جستجو
Close this search box.

اصول حسابداری برای کسب و کارهای الکترونیک

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

جهان تجارت الکترونیک در حال رشد روزافزون است. تا پیش از سال ۲۰۲۰ همه چیز به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کرد. اما از این تاریخ به بعد، سرعت تغییر چندبرابر شد. چنین تغییر و سرعتی برای تجارت‌های الکترونیک جذاب خواهد بود. اما یک مسئله وجود دارد. باید با درک درست از اصول حسابداری در تجارت الکترونیک میزان سوددهی یک تجارت را افزایش دهید.

فهرست مطالب

این درک درست، نه تنها سوددهی را افزایش خواهد داد، بلکه سلامت مالی کل شرکت را تضمین می‌کند. در اصول حسابداری در کسب و کارهای الکترونیک نیاز نیست که استاد درک اعداد باشید. تنها لازم است که ذهنی انتقادی داشته باشید و پس از آن به راحتی می‌توانید با ابزار مختلف آشنا شوید و بر روی مسئله حسابداری چیره شوید. ممکن است که حسابداری و حسابرسی برای شما جذاب به نظر نرسد، اما موفقیت جذاب است. برای موفقیت باید نظارت کاملی روی سلامت مالی تجارت خود داشته باشید.

اصول حسابداری در تجارت الکترونیک

اصول حسابداری در تجارت الکترونیک

اگر همچنان به خواندن ادامه می‌دهید، پس تصمیم گرفتید که با اصول حسابداری در تجارت الکترونیک آشنا شوید. هر تجارتی یک شیوه درآمدزایی خاص خود را دارد. مطمئنا نمی‌توان برای تمامی تجارت‌های الکترونیکی یک نسخه پیچید. با این حال، اگر به یک درک کلی برسید، راحت‌تر می‌توانید استراتژی مالی خود را تنظیم کنید. با این دانش بهتر می‌توانید به بهبود فرآیند مالی خود مشغول باشید. با برخی موارد اصول حسابداری در تجارت الکترونیک آشنا شویم.

هزینه محصول فروخته‌شده

از ابتدایی‌ترین وظایف یک ساختار مالی، درک هزینه محصولی است که به بازار عرضه می‌شود. این محصول می‌تواند یک چیز فیزیکی باشد یا یک خدمت اینترنتی. منظور از هزینه محصول فروخته شده (COGS) هزینه های مستقیم تولید یک محصول است که کسب و کار شما به مشتری می‌فروشد. این مبلغ شامل هزینه مواد اولیه و نیروی کاری است که مستقیما در تولید محصول دخیل بوده‌اند. دقت داشته باشید که هزنیه های غیرمستقیم مثل هزینه های توزیع و پخش و هزینه های نیروی فروش در COGS گنجانده نمی‌شوند. به هزینه محصول فوخته شده، “هزینه فروش” نیز گفته می‌شود.

برای تشخیص اینکه آیا محصول شما سودآور بوده است یا نه، در وهله اول باید بفهمید که چقدر برای تولید و فروش یک محصول هزینه می‌کنید. آیا قیمت فروش شما، در نهایت سودی نصیب شما می‌کند؟ البته نباید حاشیه درآمدی را با سود خالص اشتباه گرفت. مراقب باشید که هزینه محصول فروخته شده را با سود اشتباه نگیرید. از این دو مفهوم برای محاسبه حاشیه سود ناخالص استفاده می‌شود:

درآمد خالص فروش منهای هزینه محصول فروخته شده = حاشیه سود ناخالص

به عبارت دیگر، حاشیه سود ناخالص یک شرکت زمانی محاسبه می‌شود که هزینه های مستقیم مرتبط با تولید یک کالای فروخته شده و خدماتی که ارائه می‌شود به درآمد فروش اضافه شود. هر چه حاشیه سود ناخالص بیشتر باشد، سرمایه حاصل از فروش بیشتر شده است. این سود بیشتر می‌تواند بعدها برای هزینه ها و تسویه بدهی‌های شرکت مورداستفاده قرار بگیرد.

نرم‌افزار حسابداری

تهیه و راه‌اندازی یک نرم‌افزار حسابداری اهمیت فراوانی دارد. نرم‌افزارهای مالی کمک گسترده‌ای به بهبود فرآینده حسابداری در تجارت الکترونیک خواهند کرد. این نرم‌افزار به صورت خودکار برخی وظایف حسابداری را انجام می‌دهند و روند عملیات مالی را آسان‌تر می‌کنند. نرم‌افزارهای حسابداری محک به راحتی توانایی هماهنگی با تجارت شما را خواهند داشت. همچنین برای چنین محصولاتی، نیازمند یک پشتیبانی قوی هستید که محک در اختیار شما قرار می‌دهد.

توجه به حاشیه سود ناخالص

بسیاری از تجارت‌ها به یک دلیل مشخص با شکست مواجه می‌شوند. آن هم توجه نکردن به حاشیه سود ناخالص است. متخصصین مالی به تمامی کارآفرینان پیشنهاد می‌دهند که به پایین‌ترین حد درآمدی خود فکر کنید. ممکن است به بالاترین حد درآمد فکر کنید و آن را نشانه موفقیت بدانید. اما برای پیشرفت واقعی، باید پایین‌ترین حد را رشد دهید تا حاشیه سود شما به مراتب افزایش پیدا کند. این کلید موفقیت در بازار تجارت الکترونیک است.

انتقال به دنیای دیجیتال

انتقال به دنیای دیجیتال

اگر پیش از این یک فروشگاه فیزیکی داشتید که مشتری می‌توانست به آن مراجعه کند و حالا تبدیل به تجارتی الکترونیک شدید، چالش‌های پیش‌روی شما خواهد بود. در نگاه اول، هزینه‌های شما تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. فضای مراجعه فیزیکی طبعا هزینه‌بر است. اما باید این هزینه را صرف حضور آنلاین، جمع‌آوری داده و نگهداری از داده کنید. داده بیشتر و همچنین تحلیل این داده اهمیت فراوانی دارد.

هیچ هزینه‌ای را نباید فراموش کرد!

یک تجارت الکترونیک، هزینه‌های مخفی فراوانی دارد. هزینه‌های مشخص مانند مالیات، انبارداری یا پرسنل مشخص است. اما برای فروش محصول نیازمند عملیات تبلیغات هستید. هزینه چنین مواردی باید روی محصول نهایی ذکر شود و محاسبه شود. کسب دانش و هزینه برای دوره‌های آموزشی هم باید در نظر گرفته شود.

ساختار داده سالم

منظور اینجا از داده سالم، داده‌ای نیست که از مشتری و مخاطب استخراج می‌کنید. بلکه منظور ما داده هزینه‌ها، درآمدها و حاشیه ناخالص و خالص است. یک نرم‌افزار حسابداری مناسب در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. اگر ساختار داده مناسبی داشته باشید، می‌توانید حتی به صورت ماهیانه به وضعیت مالی خود نگاه کنید. درآمدها را بررسی کنید و ببینید که نسبت به برنامه مالی در کجای کار قرار دارید.

یادگیری، تمرین و به خاطر سپردن این موارد، درک کامل‌تری نسبت به اصول حسابداری در تجارت الکترونیک به شما ارائه می‌دهد. نباید هیچکدام از این قدم‌ها را رد کنید. اگر یک حسابدار یا مسئول عملیات مالی هستید، یادگیری این نکات کلیدی است و بخشی از وظایف شما است. اگر صاحب تجارت هستید، با یادگیری این موارد می‌توانید نظارت بهتری به محصول خود داشته باشید.

مهم‌ترین وظایف حسابدار در کسب و کارهای الکترونیک چیست؟

مهم‌ترین وظایف حسابدار در کسب و کارهای الکترونیک چیست؟

اینجا باید وظایف و اهمیت را به دو دسته تقسیم کنید. ابتدا حسابداران و بخش دیگر صاحبان تجارت. یک حسابدار وظیفه دارد که خود را آماده مواجه با واقعیت‌های تجارت الکترونیک کند. منظور ما از واقعیت‌ها، تغییرات سریع در روند درآمدزایی و همچنین روند محاسبه است. هر روزه محصولات تازه‌ای در زمینه حسابداری معرفی می‌شوند و باید با آن‌ها آشنا باشید.

به عنوان یک صاحب تجارت، درک اصول حسابداری در تجارت الکترونیک شما را نسبت به رقبا جلوتر می‌برد. مثال می‌زنیم. تصور کنید هر ماه یک بیانیه مالی دریافت می‌کنید. تغییرات را نسبت به ماه پیش مشاهده می‌کنید و متوجه می‌شوید که محصولات شما کجا بهتر عمل کرده و کجا عملکرد آن ضعیف بوده. متوجه می‌شوید که سود شما از محصول چقدر است و تا کجا می‌توانید این سود را افزایش دهید و شاید برای افزایش فروش، سود را کاهش دهید. با چنین درکی، می‌توانید ماه‌های آرام فروش را پیدا کنید. برنامه تبلیغاتی برای افزایش فروش در این ماه‌ها یا حتی ماه‌های پرفروش بچینید. تمامی این‌ها نیازمند یک درک کامل از روند مالی و حسابداری است.

چگونه برای تغییرات آماده باشیم؟

چگونه برای تغییرات آماده باشیم؟

مطالعه بهترین روش است. دنیای حسابداری مدام در حال تغییر است. تا به امروز، بدنه‌های قانون‌گذار و همچنین تفکر سنتی باعث شده که این تغییرات کاملا حس نشود. اما همچنان ما از نرم‌افزارهای ابری استفاده می‌کنیم. همچنان بلاکچین در حال رشد است و ممکن است روزی جایگزین ابزار فعلی ما باشد. پس بهتر است که خود را با مطالعه آماده کنید. از افراد مطمئن مشاوره دریافت کنید. همیشه آماده باشید که در روند عملیاتی خود تغییر ایجاد کنید. یادگیری اصول حسابداری در تجارت الکترونیک اولین قدم برای شروع است. اما مطمئنا قدم‌های فراوانی وجود دارد که به عنوان حسابدار یا صاحب تجارت می‌توانید برای موفقیت بیشتر بردارید.

منبع: https://www.a2xaccounting.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری