جستجو
Close this search box.

صفر تا صد حسابداری حسابداری

نوشته شده توسط مهرداد توکلی
زمان مطالعه این مقاله: 11 دقیقه

مجموعه‌های نرم‌افزاری حسابداری با انواع مختلفی از امکانات و ویژگی‌ها عرضه می‌شوند. هر بخش از این امکانات برای پردازش وظایف حسابداری خاصی طراحی شده است. برای همین هر یک از این بخش‌ها، بر اساس عملیات حسابداری که پردازش می‌کنند نیز شناخته می‌شود. هر کسب و کاری از مدل درآمدی خاص خود برخوردار است که باعث می‌شود به عملیاتی که با این مدل درآمدی سازگار باشد نیاز داشته باشد. ارزش بسته‌های نرم‌افزاری به انواع عملیاتی است که ارائه می‌دهند. با نرم افزارهای محک از انجام تمامی این عملیات به شکل دقیق و مطمئن، آسوده خاطر باشید.

فهرست مطالب

عملیات حسابداری و انواع مختلف آن

حسابداری یکی از رشته‌های تخصصی است که انواع مختلفی دارد. انواع اصطلاحات تخصصی که از ترکیب کلمه حسابداری با یک نوع از کسب و کار ایجاد می‌شوند، مانند حسابداری شرکتی، حسابداری فروشگاه، حسابداری تولیدی و الی آخر، نشان می‌دهد که انواع مختلفی از عملیات حسابداری توسط کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مگر حسابداری همان حسابداری به معنای محاسبه حساب‌ها نیست؟ نه الزاما! در حقیقت حسابداری یک فروشگاه کوچک که توسط مالک آن اداره می‌شود، با حسابداری یک تولیدی سرامیک نکات مشترک چندانی ندارد.

درست به همین دلیل، انواع مختلفی از سیستم‌های نرم‌افزاری حسابداری طراحی شده و توسعه یافته است که برای انجام عملیات‌های متفاوتی در حسابداری کاربرد دارند. مجموعه نرم‌افزاری حسابداری محک، تعداد قابل توجهی از نرم‌افزارهای حسابداری تخصصی و کاربردی را ارائه کرده است که برای عملیات‌های مختلفی بهینه‌سازی شده‌اند. در ادامه این مطلب، انواع عملیات حسابداری و نرم ‌افزار حسابداری مناسب برای آنها معرفی می‌شود.

عملیات حسابداری

عملیات حسابداری چیست؟

عملیات حسابداری به مجموعه‌ای از فعالیت‌های محاسباتی ثبت و پردازش فرایندهای مالی گفته می‌شود. این عملیات هم می‌تواند بسیار محدود و شخصی باشد و هم برای مثال در حسابداری دولتی بسیار گسترده باشد. در فرایند حسابداری کلیه اسناد مالی، پرداخت‌ها و دریافت‌های یک کسب و کار در یک دوره مشخص زمانی (سال مالی) ثبت و طبقه‌بندی می‌شود. این کار دلایل و همچنین مزایای مختلفی دارد. برای مثال، مدیران مالی و مدیریت کسب و کارها به کمک اسناد و گزارش‌های حسابداری می‌توانند عملکرد آن را ارزیابی کرده و در صورت لزوم در فرایندهای کسب و کار اصلاحاتی انجام دهند. گذشته از این مزایا، کسب و کارها از نظر قانونی هم ملزم به استفاده از سیستم‌های حسابداری شفاف هستند.

انواع مختلفی از حسابداری مانند حسابداری بازرگانی، حسابداری شرکتی، حسابداری انبار، حسابداری تولیدی و حسابداری پیمانکاری با عملیات‌های مختلف وجود دارد که گروه نرم‌افزاری محک برای آنها نرم‌افزارهایی بسیار پیشرفته ارائه داده است. هر یک از این نرم‌افزارها برای عملیات حسابداری مشخصی طراحی شده‌اند و به نیازهای حسابداری آن پاسخ می‌دهند. علاوه بر این، هر یک از این محصولات در سطح‌های مختلفی ارائه شده که باعث می‌شود برای اندازه‌های مختلفی از کسب و کارها مناسب باشند. در ادامه انواع مختلف این محصولات که هر یک برای مجموعه‌ای از عملیات مرتبط با حسابداری طراحی شده‌اند معرفی می‌شود.

عملیات حسابداری در موسسات بازرگانی

موسسات بازرگانی انواعی از کسب و کارها هستند که با فروش محصولات به مشتریان تعریف می‌شوند. این موسسات به مجموعه‌ای از خدمات و امکانات حسابداری مرتبط با محصولات، انبار، فروش و البته مالیات نیاز دارند. عملیات حسابداری بازرگانی شامل مجموعه‌ای از وظایف و کارکردهای کلیدی پردازش اسناد مالی در کسب و کارهایی می‌شود که فروش کالا انجام می‌دهند.

عملیات بازرگانی در نرم‌افزارهای پیشرفته حسابداری محک با تمرکز روی فروش و ارائه قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای برای این واحد همراه شده است. عملیات فروش و صدور فاکتور یکی از عملیات‌های پایه در حسابداری است که در عملیات بازرگانی قرار دارد. نرم‌افزارهای حسابداری مختلف امکانات متفاوتی در این بخش ارائه می‌دهند. عملیات بازرگانی در نرم‌افزارهای حسابداری محک به موسسات بازرگانی اجازه تعریف کاربران و عوامل فروش با سطوح مختلف دسترسی را می‌دهد. علاوه بر این، امکان تعریف قیمت با توجه به این سطوح کاربری نیز وجود دارد. علاوه بر عوامل فروش، امکان ثبت انواع طرح‌های تخفیفی و مهندسی فروش نیز از طریق عملیات بازرگانی نرم افزارهای حسابداری محک وجود دارد. کسب و کارها به کمک این امکانات می‌توانند انواع مختلف حالت‌ها و فرمول‌های فروش را تعریف کرده و به صورتی نظام‌مند مورد استفاده قرار دهند. همچنین به کمک این ابزار آنها می‌توانند انواع مختلف تخفیف را در فروش محصولات خود حسابداری کنند.

عملیات بازرگانی در نرم‌‌افزارهای حسابداری محک

با توجه به اهمیت عملیات بازرگانی در حسابداری انواع مختلف کسب و کار، گروه نرم‌افزاری محک این امکانات را در بسیاری از مجموعه‌های تخصصی خود قرار داده است. امکانات عملیات بازرگانی محک شامل مجموعه‌ای از عملیات‌های مرتبط با فروش، انبار و صندوق است که به شکلی یکپارچه و قابل درک برای عموم به مخاطبان ارائه می‌شود. در این بخش از امکانات حسابداری، محک تلاش کرده چندین عملیات حسابداری پیچیده و پیشرفته را در یک رابط کاربری ساده به کسب و کارهای مختلف عرضه کند.

عملیات بازرگانی به دو شکل اولیه و پیشرفته در تمام محصولات نرم‌افزاری حسابداری محک قرار گرفته است. انواع نرم‌افزار حسابداری سری عمومی محک با امکانات اولیه بازرگانی ارائه می‌شوند که به کسب و کارهای کوچک اجازه می‌دهد انواع اطلاعات مرتبط با بازرگانی در اندازه کوچک را پردازش و حسابداری کنند. علاوه بر این امکانات اولیه، کاربرانی که از محصولات نرم‌افزاری حسابداری سری تجاری محک استفاده می‌کنند، می‌توانند به مجموعه‌ای از عملیات پیشرفته حسابداری دسترسی دارند.

امکانات عملیات بازرگانی محک

عملیات بازرگانی در نرم‌افزارهای حسابداری محک شامل مجموعه‌ای از امکانات پیشرفته فروش و مدیریت فروش می‌شود. بعضی از مهم‌ترین امکانات این بخش از راه‌کارهای نرم‌افزاری محک شامل موارد زیر می‌شود:

  • خرید
  • فروش و ویزیتوری
  • امکان تعریف چندین ویزیتور و عامل فروش
  • دریافت و پرداخت‌های نقدی
  • انواع حواله و چک
  • عملیات چک‌های دریافتی و پرداختی
  • حسابداری چندانباره
  • حواله بین انبارها
  • امکان ورودی نام کالا و اشخاص از فایل‌های اکسل در هنگام راه‌اندازی اولیه سیستم
  • گزارش انبار و گردش انبار
  • تعریف سقف اعتبار اشخاص
  • امکان ثبت طرح‌های تشویقی فروش جهت اعمال تخفیف و اشانتیون‌های خودکار با شرایط مختلف

موسسات بازرگانی، فروشگاه‌ها، و شرکت‌ها از طریق این امکانات می‌توانند انواع عملیات حسابداری بازرگانی خود را به سادگی تمام انجام دهند. امکان تعریف ویزیتورها و انبارهای مختلف در این سیستم باعث می‌شود به ویژه برای کسب و کارهایی که از فروشندگان و عوامل فروش مختلف استفاده می‌کنند مناسب باشد. این سیستم به شرکت‌های پخش اجازه می‌دهد رده‌های قیمتی مختلفی برای بازاریاب‌ها و ویزیتورهای خود تعریف کنند. به این ترتیب شرکت‌های بازرگانی می‌توانند کلیه فرایندهای فروش و بازرگانی خود را به شکلی خودکار و مکانیزه انجام دهند.

عملیات حسابداری شرکت ها
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

عملیات حسابداری ها

شرکت‌ها نوع دیگری از کسب و کارها هستند که از مدل درآمدی متفاوتی برخوردار هستند. شرکت‌های خدماتی به جای ارائه محصولات، خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌دهند. به این ترتیب آنها به جای انبار، با منابع انسانی و نیروهای خدماتی، و به جای فروش محصولات با درآمدهای پروژه‌ای بیشتر سر و کار دارند. در نتیجه عملیات حسابداری آنها از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است که لازم است در نرم‌افزار حسابداری آنها لحاظ شوند.

شرکت‌های خدماتی به این ترتیب به نرم‌افزارهای حسابداری اختصاصی احتیاج دارند که بتوانند از پس وظایف حسابداری آنها بر بیایند. نرم افزار حسابداری شرکت و خدماتی محک با در نظر گرفتن نیاز متفاوت کسب و کارهای خدماتی و شرکتی به یک سیستم حسابداری مناسب طراحی و توسعه یافته است. در این مجموعه‌های نرم‌افزاری امکاناتی برای مدیریت پروژه‌ها، و همچنین حسابداری مالی پیشرفته که بیشتر با مدل درآمدی شرکت‌ها سازگاری دارد قرار گرفته است.

شرکت‌ها به کمک این نرم‌افزارهای حسابداری می‌توانند انواع محاسبات مالی در فرایندهای کسب و کار خود را ثبت و پردازش کنند. مجموعه نرم‌افزاری محک نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری شرکتی خود را در چهار سطح تجاری و سه سطح عمومی ارائه می‌کند. هر یک از این نسخه‌های نرم‌افزاری برای انجام عملیات حسابداری شرکت‌ها با اندازه‌های مختلف طراحی و عرضه شده است.

عملیات حسابداری مالی در نرم‌افزارهای حسابداری محک

یکی دیگر از مجموعه امکانات پیشرفته‌ای که در سری تجاری محصولات نرم‌افزاری محک برای انجام عملیات‌های مورد نیاز حسابداری در شرکت‌ها قرار گرفته است عملیات حسابداری مالی است. از آنجا که شرکت‌ها معمولا به نسبت فروشگاه‌ها از حجم سرمایه بیشتر و همچنین مدل درآمدی متفاوتی استفاده می‌کنند، حسابداری مالی به آنها اجازه می‌دهد محاسبات حسابداری خود را به شکلی ساده و کامل انجام دهند.

گروه نرم‌افزاری محک در بسته امکانات حسابداری مالی مجموعه‌ای از روش‌های حسابداری پیشرفته را به کاربران ارائه داده است. از جمله این امکانات می‌توان به کدینگ بسیار پیشرفته این نرم‌افزارها اشاره کرد که تا جزئی‌ترین حساب‌ها و اسناد مالی را پوشش می‌دهد. به کمک این کدینگ پیشرفته شرکت‌ها می‌توانند انواع عملیات‌های مختلف حسابداری را به شکلی جامع پردازش کنند. در نتیجه با این امکانات شرکت‌ها می‌توانند عملکرد مالی خود را به بهترین شکل تحلیل کنند.

امکانات عملیات حسابداری محک

در این بخش از مجموعه نرم افزار حسابداری محک مجموعه‌ای از امکانات پیشرفته با سطح دقت بسیار بالا در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است. بعضی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده این عملیات شامل موارد زیر می‌شود:

  • تعریف کدهای حسابداری (گروه، حساب کل، معین، تفصیلی و …)
  • ثبت اسناد افتتاحیه و اختتامیه
  • ثبت سند دستی
  • مرتب سازی و تجمیع اسناد
  • ترازهای آزمایشی دو، چهار، و شش ستونی
  • دفاتر روزنامه کل و معین و تفصیلی
  • ترازنامه و سود و زیان اول دوره، پایان دوره، و لحظه‌ای
  • امکان نمایش کدینگ به صورت مجزا و درختی
  • امکان مرور حساب‌ها در قسمت‌های مختلف نرم‌افزار
  • ثبت گروهی اسناد حسابداری

همان طور که می‌بینید به کمک این امکانات، مدیران مالی می‌توانند مجموعه‌ حساب‌ها را به نحوی منطقی طبقه‌بندی کنند. این کار باعث می‌شود عملکرد مالی شرکت‌ به شکل داده‌های قابل پردازش و تحلیل در بیاید. بدون استفاده از این امکانات، اطلاعات حسابداری شامل مجموعه‌ای از اسناد و ارقام بی‌معنا هستند. مدیران مالی و حسابدارها با استفاده از ساختارهای کدینگ مناسب و طبقه‌بندی درست حساب‌ها، باعث می‌شوند فاکتورها و اسناد مالی تبدیل به داده‌های قابل تحلیل شوند.

عملیات حسابداری انبار

عملیات حسابداری انبار

یکی دیگر از عملیاتی که کاربردهای گسترده و بعضا متفاوتی در حسابداری کسب و کارهای مختلف دارد، عملیات حسابداری انبار است. بیشتر کسب و کارها اعم از فروشگاهی، شرکتی، و تولیدی در اندازه‌های متوسط رو به بالا از انبار برای تامین محصولات و مواد مورد نیاز خود در کوتاه یا بلند مدت استفاده می‌کنند. مجموعه‌های نرم‌افزاری که شامل حسابداری انبار می‌شوند راه‌کاری یکپارچه به انواع کسب و کارها ارائه می‌دهند که از طریق آن می‌توانند انواع عملیات‌های لازم حسابداری را انجام دهند.

مجموعه نرم‌افزاری محک مجموعه گسترده‌ای از امکانات را در بخش حسابداری انبار به کاربران ارائه می‌دهد. عملیات حسابداری انبار شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های ثبتی مانند حواله و رسید انبار، سیستم سفارشات، انبارگردانی، دریافت خلاصه کاردکس کالاها و گزارش‌های مختلف موجودی و امکان ثبت چند انبار می‌شود. این امکانات به شکلی پیشرفته در مجموعه‌های نرم‌افزار حسابداری محک قرار گرفته است تا به شرکت‌ها در پوشش ساده این فعالیت‌ها و وظایف کمک کنند. در حالی که سیستم انبارداری به شکل امکانات اولیه آن در تمام محصولات نرم‌افزار حسابداری محک قرار گرفته است، شرکت‌های بزرگ و کسب و کارهایی که به سیستم پیشرفته انبارداری نیاز دارند نیز می‌توانند از بسته‌هایی که مطابق با نیازهای آنها طراحی شده‌اند استفاده کنند. برای همین امکانات انبارداری تکمیلی در بعضی از محصولات سری تجاری نرم‌افزارهای حسابداری محک قرار گرفته است.

عملیات انبارداری در نرم‌افزارهای حسابداری محک

مجموعه نرم‌افزاری حسابداری محک مجموعه‌ای از امکانات مورد نیاز برای حسابداری انبار را در انواع محصولات نرم‌افزاری خود قرار داده است. در این بخش کاربران می‌توانند انواع عملیات‌های مرتبط با کالا و انبار را پردازش کنند. امکانات بخش انبار به صورت اولیه در تمام مجموعه‌های نرم‌افزار حسابداری محک قرار گرفته که از طریق آنها کاربران می‌توانند موجودی محصولات و اقلام انبار را ثبت کنند.

سیستم‌های نرم‌افزاری محک راه‌‌کارهایی یکپارچه هستند که داده‌ها را در بخش‌های مختلف سیستم پیگیری می‌کنند. برای همین بسیاری از فرایندهای مرتبط با انبار، مثل حذف موجودی کالا پس از فروش آن، که در بسیاری از سیستم‌های حسابداری لازم است به صورت دستی انجام شود، در مجموعه نرم‌افزار حسابداری محک به صورت خودکار انجام می‌شود. این ویژگی مختص محصولات پیشرفته یا سری تجاری نرم‌افزارهای حسابداری محک نیست بلکه در تمام نسخه‌های حسابداری این شرکت خدمات یکپارچه ارائه می‌شود. علاوه بر این امکانات، شرکت‌ها و کسب و کارهایی که از محصولات سری تجاری محک استفاده می‌کنند به انبارداری تکمیلی دسترسی دارند. انبارداری تکمیلی نوعی عملیات حسابداری انبار پیشرفته است که در آن انواع امکانات انبارگردانی به شکلی ساده و دقیق در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرد.

امکانات عملیات انبارداری محک

امکانات معمول انبارداری و گزارشات موجودی کالا و محصولات در سری عمومی محصولات نرم‌افزاری محک در بخش گزارشات پایه‌ای قرار گرفته‌اند. به کمک این امکانات کاربران می‌توانند مجموعه‌ای از گزارش‌های انبار را ایجاد کنند. این امکانات بیشتر مناسب فروشگاه‌ها و کسب و کارهایی است که محصولاتی برای ارائه عرضه می‌کنند و از انبارهای متعدد یا بزرگی استفاده نمی‌کنند.

گروه نرم‌افزاری محک علاوه بر این، برای فروشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ‌تری که از چندین انبار استفاده می‌کنند عملیات حسابداری انبارداری تکمیلی را طراحی کرده است. در این بخش مجموع امکانات زیر به شرکت‌ها ارائه می‌شود:

  • حواله و رسید انبار
  • سیستم سفارشات
  • انبارگردانی
  • نمایش خلاصه کاردکس کالاها
  • گزارش موجودی کالا به تفکیک انبارها

هر یک از امکانات بالا شامل مجموعه قابل توجهی از عملیات‌های ثبت و پردازش حسابداری می‌شود که به کمک آنها شرکت‌ها می‌توانند به خوبی موجودی محصولات و انبارهای خود را زیر نظر داشته باشند. برای مثال، سیستم سفارشات تمامی فاکتورهای ورودی را با موجودی انبار مطابقت می‌دهد تا مدیران شرکت‌ها در لحظه بتوانند کارکرد کسب و کار خود را بررسی کنند. با وجود سیستم انبارداری تکمیلی محک، فروشگاه‌ها و شرکت‌های پخشی که چندین انبار دارند می‌توانند تمامی محاسبات حسابداری خود را به وسیله یک نرم‌افزار واحد و منفرد اجرایی کنند.

عملیات حسابداری پیمانکاری

شرکت‌های پیمانکاری از جمله کسب و کارهای تخصصی هستند که با توجه به پروژه‌هایی که در آنها مشارکت می‌کنند ممکن است به امکانات حسابداری متفاوتی نیاز داشته باشند. از آنجا که این شرکت‌ها اغلب به صورت همزمان در چندین پروژه فعالیت دارند، فرایند حسابداری آنها به شکل متفاوتی از انواع کسب و کارهای دیگر انجام می‌شود. داشتن امکانات ثبت و حسابداری پروژه‌ها یکی از نکات کلیدی در طراحی نرم‌افزارهای حسابداری برای این دسته از شرکت‌ها محسوب می‌شود که گروه نرم افزاری محک به آن توجه ویژه‌ای داشته است.

نرم‌افزارهای حسابداری محک مجموعه‌ای از امکانات و قابلیت‌های پیشرفته نرم‌افزاری برای پردازش عملیات حسابداری پیمانکاری ارائه می‌دهد. از جمله مهم‌ترین امکاناتی که شرکت‌های پیمانکاری از طریق آنها می‌توانند عملکرد خود را به بهترین شکل حسابداری کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعریف پروژه‌ها و مراکز هزینه پروژه‌ها
  • امکان ثبت عملیات مختلف در هر مرکز هزینه
  • گزارش جزئی و کلی سود و زیان هر مرکز هزینه، به علاوه امکان ایجاد گزارش‌های کلی از مجموعه پروژه‌ها
  • امکان نمایش تفکیک شده سود و زیان چند مرکز هزینه یا پروژه به صورت همزمان در گزارش‌های سود و زیان و طرازنامه‌ها
  • امکان جستجوی پروژه‌ها و جزئیات پروژه‌ها
  • امکان ثبت جزئیات یک پروژه از بخش‌های مختلف نرم‌افزار

مجموعه امکانات بالا در کنار انواع امکانات حسابداری تکمیلی و پیشرفته محک، به شرکت‌های پیمانکاری اجازه می‌دهد از یک سیستم حسابداری مناسب که با نیازهای مختلف آنها سازگار باشد بهره ببرند.

سیستم پروژه‌ها در نرم‌افزارهای حسابداری محک

یکی از امکانات پیشرفته‌ای که برای حسابداری شرکت‌های پیمانکاری در مجموعه نرم‌افزارهای حسابداری محک قرار گرفته، سیستم پروژه‌ها است. شرکت‌های پیمانکاری به کمک این امکانات می‌توانند انواع هزینه‌های هر پروژه را به صورت مجزا و تفکیک شده حسابداری کنند. این موضوع البته باعث نمی‌شود که آنها تصویر کلی عملکرد مالی خود را پیش چشم نداشته باشند. آنها به کمک این سیستم می‌توانند در هر لحظه اطلاعات کلی پروژه‌ها را با جزئیات کامل به دست بیاورند.

سیستم پروژه‌ها با شناخت مدل درآمدی متفاوت شرکت‌های پیمانکاری طراحی شده و توسعه یافته است. از آنجا که شرکت‌های پیمانکاری اغلب منابع خود را در چندین پروژه تقسیم می‌کنند، داشتن یک سیستم یکپارچه و جامع حسابداری که به آنها اجازه بدهد روی تمام این هزینه‌ها اشراف داشته باشند برای آنها ضروری است. سیستم پروژه‌های محک مجموعه‌ای از عملیات حسابداری به کاربر عرضه می‌کند که از طریق آن به سادگی امکان مدیریت مالی پروژه‌ها وجود دارد.

امکانات سیستم پروژه‌ها

اصلی‌ترین امکانی که سیستم پروژه‌ها برای حسابداری در اختیار شرکت‌های پیمانکاری قرار می‌دهد امکان تعریف پروژه‌ها و مراکز هزینه متمایز از هم است. در حالی که سیستم‌های حسابداری سنتی اغلب بر اساس سال مالی و دوره‌های استاندارد مانند این فرایند حسابداری را انجام می‌دهند، در سیستم پروژه‌ها چارچوب زمانی و همچنین منابع متفاوتی ثبت و حسابداری می‌شود. سیستم پروژه‌ها در مجموعه نرم‌افزارهای حسابداری محک انواع امکانات زیر را پوشش می‌دهد:

  • ثبت مراکز هزینه در هر عملیات
  • ارائه گزارشات مرتبط با گردش هزینه‌های هر پروژه
  • سود و زیان برای هر پروژه

به کمک این امکانات شرکت‌های پیمانکاری می‌توانند به ساده‌ترین شکل ممکن تمامی هزینه‌های پروژه‌ها را با توجه به جزئیات زمانی خاص آنها مدیریت و حسابداری کنند. این سیستم به خوبی برای پیگیری هزینه‌های پخش شده در مراکز هزینه مختلف بهینه‌سازی شده است، در نتیجه به شرکت‌های پیمانکاری اجازه می‌دهد کلیه محاسبات مالی و حسابداری خود را در یک نرم‌افزار واحد و جامع انجام دهند.

سیستم پروژه‌ها از جمله امکانات حسابداری پیشرفته محسوب می‌شود که با توجه به نیاز شرکت‌های خدماتی و بسیاری از تولیدی‌ها، در سری تجاری محصولات نرم‌افزاری حسابداری محک برای شرکت‌های خدمات و تولیدی قرار گرفته است. این عملیات حسابداری در کنار مجموعه گسترده‌ امکانات دیگر این مجموعه‌های نرم‌افزاری، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد بدون نگرانی از اشتباه حسابداری پروژه‌های خود را به سادگی انجام دهند.

عملیات حسابداری در موسسات تولیدی

عملیات حسابداری در موسسات تولیدی

در نهایت به عنوان دسته دیگری از کسب و کارها که هم از مدل درآمدی متفاوتی استفاده کرده و هم به امکانات مختلفی برای حسابداری نیاز دارند می‌توان به تولیدی‌ها اشاره کرد. اگر کسب و کارهای فروشگاهی و بازرگانی با فروش محصولات شناخته شده و شرکت‌ها و پیمانکارها با ارائه خدمات و فعالیت‌های پیمانکاری خود شناخته می‌شوند، تولیدی‌ها نیز با فرآوری مواد اولیه و تولید کالا سر و کار دارند. فرایند تولید شامل مجموعه‌ای از عملیات‌های مختلف کارگاهی و تولیدی می‌شود که برای محاسبه، به عملیات حسابداری خاص خود نیاز دارد.

مجموعه نرم‌افزار حسابداری محک با آگاهی از این موضوع، بسته نرم‌افزار حسابداری ویژه تولیدی‌ها را طراحی کرده است که به خوبی پاسخگوی نیازهای محاسباتی گسترده این دسته از کسب و کارها است. این بسته نرم‌افزاری مجموعه گسترده‌ای از امکانات و عملیات‌های حسابداری را پوشش می‌دهد اما اصلی‌ترین ویژگی و امکاناتی که در آن تعبیه شده حسابداری تولید است. فرایند تولید با محاسبه مجموعه‌ای از عوامل و هزینه‌ها مثل هزینه مواد اولیه، نیروی کار، انرژی و مواردی مانند این همراه است که لازم است در حسابداری تولید ثبت و پردازش شوند. بدون یک نرم‌افزار حسابداری تولیدی قابل اعتماد، شرکت‌های تولیدی می‌توانند در خطر ضرر قرار بگیرند. مجموعه نرم‌افزاری محک با توجه به اهمیت جزئیات در حسابداری تولیدی‌، یک نرم افزار حسابداری تخصصی برای این دسته از کسب و کارها طراحی کرده که شکل یکپارچه تمام عملیات حسابداری تولید را پردازش می‌کند. این سیستم به شرکت‌های تولیدی اجازه می‌دهد تمامی هزینه‌ها و مخارج تولید را با دقت بالا محاسبه کرده و از عملکرد مالی مناسب خود مطمئن شوند.

عملیات تولید در نرم‌افزارهای حسابداری محک

همان طور که پیشتر اشاره شد، تولید فرایند پیچیده‌ای است که در آن هزینه‌ها و عوامل گوناگونی دخیل هستند که باعث می‌شود حسابداری آن از ویژگی‌های متفاوتی نسبت به کسب و کارهای دیگر برخوردار باشد. شرکت‌های تولیدی برای افزایش بهره‌وری و همچنین اطمینان از سودآور بودن فرایند تولید، از فرمول‌های تولید خاص خود استفاده می‌کنند. یکی از امکاناتی که در بخش عملیات حسابداری تولید محک در اختیار شرکت‌های تولیدی قرار گرفته امکان ثبت تولید با انواع فرمول‌های ثابت و متغیر است.

این گزینه‌های حسابداری به مدیران و تحلیلگران شرکت‌های تولیدی اجازه می‌دهد محاسبات تولید خود را به صورتی جامع و یکپارچه در سیستم‌ حسابداری خود وارد کرده و آنها را تحلیل و ارزیابی کنند. علاوه بر این آنها به مجموعه‌ای از امکانات برای ثبت انواع هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تولید دسترسی دارند. به این ترتیب، به کمک این امکانات آنها می‌توانند فرایند تولید را به بهترین و دقیق‌ترین شکل ممکن حسابداری کنند.

امکانات عملیات تولید محک

امکاناتی که گروه نرم‌افزاری محک در بخش عملیات تولید نرم‌افزارهای تجاری تولیدی در اختیار کاربران قرار می‌دهد از سطح بسیار پیشرفته‌ای برخوردار هستند. این شرکت با توجه به نیاز تولیدی‌ها برای داشتن سیستم‌های نرم‌افزاری یکپارچه، مجموعه‌ای از امکانات تخصصی حسابداری تولید را با یک رابط کاربری ساده در اختیار شرکت‌های تولیدی قرار داده است. بعضی از اصلی‌ترین امکانات و اجزای راه‌کار نرم‌افزاری عملیات تولید محک شامل موارد زیر می‌شود:

  • ثبت فرمول‌های تولید
  • ثبت تولید بر اساس فرمول‌های ثابت و متغیر
  • تولید همزمان با ثبت فاکتور فروش
  • ثبت هزینه‌های متسقیم، دستمزد، و سربار
  • محاسبه بهای تمام شده کالا

این امکانات همان طور که می‌بینید به شرکت‌های تولیدی اجازه می‌دهد انواع محاسبات مرتبط با تولید را به شکلی دیجیتال و یکپارچه اجرایی کنند. این شرکت‌ها به این ترتیب می‌توانند عملکرد مالی و سود و زیان تولید را به خوبی پیگیری کرده و در صورت نیاز مواردی را اصلاح کنند.

عملیات تولیدی چند مرحله‌ای در نرم‌افزارهای حسابداری محک

عملیات تولیدی چند مرحله‌ای یکی دیگر از امکانات ویژه و پیشرفته مجموعه‌ نرم‌افزار حسابداری محک برای شرکت‌های تولیدی است که در تکمیل بخش عملیات تولید ارائه شده است. به کمک این عملیات حسابداری شرکت‌های تولیدی می‌توانند فرایند تولید را با جزئیات بیشتر و در نظر گرفتن عوامل گسترده‌تری حسابداری کنند. از آنجا که تولید چند مرحله‌ای شامل فرایندهای متفاوتی شده و هزینه‌های متفاوتی دارد، استفاده از این عملیات برای شرکت‌هایی که از این روش تولید استفاده می‌کنند تا حد زیادی ضروری است.

این عملیات برای پوشش دادن کلیه وظایف حسابداری تمامی کسب و کارهای تولیدی طراحی شده است و به شرکت‌های تولیدی که از فرایند چند مرحله‌ای برای تولید استفاده می‌کنند اجازه می‌دهد تمام فرایندهای تولید خود را به شکل دقیق و با جزئیات کامل محاسبه کنند.

امکانات عملیات تولیدی چند مرحله‌ای محک

در بخش عملیات تولیدی چند مرحله‌ای مجموعه‌ای از امکانات پیشرفته برای حسابداری شرکت‌های تولیدی که محصولات خود را در چند مرحله تولید می‌کنند قرار گرفته است. بعضی از مهم‌ترین امکاناتی که در این بخش از سیستم‌های نرم‌افزاری حسابداری محک قرار گرفته شامل موارد زیر می‌شود:

  • ثبت فرمول‌های چند مرحله‌ای
  • محاسبه بهای تمام شده در هر مرحله از تولید
  • برآورد بهای تمام و مواد مورد نیاز تولید
  • امکان ثبت ضایعات تولید
  • ثبت مشخصات فنی تولید هر کالا
  • گزارش برآورد تولید

همان طور که می‌بینید امکاناتی که در این بخش ارائه شده بسیار جامع و گسترده هستند و تمام وظایف حسابداری مورد نیاز شرکت‌های تولیدی را پوشش می‌دهد. شرکت‌های تولیدی بزرگی که محصولات فرآوری شده تولید می‌کنند می‌توانند از این راه‌کار نرم‌افزاری برای پردازش دقیق محاسبات تولید خود بهره ببرند.

نکته‌ای که باعث می‌شود این خدمات حتی کارایی بیشتری داشته باشد، ارائه آنها در یک رابط کاربری ساده است که به کاربران غیرمتخصص امکان استفاده از این نرم‌افزارها را می‌دهد. بدیهی است نرم‌افزار حسابداری شرکت‌های تولیدی توسط حسابدارهای شرکت‌های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما استفاده از طراحی کاربرپسند در نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری محک باعث می‌شود استفاده از این محصولات به شکل خسته‌کننده در نیامده و جذابیت خود را برای کاربر حفظ کند.

سخن پایانی

انواع نرم‌افزارهای حسابداری متشکل از بخش‌های گوناگونی هستند که هر یک از آنها برای عملیات حسابداری خاصی طراحی شده‌اند. هر عملیات به مجموعه‌ای از وظایف و نیازهای حسابداری در یک زمینه خاص، یا به صورت کلی پاسخ می‌دهد. در نتیجه برای بررسی کارکرد و کارایی یک نرم‌افزار حسابداری، به ویژه یک نرم‌افزار حسابداری پیشرفته یا تجاری، بهترین کار بررسی انواع عملیاتی است که در آن برای حسابداری ارائه می‌شود. مجموعه نرم‌افزاری حسابداری محک با تحقیق گسترده در مورد نیازهای کسب و کارهای کشور به نرم‌افزارهای حسابداری، مجموعه‌ای از محصولات کاربرپسند و جذاب را ارائه کرده که با دقتی خارق‌العاده کلیه وظایف حسابداری مورد نیاز آنها را انجام می‌دهند.

در این مطلب انواع مختلف عملیات‌هایی که در حسابداری کسب و کارها و فعالیت‌های مختلف اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرند معرفی شد. در هر بخش ضمن معرفی یکی از فعالیت‌های عمده و اصلی، نحوه پردازش و راه‌کاری که برای آن در نرم‌ افزارهای حسابداری محک قرار گرفته نیز مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب خوانندگان به خوبی با تفاوت‌های انواع مختلف نرم‌افزارهای حسابداری تخصصی آشنا شده و کارکردهای آنها را می‌توانند به خوبی معرفی کنند. در نهایت لازم به یادآوری است که هر کسب و کاری با توجه به زمینه‌های فعالیت خود، به نوع مختلفی از عملیات حسابداری نیاز دارد.

منابع:

Chron

Deloitte

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهرداد توکلی
مهرداد توکلی
مالیات نقل و انتقال خودرو؛ از صفر تا 100

مالیات نقل و انتقال خودرو از صفر تا 100: نحوه استعلام و پرداخت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات نقل و انتقال خودرو، نقش مهمی در تامین منابع مالی برای دولت‌ها و تنظیم بازار خودرو ایفا می‌کند. نرخ مالیات بر نقل و انتقال خودرو در کشورهای مختلف متفاوت است و معمولاً بر اساس ارزش خودرو، سال ساخت و… تعیین می‌گردد.

اطلاعات بیشتر
سرمایه لازم برای راه اندازی سوپرمارکت

سرمایه لازم برای راه اندازی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه سرمایه لازم برای راه اندازی سوپرمارکت به سادگی فراهم نمی‌شود؛ سوپرمارکت از جمله کسب‌وکارهایی است که با توجه به نیاز دائمی جامعه به کالاهای مصرفی روزانه، از پتانسیل بالایی برای موفقیت برخوردار است.

اطلاعات بیشتر
مالیات ثبت برند چیست؟

مالیات ثبت برند چیست؟ نکات مهم ثبت برند

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه ثبت برند یک گام مهم و حیاتی برای هر کسب و کاری است که می‌خواهد از حقوق مالکیت معنوی خود محافظت کند و برند خود را در برابر رقبا و افراد سودجو حفظ نماید. بااین‌حال، این فرایند با هزینه‌های متعددی از جمله مالیات ثبت برند همراه است.

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزار حسابداری