جستجو
Close this search box.

نرخ بازده یا بازگشت سرمایه گذاری چگونه به ما کمک می کند؟ | 5 دلیل مهم

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

در این مقاله از وب سایت محک ما به بررسی این مطلب می پردازیم که نرخ بازده یا بازگشت سرمایه گذاری چگونه به ما کمک می کند؟ حسابداری علمی است که ریشه در ایام قدیم و باستانی دارد. با این حال با توجه به نیاز روز، کماکان در حال پیشرفت است. تا جایی که انواع نرم افزار حسابداری و برنامه حسابداری به بازار عرضه شده است. بازگشت سرمایه یا بازده سرمایه گذاری یکی از نرخ های اصولی حسابداری می باشد که اطلاع از آن کمک زیادی به ما می کند.

فهرست مطالب

نرخ بازده یا بازگشت سرمایه گذاری و کمکی که به ما می کند

همان طور که اشاره کردیم علم حسابداری روز به روز در حال پیشرفت است. ما امروزه با نرم افزار حسابداری موبایل، انواع برنامه های حسابداری مانند نرم افزار صندوق مکانیزه فروش یا نرم افزار حسابداری تولیدی و انواع دیگر مواجه می شویم. اما در ادامه ببینیم که بازگشت سرمایه یا بازده سرمایه گذاری چیست و چگونه به ما کمک می کند؟

بازگشت سرمایه یا بازده سرمایه ROI چیست؟

نرخ بازده یا بازگشت سرمایه گذاری (ROI) معیاری بر مبنای عمل کرد است که برای بررسی کارکرد یا میزان سوددهی یک مدل سرمایه گذاری یا در قیاس با شرایط تعدادی از سرمایه گذاری های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. ROI سعی دارد به گونه ای مستقیم، میزان بازده یک سرمایه گذاری خاص را نسبت به هزینه سرمایه گذاری اندازه گیری کند. برای محاسبه ROI، سود (یا بازده) یک سرمایه گذاری به هزینه سرمایه گذاری تقسیم می شود. نتیجه به صورت درصد یا نسبت بیان می شود.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

نکات کلیدی در ارتباط با بازگشت سرمایه

اصلی ترین نکات کلیدی در ارتباط با نرخ بازده یا بازگشت سرمایه گذاری که به ما کمک بسیار زیادی می کنند عبارتند از:

  • بازده سرمایه گذاری (ROI) یک معیار سودآوری مشهور است که برای ارزیابی میزان عملکرد یک سرمایه گذاری استفاده می شود.
  • ROI به صورت درصد بیان می شود و با تقسیم سود خالص (یا زیان) سرمایه گذاری بر هزینه اولیه یا هزینه قبلی آن محاسبه می شود.
  • از ROI می توان برای مقایسه جز به جز و رتبه بندی سرمایه گذاری در پروژه ها یا دارایی های مختلف استفاده کرد.
  • ROI دوره نگهداری یا گذر زمان را در نظر نمی گیرد.
نرخ بازده سرمایه گذاری

چرا ROI برای همه مشاغل مهم است؟

در این بخش از مقاله می خواهیم بدانیم که نرخ بازده یا بازگشت سرمایه گذاری چگونه می تواند به ما کمک نماید؟ بازگشت سرمایه، معروف به ROI، شاخص کلیدی عملکرد (KPI) است که اغلب توسط مشاغل برای تعیین سودآوری هزینه استفاده می شود. این برای اندازه گیری موفقیت در طول زمان و برداشتن حدس و گمان از تصمیم گیری در آینده برای تجارت بسیار مفید است. توانایی محاسبه بازده سرمایه گذاری برای هر مشاغل، صرف نظر از اندازه و صنعت، فوق العاده ارزشمند است.

با محاسبه ROI، می توانید درک کنید که تجارت شما چقدر خوب عمل می کند و کدام بخش ها می توانند از پیشرفت برای کمک به شما در دستیابی به اهداف خود استفاده کنند. انواع بسیاری از ROI می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات مهم تجاری را اتخاذ کنید، از جمله:

خرید یک ابزار جدید با نرخ بازده یا بازگشت سرمایه گذاری

افزودن ابزار، تجهیزات و محصولات جدید به تجارت شما می تواند گامی در مسیر درست باشد، اما باید آنها را هوشمندانه خریداری کرد. محاسبه ROI در خرید تجهیزات به شما امکان می دهد اندازه ابزار جدید خود را ارزیابی کنید و در آینده برای انواع تجهیزات سرمایه گذاری کنید. در این راستا می توانید از انواع نرم افزار حسابداری هم استفاده نمایید.

استخدام کارمندان جدید

آیا کارمند جدید شما سودآوری کسب و کار شما را افزایش یا کاهش می دهد؟ پیگیری بازگشت سرمایه کارمندان به شما کمک می کند بهتر بفهمید چه افرادی را استخدام کنید (یا اخراج کنید). نرخ بازده یا بازگشت سرمایه گذاری در این زمینه به شما کمک بسیاری می کند.

افزودن دپارتمان جدید با نرخ بازده یا بازگشت سرمایه گذاری

درست مانند استخدام کارمند جدید، افزودن دپارتمان جدید به کسب و کار شما اگر به افزایش سود کمک کند، می تواند اقدامی هوشمندانه باشد. در نهایت این که برای استراتژی های فروش هم به شما کمک بسیار زیادی می کند.

بازگشت سرمایه و بازاریابی

دانستن نحوه محاسبه ROI می تواند به ویژه برای بازاریابان مفید باشد. هدف از بازاریابی این است که در مورد محصول یا خدمات خود صحبت کنید، به این معنی که تلاش های شما تأثیر مستقیمی در موفقیت فروش شما دارد. شما می توانید بازاریابی از بازده سرمایه گذاری را محاسبه کنید تا مشخص کنید کدام کمپین ها بیشترین بازده را برای کسب و کار شما دارند.

به عنوان مثال، شما می توانید هر دو کمپین آنلاین و آفلاین را برای تبلیغ یک رویداد آینده که کسب و کار شما میزبانی می کند راه اندازی کنید. بعد از اینکه کمپین ها دوره خود را طی کردند، می توانید ارزیابی کنید که کدام یک بیشترین نتیجه را با محاسبه نرخ بازده یا بازگشت سرمایه گذاری داشته است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری