جستجو
Close this search box.

صفر تا صد راه اندازی آژانس املاک

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 8 دقیقه

راه اندازی آژانس املاک و فعالیت به عنوان مشاور املاک، امروزه به عنوان یک شغل با درآمد بالا مورد توجه افراد زیادی است. بازار مسکن از جمله حوزه‌های پرتلاطم است که وابستگی زیادی به شرایط اقتصادی جامعه دارد و در چند سال اخیر با توجه به رشد چشمگیر قیمت مسکن افراد زیادی جهت کسب سود وارد این حوزه شده‌اند. راه اندازی آژانس املاک یکی از زمینه‌های فعالیت در بازار مسکن است که با درآمد بالایی همراه است. ازاین‌رو علاقه‌مندان زیادی به عنوان مشاور املاک در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

فهرست مطالب

برای راه اندازی آژانس املاک یا فعالیت به عنوان یک مشاور املاک نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی و احراز شرایط ویژه‌ای است که در ادامه مقاله با آن آشنا خواهیم شد.

می‌توانید فایل صوتی «راه اندازی آژانس املاک» را گوش کنید

آژانس املاک چیست؟

آژانس املاک چیست؟

یک آژانس املاک نماینده‌ای است که به عنوان واسط بین خریداران و فروشندگان املاک و مستغلات فعالیت می‌کند، اگرچه ممکن است یک آژانس املاک به صورت مستقل نیز کار کند. در یک آژانس املاک تعدادی مشاور املاک وجود دارد که به عنوان نماینده مشتریان اقدام به مشاوره در زمینه خرید و فروش ملک می‌کنند.

آژانس‌های املاک و مشاوران، بر اساس مجوزی که از طرف دولت دارند می‌توانند در قراردادهای خرید و فروش املاک و مستغلات مذاکره کنند و قراردادهای لازم برای این کار را منعقد کنند. آژانس املاک وظایف مختلفی دارد اما یکی از مهم‌ترین این وظایف این است که فهرستی از املاک قابل خرید و فروش و همچنین رهن و اجاره را فهرست کند و بر اساس آن به مشتریان پیشنهاد خرید یا فروش دهد.

هنگام راه اندازی آژانس املاک می‌بایست به موارد مختلفی از جمله میزان سرمایه، دانش و تخصص لازم در زمینه بازار مسکن، آگاهی نسبت به مجوزها و قوانین و مقررات مربوط به این حوزه و… توجه کافی داشت. زیرا هر گونه بی‌توجهی منجر به مشکلات زیادی خواهد بود.

مشاور املاک کیست؟

مشاور املاک کیست؟

مشاور املاک شخصی است که با شناخت کامل و جامعی که از بازار مسکن و نوسانات آن دارد به خریداران و فروشندگان املاک و مستغلات مشاوره تخصصی ارائه می‌دهد تا امکان خرید و یا فروش املاک و مستغلات را برای آنها آسان‌تر کند. از این رو می‌توان گفت که نقش یک مشاور املاک مانند یک مشاور حقوقی یا مشاور روان‌شناسی است که می‌تواند مشکلات بسیاری را حل کند و پیشنهادهای مناسبی برای رسیدن به موفقیت ارائه کند.

مشاور املاک یک شغل تخصصی است بر همین اساس می‌بایست افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند علاوه بر داشتن شرایط عمومی، از اطلاعات و دانش کافی نیز در زمینه املاک و مستغلات برخوردار باشند.

مشاورین املاک

مشاورین املاک به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  1. مشاوران فروشنده ملک: مشاوران فروشنده در زمینه بازاریابی جهت اجاره یا فروش املاک مشتریان فعالیت می‌کنند.
  2. مشاوران خریدار ملک: مشاوران خریدار ملک به اشخاصی که قصد خرید یا اجاره ملک دارند مشاوره داده و فایل‌های پیشنهادی را به آن ها معرفی می‌کنند.
  3. مشاوران دوطرفه: مشاوران دوطرفه در دو بخش خرید و فروش فعالیت می‌کنند و به خریداران و فروشندگان مشاوره تخصصی در این زمینه می‌دهند. یک مشاور املاک می‌بایست با صداقت به هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده مشاوره بدهد. این مشاوران نسبت به مشاوران خریدار و فروشنده کارشان سخت‌تر و پیچیده‌تر است و قوانین و مقررات خاصی بر نحوه عملکرد آن ها وجود دارد.
  4. کارگزاران معاملات املاک: کارگزاران معاملات به عنوان نماینده خریدار و فروشنده فعالیت می‌کنند. به طور کلی کارگزاران معاملات املاک تعهد خاصی نسبت به طرفین معامله ندارد و به هر کدام از خریداران و فروشندگان املاک بدون در نظر گرفتن منافعشان کمک می‌کنند. در واقع کمک کارگزاران معاملات به صورت اسناد قانونی می‌باشد که به صورت یک توافق‌نامه بین خریدار و فروشنده امضا می‌شود.
وظایف مشاور املاک

وظایف مشاور املاک چیست؟

آژانس‌ها و مشاورین املاک بر اساس وظایف و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند مجوز راه اندازی آژانس املاک دریافت می‌کنند. از این رو آشنایی با این وظایف برای فعالین در این حوزه به ویژه مشاورین املاک ضروری می‌باشد. به طور کلی آژانس‌ها و مشاورین املاک وظایف و مسئولیت‌های تعریف شده‌ای دارند که هنگام مراجعه خریدار یا فروشنده می‌بایست به این وظایف توجه شود. برخی از مهم‌ترین وظایف آژانس‌ها و مشاورین املاک که می‌بایست هنگام راه اندازی آژانس املاک به آن ها توجه شود عبارت‌اند از:

آماده سازی فایل‌های فروش املاک و مستغلات

مشاورینی که در آژانس املاک فعالیت دارند می‌توانند ملکی را که فروشنده به آن ها ارائه می‌دهد را جهت فروش یا اجاره به خریداران پیشنهاد داده همچنین می‌بایست مشاوران لیستی از فایل‌های پیشنهادی ملک را آماده کرده و جهت تصمیم گیری بهتر خریدار در اختیار او قرار دهند. علاوه بر این فردی که قصد راه اندازی آژانس املاک می‌بایست به تفاوت ملک‌های موجود در لیست، از جهات مختلف اشراف کامل داشته باشد.

بررسی ملک و شرایط آن

هنگامی که شخصی به عنوان مالک به آژانس املاک جهت فروش ملک خود مراجعه می‌کند مشاورین املاک وظیفه دارند که ملک او را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهد و بر اساس نتایج به دست آمده از بررسی‌های خود قیمت ملک را تعیین کنند. در تعیین قیمت ملک می‌بایست موارد مختلفی بررسی شوند که برخی از مهم‌ترین آن ها عبارت‌اند از:

  • بررسی وضعیت سند ملک از لحاظ مالکیت، ظاهر و اطلاعات درج شده در آن
  • بررسی ملک از لحاظ آدرس درج شده و موقعیت مکانی آن  
  • بررسی آزاد بودن سند ملک
  • بررسی تعداد مالکین ملک و همچنین مشاع بودن سند آن
  • بررسی گواهی پایان کار ملک
  • بررسی ملک از لحاظ قرار گیری در طرح‌های ویژه عمرانی
  • و…

هنگام راه اندازی آژانس املاک می‌بایست توجه داشت که املاک و مستغلاتی که فروشندگان جهت فروش به شما ارائه می‌دهند از جهات مختلف بررسی شوند و اطلاعات تکمیلی و همچنین اطلاعات حقوقی مربوط به ملک نیز در اختیار خریدار قرار گیرد.

احراز هویت خریدار و فروشنده ملک

منظور از احراز هویت در آژانس‌های املاک بررسی مدارک شناسایی خریدار و فروشنده ملک و اطمینان از صحت آن ها می‌باشد. به طور کلی در هر بازاری شاهد حضور افرادی هستیم که با قصد کلاهبرداری فعالیت می‌کنند از این رو هنگام راه اندازی آژانس املاک می‌بایست از همان ابتدا با دقت زیاد مدارک خریدار و فروشنده مورد بررسی قرار گیرند. از این رو هنگام انجام معامله بررسی مدارک هویتی خریدار و فروشنده ملک به عهده مشاور املاک بوده و می‌بایست آنها را به دقت بررسی کند. از جمله مدارک مورد نیاز برای تأیید هویت خریدار و فروشنده معمولاً شناسنامه و کارت ملی است که در صورت لزوم مشاور املاک می‌تواند مدارک بیشتری را نیز درخواست کند. در برخی موارد وکیل طرفین قرارداد در معامله حاضر می‌شود که در این صورت می‌بایست مدارک هویتی و همچنین وکالت نامه او نیز بررسی شود.

تعیین جلسه ملاقات و عقد قرارداد

بعد از بررسی‌های لازم و همچنین تأیید اطلاعات هویتی خریدار و فروشنده، مشاورین املاک جلسه‌ای را جهت ملاقات و عقد قرارداد با طرفین معامله ترتیب می‌دهند. در جلسه ملاقات مشاور املاک به عنوان نماینده و واسط معامله در گفتگوی طرفین شرکت کرده و کنترل شرایط را برعهده می‌گیرد.

راه اندازی آزانس املاک

مزایای شغل مشاور املاک

راه اندازی آژانس املاک در کنار تمام سختی‌ها و چالش‌هایی که دارد با مزایایی همراه است. مشاور املاک نیز به عنوان یک شغل در آژانس املاک مزایای ویژه‌ای دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای شغل مشاور املاک این است که هر فردی با هر سطح تحصیلاتی با گذران آموزش‌های لازم می‌تواند وارد آن شود. یک مشاور املاک می‌بایست روزبه‌روز مهارت و دانش خود را در این زمینه بالا ببرد. زیرا که تخصص، مهارت و دانش از مهم‌ترین فاکتورهای این شغل است در ادامه با برخی از مهم‌ترین مزایا شغل مشاور املاک آشنا خواهیم شد.

درآمد بالا

مشاور املاک از جمله مشاغلی است که پتانسیل بسیار خوبی در درآمد بالای آن وجود دارد. چرا که مورد معامله در این شغل مسکن می‌باشد که یکی از گران‌ترین کالاهای قابل خرید و فروش در جامعه است. از این رو افراد زیادی به قصد درآمد بالا اقدام به راه اندازی آژانس املاک کرده و به عنوان مشاور املاک فعالیت می‌کنند. از آن جایی که مسکن به عنوان یکی بخش‌های ضروری زندگی مردم محسوب می‌شود می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

میتواند شغل دوم شما باشد

یکی از مزیت‌های شغل مشاور املاک داشتن آزادی زمان است. به این معنی که مشاور املاک محدود به زمان نیست و کنترل دقیقی بر زمان خود دارد و می‌تواند در کنار این شغل به فعالیت‌های دیگری نیز بپردازد.

تخصص و تجربه

همان‌طور که گفتیم یکی از مزایای شغل مشاور املاک این است که هر فردی با هر میزان تجربه و دانشی می‌تواند در این شغل فعالیت کند. اما باید به این نکته توجه داشت که داشتن تجربه و مهارت لازم در این حوزه کاری منجر به بازدهی بیشتر و درآمد بالاتر می‌شود از این رو یک مشاور می‌بایست بخشی از وقت خود را به آموزش و کسب مهارت اختصاص دهد تا پیشرفت خوبی در این شغل داشته باشد.

معایب شغل مشاور املاک

شغل مشاور املاک در کنار تمام مزایایی که دارد با معایبی نیز همراه است. معایبی که افراد هنگام راه اندازی آژانس املاک و فعالیت به عنوان مشاور املاک یا به آن توجه نمی‌کنند یا از آن چشم پوشی می‌کنند. برخی از معایب شغل مشاور املاک به شرح زیر است:

رقابت بالا

در هر شغلی رقابت وجود دارد رقابت سالم باعث رشد کسب و کار می‌شود. اما در صورت وجود رقابت شدید فعالیت برای افراد تازه کار سخت می‌شود. از این رو افرادی که تازه وارد این حوزه کاری شده‌اند می‌بایست تلاش و پشتکار بیشتری داشته باشند تا به شرایط مطلوب برسند.

مسائل حقوقی

اکثر افرادی که به تازگی اقدام به راه اندازی آژانس املاک کرده‌اند یا به عنوان مشاور در این حوزه فعالیت می‌کنند از بار حقوقی که قراردادهای ملکی دارند خبر ندارند یا به آن توجهی نمی‌کنند. اگر یک مشاور املاک به جنبه‌های حقوقی قراردادها توجه نکند ممکن است با مشکلاتی همچون دعاوی ملکی مواجه شود.

نوسانات بازار مسکن

همان‌طور که گفته شد بازار مسکن از بخش‌های مهم جامعه است و می‌توان به آینده آن امیدوار بود اما باید توجه داشت که هر بازاری با افت و خیزهایی همراه است بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست و با نوسانات زیادی همراه است از این رو نباید از آن غافل شد و با توجه به این نوسانات و پیش‌بینی آن ها فعالیت کرد.

مجوز آژانس املاک
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

اقدام برای دریافت مجوز مشاور املاک

برای راه اندازی مشاور املاک همانند هر شغل دیگری می‌بایست اقدام به دریافت مجوز کرد. دریافت مجوز مشاور املاک موجب می‌شود با اطمینان بیشتری در این شغل مشغول به کار شد. برای فعالیت به عنوان مشاور املاک می‌بایست مهارت‌های لازم در این زمینه را کسب کرد. در چند سال اخیر اتحادیه مشاورین املاک به منظور افزایش مهارت و دانش تخصصی فعالان این حوزه، دوره‌هایی تخصصی در نظر گرفته است.

از این رو افرادی که متقاضی درافت مجوز مشاور املاک هستند می‌بایست ابتدا این دوره‌های تخصصی را سپری کنند و پس از آن اقدامات لازم جهت دریافت مجوز را انجام دهند. شغل مشاور املاک در ظاهر شاید ساده به نظر برسد اما نیاز به مهارت‌هایی دارد که متقاضی بدون داشتن آنها نمی‌تواند موفق شود.

شرایط لازم برای راه اندازی آژانس املاک

برای اقدام به راه اندازی آژانس املاک و فعالیت به عنوان مشاور املاک می‌بایست شرایط زیر را دارا بود.

  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن
  • متأهل بودن
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم 
  • کارت پایان خدمت یا معافیت دائم ویژه آقایان
  • گذراندن دوره‌های آموزشی برگزار شده توسط اتحادیه
  • دریافت گواهی حضور در دوره‌ها
مراحل راه اندازی آژانس املاک

مراحل دریافت مجوز برای مشاور املاک

مجوزهای لازم برای راه‌اندازی آژانس املاک توسط اتحادیه مشاوران املاک، مجامع امور صنفی وزارت بازرگانی و پلیس اماکن صادر می‌شود از این رو برای دریافت این مجوزها می‌بایست مراحل زیر را طی کرد.

  • ارائه درخواست کتبی جهت دریافت مجوز
  • مراجعه به وب‌سایت اصناف و ثبت تقاضا جهت دریافت مجوز و دریافت کد رهگیری 
  • تعیین ملک به عنوان محل فعالیت
  • ارائه مدارک لازم و بارگذاری آن ها از طریق سامانه اصناف
  • بازدید اتحادیه مشاورین املاک از محل مورد جهت راه اندازی آژانس املاک
  • ارائه گزارش بازدید از محل فعالیت آژانس املاک توسط اتحادیه
  • بررسی درخواست متقاضی
  • ارائه پاسخ کتبی به متقاضی دریافت مجوز مشاور املاک
  • ارائه مدارک لازم جهت تأیید مالکیت متقاضی (سند مالکیت، مبایعه نامه)
  • در صورت عدم مالکیت متقاضی، می‌بایست اجاره نامه رسمی و یا عادی ملک به نام فرد متقاضی باشد.
  • حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره
  • رسید پرداخت اجاره بهای معتبر

مدارک لازم جهت دریافت مجوز مشاور املاک

  • اصل شناسنامه و کپی از تمام صفحات آن
  • اصل کارت ملی و کپی از آن
  • اصل گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر به همراه کپی از آن ها
  • ارائه کد پستی به همراه تأییدیه اداره پست منطقه
  • کپی مدرک تحصیلی
  • ۱۲ قطعه عکس ۴*۳
  • واریز مبلغ سه هزار تومان به‌حساب خزانه کشور و ارائه فیش واریزی آن

همچنین می‌بایست مدارک زیر نیز جهت تأیید شرایط جسمی و سوابق فردی ارائه شود تا پرونده متقاضی دریافت مجوز مشاور املاک مورد بررسی قرار گیرد.

  • ارائه گواهی عدم اعتیاد و عدم سو پیشینه کیفری
  • تأییدیه اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی
  • ارائه گواهی معتبر جهت تأیید دوره‌های آموزشی گذرانده شده
  • گواهی اداره امور مالیاتی
  • اختصاص کد شناسه ۱۰ رقمی و الصاق آن به پروانه کسب
  • اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده‌رقمی

هزینه راه اندازی آژانس املاک

هزینه راه اندازی مشاور املاک یا آژانس املاک بستگی به موارد مختلفی دارد و به صورت دقیق نمی توان عدد خاصی را تعیین کرد چرا که در راه اندازی آژانس املاک هزینه‌های مختلفی از قبیل هزینه اجاره ملک، هزینه آب، برق، مالیات و … دخیل هستند.

درآمد راه اندازی آژانس املاک

درآمد راه اندازی مشاور املاک چقدر است؟

درآمد مشاور املاک از طریق کمیسیونی که از انجام معاملات دریافت می‌کند کسب می‌شود. مشاورین املاک در آژانس‌های معاملاتی، نقش واسطه معاملات را بر عهده دارند و در برابر خدماتی که به طرفین معامله ارائه می‌دهند مبلغی را به عنوان کمیسیون معامله از خریدار و فروشنده دریافت می‌کنند. این مبلغ به سبب خدمات ارائه شده توسط مشاور املاک در زمان انجام معامله می‌باشد و میزان آن بسته به ارزش ملک متفاوت بوده و بر اساس اصولی مشخص، تعیین می‌شود. از این رو می‌توان گفت که هر چه تعداد معاملات انجام شده و ارزش ملک بالاتر باشد، درآمد مشاور املاک نیز بالاتر خواهد بود.

سخن پایانی

امروزه راه اندازی آژانس املاک و فعالیت به عنوان مشاور املاک از جمله کسب و کارهایی است که طرف‌داران زیادی دارد. یک مشاور املاک شخص باتجربه‌ای است که با شناخت کامل بازار مسکن، به خریداران و فروشندگان املاک و مستغلات مشاوره‌های تخصصی می‌دهد و شرایط یک معامله پرسود را برای طرفین فراهم می‌کند و از طریق کمیسیونی که دریافت می‌کند درآمد بالایی کسب می‌کند.

در این حوزه کاری در کنار تمام مزایا، رقابت بالایی وجود دارد از این رو برای موفقیت در آن می‌بایست دانش و مهارت زیادی را در این زمینه کسب کرد. یکی از راه‌هایی که می‌تواند دانش و مهارت لازم برای راه اندازی آژانس املاک و فعالیت به عنوان مشاور املاک را کسب کرد، شرکت در دوره‌های آموزشی اتحادیه مشاوران املاک است. شرکت در این دوره‌های آموزشی پیش نیاز دریافت مجوز مشاور املاک نیز است. برای دریافت مجوز مشاور املاک نیاز به گذراندن مراحل مختلف و ارائه مدارک درخواست شده از ارگان‌های ذی‌ربط می‌باشد.

بعد از اتمام مطالعه این مقاله اگر در زمینه حسابداری املاک و خرید نرم افزار حسابداری املاک نیاز به مطالب بیشتر داشتید، مطالب مرتبط که در سایت محک موجود است را از دست ندهید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. ممنون از راهنمایی تون … بنگاه معاملات ملک خیلی زیاد شده… راه های رقابتی رو هم میشه معرفی کنید

  2. سلام. یک سوالی خیلی ذهن منو درگیر کرده برای راه اندازی مشاور املاک نیازه که توچه دوره هایی شرکت کنیم؟ مورد بعدی این که هزینه راه اندازی مشاور املاک چقدره و آیا آژانس های املاک هم باید مالیلات پرداخت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری