جستجو
Close this search box.

انواع سند حسابداری | خصوصیات انواع سند + اطلاعات درج

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

در مقاله پیش رو از وب سایت محک سافت ما به بررسی انواع سند حسابداری می‌پردازیم. اطلاع از وضعیت مالی برای هر شخص حقیقی و حقوقی که فعالیت مالی و اقتصادی دارد بسیار مهم است. علم حسابداری با مستندسازی و ثبت کلیه امور مالی در امر اطلاع رسانی از وضعیت اقتصادی نهاد، شرکت، مؤسسه و بنگاه‌ها اطلاعات موجه و قانونی را به دست می‌آرود. در این صورت مدیران و مسئولین نسبت به اقدامات اقتصادی در آینده تصمیمات بهتری را اخذ می‌کنند.

فهرست مطالب

تعریف علم حسابداری

حسابداری علمی‌است بر پایه ارقام و اعداد. این علم کلیه روند‌های مالی شامل خرید، فروش، هزینه و درآمد را در یک دوره مالی بررسی می‌کند. آن‌ها را مستند نموده و به ثبت می‌رساند. امروزه حسابداری دارای رشته‌ها و زیر شاخه‌های بسیاری است که برخی از آنها عبارتند از: حسابداری عمومی، حسابداری صنعتی، حسابداری شرکت‌ها، حسابداری دولتی و غیره. البته به دلیل پیشرفت‌های بسیاری که  این علم داشته، ما امروزه انواع برنامه حسابداری و نرم افزار حسابداری را مشاهده می‌کنیم. از نرم افزار حسابداری تولیدی گرفته تا مدل‌های شرکتی و صنفی. در این برنامه‌ها انواع سند حسابداری مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند.

اسناد حسابداری

اسناد حسابداری به مواردی مانند دفتر روزنامه، دفتر دارایی و معین، فاکتور‌های مربوط به خرید و فروش، اسناد مربوط به مالیات، ارزش افزوده، صورت وضعیت‌ها و بسیاری دیگر از این موارد گفته می‌شود. ثبت و نگهداری آنها می‌تواند شرکت را از مشکلات مالی و مالیاتی نجات دهد. هر کدام از این اسناد لازم است که به روش خاص خود و براساس دستور العمل‌های مربوطه ثبت و نگهداری گردند تا در مواقع خاص قابل استناد قانونی باشند. در آخر باید گفت انواع سند حسابداری به رویدادهای مالی گفته می‌شود که حداقل یک بدهکار و بستانکار داشته باشد. البته این رویدادها در یک دوره مالی خاص اتفاق بیافتد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله بدهکار و بستانکار در حسابداری را نیز مطالعه بفرمایید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

خصوصیات انواع سند حسابداری

یک سند حسابداری قانونی و مورد استناد لازم است که دارای تاریخ مشخص بوده و دوره مالی آن نیز معین باشد. لازم به ذکر است که این اسناد ممکن است به صورت موقت دائم و حتی به صورت یک یادداشت اولیه نگارش شوند. اما بایستی در هر صورت نوع آن مشخص شود. همانگونه که گفتیم انواع سند حسابداری به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. این اسناد عبارتند از: اسناد موقت و دائمی.

calculator and accountants working with graphs vector 29448071 محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

سند موقت به سندی گفته می‌شود که امکان تغییر و دخل و تصرف در آن وجود دارد. اما سند دائمی‌به سندی گفته می‌شود که ثبت و تائید شده و اجازه هیچگونه تغییرات و اصلاحی در آن وجود نداشته باشد.

انواع سند حسابداری

سند‌های حسابداری دارای انواع زیر هستند:

سند حسابداری دستی

به اسنادی گفته می‌شود که فرم و فرمت آنها چاپ شده است و اپراتور یا حسابدار به صورت دستی اطلاعات آن را وارد می‌کند. به خاطر فناوری پیشرفته امروزه دیگر کمتر از شیوه سنتی و دفتری استفاده می‌شود. صاحبان کسب و کار و شرکت‌ها به سمت حسابداری کامپیوتری رفته اند.

انواع سند حسابداری – سند حسابداری کامپیوتری

در سند حسابداری کامپیوتری تمامی‌فرمت‌ها در نرم افزارهای حسابداری مشخصی طراحی شده اند. اپراتور یا حسابدار اطلاعات را وارد فرمت طراحی شده می‌کند. گزارش گیری و بسیاری امور آن به صورت رایانه‌ای صورت می‌گیرد.

سند ساده

یکی از انواع سند حسابداری ، مدل ساده است. این مدل به سندی گفته می‌شود که فقط دو سمت داشته باشد. یعنی یک ثبت در سمت بدهکار و یک ثبت در سمت بستانکار وارد گردد.

انواع سند حسابداری – سند حسابداری مرکب

به سندی که چند ستون داشته باشد گفته می‌شود. در این نوع سند چند ثبت درسمت بدهکار و چند ثبت در سمت بستانکار وجود دارد. نکته مهم این که جمع بدهکار و بستانکار بایستی در هر دو طرف یکسان باشد.

اطلاعات مورد نیاز برای درج در سند

برای اعتبار یک سند در حسابداری بهتراست موارد زیر رعایت شود:

  • شماره سند
  • تاریخ سند
  • نوع سند(عادی، ساده، مرکب، سیستمی، سود و زیان، افتتاحیه و اختتامیه)
  • شرح سند( خرید، فروش، بدهکار و بستانکار)
  • نام صاحب یا صاحبان شرکت
  • مشخص کردن ستون بدهکار و بستانکار
  • جمع کل
  • نام تایید کننده یا تکمیل کننده و امضاء

نکته پایانی

در زمینه‌های مختلف، ما با انواع سند حسابداری مواجه می‌شویم. هر سندی می‌تواند مشخصات مربوط به خود را داشته باشد. در این مقاله از وب سایت محک سافت ما به بررسی انواع سند حسابداری پرداخته ایم و جزئیات مربوط به آن‌ها را بیان نموده ایم. جهت کسب اطلاعات دقیق تر می‌توانید با متخصصان محک سافت در ارتباط باشید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری