌توانید از وضعیت ظاهری این فرد، میزان تسلط در گفتگو،  میزان تسلط فرد در استفاده از زبان بدن در گفتگو و همچنین برون گرایی یا درون گرایی او استفاده کنید. یا اگر به دنبال یک محتوا نویس هستید کافی است مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی این فرد را بنویسد و در جلسه مصاحبه از همین ویژگی‌ها سوال طرح کنید و از متقاضی بخواهید به طور کامل به آن‌ها پاسخ دهد.

 

زمان سنجی متقاضی استخدام

5.     زمان سنجی متقاضی استخدام

یکی دیگر از مواردی که باید در طول جلسات مصاحبه مورد بررسی قرار گیرد، زمان سنجی و حضور فرد در زمان مقرر است. فردی که در جلسات مصاحبه راس ساعت مقرر شده حاضر نمی‌شود، احتمالا در زمان شروع کار هم، همین روش و روند را پیش خواهد گرفت و علاقه‌ای به وقت شناسی نشان نخواهد داد. از همین رو باید زمان رسیدن و ترک جلسه فرد را به طور دقیق زیر نظر داشته باشید تا به برآیند درستی درباره وی برسید.

6.     ظاهر فرد

یکی از مواردی که در پاسخ به این سوال که چگونه یک مصاحبه‌ی کاری کاربردی طراحی کنیم باید به آن توجه کرد ظاهر فرد است. شاید این نکته نیازی به توضیح نداشته باشید، فردی که در جلسه مصاحبه با ظاهری آراسته حاضر نمی‌شود نمی‌تواند کارمند خوبی برای شرکت شما باشد. توجه داشته باشید منظور از ظاهر آراسته، تنها به تن داشتن کت و شلوار نیست.

7.     از متقاضی نمونه کار بخواهید

شاید این مورد از مهم‌ترین موارد نام برده شده در بالا باشد، فردی که رزومه خوبی در گذشته نداشته باشد بدون شک در آینده نیز نخواهد توانست کار‌ حرفه‌ای و اصولی از خود نشان دهد. توجه داشته باشید که داشتن رزومه عالی تنها ملاک برای استخدام فرد نخواهد بود. رزومه مربوط به گذشته فرد است و تضمین کننده آینده شغلی فرد نخواهد بود. از همین رو نیاز است زیاد به رزومه فرد متکی نباشید.

8.     بررسی دقیق شبکه‌های اجتماعی فرد متقاضی

این مورد در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نیاز است قبل از حضور فرد برای مصاحبه از وی آدرس تمام شبکه‌های اجتماعی‌اش را بگیرید و تک به تک فعالیت‌های او را مورد بررسی قرار دهید. شما با یک بررسی کوچک می‌توانید از حال و هوای ذهنی فرد به طول کامل آگاهی پیدا کنید. حتی می‌توانید از اطلاعات به دست آمده از  شبکه‌های اجتماعی فرد در جلسه مصاحبه استفاده کنید.

9.     تلفظ دقیق نام متقاضی

تا به اینجای مقاله سعی کردیم تا شما را با نکات مهم در پاسخ به سوال چگونه یک مصاحبه‌ی کاری کاربردی طراحی کنیم راهنمایی کنیم که بتوانید بهترین فرد را انتخاب نمایید. در طول جلسه سعی کنید تا جای ممکن از تلفظ اشتباه نام و نام خانوادگی فرد متفاضی بپرهیزید، چرا که این تلفظ اشتباه باعث ایجاد ذهنیت بدی در فرد خواهد شد.

جمع بندی

فرآیند استخدام افراد برای جایگاه شغلی مناسب کاری بسیار دشوار و سخت است، شما به عنوان مصاحبه کننده باید بتوانید از قبل اهداف خود را از مصاحبه به صورت واضح و کامل مشخص کنید و در پاسخ به این سوال که چگونه یک مصاحبه‌ی کاری کاربردی طراحی کنیم راهکارهای موثری داشته باشید تا در طول جلسه دچار مشکلی نشوید و بتوانید فرد مورد نظر خود را به آسانی از بین چندین متقاضی انتخاب کنید.

 

 

 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری