جستجو
Close this search box.

بهترین روش های تبلیغات برای کسب و کارهای خانگی

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

یکی از مشکلات عمده کسب و کارهای خانگی، چگونگی ارائه و تبلیغ کالا یا خدمات تولیدی است؛ چون صاحبان این نوع کسب و کار معمولا بودجه کافی برای تبلیغات وسیع و همه جانبه ندارند؛ از طرفی اگر مردم ندانند کالای با کیفیتی در خانه تولید می‌شود، هیچ گاه آن را نمی‌خرند؛ پس در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک قصد داریم تا به طور اختصاصی به «روش‌های تبلیغات برای کسب و کارهای خانگی» بپردازیم. قبل از آن که این موضوع را به صورت اختصاصی درباره مشاغل خانگی مورد بحث قرار دهیم، ابتدا باید با کلیات تبلیغات آشنا شویم.

فهرست مطالب

 تبلیغات یعنی چه؟

تبلیغات یعنی چه؟

تبلیغات به فرایند ترویج و تبلیغ محصولات، خدمات، ایده‌ها یا برند به مخاطبان بالقوه با یک هدف خاص اشاره دارد. این فرایند شامل استفاده از روش های مختلف به منظور جلب توجه مخاطبان، ایجاد ارتباط با آنها، و انتقال پیام‌های مختلف به آنها می‌شود. تبلیغات از طریق رسانه‌های مختلفی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

انواع و اقسام تبلیغات

در علم تبلیغات دو شیوه عمده برای تبلیغ کردن وجود دارد:

برند سازی

در این شیوه، هدف عمده تبلیغ کننده، معرفی خود برند و به شهرت رساندن آن است و فروش محصول در قدم بعدی شکل می‌گیرد. این روش تبلیغ، مناسب شرکت‌های بزرگ و افرادی با بودجه‌های کلان برای تبلیغات است.

تبلیغ مستقیم

در این شیوه تبلیغاتی، هدف اصلی فروش کالا است و فروشنده در این روش، محتوایی را آماده می‌کند که مخاطب با دیدن آن محتوا، ترغیب به انجام اقدامی شود؛ مثلاً تماس بگیرد، پیام بگذارد و در مراحل بعدی نسبت به خرید محصول اقدام کند. این شیوه، بهترین حالت ممکن برای کسب و کارهای متوسط و کوچک از جمله کسب و کارهای خانگی است.

تبلیغ مستقیم بر خلاف برند سازی، سریع انجام می‌شود، قابلیت سنجش دارد و از بازگشت سرمایه بالایی برخوردار است و به یک معنا می‌توان تبلیغ مستقیم را «سرمایه‌گذاری زود بازده» دانست.

 تبلیغ مستقیم در کسب و کارهای خانگی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

تبلیغ مستقیم در کسب و کارهای خانگی

برای توضیح این مطلب، ابتدا باید بدانیم کسانی که قرار است کالا را از ما تهیه کنند چه افرادی هستند و سپس شیوه تبلیغ آن را اعلام کنیم؛ معمولا کسب و کارهای خانگی دو نوع مشتری اصلی دارند:

اصنافی که کالای تولیدی را توزیع می کنند

هنر اصلی تولید کننده این است که بتواند از مراکز عرضه کوچک و متعدد شروع کند؛ مثلا سوپر مارکت‌ها یا لباس فروشی‌های کوچک یا مراکز کوچک فروش لبنیات، بهترین گزینه برای ارائه محصولات تولیدی برای فروش هستند. برای این که مسئله واضح‌تر شود، بحث را در قالب یک مثال دنبال می‌کنیم:

فرض کنید خانواده‌ای توانایی تولید انواع ترشی‌جات را دارد. برای شروع تبلیغات، مرد خانواده می‌تواند تمام سوپر مارکت‌ها، مراکز تولید غذای کوچک و حتی لبنیاتی‌های محله خود را شناسایی کند و بسته‌بندی‌های کوچک از محصولات خود را در اختیار آنان قرار دهد. و همچنین، درباره کیفیت محصول از آن‌‌ها سوال بپرسد. همچنین باید یک پل ارتباطی میان او و مراکز توزیع ایجاد کند؛ مثلا: از طریق شبکه‌های اجتماعی یا شماره همراه و یا حتی ایمیل. علاوه بر این قیمت فروش محصول را در قالبی کاملا منطقی و با چارچوبی که در مقالات قبلی ذکر شد به آنها پیشنهاد دهد.

در این صورت، مراکزی نسبت به خرید محصول شما اقدام می‌کنند و مراکزی هستند که کالای شما را نمی‌خرند و شما باید آمادگی پذیرش این موضوع را داشته و از ادامه کار ناامید نشوید. حتی اگر مراکزی نخواستند کالای شما را تهیه کنند، شما باید با آرامش دلیل این مسئله را از آن‌ها سؤال کنید تا اگر دلیل‌شان منطقی بود، در آینده نسبت به اصلاح آن تلاش کنید؛ همچنین از کسانی که حاضر نشدند مشتری شما باشند، بخواهید در آینده کالاهای دیگر شما را نیز آزمایش کنند و شاید تولیدهای بعدی به نظر آن‌ها قابل فروش باشد.

درباره مراکزی هم که حاضر شدند کالایتان را بخرند، باید بدانید که این جا پایان کار نیست؛ شما باید از آن‌ها نظرخواهی کرده و با ایشان ارتباط مستمر داشته باشید. سپس می‌توانید از خریداران محصول نظرسنجی کرده و نظرات را به آن‌ها منتقل کنید. در این صورت ممکن است آن‌ها محصول شما را به همکاران‌شان در سایر محله‌ها معرفی کنند و دایره مشتریان شما توسط هم‌صنفی‌هایی که کالا را به آن‌ها فروختید افزایش یابد.

اگر مهارت‌های ساده‌ای که در این قسمت بیان شد به کار گرفته شود، در زمانی کوتاه مراکز زیادی از شما خرید می‌کنند و شما فرصت افزایش کالای تولیدی خود را پیدا می‌کنید.

عامه مردم

تبلیغ برای این نوع مخاطب از یک جهت آسان‌تر و از یک جهت سخت‌تر است.

 به این دلیل آسان‌تر است که مخاطب شما برای شروع، فقط هم محله‌ای‌های شما نیستند و شما می‌توانید کالاهای خود را به هر فردی در هر نقطه شهر و یا حتی شهرهای دیگر بفروشید.

از دیدگاه سخت‌تر، مسئله این است که افراد غالبا به شما اعتماد نمی‌کنند؛ خصوصا این که شما با هیچ ارگان رسمی ارتباط ندارید و جلب توجه مخاطب قدری دشوارتر خواهد بود.

برای حل این مسئله، آشنایان و فامیل بهترین گزینه محسوب می‌شوند؛ به خصوص فامیل و دوستان نزدیکی که شما را می‌شناسند و به مهارت‌های شما اعتماد دارند. در این حالت شما می‌توانید در ازای تخفیف قابل توجهی که به یکی از فامیل‌های نزدیک می‌دهید، از آن‌ها بخواهید که محصول شما را به فامیل و دوستان نزدیک خودشان معرفی کرده و آن‌ها را نسبت به خرید محصول شما ترغیب کنند؛ با این ترفند، شما شبکه‌ای از مشتریان فامیل و دوست ایجاد می‌کنید که هم به شما اعتماد دارند و هم حاضرند برای فروش کالای شما تلاش کنند.

البته این همه ماجرا نیست. این روزها نباید از فضای مجازی غافل شد. شبکه‌های اجتماعی داخلی مانند بله و روبیکا و مشابه خارجی آن یعنی واتساپ و اینستاگرام گزینه‌های مناسبی برای تبلیغ کالا هستند. شما باید بتوانید با ایجاد تصاویر جذاب اما واقعی از تولیدات در شبکه‌های مجازی و همچنین توصیف ویژگی‌های مثبت محصولات خود، فراتر از فامیل باشید و اجازه بدهید دیگران هم با محصولات شما آشنا شوند.

یکی از نکات مهم در تبلیغ فضای مجازی، ایجاد ساز و کاری برای ارتباط مستقیم مشتری با شماست؛ مثلا شماره‌ای معرفی کنید تا با شما تماس بگیرند، صفحه پیام رسان شخصی خود را معرفی کنید، از خودتان تولید محتوا داشته باشید و خودتان به صورت فایل صوتی یا ویدیویی درباره محصول‌تان توضیح دهید و ساز و کاری ایجاد کنید تا مخاطب شما حتما وادار شود کاری انجام دهد (هر چند در نهایت خرید نکند)!

روش های تبلیغات برای کسب و کارهای خانگی

روش های تبلیغات برای کسب و کارهای خانگی

کسب‌ و کارهای خانگی کوچکی که به دنبال رشد سریع پایگاه مشتریان و افزایش درآمد خود هستند، باید در تبلیغات سرمایه‌گذاری کنند تا از محصولات خود در بین مخاطبان بیشتری آگاهی ایجاد کنند. روش های تبلیغاتی مختلفی وجود دارد که کسب و کار خانگی شما می‌تواند از آنها استفاده کند. سرمایه گذاری استراتژیک در تبلیغات برای کسب و کار خانگی شما می‌تواند منجر به بازگشت سرمایه بالا شود و کسب و کار جدید ارزشمندی را برای شما به ارمغان بیاورد.

کسب و کارهای خانگی که به دنبال افزایش درآمد خود از طریق تبلیغات هستند، باید مطمئن شوند که انواع تبلیغات متناسب با بودجه آنها و منطقی برای مدل کسب و کارشان را انتخاب می‌کنند. در ادامه برخی از بهترین انواع تبلیغات مورد استفاده کسب و کارهای خانگی برای تبلیغ محصول، خدمات یا محتوا آورده شده است:

تبلیغات در رسانه های اجتماعی

تبلیغات در رسانه های اجتماعی یک انتخاب عالی برای کسب و کارهای خانگی است، زیرا هزینه آن نسبتا مقرون به صرفه است و شما می‌توانید مخاطبان مورد نظر خود را با دقت بیشتری گزینش کنید. به عنوان مثال، اگر غذای خانگی آماده و ارائه می‌کنید، می‌توانید از گزینه‌های هدف‌یابی تبلیغات برای محدود کردن مخاطبان استفاده کنید تا فقط به افرادی که دارای جمعیت خاصی هستند یا در فاصله خاصی از محل کارشما زندگی می‌کنند، تبلیغات کنید. از جمله محبوب‌ترین پلتفرم‌های رسانه اجتماعی که برای تبلیغات کسب و کار شما مناسب هستند می‌توان به اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و… اشاره کرد.

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) نوعی تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ کنندگان هر بار که کاربر روی یکی از تبلیغات شما، معمولاً از طریق موتور جستجو کلیک می‌کند، مبلغی از حساب کاربری شما کسر می‌شود. تبلیغ‌کنندگان برای قرار دادن آگهی‌ها در موتور جستجو پیشنهاد می‌دهند، به این معنی که حداکثر قیمتی را تعیین می‌کنند که مایلند برای کلیک کاربر روی تبلیغاتشان بپردازند. اگر شخصی تبلیغ شما را ببیند اما روی آن کلیک نکند، هزینه ای از شما دریافت نمی‌شود.

رایج ترین پلتفرم های تبلیغات PPC عبارتند از Google Ads و Bing Ads. تبلیغات PPC نوعی بازاریابی موتور جستجو (SEM) است. این نوع تبلیغات می‌تواند یک گزینه عالی برای مشاغل خانگی کوچک با بودجه محدود باشد و طبق WordStream، کسب و کارها به ازای هر 1 دلاری که در تبلیغات گوگل خرج می کنند به طور متوسط 2 دلار درآمد کسب می‌کنند.

تبلیغات موبایلی

تبلیغات موبایلی نوعی از تبلیغات دیجیتال است که در آن تبلیغات فقط بر روی دستگاه های تلفن همراه از جمله گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ارائه می‌شود. تبلیغات موبایلی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تبلیغات نمایشی موبایل
  • تبلیغات جستجوی موبایل
  • ویدیوهای موبایل
  • تبلیغات اپلیکیشن های تلفن همراه که برای دانلود اپلیکیشن یک برند طراحی شده‌اند
  • تبلیغات رسانه های اجتماعی که فقط در دستگاه های تلفن همراه ارائه می‌شوند

داشتن یک استراتژی تبلیغات موبایلی می‌تواند برای کسب و کار خانگی شما بسیار مفید باشد. هشتاد و چهار درصد از مشتریان زیر 30 سال به احتمال زیاد با استفاده از دستگاه تلفن همراه خرید آنلاین می‌کنند.

تبلیغات چاپی

قبل از ظهور تبلیغات دیجیتال، تبلیغات چاپی روش اصلی تبلیغات برای مشاغل کوچک بود. اکنون، درآمد تبلیغات چاپی در حال کاهش است و به عنوان یک صاحب کسب و کار خانگی ممکن است متوجه شوید که هزینه آن بسیار بیشتر از هزینه تبلیغات دیجیتال و اجتماعی است. همچنین اندازه‌گیری موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی چاپی شما دشوارتر است، زیرا تقریباً غیرممکن است که ثابت کنید چند نفر از افرادی که تبلیغات شما را به صورت چاپی دیده‌اند، از شما خرید کرده یا مشتری کسب‌ و کار شما شده‌اند.

با این حال، برای برخی از مشاغل محلی یا مشاغلی که مخاطبان قدیمی تری دارند که کمتر با ابزارهای دیجیتال کار می‌کنند، تبلیغات چاپی همچنان می‌تواند گزینه خوبی برای تبلیغات شما باشد. تبلیغات چاپی شامل آگهی های روزنامه، آگهی های مجلات و تبلیغات در قالب بروشورها و تراکت‌ها می‌شود.

تبلیغات خارج از منزل

تبلیغات بیرون از خانه یا در فضای باز به هر گونه تبلیغاتی اطلاق می‌شود که وقتی افراد خارج از خانه هستند به دست آن‌ها می‌رسد. این شامل تبلیغات بیلبورد، تابلوهای دیجیتال، تبلیغات حمل و نقل (مانند سرپناه اتوبوس، تبلیغات قطار، تبلیغات ایستگاه مترو و غیره)، تبلیغات در اماکن ورزشی و غیره است. تبلیغات خارج از خانه می‌تواند بسیار گران باشد، بنابراین مطمئن شوید که با بودجه تبلیغاتی شما مطابقت دارد.

تبلیغات پستی مستقیم

تبلیغات پستی مستقیم شامل همه اشکال تبلیغاتی است که از طریق پست به خانه اشخاص تحویل داده می‌شود. این نوع تبلیغ شامل بروشورها، کاتالوگ‌ها، نامه های فروش و خبرنامه‌ها می‌شود. با اینکه برای مشاغل خانگی این نوع تبلیغ از محبوبیت کمتری نسبت به تبلیغات دیجیتال برخوردار است، اما اگر یک کمپین پست مستقیم خلاقانه و جذاب ایجاد کنید، می‌توانید به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنید. تبلیغات پست مستقیم به شما این امکان را می‌دهد که پیام خود را به تک تک مصرف کنندگان محلی برسانید.

سخن آخر

کسب و کار خانگی، یکی از راه های تحقق جهش تولید در ابعاد خانواده بوده و علاوه بر درآمد زایی برای آن، در طولانی مدت و با نگاهی کلان به اقتصاد کشور نیز کمک خواهد کرد. با توجه به محدودیت‌های بودجه و منابع کسب و کارهای خانگی، استراتژی تبلیغاتی باید به دقت انتخاب شود و به مخاطبان هدف مناسبی ارائه شود تا بهترین بازدهی حاصل شود.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. سلام در ایران جای هست آدم مشاوره کاری برای تولیدات خانگی یا هرنوع بیرون رفت از مشکلات اقتصادی بتواند از آنها مشاوره بگیرد و کلاهبر دار هم نباشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری