جستجو
Close this search box.

آموزش حسابداری تولیدی | حسابداری تولیدی چیست + انواع هزینه‌ها

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

در این مقاله از وب سایت محک سافت ما به بررسی آموزش حسابداری تولیدی می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با نرم افزار حسابداری تولیدی می‌توانید با متخصصان محک سافت در ارتباط باشید. از دیرباز مسئله حساب و کتاب و رسیدگی به امور مالی یکی از دغدغه‌های افراد و حتی حکومت‌ها بود. در کاخ حاکمان افرادی بودند که مسئول خزانه بودند و از محل خزانه حقوق و مواجب کارکنان قصر، سربازان و دیگر نیروهای ارتش و حقوق بگیران  را پرداخت می‌کردند. تا جایی که هر حاکم وزیر مالیه داشت که به رتق و فتق این امور می‌پرداخت. حسابداری در طول دوران تغییرات زیادی کرد که در مقاله پیش رو به این مسئله خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

تعریف حسابداری

قبل از هر چیز بهتر است تعریف مختصری از حسابداری داشته باشیم. حسابداری علمی‌است که وظیفه ثبت کلیه رویدادهای مالی مانند خرید، فروش، هزینه‌ها و درآمدها را در یک دوره برعهده دارند. حسابدار با ثبت این رویدادها مدیران و مسئولین مربوطه را از اوضاع اقتصادی در یک دوره مالی مطلع می‌کند. امروزه با توجه به پیشرفت علم و معاملات تجاری در زمینه‌های مختلف علم حسابداری هم گسترش یافته و دارای زیرشاخه‌های متعددی گشته.

برخی از این زیرشاخه‌ها عبارتند از: حسابداری عمومی، حسابداری صنعتی، حسابداری شرکتها، حسابداری دولتی و دیگر موارد. در کل وظیفه همه این حسابداری‌ها ثبت و ضبط امور مالی می‌باشد. با پیشرفت تکنولوژی، حسابداری هم خود را به روز کرده است. به همین دلیل ما به راحتی می‌توانیم در کسب و کار‌های خود از انواع نرم افزار حسابداری و برنامه حسابداری استفاده کنیم.

آموزش حسابداری تولیدی – حسابداری تولیدی چیست؟

همانگونه که گفتیم به علت تنوع مشاغل و تولیدات در جامعه حسابداری‌ها نیز فنی تر شده اند. یکی از این رشته‌های تخصصی حسابداری تولیدی می‌باشد که در ادامه در این مورد توضیحاتی خواهیم داد. آموزش حسابداری تولیدی باعث می‌شود تا حسابداران بتوانند به راحتی شرایط مالی این شرکت‌ها را به خوبی پیش ببرند. آينده نگری علمی‌ و دقیق از شرایط مالی پیش رو برای تولید یک محصول را در یک سازمان و یا شرکت تولیدی بر عهده حسابداری صنعتی یا تولیدی است. یک حسابدار تولیدی وظایف زیادی دارد.

برای حسابدار یک کارگاه یا نهاد تولیدی مواردی چون ارزیابی موجودی مواد اولیه، محاسبه هزینه‌های انجام شده در مورد کالای تولیدی و فروخته شده و هزینه فرایند ساخت بسیار مهم می‌باشد. در واقع تمامی‌این گزینه‌ها بر عده یک حسابدار تولیدی می‌باشد. به همین دلیل علم حسابداری تولیدی یا صنعتی نقش بسیار زیادی در کاهش موارد مالی، کنترل میزان موجودی و تصمیم در مورد قیمت گذاری کالای تولیدی دارد. با آموزش حسابداری تولیدی می‌توان تمامی‌این موارد را به دقت بررسی نمود.

آموزش حسابداری تولیدی - حسابداری تولیدی چیست؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

انواع هزینه‌های تولید در آموزش حسابداری تولیدی

آگاهی از هزینه‌های تولید برای هرشرکت و نهاد تولیدی بسیار مهم است. این گزینه می‌تواند نقش بسزایی در برنامه ریزی برای آینده مالی داشته باشد. هزینه‌های تولید به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • مستقیم
  • غیرمستقیم یا سربار

یکی از اصلی ترین وظایف مدیر تولید بررسی دقیق هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم و کاهش فرایند‌های تولید برای کاهش هزینه‌های تمام شده می‌باشد. دستمزد کارگران تولید، اپراتور‌های دستگاه‌ها و دستمزد کارگران مشغول به کار در قسمت مواد خام جزو هزینه‌های مستقیم می‌باشد. اما دستمزد کارگران نگهبانی و سرپرستان تولید جزو هزینه‌های غیر مستقیم و سربار می‌باشد. علاوه بر آن هزینه‌های سربار عبارتند از: اجاره کارگاه بیمه، تعمیر و نگهداری، قبض‌های آب، برق، استهلاک ماشین آلات، دفع پسماندها، کنترل کیفیت و بسیاری از موارد دیگر. در ادامه آموزش حسابداری تولیدی به معرفی انواع هزینه‌های تولید می‌پردازیم که عبارتند از:

  • هزینه مواد اولیه
  • هزینه ساخت
  • هزینه‌های تجاری
  • هزینه‌های مستقیم
  • هزینه‌های غیرمستقیم

 وظیفه کلیه حساب رسی‌ها و تنظیم اسناد مالی در موارد گفته شده برعهده حسابدار تولیدی می‌باشد. بایستی گفت حسابرسی دقیق و صحیح این امور باعث می‌گردد مدیران تولید تصمیم صحیح و قابل قبولی در مورد برنامه‌های تولیدی آینده بگیرند.

آموزش حسابداری تولیدی

در روند آموزش حسابداری تولیدی موارد مختلفی به متقاضیان ارائه می‌شود. شما می‌توانید در دوره‌های آموزشی مختلف، شرایط مالی شرکت‌های تولیدی و صنعتی را مورد بررسی قرار دهید. انواع سند‌های مالی و همچنین شرایط نرم افزار‌های حسابداری تولید و یا صنعتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. نکته مهم‌تر این که شما می‌توانید به راحتی تمامی‌هزینه‌های تولید را در دوره‌های آموزشی مورد بررسی قرار دهید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات دقیق می‌توانید با متخصصان محک سافت در ارتباط باشد.

نکته پایانی

در این مقاله از وب سایت محک سافت به طور خیلی خلاصه در مورد برخی از موارد آموزش حسابداری تولیدی توضیحات مختصری داده شد. این مدل از حسابداری، در شرکت‌های مختلف تولیدی و صنعتی مورد استفاده است. با این علم دقیق کارفرمایان و صاحبان کسب و کارها می‌توانند تمامی‌ امور مالی تولیدی خود را به سرعت پیش ببرند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری