جستجو
Close this search box.

رازهایی درباره ارتقاء کسب‌وکار کوچک

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

مقدمه

ارتقاء کسب‌وکار کوچک هدف تاجرانی است که در فاز اول فعالیت خود موفق شده و علاقه‌مند هستند تا رشد کنند و درآمد بیشتری به دست آورند. شما هم به عنوان یک تاجر علاقه‌مندید بازارهای جدید پیدا کنید، محصولات جدید بفروشید، تجارت خود را به سمت و سوی جدیدی منتقل کنید و در یک کلام به ارتقاء کسب‌وکار کوچک خود بپردازید. برای این کار لازم است تا تغییراتی در روند کاری خود به وجود بیاورید. در این مقاله با انواع مختلف این تغییرات آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

1. مقدمات ارتقاء‌کسب‌ و کار کوچک شما

همه چیز را برای آماده سازی رشد تنظیم کنید

1.1. همه چیز را برای آماده سازی رشد تنظیم کنید. اگر می‌خواهید به ارتقاء کسب‌وکار کوچک خود بپردازید، لازم است که تمام سرفصل‌های کاری خود را متناسب با نسخه جدید کسب‌وکار تنظیم کنید. استخدام افراد جدید، حساب‌های بانکی و یا جمع‌آوری و پردازش داده‌‌های مالی باید متناسب با شرایط جدید باشد.

به عنوان مثال اگر تا کنون محاسبات مالی خود را به‌صورت دستی انجام می‌دادید، از حالا به بعد لازم است که از نرم‌افزار حسابداری استفاده کنید. (لینک دموی نرم‌افزار حسابداری محک در این‌جا قرار داده شود).

همه‌چیز را اتوماتیک کنید

1.2. همه‌چیز را اتوماتیک کنید. تا‌ جایی‌که می‌توانید سعی کنید همه چیز اتوماتیک شود. کار دستی هم هزینه بردار است و هم اتلاف وقت را در پی دارد. با استفاده از اتوماتیک‌سازی هم از محدودیت‌های کار دستی رها ‌می‌شوید و هم فرصت بهتری برای ارتقاء کسب‌وکار کوچک خود پیدا می‌کنید.

واحد فروش قدرتمند تشکیل دهید

1.3. واحد فروش قدرتمند تشکیل دهید. یکی از بایسته‌های ارتقاء کسب‌وکار کوچک، تشکیل واحد فروش قدرتمند برای فروش و پشتیبانی محصولات شما است. اگر واحد فروش قدرتمند نداشته باشید، حتی اگر بهترین محصول را تولید کنید، باز نمی‌توانید موفق باشید.

تشکیل واحد فروش فرآیندی تدریجی بوده و به‌مرور زمان تکامل می‌یابد. شما با تشکیل یک واحد فروش قدرتمند قادر خواهید بود تا:

1.3.1. مشتریان جدیدی پیدا کنید.

1.3.2. به‌صورت پیوسته درآمد خود را پیش‌بینی کنید.

1.3.3. فرآیند تحویل محصول به مشتری را رصد کنید و نقاط ضعف را برطرف کنید.

1.3.4. به مرور زمان نسبت سودی که از مشتری دریافت می‌کنید به هزینه ای که برای او می‌پردازید بیشتر کنید.

اگر می‌خواهید واحد فروش قدرتمند داشته باشید، پیشنهاد ما استفاده از افزونه سامانه فروش محک است (لینک آشنایی با این افزونه در این بخش قرار گیرد).

تمام آمارها را ثبت کنید

1.4. تمام آمارها را ثبت کنید. از هر آمار قابل اندازه‌گیری را ثبت کنید. آمارها روند پیشرفت شما را تحلیل می‌کنند و به شما نشان می‌دهند که هم‌اکنون در چه مرحله ای قرار دارید، نقاط قوت و نقاط ضعف شما چیست و شما چه اقدامی باید انجام دهید؟ هر چه اطلاعات بیشتری داشته باشید، پیش‌بینی آینده برای شما راحت‌تر خواهد بود.

غیرممکن است که بدانید کدام معیارها در تصمیم گیری در جاده بیشترین کاربرد را خواهند داشت. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید ، تجزیه و تحلیل روند و پیش بینی رشد آینده راحت تر خواهد بود.

برای ثبت بهتر و بهینه تر تحلیل‌های مالی خود افزونه کاربردی تحلیلگر محک بسیار کارگشا است. (لینک افزونه تحلیلگر این جا قرار بگیرد).

2. روابط سازمانی و ارتقاء کسب‌وکار کوچک شما

کارمندان هوشمند را استخدام کنید

2.1. کارمندان هوشمند را استخدام کنید. قدرت کسب‌وکار شما تابعی از قدرت کارکنان شما است. پس عناصر هوشمند را استخدام کنید. افرادی که حضور آن‌ها در ارتقاء کسب‌وکار کوچک شما بسیار راهبردی است. افرادی را استخدام کنید که قادر باشند تجارت شما را حتی بدون حضور شما اداره کنند. نباید کسب‌وکار شما با نبود شما از هم بپاشد.

برای این‌که نیروهای وفادار خود را حفظ کنید، باید همیشه پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشید. توجه به نیازهای کارمندان باعث می‌شود آن‌ها همیشه در کنار شما بمانند و لازم نباشد شما همیشه افراد جدیدی را استخدام کنید و برای آموزش آن‌ها هزینه پرداخت کنید.

ارتقاء کسب‌وکارکوچک نیازمند آموزش پیوسته است. پس تلاش کنید هم خودتان آموزش ببینید و هم برای کارمندانتان آموزش‌های لازم را تهیه کنید. این کار باعث بهبودی عملکرد شما و کارکنانتان خواهد شد.

شبکه سازی کنید

2.2. شبکه سازی کنید. در جشنواره‌ها، سمینار‌ها و رویدادهایی که باعث ارتباط شما با سایر مشاغل می‌شود شرکت کنید. ارتباطات قوی باعث می‌شود تا برند شرکت شما معرفی شود.

اگر سایر مشاغل درباره شما بیشتر بدانند، می‌توانند به شهرت شما کمک کنند. آن‌ها می‌توانند به مشتریان خود بگویند که شما وجود دارید و نیازهایی ازمشتریان را که شما با محصولاتتان می‌توانید مرتفع سازید، به شما ارجاع دهند. البته شما هم باید چنین کاری را برای آن‌ها انجام دهید.

به نیاز مشتریان توجه کنید

2.3. به نیاز مشتریان توجه کنید. بسیاری از اوقات مشتریان به شما اطلاع می‌دهند که از کسب‌وکار شما چه خدمت یا محصولی را می‌خواهند. سعی کنید با سعه صدر گوش دهید و یاد بگیرید ایده هایی از مشتریان را که باعث ارتقاء‌ کسب‌وکار کوچک شما می‌شود را عملی کنید.

بازخورد بگیرید

2.4. بازخورد بگیرید. از شنیدن بازخورد نترسید (به خصوص اگر ظاهری منفی داشته باشد)؛ زیرا بازخوردها فرصت های ارزشمندی برای گسترش نقاط قوت و کنار گذاشتن نقاط ضعف به شما می‌دهد. شما باید از مشتریان، کارکنان، مشاغلی که با آن‌ها شبکه سازی کردید و خلاصه هر فرد و هر نهادی بازخورد بگیرید. پیگیری بازخوردها انگیزه مشتریان و کارکنان را برای ادامه کار افزایش می‌دهد و همین مسئله باعث ارتقاء کسب‌وکار کوچک شما می‌شود.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

3. شما و ارتقاء ‌کسب‌وکار کوچک شما (نقش رهبری شما در ارتقاء کسب‌وکار)

رهبری کنید

3.1. رهبری کنید. همزمان با توسعه تجارت خود باید مسئولیت‌های شما به‌گونه‌ای تنظیم شود تا شما بتوانید کارهای استراتژیک را انجام دهید. وظایف مدیریتی شما باید به کارمند، پیمانکار یا دستیار مجازی دیگری واگذار شود تا شما بتوانید وقت خود را به کارهای مهم‌تر اختصاص دهید.

البته لازم نیست یک کارمند تمام وقت وظایف قبلی شما را برعهده بگیرد (هرچند بعضی اوقات چنین چیزی لازم و ضروری به نظر می‌رسد). شما می‌توانید گروهی از کارکنان مجازی، کارمندان نیمه‌وقت و تمام‌وقت (در صورت نیاز البته) تشکیل دهید و از آن‌ها بخواهید وظایفی که قبلا بر عهده شما بود را انجام دهند.

البته واگذاری مسئولیت‌های مدیریتی برای شما شاید دشوار به نظر برسد؛ اما مطمئن باشید سپردن کارهای شما به دیگران نقش مهمی در ارتقاء کسب‌وکار شما خواهد داشت.

بازار را رصد کنید

3.2. بازار را رصد کنید. شرایط فعلی بازار می تواند عاملی تعیین کننده در جهت ارتقاء کسب‌وکار کوچک شما و یا شکست آن باشد. مزیت شما به عنوان یک کسب‌وکار کوچک در مقابل شرکت های بزرگ این است که سازمان شما به اندازه کافی کوچک و چابک است و می‌تواند به سرعت به تغییرات بازار پاسخ دهد. مراقب تغییرات بازار باشید و سعی کنید با رصد دائم مشتریان خود، در کمترین زمان ممکن نیازهای آنان را برآورده سازید. در همین راستا:

  • سعی کنید نیازهای آینده مشتریان را پیش بینی کنید و آینده کسب‌وکار خود را متناسب با آن جهت‌دهی کنید.
  • پیش‌بینی ها همیشه درست نیستند و ممکن است برای شما شکست مقطعی داشته باشند. مهم این است که پس از هربار شکست خوردن دوباره برخیزید و از نو تلاش جدیدی را شروع کنید.
برند تجاری خود را بسازید

3.3. برند تجاری خود را بسازید. مشتریان امروز محصول صرفا باکیفیت نمی‌خواهند و در کنار کیفیت کالا، آن‌ها باید برند تجاری شما را بشناسند و به آن اعتقاد داشته باشند. یک برند تجاری آرمان‌ها و اهداف کسب و کار شما را مشخص می کند و همچنین شما را در رقابت با دیگران جلو می‌اندازد. همزمان با ارتقاء کسب‌وکار کوچک شما، برند تجاری شما پیام خوبی برای مشتری است که آن‌ها اطمینان پیدا کنند که بهترین خرید را انجام می‌دهند.

برای ساختن یک برند تجاری خوب لازم است تا:

  • بازار هدف خود را دقیقا مشخص کنید. شما نمی‌توانید همه را راضی نگه‌دارید؛ پس حالا که این‌گونه است، باید بدانید که دقیقا رضایت چه افرادی را باید جلب کنید؟
  • ارتباط سازنده‌ای با مشتریان خود داشته باشید. مشتریان باید احساس کنند جزئی از برند تجاری شما هستند.
  • پیام برند شما باید در همه‌جا گفته شود. مشتریان، کارکنان و حتی خود شما باید بلندگوی برند تجاری خود باشید.
  • از مشتریان بخواهید تا ایده‌های کسب‌وکاری را با شما در میان بگذارند. شما هم سعی کنید ایده ها را دقیقا پیاده سازی کنید.
نرم‌افزارها را دریابید

3.4. نرم‌افزارها را دریابید. با افزایش روز افزون نرم‌افزارهای کاربردی در حوزه تجارت، شما تقریبا برای تمام نیازهای کسب‌وکار خود می‌توانید از یک نرم‌افزار کاربردی استفاده کنید. برای این کار لازم است تا دشواری‌ها و ناکارآمدی‌هایی که مانع ارتقاء کسب‌وکار کوچک شما هستند را شناسایی کنید و به دنبال راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای رفع آن‌ها باشید.

یکی از نیازهای مهم و اساسی برای ارتقاء کسب‌وکار کوچک شما، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری است. نرم‌افزار حسابداری محک در کنار شما است تا بتوانید به آسانی این نیاز را مرتفع سازید. (دموی رایگان نرم‌افزار حسابداری محک این‌جا قرار بگیرد).

نشاط کاری داشته باشید

3.5. نشاط کاری داشته باشید. زمانی می‌توانید در مدیریت خود از نشاط کاری برخوردار باشید که مرتبا اهداف و آرمان‌های خود را جلوی چشم بیاورید و آن‌ها را بررسی کرده و در مواقع لازم ارتقاء دهید.

هرگاه احساس کردید انگیزه کاری شما در حال ضعیف شدن است، سریعا علت‌یابی کنید و تلاش کنید هرچه زودتر آن را رفع کنید. مسیر ارتقاء کسب‌وکار کوچک، مسیری است پر از چالش‌ها و سختی‌ها و شما زمانی می‌توانید اسقامت کنید که انگیزه کافی داشته باشید. بدون اشتیاق، کسب‌وکار شما رشد نخواهد کرد.

4. افزایش فروش و ارتقاء کسب‌وکار کوچک شما

محصولات خود را متنوع کنید

4.1. محصولات خود را متنوع کنید. متنوع سازی محصولات نقش مهمی در افزایش سود و در نتیجه ارتقاء کسب‌وکار کوچک شما دارد. متنوع سازی همچنین جلوی کاهش فروشی که ناشی از تغییرات فصلی است را می‌گیرد.

مشاغل مشابه خود را بررسی کنید و ببینید آن‌ها دقیقا چه محصولی را ارائه می‌دهند؟ آیا چیز دیگری وجود دارد لازم است شما ارائه دهید؟ در همین راستا به ارائه محصولات جدید یا به‌روزرسانی محصولات موجود بپردازید.

در تبلیغات سرمایه گذاری کنید

4.2. در تبلیغات سرمایه گذاری کنید. حتی اگر بودجه کمی در اختیار دارید، بخشی از آن را برای اهداف تبلیغاتی خود اختصاص دهید. سعی کنید از پول خود عاقلانه استفاده کنید. روش‌های ارزان و بهینه تبلیغات را پیدا کنید. روش‌هایی که به شما اطمینان می‌دهد که دیگران می‌توانند محصولات شما را ببیند و پیشرفت‌های شما را در آن رصد کنند.

استفاده از فضای مجازی نقش مهمی در تبلیغات دارد. استفاده درست و اصولی از اینستاگرام و لینکدین (به خصوص در ایران) می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش فروش شما داشته باشد.

بازارهای جدید را فتح کنید

4.3. بازارهای جدید را فتح کنید. اگر مشتریان بالفعل شما از کالای شما رضایت دارند، پس چرا مشتریان بالقوه محصول شما را دوست نداشته باشند؟ باید دایره فروش خود را گسترش دهید و بازارهای جدید را فتح کنید.

برای فتح بازارهای جدید می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • می‌توانید محصولات خود را به توزیع کنندگان (و نه صرفا مشتریان نهایی) بفروشید.
  • شهرهای جدید و حتی کشورهای جدید را شناسایی کنید و محصولات خود را به آنجا صادر کنید.
  • با کسب‌وکارهای غیر رقیب که می‌توانند باعث افزایش فروش محصولات شما شوند، همکاری کنید.
فروش برخط (آنلاین) را گسترش دهید

4.4. فروش برخط (آنلاین) را گسترش دهید. مشتریان امروز بیش از هر زمان دیگری خرید اینترنتی انجام می‌دهند. شما (چه محصول خود را در ایران بفروشید و چه محصول خود را به خارج از مرزها صادر کنید) برای دستیابی به مشتریان جدید باید فروش برخط (آنلاین) خود را گسترش دهید. برای این‌کار لازم است تا یک توسعه دهنده وب را استخدام کنید تا برای شما یک وب‌سایت و یک فروشگاه آنلاین حرفه‌ای ایجاد کند. همچنین می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای فروش آنلاین استفاده کنید.

عوامل ارتقاء کسب‌وکار کوچک خود را شناسایی کنید و آن‌ها را به کار بگیرید

4.5. عوامل ارتقاء کسب‌وکار کوچک خود را شناسایی کنید و آن‌ها را به کار بگیرید. همانطور که راهبردهای ارتقاء خود را بررسی می‌کنید، ببینید کدام استراتژی موفق بوده و کدام یک شکست خورده است؟

به بازارهایی نگاه کنید که در آن ها موفق بودید و بازارهایی را هم که در آن موفق نبودید را بررسی کنید. مشخص کنید چه عواملی تفاوت بین موفقیت‌ها و شکست‌ها را ایجاد کرده است و تمام این عوامل را در ارتقاء کسبوکار کوچک خود پیاده‌سازی کنید.

همچنین لازم است تا موفقیت‌های سایر کارآفرینان را رصد کنید. ببینید آن‌ها برای موفقیت خود چه کارهایی انجام داده‌اند؟ همه آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید و آن را در مدل کسب‌وکار خود اعمال کنید.

دفتر جدیدی داشته باشید

4.6. دفتر جدیدی داشته باشید. متداول‌ترین قدمی که کارآفرینان هنگام ارتقاء کسب‌وکار کوچک خود انجام می‌دهند، افتتاح یک دفتر جدید برای کسب‌وکار است.

موقعیت دفتر فعلی را بررسی کنید و مکان های مشابه و قدری مترقی‌تر را جست‌وجو کرده و سپس به سادگی موفقیت های مدل کسب و کار خود را در مکان جدید کپی کنید. سعی کنید هرگونه ناکارآمدی یا مشکلی که در دفتر فعلی خود تجربه می‌کنید را برطرف سازید. البته این‌روزها با شیوع کرونا دورکاری جای حضور در دفاتر را گرفته است؛ اما با این حال وجود یک دفتر معتبر و شکیل می‌تواند باعث افزایش فروش شما باشد.

سخن پایانی

امیدواریم مطالب مطرح شده برای شما مفید بوده باشد. ارائه انتقادات و پیشنهادات شما به ما برای تولید محتوای غنی‌تر و بهتر کمک خواهد کرد. بهترین‌ها را برای شما آرزومندیم.

منبع

wikihow

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری