جستجو
Close this search box.

بازاریابی کیف و کفش چیست؟

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

مقدمه

واژه «بازاریابی» برای خیلی از کسب و کارها شنیده شده است؛ اما ما این واژه را برای مغازه کیف و کفش خیلی کم استفاده کردیم. با این حال بازاریابی کیف و کفش در فضای راکد اما رقابتی این روزها ضرورتی اجتناب ناپذیر است. ما به عنوان نرم افزار حسابداری محک با شما و در کنار شما هستیم تا با ارائه نکاتی ساده درباره بازاریابی در خدمت شما باشیم. فقط از آن جا که ممکن است واژه بازاریابی و چرایی اهمیت آن برای برخی از مخاطبین واضح نباشد، در ابتدا توضیحاتی کلی درباره بازاریابی ارائه خواهیم کرد.

فهرست مطالب

1. بازاریابی چیست؟

1. بازاریابی چیست؟

بازاریابی یعنی شما بتوانید به صورت علمی و واقعی نیاز واقعی امروز و آینده مشتریان خود را بشناسید و برای آن پاسخ مناسب و هنرمندانه ارائه کنید؛ به گونه ای که کسب و کار شما با انجام این فرآیند بتواند برای خود مشتریانی جذب کرده و آن را حفظ کند.

با تعریفی که از بازاریابی انجام شد، اگر شما در کسب و کار خود نتوانسته اید نیازسنجی درستی داشته باشید، یا پاسخ هنرمندانه به نیازسنجی ها ارائه نکرده اید و یا پاسخ ها به گونه ای نبوده اند که باعث حفظ مشتریان جذب شده باشد، شما در فرآیند بازاریابی موفق نبودید.

2. ضرورت بازاریابی

ضرورت بازاریابی چندان به توضیح ندارند. طبق قانون بیست هشتاد، 80 درصد سود بازار توسط 20 درصد مشتریان حاصل می شود و اگر شما علاقه مندید میان رقبای خود (در هر ابعادی که هستند! مثلا ممکن است چند مغازه کیف و کفشی که در خیابان شما وجود دارند) پیروز باشید و جزو همان 20 درصدی باشید که 80  درصد مشتریان متعلق به آن ها است، باید بازاریابی بلد باشید و قواعد آن را در کسب و کار خود به کار گیرید.

3. نکات کلیدی در بازاریابی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

3. نکات کلیدی در بازاریابی

قبل از پرداختن به بازاریابی کیف و کفش و مسائل مربوط به آن، لازم است چند نکته کلی درباره بازاریابی بدانید:

3.1. همیشه حق با مشتری است.

باید بدانید تمام تلاش های مشروع شما در بازاریابی باید در راستای رضایت مشتری باشد. شما کار نداشته باشید که مشتریان شما احساسی هستند و ممکن است غرغرو باشند و این ها؛ اگر به دنبال سود پایدار هستید، باید مشتری هدف اصلی شما باشد و فرآیندها را متناسب با رضایت او مشخص کنید.

3.2. رقیب شناس باشید.

یکی از ارکان مهم در بازاریابی، تحلیل درست رقبا است. باید بدانید رقیبان شما در حال حاضر چه می کنند و چه برنامه ای برای آینده خود دارند. هیچ گاه رقیب خود را نادان فرض نکنید (حتی اگر واقعا نادان باشد) سعی کنید برنامه های آینده رقیب خود را حدس بزنید و عملکرد متناسب با آن را ارائه دهید.

یکی از راهکارهای مناسب برای شناخت رقیب، ارتباط گرفتن با مشتریان رقبا است. شما می توانید از روش های مختلف با مشتریان رقبا ارتباط بگیرید و از آن ها سؤال کنید که چرا از رقیب شما خرید می کنند؟ رقیب شما چه مزیتی دارد که شما آن را ندارید؟ و پس از پرسش این سؤال نوبت خود شما است که از خود بپرسید من چه ارزش افزوده ای می توانم برای مشتری داشته باشم که رقیب من آن را ندارد؟ چون خیلی واضح است که مشتری به کسی رغبت پیدا می کند که بتواند نیاز او را مرتفع ساخته و برای او ارزش آفرینی کند.

3.3. آینده نگر باشید.

همان طور که در تعریف بازاریابی گفته شد، آینده نگری یکی از ارکان بازاریابی است. به این معنا که اگر شما بتوانید پیش بینی درستی از آینده بازار داشته باشید و ذائقه مشتری خود را به صورت علمی حدس بزنید، موفق خواهید بود. لذا صرف فرزند زمان حال بودن کافی نیست. شما باید امروز فرزند زمان آینده خود باشید. آینده نگری کنید و گوی سبقت را از دیگران بربایید.

3.4. به مشتری اطمینان خاطر بدهید.

همیشه اشتیاق مشتری عامل بر انگیزاننده او برای خرید و ترس از بی کیفیت بودن کالا عامل بازدارنده او برای خرید است. به خصوص اگر هزینه کالایی که مشتری متقاضی خرید آن است زیاد باشد.

اشتیاق به کالا علی القاعده با ارائه با کیفیت و هنرمندانه محصول حاصل می شود و معمولاً مشکلی در این زمینه نیست.

آن چه برای شما مهم است، این است که شما بتوانید به مشتری اطمینان خاطر بدهید که کالا بی کیفیت نیست و اگر بی کیفیت بود، می توانید آن را پس بدهید. یعنی ضمانت بازگشت کالا یا خدمات داشته باشید. چنین اقداماتی می تواند برای مشتری وسوسه انگیز بوده و جلوی ترس او را بگیرد و او در نهایت از شما خرید خواهد کرد.

3.5. تفکر خلاق داشته باشید.

هیچ گاه فکر نکنید بهترین هستید و ایده های شما همواره بهترین ایده های ممکن است. شما باید در بازه های زمانی مشخص تمام راهبردها و روش های خودتان(و حتی اهداف خود) را به روز رسانی کنید. باید نشان دهید که مجموعه شما زنده است و تلاش می کند. کسب وکار خود را مرتب به دیگران عرضه کنید و از آن ها راهنمایی بخواهید. اگر بتوانید تفکر خلاق را در مجموعه خود نگه دارید، همیشه در قله خواهید ماند.

4. بازاریابی کیف و کفش

4. بازاریابی کیف و کفش

اکنون نوبت آن رسیده که مفاهیم بازاریابی را برای شما که صاحب مغازه کیف و کفش هستید، شخصی سازی کنیم. با توجه به تعریفی که بیان شد، بازاریابی کیف و کفش یعنی شما با فهم نیاز کیف و کفش مشتری بتوانید به بهترین شکل ممکن آن را برآورده کنید و در نتیجه جزو 20 درصد مغازه هایی باشید که 80  درصد سود مخاطبان خود را به دست می آورند.

همان طور که در اصول بازاریابی کیف و کفش گفته شد، تمام تلاش شما باید متمرکز بر رفع نیازهای مشروع مشتریان باشد. شما باید سلیقه کیف و کفش مشتریان را به درستی شناسایی کنید و حتی نسبت به آینده بازار خود حساس باشید تا بتوانید عملکرد متناسبی از خود ارائه کنید.

شما باید رقیبان کیف و کفش خود را بشناسید. باید همیشه آن ها را رصد کنید و نکات مثبت و منفی آن ها را به درستی تشخیص دهید.

5. آمیختگی بازاریابی کیف و کفش

5. آمیختگی بازاریابی کیف و کفش

مفهومی در بازاریابی وجود دارد به نام «آمیخته بازاریابی». آمیخته بازاریابی آمیزه ای از 7 سرفصل یا پارامتر است که موفقیت شما در فرآیند بازاریابی بستگی به تعادل میان آن ها دارد. یعنی اگر شما نسبت متعادلی از این 7 سرفصل را در مغازه کیف و کفش خود پیاده کنید، در فرآیند بازاریابی موفق خواهید بود.

7 سرفصل آمیختگی بازاریابی عبارت است از:

5.1. محصول یا خدمت. کیف یا کفش شما اولین ابزار شما برای بازاریابی است. چه کیف و کفشی می خواهید بفروشید؟ چه کیفیتی؟ چه رنگی؟ مردانه یا زنانه؟ ایرانی یا خارجی؟ تمام این ها را باید برای خودتان و سپس مشتری مشخص کنید.

5.2. قیمت. ما دامی که کسب وکار شما زنده است، باید برای قیمت گذاری کالای خود سیاست گذاری داشته باشید. قیمت گذاری مسئله ای بسیار مهم و اساسی در بازاریابی کیف و کفش است. مشتریان دنبال کالای با کیفیت و با هزینه مناسب و ثابت هستند. به خصوص در شرایط این روزها که قیمت ها مرتب تغییر می کنند، شما باید با مذاکره با تولید کنندگان قیمت ها را متناسب نگه دارید.

5.3. تبلیغات. درباره تبلیغات در یک مقاله به صورت مجزا سخن خواهیم گفت؛ اما آن چه مهم است، پرسیدن یک سؤال اساسی از خود می باشد و آن این است که مشتری چرا باید از شما خریدکند؟ شما چه تفاوتی با رقیبان خود دارید؟ چرا مشتریان رقیبان شما باید رقیب شما را رها کند و به سمت شما بیاید؟! زمانی که بتوانید پاسخ مناسبی در این زمینه پیدا کنید مسئله حل کننده است.

5.4. روش ارائه خدمت. مشخص کنید برای خرید مشتریان باید به مغازه شما مراجعه کنند یا می توانید ارسال پستی هم داشته باشید؟ مشخص شدن این موارد در بازاریابی کیف و کفش اهمیت دارد.

5.5. بسته بندی. این جمله حکیمانه را همه ما شنیده ایم که گفته می شود «از روی ظاهر دیگران را قضاوت نکنید». متأسفم اما این روزها اکثر خریدها بر مبنای ظاهر صورت می گیرد. شما فقط چند ثانیه وقت دارید که ظاهر کیف و کفش را به گونه ای تنظیم کنید که مشتری به آن علاقه مند شود. مشتریان از روی ظاهر چیزی را انتخاب می کنند و سپس برای آن توجیه عقلانی می تراشند. نحوه چینش کیف و کفش، برچسب قیمت، جعبه کفش، مشمایی که مشتری قرار است خریدش را در آن قرار دهد همه و همه برای شما مهم است.

5.6. جایگاه سازی. جایگاه سازی یعنی تلاش برای مشهور شدن. جایگاه سازی یعنی تشخیص این که مشتریان درباره شما دقیقا چه می گویند؟ شما باید یک جمله خاص را انتخاب کنید و تلاش کنید تا این جمله در کنار عنوان کسب و کار شما در ذهن مخاطب نقش بنندد. مثلاً:

  • شما خیلی خوش برخورد هستید!
  • شما تخفیف های خوبی ارائه می دهید!  
  • شما جشنواره های مختلف برگزار می کنید!
  • شما هدیه می دهید!  

5.7. کارکنان. درست است که شما قرار است یک برند باشید اما بدانید که در نهایت مشتری کالا را از افراد تهیه می کند نه از برندها و این خیلی مهم است که شما و کارکنانتان بهترین برخوردها را با مشتری ارائه کنید. همان گونه که در تعریف فروش آمده است، فروش یعنی انتقال اشتیاق و دریافت اعتماد و رسالت شما این است که بتوانید به زیبایی چنین اشتیاقی را به مخاطب خود القاء کنید و در نهایت اعتماد آن ها را جلب کنید.

برای سنجش موفقیت شما در بازاریابی کیف و کفش باید ببینید چه نسبتی از سرفصل های بالا را اجرا می کنید؟ در چه بخشی از این سرفصل ها ضعف دارید و چه بخش هایی را به خوبی اجرا می کنید؟!

برای فهم میزان موفقیت و یا شکست سرفصل هایتان می توانید از مشتریان ثابت خود دعوت کنید و به صورت شفاهی از آن ها سؤال بپرسید. مطمئن باشید پاسخ آن ها در پیشرفت کسب و کار شما اثر مثبت خواهد داشت.

6. جایگاه نرم افزار حسابداری محک در بازاریابی کیف و کفش

6. جایگاه نرم افزار حسابداری محک در بازاریابی کیف و کفش

ما به عنوان نرم افزار حسابداری محک در تمام سرفصل های 7 گانه آمیخته بازاریابی می توانیم به شما کمک کنیم. ما قادر هستیم تا:

6.1. با قراردادن اطلاعات کیف و کفش توسط شما به شما نشان دهیم که در هر لحظه چه میزان کالا در انبار خود دارید و به چه کالاهایی احتیاج دارید که در حال حاضر آن ها را در اختیار ندارید (نوع کالا و خدمت).

6.2. قیمت گذاری ها را برای شما انجام داده و تخفیف هایی که در جشنواره هایتان اعمال می کنید را محاسبه کنیم و با ارائه دقیق قیمت تمام شده هرکالا، به شما برای ثابت نگه داشتن قیمت های کیف و کفش کمک کنیم (قیمت گذاری).

6.3. با ارائه نمودارهای خرید مشتریان و میزان محبوبیت کالاهای پر فروش نشان دهیم که مشتریان چه معیارهایی برای خرید از شما دارند؟ از چه چیزی خوششان می آید و از چه چیزی ناراضی اند (تبلیغات)؟

6.4. با اتصال نرم افزار به وب سایت و به روز رسانی مداوم آن، موجودی کالا را در اختیار مشتریان قرار دهیم، همچنین کمک خواهیم کرد تا فرآیند ارسال پستی کالا در سریع ترین وقت و بدون خطا و اشتباه صورت گیرد. (با ثبت دقیق آدرس ها، کد پستی، شماره تلفن و …) (چگونگی ارائه خدمت).

6.5. با تعریف بارکد برای هر کالا و امکان چاپ آن و قرار دادن آن بر روی کیف یا کفش، کاری کنیم محصول شما با کلاس به نظر برسد (بسته بندی).

6.6. با استفاده دقیق و علمی از نرم افزار حسابداری محک بی نقص ترین محاسبات مالی را به انجام برسانید و سرعت و دقت و مهارت خود را برای خود به یک شعار اختصاصی تبدیل کنید (جایگاه سازی).

6.7. با کاربری ساده نرم افزار حسابداری محک شما و کارکنانتان وقت بسیار کمی برای انجام محاسبات مالی می گذارید و همین مسئله باعث می شود تا فرصت بیشتری داشته باشید تا برای مشتری وقت بگذارید (افراد).

در صورت تمایل می توانید به صفحه محصول نرم افزار حسابداری محک مراجعه کنید و با نرم افزار حسابداری کیف و کفش محک بیشتر آشنا شوید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا نکات مهم و کاربردی درباره بازاریابی کیف و کفش را با شما به اشتراک بگذاریم. امیدواریم دوست داشته باشید و برایتان مفید باشد.

برای ما باعث افتخار است که در صورت تمایل، این نوشتار را به دوستان و همکاران خود معرفی کنید تا با مطالعه مطالب آموزشی رایگان سهمی در رونق مغازه های کیف و کفش کشور عزیزمان ایران داشته باشیم.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری