جستجو
Close this search box.

آیا کسب و کار های کوچک به حسابداری نیاز دارند؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

هدف ما در این مقاله پاسخ به این سوال است که آیا کسب و کار های کوچک به حسابداری نیاز دارند؟ اطلاع از وضعیت فروش و گردش مالی برای کسانی که وارد کسب و کار و تجارت می شوند یک امر ضروری می باشد. ثبت این اطلاعات شامل خرید و فروش و هزینه ها می باشد. فارغ از بزرگ یا کوچک بودن بنگاه تجاری مهم ترین اصل در تجارت اطلاع از وضعیت گردش مالی و سود و زیان مجموعه می باشد. با این مقدمه و در مقاله پیش رو در مورد حساب و حسابداری در کسب و کارهای کوچک توضیحاتی خواهیم داد.

فهرست مطالب

اصول حسابداری

حسابداری بر سه اصل اساسی استوار است. کلیه اتفاقات از قبیل ثبت و بررسی ها بر همین سه اصل است. این اصول عبارتنداز: خرید، فروش و سرمایه.  هر برنامه ریزی اقتصادی و تجاری در هر اندازه در اولین قدم احتیاج به سرمایه اولیه دارد. این سرمایه می تواند  به صورت فردی یا جمعی و شراکتی باشد. در هر دو صورت به خاطر  اینکه مشخص شود کار شما سود دهی داشته یا ضرر بایستی به حسابداری متکی شد. کار علم حسابداری دقیقا بررسی همین امور است. در ادامه می بینم که آیا کسب و کار های کوچک به حسابداری نیاز دارند؟

خرید و تهیه کالا

مرحله بعد از سرمایه اقدام به خرید و تهیه کالا می باشد. این خرید می تواند خرید تجهیزات برای شروع به کار یک کارخانه باشد یا خرید کالا برای فروشگاهی کوچک. بایستی این خرید ها از لحاظ تعداد، نوع و هزینه های جانبی دقیقا ثبت گردد. آخرین مرحله ثبت فروش می باشد که ممکن است فروش روزانه یک فروشگاه باشد یا فروش یک کارخانه. در هر صورت وظیفه علم حسابداری همان گونه که گفته شد ثبت کلیه وقایع در مورد خرید و فروش و سرمایه می باشد. اما ببینیم که آیا کسب و کار های کوچک به حسابداری نیاز دارند؟ در این میان استفاده از انواع نرم افزار حسابداری و برنامه حسابداری کمک کننده است.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

آیا کسب و کار های کوچک به حسابداری نیاز دارند؟

اگر شما یک فروشنده معمولی و صاحب یک مغازه کوچک باشید می توانید با یک حسابرسی کوچک بدانید که عملکرد شما در طول یک دوره چگونه بوده است. یعنی شما با برآورد هزینه ها مثل آب، برق و هزینه های جانبی دیگر و یا اجاره بها یک طرف و فروش خود را در یک سمت دیگر قرار دهید. پس از مطلع شدن از مقدار فروش تان و مبلغی که بابت خرید هزینه کرده اید سود حاصله را به دست خواهید آورد.

اگر در یک دوره ثبت همه موارد متوجه شدید که سودی نداشته و یا متضرر شده اید  بایستی اقدامی در جهت بهبود اوضاع کنید. پس دیدیم که در واقع در پاسخ به سوال آیا کسب و کار های کوچک به حسابداری نیاز دارند باید جواب مثبتی دارد.

مزایای حسابداری برای شغل و کسب و کار های کوچک

از مزایای انجام دقیق حسابرسی و حسابداری برای شغل تان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت کلیه امورمعاملاتی بدین معنی که شما از مقدار کالای موجود در فروشگاه خود مطلع هستید.
  • ثبت فروش: شما با ثبت فروش کالا از مقدار پولی که وارد فروشگاه می شود دقیقا مطلع می شوید. همچنین از کسری کالای خود نیز مطلع خواهید شد.
  • اگر بخواهید می توانید روزانه مقدار فروش و خرید و هزینه ها را محاسبه و سود روزانه را به دست آورید.
  • با انجام امور مربوط به حسابداری و حسابرسی به راحتی می توانید منشاء ضرر احتمالی را یافته و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.
  • هرگونه خرید  و فروش کالا به راحتی مشخص و شما اگر مایل باشید نیز آن سرمایه و درآمد خود را حتی می توانید روزانه حساب کنید.
مزایای حسابداری برای شغل و کسب و کار های کوچک

با توجه به نکته های گفته شده بهتر است که قبل از شروع به کار واقعا اگر تصمیم به کار اصولی گرفته اید یک دوره کوتاه مدت آموزش حسابداری پایه رفته و این جزییات را علمی فرا بگیرید. بعد با خیالی راحت به افتتاح شغل مورد نظر اقدام کنید. در طول مدت کاسبی هم اگر با مشکلی از لحاظ حسابداری و حسابرسی مواجه شدید می توانید از خبرگان این امر کسب اطلاعات کنید. این ها برای پاسخ به سوال آیا کسب و کار های کوچک به حسابداری نیاز دارند اهمیت دارند.

سخن پایانی در ارتباط با حسابداری کسب و کار های کوچک

در پایان ذکر این نکته ضروری است که استفاده از حسابداری مهم است. حداقل سود آن برای شما این است که در صورت احساس خطر ضرر و زیان می توانید سریغ جلوی آن را گرفته و از مخمصه و گرفتاری های بعد  جلوگیری کنید. این نکته را بایستی در نظر گرفت که از مزایای خوب و درخور تحسین یک حسابداری این است که اگر شما این کار را قانونی انجام دهید از خیلی مزایای قانونی بهره مند خواهید شد.

با مراجعه به اداره دارایی و امور اقتصادی و ثبت حسابرسی خود شامل خرید ، فروش، هزینه ها و ثبت اموربانکی را اطلاع دهید. در این صورت به راحتی مقدار مالیات شما نیز توسط ممیز مالیاتی محاسبه می شود و خدای ناکرده مجبور به پرداخت هزینه بیشتر و جریمه های احتمالی نخواهید شد.

این را بدانید اگر تمام امور حسابداری فروشگاه خود را دقیق و منظم انجام دهید ولی دفاتر شما ثبت و پلمپ نشده باشد هیچ ارزش قانونی نداشته و فقط جهت اطلاع خودتان از وضعیت کاسبی و شغل تان است. این ها تماما پاسخی دقیق به سوال اصلی ما است: آیا کسب و کار های کوچک به حسابداری نیاز دارند؟

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری