جستجو
Close this search box.

رشد کسب و کار با تولید پادکست

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

در دنیای امروز تقریباً از هر سه فرد ایرانی یک نفر به‌صورت ماهیانه پادکست گوش می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد نیرویی خاص برای جذب شنوندگان به این دنیای هیجان‌انگیز وجود دارد.دنیای پادکست بسیار گسترده است و هزاران پادکست با موضوعات مختلف وجود دارد. گاهاً این تنوع، انتخاب را سخت می‌کند اما به نظر می‌رسد که تعداد محدودی از موضوعات پادکست بسیار پرطرفدارند. به نظر شما بهترین موضوعات پرمخاطب پادکست کدام‌اند؟

فهرست مطالب

تحقیقات نشان می‌دهد اکثر مشاغل امروز، پادکست را به‌عنوان یک ابزار ارتباطی ضروری در جهت رشد کسب و کار خود در نظر می‌گیرند.در این مقاله از گروه نرم افزاری محک به شما می گوییم که پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم؟ و چگونه از پادکست برای ایجاد انگیزهٔ رشد و توسعه کسب و کارتان استفاده کنید.

می‌توانید فایل صوتی «رشد کسب و کار با تولید پادکست» را گوش کنید

پادکست چیست؟

پادکست نوعی گفتگوی اینترنتی است که قابلیت دانلود دارد. (Podcast) از ترکیب دوکلمه ی پاد (Pod) و برودکست (broadcast) تشکیل شده است. در حقیقت پادکست سبکی از تولید محتواست که می‌توانید در هر مکانی آن را گوش کنید. حال چه بهتر که موضوع این پادکست به رشد شما در زمینهٔ کسب و کارتان نیز کمک کند.

تاثیر تولید پادکست در معرفی برند

تاثیر تولید پادکست در معرفی برند

اگر به فکر شروع کسب و کاری جدید، نوشتن طرح تجاری و ثبت برند شخصی خود هستید، باید بتوانید در این اقیانوس سرخ کسب و کار (فضای پررقابت) نام برند خود را به گوش مخاطبان بازار هدف برسانید. به پیشنهاد گروه نرم افزار حسابداری محک تولید محتوای صوتی و پادکست یکی از بهترین راهکارها برای جلو افتادن از رقباست.

چرا باید برای معرفی برند خود قصه گویی کنید؟

معمولاً قصه گویی ارتباط مؤثری بین مردم عادی، صاحبان کسب و کار و ایده‌ها ایجاد می‌کند. مردم از داستان‌ها درس می‌گیرند و تحقیقات نشان داده است که اگر حقایق بخشی از یک قصه و داستان باشند تا 20 برابر بیشتر تأثیرگذارند.در حقیقت قصه‌گویی یکی از قوی‌ترین راهکارها برای انتقال پیام کسب و کار شماست. روایت‌هایی که از طریق صدا بیان می‌شوند، قدرت و معنای بیشتری برای شنونده دارند. تن صدا و لحن گوینده پادکست عاملی مؤثر در رساندن حس بهتر کلمات است. 

پادکست‌های تجاری قصهٔ برند خود را با هدف ذکر اهمیت شرکت و آشنایی با عملکرد آن منتشر می‌کنند. نقش مؤثر پادکست‌ها ارتباط بین مردم و فعالیت‌های شرکت است. ممکن است انتشار پادکست به‌تنهایی جنبهٔ بازاریابی و دعوت به فروش نداشته باشد اما در کنار دیگر عوامل بازاریابی بسیار مؤثر و کاربردی خواهد بود.

پادکست‌های تجاری در زمینه جذب نیروی انسانی نیز به‌خوبی عمل خواهند کرد. در پادکست‌ها درباره فرهنگ شرکت، اهداف و دلیل اشتیاق کارمندان برای کار صحبت کنید. ارائهٔ این بینش موفق و مدرن حرفه ی بودن آن کسب و کار را نشان می‌دهد.

به رخ کشیدن تخصص با تولید پادکست

به رخ کشیدن تخصص با تولید پادکست

نوعی از پادکست تجاری وجود دارد که شرکت به صورت مستقیم و گفتگو محور به معرفی کسب‌وکارش می‌پردازد. این مصاحبه و گفتگو ممکن است بین متخصصان داخلی شرکت و اعضای مختلف آن شکل بگیرد.توجه کنید که مخاطبان و شنوندگان پادکست شما ممکن است از قشرهای مختلفی از جامعه باشند و پادکست شما باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کمک به سزایی به مشاغل مختلف کند.

حتماً از دانش نرم‌افزاری گروه بازاریابی و متخصصان خود مطمئن شوید، زیرا آنها به عنوان نماینده باید بتوانند دانش و تخصص سازمان را به خوبی به مشتری‌ها معرفی کنند و حرفه‌ای بودن را به رخ بکشند. هرچقدر بینش‌ها و نکات ذکر شده در زمینه فعالیت شما تخصصی‌تر باشد، مشتری‌ها و طرفداران بیشتری به سمت کسب و کار شما سوق داده می‌شوند.

چگونه برندتان را با ساخت پادکست معروف کنید؟

جذب مشتری از مهم‌ترین بخش‌ها در هر رشته شغلی است. اگر شما در جذب مشتری به‌صورت حرفه‌ای عمل نکنید، طولی نمی‌کشد که کسب‌وکار شما به ضرر رسانی می‌رسد. تولید پادکست شما را در معرفی کسب و کار نوپای خود کمک خواهد کرد. متن پادکست یا محتوای صوتی تهیه شده را در انواع سایت‌ها و بلاگ‌ها منتشر کنید و منتظر بهترین نتایج سئو و مطرح شدن برند خودتان باشید.

رسانه‌های اجتماعی را دست کم نگیرید! پادکست تولید شده را همراه با تصاویری خاص نشر دهید و با مخاطبان هدف خود همراه شوید. درواقع همکاری و رقابت در انتشار پادکست، موفقیت برندتان را تضمین می‌کند.

چگونه می‌توان برندی ماندگار داشت؟

طبق نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات، سال‌هاست که سرانه مطالعه در کشور به دلیل عدم تمایل مردم به مطالعه نوشته‌های مکتوب بسیار کاهش‌یافته است. هنگامی که مشتری هدف وارد سایت و در ادامه وبلاگ برند تجاری شما می‌شود، تنها 15 ثانیه وقت برای مطالعه صرف می‌کند!

پس برای تأثیرگذاری بیشتر محتوای صوتی و پادکست تولید کنید. معرفی برند خود با موضوعات مختلف در قالب پادکست زمان کمتری می‌خواهد و افراد را به‌صرف زمان بیشتر برای شما ترغیب می‌کند.در همین راستا، گروه نرم افزاری محک نیز علاوه بر انتشار مقالات کاربردی به انتشار پادکست با موضوعات مختلف مثل “سفته چیست ” و “نرم افزار ERP چیست ” پرداخته است.

کمک به رشد اعضای تیم با تولید پادکست

کمک به رشد اعضای تیم با تولید پادکست

پادکست تجاری همیشه به صورت خارجی طراحی نمی‌شود. به عنوان یک تجارت، برای بقا و رشد به یک تیم قوی نیاز دارید. مخاطبان داخلی شما نیز می‌توانند از پادکست‌ها بهره‌مند شوند.تولید پادکست با هدف بازاریابی و جذب مخاطب همیشگی نخواهد بود. گاهی لازم است برای رشد و قوی‌تر شدن اعضای تیم خود به تهیه پادکست تجاری بپردازید.

پشتیبانی کارمندان با پادکست

حتی در بی‌ثبات‌ترین موقعیت‌ها، نقش مدیر موفق ثابت است؛ حمایت از اعضای تیمش. به عنوان یک مدیر از شما انتظار می‌رود که پشتیبان همیشگی کارکنان خود باشید.در جهت افزایش بهره وری منابع انسانی خود می‌توانید با موضوعات زیر پادکست تهیه کنید:

  • معرفی فرهنگ سازمانی و ترغیب افراد متخصص به استخدام در شرکت شما با صدایی رسا و گویا.
  • آموزش و ارائه مشاوره با موضوع افزایش مهارت‌های تخصصی در جهت حفظ اهداف سازمان.
  • ارائه راهکار برای افزایش فروش محصولات تولیدی.
  • مصاحبه با مدیرعامل در جهت شنیدن تجربیات و ارائه نکات آموزنده به کارکنان.
  • مصاحبه با کارمندان جهت اطلاع از میزان رضایتمندی و شرح وظایف آنها.

انواع پادکست بر اساس نوع اجرا:

  • مونولوگ – تک گوینده

پادکست‌های تک گوینده محبوب دل تولیدکنندگان پادکست هستند. در این مدل یک نفر میزبان به‌تنهایی محتوای موردبحث پادکست رو ارائه می‌دهد.

  • مصاحبه‌ای

در این مدل از پادکست یک یا چند میزبان وجود دارند، اما از افراد دیگر که دارای تخصص خاص یا تجربه‌ای مرتبط با موضوع پادکست هستند هم به‌صورت حضوری یا صوتی دعوت می‌شود.

  • میزگرد

در این مدل از پادکست یک یا چند میزبان و بعضی مواقع یک یا چند مهمان دعوت می‌شود که دررابطه‌با موضوعی با هم تبادل نظر کنند. از جذابیت‌های این نوع از پادکست شنیدن نظرات موافق و مخالف دررابطه‌با یک موضوع است.

  • چند گوینده

در پادکست‌های چند گوینده، دو یا چند میزبان پادکست رو اجرا می‌کنند. ارتباط بین میزبان‌ها در کیفیت اجرای این نوع از پادکست بسیار مهم است.

  • ترکیبی

در این مدل از پادکست معمولاً مخاطب با میزبان‌های پادکست آشنا است و پادکست روند دوستانه را طی می‌کند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

روش تولید پادکست

تا به اینجا در مورد چگونگی معرفی و توسعه برند و کسب و کار خود به کمک پادکست با ما همراه بوده‌اید. اما بسیار مهم است که پایه ریزی مراحل تولید پادکست متناسب با طرح تجاری به‌درستی انجام شود. برای تولید یک پادکست جامع و کاربردی مراحل زیر را طی کنید:

1.تعیین طرح کسب و کار و مخاطب هدف

تولید پادکست متناسب با طرح کسب و کار و رسیدن به اهداف بازاریابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت شما باید بدانید از تهیه پادکست چه می‌خواهید؟ اگر ایده‌ی جدید و متفاوتی وجود نداشته باشد، همیشه در سایهٔ رقبا باقی خواهید ماند. رقبای خود را تحلیل کنید و بدانید مخاطبان بیشتر به دنبال چه محتواهایی هستند؟

2. انتخاب نوع پادکست

بعد از انتخاب مخاطب هدف متناسب با طرح خود باید در مورد نوع و قالب پادکست تان برنامه ریزی کنید. انتخاب نوع و قالب پادکست شما کاملاً به هویت برند شما وابسته است. به طور مثال پادکست معرفی کسب‌وکار شما می‌تواند مصاحبه‌ای و یا انفرادی باشد.

در ادامه به تفسیر دو نمونه از قالب‌های پادکست ذکر شده می‌پردازیم:

  • پادکست‌های انفرادی:شاید تولید پادکست انفرادی از نظر فنی آسان به نظر برسد اما دانستن این نکته که شما برای تهیه متن پادکست به نویسنده حرفه‌ای نیاز دارید هم حائز اهمیت است. پس تمامی جنبه‌ها را بررسی کنید و سپس تصمیم بگیرید.
  • پادکست مصاحبه‌ای:شما با انتخاب این سبک از تهیه پادکست و دعوت به مصاحبه از برندهای بزرگ‌تر، خود را مطرح و تأیید می‌کنید. هنگامی که برند شناخته‌شده‌تر نامی از برند تجاری شما ببرد، به طور طبیعی منجر به آگاهی بیشتر خواهید شد.

هزینه تولید پادکست

هزینه تولید پادکست بسته به کیفیت صدا و تجربه گوینده ، مدت زمان پادکست تولیدی ، نوع محتوا و غیره متفاوت است .اما بطور کلی هزینه آن از 100 هزار تومان تا 200 میلیون تومان برآورد شده ایست .

دلایل رد کسب و کار باد تولید پادکست

چرا تولید پادکست در توسعه کسب و کار شما مؤثر است؟

گروه نرم افزاری محک شما را با دلایل تاثیرگذاری پادکست در کسب و کارتان آشنا خواهد کرد:

  • برتری محتوای صوتی بر محتوای ویدئویی

یکی از روش‌های بازاریابی موفق ساخت محتوای ویدئویی است. ساخت ویدئو مرتبط با برند در کنار تمام مزیت‌هایی که دارد کار آسانی نخواهد بود. بسیاری از مصاحبه‌شونده‌ها و یا تولید کنندگان محتوا با دوربین ارتباط برقرار نمی‌کنند و سبک کاری آنها ممکن است به کسب و کار جدید شما آسیب وارد کند.همچنین خرید تجهیزات فیلم‌برداری هزینه بر است. شما می‌توانید به راحتی پادکست تولید کنید وبه مرور بازخورد خوبی را نیز دریافت کنید.

  • تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل

با تولید پادکست می‌توانید مشتری و مخاطبین خود را به کمک معرفی کسب و کارتان افزایش دهید. پادکست‌ها توسط طیف وسیعی از افراد با سلایق مختلف شنیده خواهند شد. نکته قابل توجه آن است که مخاطبان در صورت مفید بودن پادکست ، آن را به دوستان خود نیز معرفی خواهند کرد و این گستردگی به سود شماست.

  • ایجاد حس اعتماد در مخاطبان

به کمک پادکست با مخاطبان خود ارتباط بگیرید. به عنوان یک شنونده درک روابط مؤثر بسیار حائز اهمیت است. احساس صمیمت با گوینده باعث درک بهتر موضوع می‌شود. اگر مخاطب احساس کند موضوع مشترکی بین او و گوینده وجود دارد، پیام سخن شما و برند موفق شما را بهتر درک خواهد کرد. مردم بیشتر دوست دارند خرید خود را از برند تجاری انجام دهند که با آنها احساس راحتی کنند. پس ایجاد اعتماد را در اولویت قرار دهید.

  • آسان بودن مراحل تولید پادکست

شاید جالب باشد بدانید که شما با داشتن یک میکروفون و هدفون می‌توانید پادکست تولید کنید. نرم‌افزارهای ویرایش پادکست تولیدی شما نیز به راحتی در دسترس است و برای بارگذاری آنها نیز فقط باید به یک شبکه اینترنتی مناسب وصل شوید. موقعیت‌های انتشار پادکست نیز به‌راحتی در شبکه‌های مجازی نیز در دسترس است.

  • جذابیت بالای محتوای صوتی

ایجاد محتوای صوتی در میان انبوهی از محتوای نوشتاری که در تلاش برای جذب مخاطب هستند، ایدهٔ بسیار جذابی است. اطلاعات صوتی مثل سرگرمی هستند و می‌توانند فضا را از یکنواختی خارج کنند. علاوه بر این، گوینده در محتوای صوتی، به نسبت محتوای متنی دسترسی بیشتری برای ایجاد ارتباط موثر دارد و بازدهی را افزایش می‌دهد.پادکست‌ها مخاطبان بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهند. تحقیقات نشان داده است که به نسبت مخاطبان متون نوشتاری، درصد بالایی از شنوندگان پادکست محصولی را که میزبان تبلیغ کرده است، خریداری می‌کنند.

  • افزایش اعتمادبه‌نفس گویندگان

تولید پادکست در بالابردن اعتماد به نفس شما به عنوان میزبان بسیار تأثیرگذار خواهد بود. به نوعی تولید پادکست و صحبت‌کردن در بالابردن مهارت سخنرانی و ایجاد ارتباط مؤثر با مشتری به شما کمک خواهد کرد.

برای رشد کسب و کار پادکست بسازید!

اکثر کسب و کارها در حال حاضر به روند تولید پادکست به عنوان یکی از استراتژی‌های موفق بازاریابی نگاه می‌کنند. به دلیل سرعت گرفتن و شهری شدن سبک زندگی و بالا رفتن ارزش دقیقه‌ها، پادکست اولین انتخاب افراد منظم و دارای برنامه ریزی خواهد بود. همچنین تولید محتوای صوتی می‌تواند راهی مفید برای انتقال اطلاعات و معرفی برند موفق و نوپای شما باشد.شما حتی می توانید با گوش کردن به انواع پادکست کسب و کار و به کار بردن نکات آن به رشد کسب و کار خود کمک کنید. اکنون زمان آن رسیده است که شما هم با هدف دستیابی به طرح تجاری تان شروع به تولید پادکست کنید .

منبع :quickbooks

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری