جستجو
Close this search box.

روش های پس انداز صحیح و مؤثر

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

پس انداز پول به طور منظم یکی از روش های اصلی به دست آوردن آینده مالی خوب است. بسیاری از مردم بدون برنامه مالی زندگی می‌کنند. اکثرا نمی‌دانند چه میزان از درآمد خود را باید برای پس انداز یا هزینه اختصاص دهند. نمی دانند که در چه سنی می‌خواهند بازنشسته شوند و یا چه میزان پول برای پس انداز نیاز دارند. بسیاری از مردم نمی‌دانند که چگونه می‌توانند به اندازه کافی درآمد کسب کنند، برای آینده سرمایه گذاری کنند و یا اصلاً حرکت مالی انجام دهند. پس انداز صبر و تمرین می‌خواهد. خوشبختانه چندین روش ساده وجود دارد که می‌تواند به شما در کنترل امور مالی کمک کند تا بتوانید پس انداز کنید.

فهرست مطالب

چرا پس انداز به روش های مختلف مهم است؟

1. چرا پس انداز به روش های مختلف مهم است؟

با پس انداز پول می‌دانید درصورت نیاز با کمبود پول مواجه نمی‌شوید. بعلاوه، داشتن ذهنیت مالی شما را قادر می‌سازد از قبل برای هزینه های دانشگاه، مراقبت‌های پزشکی، پس انداز بازنشستگی و … برنامه ریزی کنید. به عبارت دیگر می‌توانید نقاط عطف زندگی را با اضطراب، ترس یا شرم کمتری نسبت به آینده پشت سر  بگذارید. در ادامه برخی از موارد اهمیت پس انداز را بررسی می‌کنیم.

1. 1.  با روش های پس انداز ، یک شبکه ایمنی بسازید.

اکثر کارشناسان مالی توصیه می‌کنند هزینه سه تا شش ماه زندگی باید به راحتی در دسترس باشد. شروع و حفظ عادت پس انداز می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند و در مواقع سخت گزینه های بیشتری به شما بدهد، به عنوان مثال در هنگام بحران مجبور نیستید بدهکار شوید. بدون داشتن شبکه ایمنی مالی، بسیاری از افراد گرفتار وام ها با بهره بالا می‌شوند، چرخه ای که خارج شدن از آن بسیار دشوار است.

. میتوانید با روش های پس انداز ، پول خود را رشد دهید.

1. 2. میتوانید با روش های پس انداز ، پول خود را رشد دهید.

تاکنون ضرب المثل “پول، پول می‌آورد” را شنیدید؟ پولی که در حساب پس انداز سودآور می گذارید، با گذشت زمان از طریق سود مرکب رشد می‌کند. امروزه سپرده‌گذاری در بانک ها به یکی از روش های رشد پول تبدیل شده است. پس می‌توانید از همین حالا پس انداز را شروع کنید.

نکته: امروزه در جامعه ما نوسان نرخ ارز بسیار مشاهده شده است. تاجایی که برای یک مبلغ مشخص، سود بانک از سود به دست آمده خرید و فروش ارز، کمتر است. بنابراین به شما و توانایی ریسک پذیری شما بستگی دارد که کدام روش پس انداز را برای سوددهی انتخاب کنید.

1. 3. پس انداز ، روش کاهش اضطراب و استرس است.

کمبود پول اضطراب زیادی را برای بیشتر افراد ایجاد می‌کند. در صورت عدم پوشش مالی مناسب، همیشه ترس از یک مشکل کوچک “اضافی”، مانند پنچرگیری لاستیک، نیاز به مراجعه به پزشک و … ، می تواند برخی از افراد را از بند مالی دور کند. این اضطراب باعث می‌شود که پول فقط صرف هزینه شود. به عنوان مثال، عدم شرکت در دوره آموزشی که می‌تواند به معنی افزایش حقوق یا ارتقا در محل کار باشد.

پس انداز به روش های مختلف، حتی اگر فقط ماهیانه 100 هزارتومان باشد، می تواند بسیاری از استرس ها و نگرانی های ناشی از بروز مشکل را کاهش دهد.

1. 4. عضله مالی خود را با پس انداز بسازید.

شاید تاکنون عملکرد مالی خوبی داشتید، هزینه های خود را تأمین می‌کنید، بدهی ندارید و توانایی تأمین نیازهای خود را دارید. اگر چنین است، این کار را ادامه دهید تا در هنگام تغییر اقتصاد، یا تغییر وضعیت مالی شخصی خود، نیازی به تحمل مشکلات نداشته باشید. زندگی خود را با پس انداز و هزینه کمتر ادامه دهید. برای یک اتفاق غیر منتظره پس انداز کنید.

 از نظارت بر هزینه های خود یا راه های جدید برای پس انداز غافل نشوید. یکی از راه های نظارت بر هزینه ها، استفاده از نرم افزار کیف پول محک است. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید بررسی کنید چقدر و از چه اشخاصی طلب و یا بدهی دارید و حتی هزینه های خود را ثبت کنید.

2. هفت روش اساسی پس انداز

آینده مالی شما به خود شما بستگی دارد. داشتن یک ذهنیت و روش منظم برای پس انداز ، اولین قدم شماست. فقط به یاد داشته باشید که شروع پس انداز، سخت ترین قسمت آن است. امروز وضعیت شما هر چه هست، فردا می‌تواند بهتر باشد. فقط این مسیر را ادامه دهید، هر بار یک قدم بردارید و هرگز تسلیم نشوید. حتی اگر فقط چند مورد از نکات زیر را بتوانید عملی کنید، گامی در مسیر درست برداشته اید. نرم افزار مدیریت هزینه های زندگی نیز بسیار در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.

موعد پرداخت را به نفع خود تغییر دهید .

2. 1. موعد پرداخت را به نفع خود تغییر دهید .

آیا تا به حال متوجه شده اید که صورتحساب های شما، خواه مربوط به قبض تلفن همراه باشد و یا عضویت در سالن، همگی به طور همزمان سررسید میشوند؟ به این معنی که اگر قبض های زیادی تقریباً به طور هم زمان سررسید شوند و همزمان با آن ها مشکل مالی رخ دهد، شما با کمبود پول مواجه خواهید شد.

حل این مسئله بسیار ساده است. تاریخ های موعد پرداخت را به نفع خود تغییر دهید. همزمان سازی تاریخ سررسید صورتحساب ها با روزهای دریافت حقوق، دریافت سود ماهانه و … میتواند جریان نقدینگی ماهانه شما را کاهش دهد. همین امر به شما کمک میکند تا بودجه خالص ماهانه خود را حساب کنید.

2. 2. پرداخت خودکار برای قبض ها داشته باشید.

فراموش کردن موعد پرداخت قبض میتواند منجر به جریمه و تأخیر در پرداخت هزینه ها شود. برای جلوگیری از این امر، می توانید با استفاده از کیف پول محک، چک ها و قبض ها را ثبت کنید. این نرم افزار موعد سررسید آن ها را به شما یادآوری می کند. بنابراین با فرض اینکه تاریخ سررسید قبض را با روز دریافت حقوق خود مطابقت داده اید (اطمینان حاصل کنید که پول کافی در حساب شما موجود است)، می توانید از طریق بانک پرداخت خودکار را فعال کنید.

حسابداری شخصی- کیف پول محک
حسابداری شخصی- کیف پول محک

2. 3. با استفاده از کیف پول محک، هزینه ها را بودجه بندی کنید.

روش دیگر برای شروع پس انداز و صرفه جویی در هزینه، اختصاص اهداف خاص برای پول است. به جای اینکه همه پول را صرفا برای “پرداخت قبض” جمع کنید، آن را دسته بندی کنید و با اهدافی که برای پول خود دارید، همسو کنید.

با امکان بودجه بندی نرم افزار کیف پول محک، می توانید برای هر نوع هزینه، بودجه ای در نظر بگیرید. کیف پول محک یک روش هوشمند برای پس انداز و دسته بندی هزینه ها برای جلوگیری از خرج مازاد است.

 به عنوان مثال دسته اول می‌تواند برای هزینه های اصلی باشد:

  • اجاره
  • آب و برق
  • مواد غذایی
  • حمل و نقل
  • و …

 دسته دیگر می‌تواند برای مسافرت هایی که در پیش دارید، باشد. دسته سوم را نیز برای آینده اختصاص دهید:

  • پس انداز
  • سرمایه گذاری
  • پول نقد اضطراری
  • و …

دسته آخر هر آنچه در آینده پس انداز می‌کنید را شامل می‌شود. در نهایت سه حساب جداگانه برای هر یک در نظر بگیرید.

2. 4. بخشی از فیش حقوقی خود را به صورت خودکار به حساب پس انداز منتقل کنید.

با ارسال خودکار بخشی از فیش حقوقی خود به حساب پس انداز، با هر دریافت حقوق، برای آینده آماده خواهید شد. وقتی پول را در حساب جاری خود نبینید، احتمال اینکه آن را از دستگاه خودپرداز بیرون بیاورید و خرج کنید، کمتر است.

2. 5. “پرداخت” را پس انداز کنید.

اگر پرداخت بدهی مداومی دارید که رو به اتمام است، می توانید وانمود کنید که هنوز آن را پرداخت میکنید، با این تفاوت که آن را با همین مبلغ و در همان روز با انتقال خودکار به حساب پس انداز خود پرداخت میکنید. با این یک روش ، میتوانید مقدار زیادی پول پس انداز کنید!

2. 6. اعتبار حساب های بانکی خود را حفظ کنید.

امتیاز حساب های بانکی شما تعیین میکند که چه نرخ بهره ای را میتوانید در تسهیلات، وام های رهنی، کارت های اعتباری و وام های شخصی دریافت کنید. با پرداخت به موقع صورتحساب ها، نگه داشتن نسبت بدهی به درآمد در یک محدوده سالم و گرفتن وام با بهترین نرخ بهره، میتوانید در سال مقدار زیادی پول را پس انداز کنید.

3. چرا بسیاری از افراد پس انداز نمیکنند؟

گاهی نوسان در شرایط اقتصادی و وضعیت مالی مانع از توانایی در پس انداز پول می‌شود. در اینجا به چند عامل اشاره می‌کنیم:

  • برابری هزینه های زندگی با درآمد
  • بدهی زیاد
  • هزینه بیشتر از درآمد
  • عدم برنامه ریزی مالی

4. صحبت نهایی

برخی از افراد در اثر ترس از تصمیم اشتباه فلج شده و در نهایت هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. به جای آن، یک کاغذ خالی و خودکار به دست بگیرید و یک برنامه مالی با نقاط عطف برای آنچه که می‌خواهید و چه زمانی می‌خواهید بدست آورید، ایجاد کنید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری