جستجو
Close this search box.

در مورد قرارداد کاری چه می‌دانید؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

هر انسانی برای پیشبرد امور زندگی و همچنین تامین مایحتاج آن، نیاز به شغل دارد. به همین دلیل انواع قرارداد کاری در طول زمان ایجاد شده و روابط بین کارگر و کارفرما را مدیریت کرده است. شناخت قوانین مختلف کار برای تنظیم نمودن قراردادهای کاری، الزامی است. در واقع انواع قرارداد کاری در راستای صیانت از حقوق طرفین ایجاد شده است. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی این موضوع می پردازیم که قراراداد کار چیست و شامل چه مواردی می شود؟ با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

همانطور که می دانیم کارگر همواره دغدغه دریافت حقوق و مزایای خود را در قبال خدماتی که ارائه می‌دهد داشته و از طرفی کارفرمایان نیز نگران این موضوع هستند، که در قبال پولی که پرداخت می‌کنند، خدمات متناسب را دریافت نمایند. به همین جهت طرفین قبل از شروع موضوع کار اقدام به تنظیم قرارداد می‌کنند. انعقاد قرارداد کاری به منزله پذیرش قطعی شرایط طرفین و ملزم نمودن خود در اجرای مواد آن است. همچنین در مواردی که اختلافی بین کارگر و کارفرما ایجاد شود، قرارداد کار به عنوان مدرک قانونی ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

قرار داد کاری چه مواردی را شامل می‌شود؟

تعریف قرارداد کار

قرارداد کار چیست؟ قرارداد کار به یک توافق رسمی و حقوقی بین یک کارفرما و کارگر یا کارمند اشاره دارد. این توافق معمولاً شرایط و ضوابطی را که به عنوان شروط استخدام و اجرای کار توسط کارگر باید رعایت شود، تعیین می‌کند.

با توجه به متن قانون کار، قرارداد کار می‌تواند به صورت شفاهی یا کتبی منعقد گردد. بدون شک قرارداد کار باید به صورت کتبی منعقد گردد. ضرب المثل معروفی وجود دارد که می‌گوید “جنگ اول، به از صلح آخر” در واقع زمانی که قرارداد کار به صورت کتبی تنظیم شده و به امضای طرفین می‌رسد، بسیاری از سوء تفاهمات در ابتدای امر مرتفع خواهد شد.

چرا که جزئیات توافق شفاهی پس از مدتی فراموش شده و همچنین امکان سوءاستفاده را برای هریک از طرفین فراهم می‌کند. ولی در زمانی که انواع قرارداد کاری به شکل کتبی درآمد، دو مزیت بر آن حاصل می‌شود. اول اینکه افراد در زمان امضای اسناد حقوقی حساسیت بیشتری به خرج داده و تمام جزئیات را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند. دوم اینکه پس از تایید و امضای قرارداد کاری توسط طرفین، در صورت تعدی و تخلف هر یک از آن‌ها، مفاد مورد توافق مشخص بوده و قابلیت طرح در مراجع قضایی را دارد.

انواع قرارداد کار

طبق متن قانون کار “قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد. قرارداد کار را می توان در انواع مختلفی دسته بندی کرد. در واقع قرارداد های کار بر اساس نوع استخدام یا مدت زمان کار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

انواع قرارداد کار از نظر نوع استخدام

انواع قرارداد کار از نظر نوع استخدام به دو نو ع دولتی و خصوصی تقسیم می شود.

قراردادهای کار دولتی: در قراردادهای کار دولتی، کارمند به عنوان یک عضو از نیروهای کاری دولت یا ادارات عمومی استخدام می‌شود. این نوع استخدام معمولاً به عنوان استخدام رسمی شناخته می‌شود. کارمندان دولتی معمولاً از مزایا و حقوق خاصی نسبت به کارمندان شرکت‌های خصوصی بهره‌مندند.

قراردادهای کار شرکت‌های خصوصی: در مورد شرکت‌های خصوصی، قراردادهای کار تحت پوشش و نظارت بخش خصوصی قرار دارند. این نوع قراردادها معمولاً به عنوان استخدام پیمانی یا قراردادی شناخته می‌شوند. در این نوع استخدام، کارمند ممکن است بر اساس قرارداد‌های معین (پیمانی) یا غیرمعین (قراردادی) مشغول به کار شوند.

انواع قرارداد کار از نظر مدت کار

انواع قرارداد کار از نظر مدت کار به سه نوع موقت، غیر موقت و انجام کار معین تقسیم می شود.

قرارداد کاری موقت: قرارداد کاری موقت، یک توافق کاری است که مدت زمان مشخصی دارد و با پایان این مدت خاتمه می‌یابد. معمولاً برای کارهای موقت یا پروژه‌های معین منعقد می‌شود.در این نوع قرارداداگر پس از پایان مدت مشخص، قرارداد به موقع تمدید نشود و کارگر به کار خود ادامه دهد، قرارداد حمایتی از او نخواهد داشت.

قرارداد کاری غیر موقت: قرارداد کار غیر موقت، یک نوع قرارداد کاری است که زمان پایان معین ندارد و تنها زمان شروع قرارداد ذکر می‌شود. در این نوع قرارداد، کارمند به طور معمول به عنوان کارمند دائمی در نظر گرفته می‌شود و ادامه این استخدام به طور پیش‌فرض به عنوان دائمی تلقی می‌شود. این نوع قرارداد کاری برای کارفرما و کارمندان انعطاف بیشتری ایجاد می‌کند و امکان فسخ با شرایط خاصی وجود دارد.

قرارداد کاری برای انجام کار معین: یک نوع قرارداد کار است که در آن، کارمند (یا متقاضی خدمات) با کارفرما (یا کسب‌وکار) تعهد می‌کند که یک کار خاص یا پروژه‌ای خاص را انجام دهد. این نوع قرارداد معمولاً به مدت معینی منعقد می‌شود و پس از انجام کار و دریافت حق الزحمه، به پایان می‌رسد. در این نوع قرارداد، تا انجام تعهدات دو طرف امکان فسخ یک‌طرفه وجود ندارد و فسخ باید با رضایت هر دو طرف انجام شود.

صحت انواع قرارداد کاری و مشخصات آن

طبق ماده 9 قانون کار؛ برای صحت انواع قرارداد کاری، در زمان بستن قرارداد رعایت شرایطی از جمله مشروعیت داشتن مورد قرارداد، معین بودن موضوع قرارداد و عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر الزامی است. البته در این ماده اصل بر صحت انواع قرارداد کاری است، مگر آنکه خلاف آن در مراجع ذی‌صلاح ثابت شود. همچنین انواع قرارداد کاری باید شامل مشخصات زیر باشد:

  • نوع کار: حرفه یا کاری که کارگر برای انجام آن استخدام می‌شود، باید مشخص باشد.
  • حقوق و مزایا: میزان مزد دریافتی، مزایا و کلیه حقوق کارگر باید در آن مشخص شود.
  • ساعت کاری: ساعات رفت و آمد، ساعات کار، اضافه کاری، روزهای تعطیل و شرایط و تعداد مرخصی.
  • محل انجام کار
  • تاریخ انعقاد قرارداد
  • مدت قرارداد( چنانچه نوع کار غیر مستمر یا موقت باشد.)
  • موارد دیگری که بواسطه عرف و شرایط خاص شغل‌های مختلف ضروری باشد.
تعلیق در انواع قرارداد کاری
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

تعلیق در انواع قرارداد کاری

حین انجام عملیات کار موضوع قرارداد، ممکن است شرایطی حاصل شود که انجام تعهدات یکی از طرفین یا هر دو، به صورت موقتی، متوقف شود. برای اینگونه موارد قانون گذار موادی را پیش‌بینی نموده است که توضیحاتی در رابطه با آن ارائه می‌دهیم.

  • حوادث قهری: رخ دادن حوادثی مانند سیل و زلزله (حوادث قهری) که خارج از کنترل طرفین قرارداد بوده و موجب آسیب دیدن بخشی از کارگاه یا تمام آن شود.
  • مرخصی بدون حقوق: قرارداد کاری کارگرانی که برای ادامه تحصیل یا هر دلیل دیگری مرخصی بلند مدت و بدون مزد بگیرند، در طول مدت مرخصی و تا مدت دو سال به حال تعلیق در خواهد آمد.
  • توقیف کارگر: در صورتی که کارگر به دلایلی توقیف شده و توقیف وی منجر به صدور حکم محکومیت نشود، در طول مدت توقیف قرارداد او به حالت تعلیق در خواهد آمد.
  • خدمت سربازی: چنانچه در طول مدت قرارداد کاری، کارگر مشمول خدمت وظیفه عمومی شود، در طول مدت زمان انجام خدمت سربازی قرارداد کاری به حالت تعلیق در خواهد آمد.

 چنانچه به هر یک از دلایل مطرح شده، انواع قرارداد کاری به حال تعلیق درآید، پس از رفع مانع کارفرما موظف است کارگر را مجددا برای کار بپذیرد. در صورتی از پذیرفتن کارگر خودداری کند، این عمل او در حکم اخراج تلقی شده و کارگر می‌تواند نزد مراجع ذی‌صلاح شکایت نماید.

خاتمه انواع قرارداد کاری

قراردادهای کاری منعقد شده به یکی از دلایل زیر خاتمه می یابند.

  • فوت کارگر
  • بازنشستگی کارگر
  • از کار افتادگی کلی کارگر
  • تمام شدن مدت قرارداد کار و عدم تمدید آن
  • تمام شدن موضوع کار در قراردادهایی که برای انجام کاری معین منعقد شده باشد.
  • درخواست کارگر مبنی بر استعفاء و ترک محیط کار

برای دریافت حقوق و مستمری پس از فوت، بازنشستگی، تعلیق، از کار افتادگی کلی، بیماری و مسائل حمایتی، قوانین تامین اجتماعی حاکم خواهد بود. همچنین در صورتی که کارگر در انجام امور محوله کوتاهی کند، کارفرما می‌تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام نماید. البته فسخ قرارداد از طرف کارفرما منوط به پرداخت کلیه حقوق و مطالبات کارگر و تایید شورای اسلامی کار خواهد بود.

قرارداد کاری چه مواردی را شامل می‌شود؟

قرارداد کاری چه مواردی را شامل می‌شود؟

قرارداد کار توافقی است که روابط کاری یک شرکت و یک کارمند را پوشش می‌دهد و به هر دو طرف اجازه می‌دهد به وضوح تعهدات و شرایط استخدام خود را درک کنند. به طور خاص، قرارداد کاری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

حقوق یا دستمزد: قراردادها حقوق، دستمزد یا پورسانت مورد توافق را مشخص می‌کنند.

برنامه زمانبندی: در برخی موارد، قرارداد کاری شامل روزها و ساعاتی است که انتظار می‌رود کارمند کار کند.

مدت زمان استخدام: قرارداد کار مدت زمانی را که کارمند برای کار در شرکت با آن موافقت می‌کند مشخص می‌نماید. در برخی موارد، ممکن است یک دوره زمانی مداوم باشد. در موارد دیگر، ممکن است توافقی باشد که برای مدت زمان مشخصی تنظیم شده باشد. گاهی اوقات نیز حداقل مدت زمان با امکان تمدید آن دوره تعیین می شود.

مسئولیت‌های عمومی: قراردادها می‌توانند وظایف و کارهای مختلفی را که از یک کارمند انتظار می‌رود در حین کار انجام دهد، فهرست کند.

محرمانه بودن: اگرچه ممکن است مجبور به امضای یک قرارداد جداگانه با محوریت عدم افشای اطلاعات باشید، اما برخی از قراردادها شامل بند یا بندهایی در مورد محرمانه بودن اطلاعات شرکت هستند.

راه های ارتباطی: اگر نقش یک کارمند شامل مدیریت رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها یا ایمیل باشد، ممکن است در قرارداد بیان شود که شرکت مالکیت و کنترل تمام راه های ارتباطی را حفظ می‌کند.

مزایا: یک قرارداد کاری باید تمام مزایای وعده داده شده را مشخص کند، از جمله (اما نه محدود به): بیمه درمانی، زمان تعطیلات، میزان کارانه و درصد کمیسیون و هر امتیاز دیگری که بخشی از کار است.

رقابت آینده: گاهی اوقات، یک قرارداد شامل یک توافق غیررقابتی یا بند غیررقابتی (NCC) می‌شود. این بند توافقنامه‌ای است که بیان می‌کند با خروج از شرکت، کارمند وارد مشاغلی نمی‌شود که او را در رقابت با شرکت کنونی قرار دهد. معمولا، یک کارمند باید یک NCC جداگانه امضا کند، اما ممکن است در قرارداد کاری نیز گنجانده شود.

سایر شرایط احتمالی قرارداد می‌تواند شامل قرارداد مالکیت (که بیان می‌کند کارفرما، مالک مواد مرتبط با کار است که توسط کارمند تولید می‌شود) و همچنین اطلاعاتی در مورد حل و فصل اختلافات در محل کار باشد. این قرارداد ممکن است حتی در جایی که کارمند می‌تواند پس از ترک شرکت کار کند، به عنوان راهی برای محدود کردن رقابت بین شرکت های مرتبط، قابل استناد باشد.

مزایا عقد قرارداد کاری

قرارداد کاری وظایف و مزایای شغلی را به وضوح تعریف می‌کند: تا در آینده جای مناقشه و اختلافی در خصوص اینکه چه مسئولیت هایی در کار گنجانده شده است، یا حقوق یا مزایا چقدر است باقی نماند زیرا در قرارداد مشخص شده است.

قرارداد کاری از همه طرفین محافظت می‌کند: هم کارفرما و هم کارمند تحت پوشش قرارداد هستند.
ثبات را فراهم می‌کند: با وجود یک قرارداد، هم کارمند و هم شرکت می‌دانند که برای آینده قابل پیش بینی چه انتظاری داشته باشند.

معایب قرارداد کاری

قرارداد کاری می‌تواند انعطاف پذیری را محدود کند: هنگامی که کارمند طبق قرارداد استخدام می‌شود، نمی‌تواند هر زمان که خواست شرکت را ترک کند و کارفرما نیز نمی‌تواند ناگهان تصمیم بگیرد که دیگر به یک کارمند نیاز ندارد، او را رها کند.
از لحاظ قانونی الزام‌آور است: نقض مفاد قرارداد عواقب قانونی دارد.
فقط از طریق مذاکره مجدد قابل تغییر است: هر دو طرف باید با هرگونه تغییر در توافق اولیه موافقت کنند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری