جستجو
Close this search box.

تحلیل رفتاری دیسک (DISC) در جذب منابع انسانی

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

رفتار و واکنش های افراد در محیط هایی که در آن حضور دارند اعم از خانواده و اجتماع، می تواند به ایجاد، تقویت و یا تخریت روابط فردی و کاری منتج شود. در این مقاله با توجه به اهمیت این موضوع و همچنین تعدد این ابزارها و آزمون ها به بررسی مختصری از یکی از این ابزارها می پردازیم.

فهرست مطالب

تحلیل رفتار به چه معناست و کاربرد تست های تحلیل رفتار چیست؟!

یکی از تعاریفی که می توان برای واژه رفتار یافت، این است: رفتار به معنای یک عمل قابل مشاهده است که از فرد در پاسخ به یک یا چند محرک درونی یا بیرونی سر می زند. تحلیل رفتار نیز با استفاده از ابزارهای شناخته شده در این امر به شفافیت بیشتر اعمال و واکنش های افراد در موقعیت های مختلف می پردازد. با توجه به رشد روز افزون اهمیت منابع سازمانی در هر سازمان به عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی (سرمایه)های آن، شناخت و جذب نیروهای مناسب با ساختار و اهداف سازمان و متناسب با هر پست سازمانی به یکی از دغدغه های اساسی برای مدیران ارشد در سازمان ها تبدیل شده است. تست های تحلیل رفتار در مصاحبه های شغلی یکی از ابزارهایی است که به مدیران در این شناخت برای تصمیم گیری کمک می کند.

تحلیل رفتار به چه معناست و کاربرد تست های تحلیل رفتار چیست؟!

تحلیل رفتاری دیسک (DISC) چیست؟

دیسک و یا همان دی آی اس سی، یکی از ابزارهای بررسی و شناخت رفتار در 4 گروه عمده است. در این ابزار تیپ های رفتاری به 4 گروه اصلی تسلط گرا(سلطه جو)، ترغیب کننده(تاثیر گذار)، ثبات گرا و وظیفه گرا تقسیم شده اند. این نوع گروه بندی رفتار یکی از انواع بسیار کلی در شیوه های رفتار شناسی است که با توجه به فاکتورهای اصلی تصمیم گیری در زمان بروز هر رفتار به دسته بندی و پیش بینی رفتاری افراد می پردازد. شایان ذکر است که با توجه به اکتسابی بودن بسیاری از رفتارهای انسان، بویژه تاثیر پذیری بسیار زیاد انسان از فرهنگ قالب در محیط این امکان وجود دارد که رفتار انسان در گذر زمان دست خوش تغییر شده و این آزمون های رفتارشناسی در زمان های متفاوت نتایج متفاوتی را نشان دهند.

رفتارهای انسان در مواقع مختلف حاصل فاکتورها و عوامل بسیار زیادی است که باعث می شوند هیچ گاه نتوان به قطع پیش بینی کرد که اگر فردی در شرایطی خاص قرار بگیرد لزوما رفتاری مشخص را بروز می دهد، اما می توان با استفاده از ابزارهای مناسب و پس از شناخت نسبی افراد با این ابزارها و مهارت ها احتمال بروز رفتارهای نامتناسب را به حداقل رساند.

تیپ های شخصیتی در دیسک چیست؟

تیپ های شخصیتی در دیسک چیست؟

حال به تعریف انواع تیپ های شخصیتی از دید شاخص دیسک می پردازیم:

تیپ تسلط گرا (D): ویژگی بارز این افراد داشتن تمرکز بر روی شکل دهی محیط با غلبه بر مخالفان است تا بتوانند به نتایج دلخواه برسند. نتیجه گرایی و پیش برنده بودن از ویژگی های این افراد است.

تیپ مشوق (تاثیرگذار)(I): این افراد نه با غلبه بلکه با تاثیرگذاری بر روی دیگران و متقاعد کردن ایشان به سوی تحقق اهداف مد نظرشان گام بر می دارند. تحت تاثیرگذاری و متقاعد کنندگی از ویژگی های این تیپ افراد است.

تیپ ثبات گرا (S): این تیپ افراد با استفاده از ظرفیت های موجود در محیط به ویژه توانمندی های همکاران و اطرافیان به اهداف مطلوبشان دست می یابند. فعال در تیم و با ادراک بودن ویزگی هایی است که می توانید در این افراد بیابید.

تیپ وظیفه گرا (C): شاخصه پر رنگ رفتاری این افراد تاکید بسیار آن ها بر روی وجدان کاری و وظیفه شناسی است، تا بتوانند بهترین کیفیت را با بیشترین دقت در انجام کار داشته باشند. تحلیلگری و عشق به جزئیات بارز ترین ویژگی های این افراد است.

تیپ های رفتاری مناسب برای پست های سازمانی متفاوت

برای تخصیص مناسب ترین افراد با متناسب ترین رفتار برای هر پست سازمانی پیش از شناخت تیپ های شخصیتی افراد به ویژگی های شغلی هر پست سازمانی باید پرداخت تا به دقت نیازها، شرایط کاری، محیط کار و دیگر فاکتورهای محیطی تاثیرگذار بر روی این پست سازمانی بدرستی شناسایی و تحلیل شود. پس از شناخت و تحلیل صحیح ویژگی های یک پست سازمانی می توان به تعریف ویژگی های مورد نیاز  در افراد پرداخت، البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که به دنبال شخصی کامل گشتن کاری بیهوده است چراکه پیدا کردن فردی که تمامی ویژگی های مورد نظر ما را داشته باشد تقریبا ممکن نیست. حال که ویژگی های مورد نیاز پست سازمانی را شناسایی و تعریف کردیم می توانیم به شناسایی و جذب نیرویی با ویژگی های مورد نظر باشیم.

نکته بسیار مهم این است که در طول این فرآیند همراهی، نظارت و تحلیل یک کارشناس خبره در این امر بسیار حیاتی است چراکه برداشت اشتباه و سطحی در ارزیابی نیازمندی های یک پست سازمانی و همچنین ارزیابی نادرست تیپ رفتاری افراد در زمان جذب، می تواند منجر به شکست بسیار سنگینی در کسب و کار شود.

حل مشکلات حسابداری شما
تیپ رفتاری مناسب و پیشنهادی برای واحد مالی و حسابداری چیست؟

تیپ رفتاری مناسب و پیشنهادی برای واحد مالی و حسابداری چیست؟

تحقیقات نشان داده است که افرادی با تیپ شخصیتی C یا همان تیپ وظیفه گرا که توجه به جزئیات بکی از بارزترین ویژگی های آن ها است، افرادی مناسب برای تصدی امور مالی و حسابداری هستند. وجود جزئیات بسیار زیاد، قوانین متفاوت و مهم، نیاز به توجه و دقت بسیار بالا در بررسی و ثبت اسناد از ویژگی های خاص و بسیار مهم در وظابف این پست سازمانی است. استفاده از نرم افزار حسابداری که دارای قسمت های متفاوت برای انجام ثبت های مالی است علیرقم اینکه کار را برای حسابداران بسیار ساده تر از قبل کرده است اما باز هم توجه و دقت بالای شخص را نیاز دارد چرا که انجام ثبتی اشتباه می تواند به کلی محاسبات سود و زیان یک کسب و کار را وارونه نمایش دهد.

در بالا اشاره شد که استفاده از ابزارهای مالی مثل نرم افزار حسابداری به این تیپ شخصیتی کمک می کند اما چگونگی پیاده سازی قوانین در این ابزارها نیز می تواند کار را برای این افراد ساده تر و یا سخت تر کند. در نرم افزار حسابداری محک با تاکید بر سادگی هرچه بیشتر انجام فرآیندها به این مهم کمک شده تا کاربران با حداقل دانش کاربری نیز بتوانند از این ابزار استفاده کنند و علاوه بر آن نیز از همین نرم افزار حسابداری محک نیز کاربران خبره و با تجربه برای سهولت انجام فرآیندهای مالی استفاده می کنند. شما هم در صورت نیاز به استفاده از نرم افزار حسابداری محک می توانید با تکمیل این فرم به صورت رایگان از مشاوره کارشناسان خبره این مجموعه بهره مند شوید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و… رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. سوال اینه که میشه به همه اطلاعاتی که توی نت پیدا میشه اعتماد کرد؟ بهرحال بعضی چیزا مثل سلامت، موضوعات مهمیه..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری