جستجو
Close this search box.

چطور عکاس استوک شویم؟ | مزایای استفاده از تصاویر استوک

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 8 دقیقه

شاید به عنوان یک عکاس به این فکر افتاده باشید که از آرشیو عکس‌های خود پول بیشتری درآورید. شاید عکس‌های استوک را دیده باشید و پیش خود گفته‌اید که «خب، من عکس‌های خیلی بهتر از این گرفتم و دارم…». شاید وقت آن رسیده که یاد بگیرید چطور عکس‌های خوب و باکیفیتی که فضای هارد دیسک شما را اشغال کرده‌اند و تا الان هیچ نقشه‌ای برای آن‌ها نداشته‌اید به صورت آنلاین به فروش برسانید و درآمد خوبی کسب کنید. در ادامه این مطلب به شما می‌گوییم که چطور عکاس استوک شوید و عکس استوک را به صورت اینترنتی و در فضای آنلاین بفروشید.

فهرست مطالب

این روزها به واسطه فناوری‌های جدید مشاغل خانگی آنلاین و کسب و کارهای اینترنتی رونق خاصی پیدا کرده‌اند. عکاسی استوک و فروش تصاویر استوک نیز یکی از همین مشاغل خانگی پردرآمد محسوب می‌شود. اما بگذارید در همین ابتدا به شما بگوییم که این کار به این سادگی‌ها هم که به نظر می‌رسد نیست. عکاسی یک هنر است و برای اینکه بتوانید از این هنر درآمد خوبی داشته باشید باید اول نیاز بازار را بسنجید و بعد عکس‌های خارق‌العاده بگیرید.

عکس استوک چیست؟

عکس استوک چیست؟

به زبان ساده، عکس استوک (Stock Photo) یا عکس آرشیوی به عکس‌های حرفه‌ای گفته می‌شود که توسط برخی پلتفرم‌ها، سایت‌ها و آژانس‌ها به فروش می‌‌رسند و خریداران از آن‌ها برای محتوای تصویری از جمله روزنامه‌نگاری، بلاگ، طراحی، تبلیغات و مصارف این چنینی استفاده می‌کنند. این روزها، فروش این عکس‌ها به راحتی به صورت آنلاین و اینترنتی امکان‌پذیر است. از جمله شناخته‌شده‌ترین تامین‌کنندکان و پلتفرم‌های عکس‌های استوک می‌توان به Getty Images، iStock، Alamy، Adobe Stock، Shutterstock و… اشاره کرد.

معمولا شرکت‌ها و سازمان‌ها عکس‌های استوک را برای مصارف تجاری یا غیرتجاری خریداری می‌کنند. استفاده از تصاویر استوک در کمپین‌های بازاریابی، مقالات و تجارت الکترونیک بسیار رایج است.

مزایای استفاده از تصاویر استوک

اصولا خرید عکس استوک بسیار ارزان‌تر از استخدام عکاس است. ضمن اینکه پلتفرم‌های تصاویر استوک آرشیو بزرگی از عکس‌های مختلف و در زمینه‌های گوناگون دارند که همین موضوع به انتخاب خریداران کمک زیادی می‌کند.

در مقابل عکس‌های استوک عکس‌های سفارشی قرار می‌گیرند که مجوز استفاده از آن‌ها (بنابر قوانین حق چاپ یا کپی رایت) مستقیما و تنها به مشتری و سفارش‌دهنده آن تعلق می‌گیرد. برای چنین عکسی باید عکاس استخدام کرد، تجهیزات نورپردازی تهیه کرد، و حتی شاید مجبور باشید از مدل‌ها کمک بگیرید. در حالی‌که عکس‌های مشابه را می‌توان به صورت آنلاین و در عرض چند دقیقه با حداقل هزینه ممکن خریداری کرد.

انواع عکس استوک

عکس استوک به سه دسته تقسیم می‌شوند، اما معمولا از دو نوع آن بیشتر استفاده می‌شود: عکس ماکرو استوک و عکس میکرو استوک.

عکس ماکرو استوک (Macrostock)

عکس ماکرواستوک که با عنوان عکس استوک سنتی نیز شناخته می‌شود به موسساتی اشاره دارد که تصاویر اختصاصی را با قیمت بسیار بالا می‌فروشند. این موسسات مجوز یا حق استفاده از عکس را مستقیما به مشتری می‌دهند و عکس‌ها معمولا به صورت سالیانه به فروش می‌رسند. سپس به عکاس آن حق نشر پرداخت می‌کنند.

این نوع عکس‌ها برای شرکت‌های بزرگ که به مشتریان زیادی دسترسی دارند بسیار اهمیت دارد. مثلا، دو تولیدکننده بزرگ کامپیوتر یعنی شرکت Dell و Gateway هر دو از یک عکس مشابه برای تبلیغ محصولات خود استفاده کرده بودند که از چشم رسانه‌ها پنهان نماند و بازخوردهای منفی برای هر دو کمپانی به همراه داشت.

عکس میکرو استوک (Microstock)

تصاویر میکرو استوک از لحاظ قیمت بسیار ارزان‌تر هستند و اختصاص به شخص یا گروه خاصی ندارند، بلکه هر کسی می‌تواند آن‌ها را خریداری و بارها استفاده کند. این نوع عکس‌ها حق نشری برای عکاس ندارند و هر بار که دانلود شوند، هزینه آن به عکاس پرداخت می‌شود.

اگر تازه‌کار هستید و هنوز به یک عکاس حرفه‌ای بدل نشده‌اید، برای فروش عکس استوک از عکس‌های میکرو استوک شروع کنید.

چرا باید عکاس استوک شد؟

چرا باید عکاس استوک شد؟

برای اینکه عکاس استوک شوید و تصاویر خود را به صورت آنلاین بفروشید دلایل زیادی وجود دارد. مثلا،

هر کسی که عکس‌های با کیفیت برای آپلود کردن داشته باشد می‌تواند عکس استوک بفروشد.

نیازی نیست که پرتفولیوی (مجموعه آثار یا نمونه کار) قوی داشته باشید.

می‌توانید به مرور زمان پرتفولیوی خود را پربار‌تر کنید و به یک حرفه‌ای تبدیل شوید.

خودتان تصمیم می‌گیرید چه مقدار زمان به عکاسی استوک اختصاص دهید.

کنترل خلاقانه همه چیز دست خودتان است.

شاید همیشه نتوانید عکس آپلود کنید، ولی از همان عکس‌های آپلودشده می‌توانید درآمد داشته باشید.

اصولا، اگر خلاق و باذوق هستید و واقعا می‌خواهید از طریق عکاسی پول بیشتری درآورید، عکاسی استوک راه خوبی است.

معایب عکاسی استوک

حقیقت این است که تا 15 سال پیش درآمد بسیار خوبی از عکاسی استوک به دست می‌آمد. اما این روزها، با وجود رقابت زیاد در این زمینه و اشباع شدن بازار، کسب درآمد از عکاسی استوک کمی سخت شده است. برای نمونه، شاتراستوک به تنهایی 225 میلیون عکس در آرشیو خود دارد و هر هفته چیزی حدود 1 میلیون عکس به آرشیو آن اضافه می‌شود. این یعنی اینکه عکاسان استوک برای موفقیت باید خیلی خلاق‌تر و باهوش‌تر از گذشته باشند.

به مرور زمان و با آپلود عکس‌های بیشتر می‌توانید شانس بیشتری برای فروش عکس‌های استوک خود داشته باشید. پس باید سعی کنید زمان بیشتری به عکاسی اختصاص دهید و عکس‌های فوق‌العاده بگیرید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

چطور عکاس استوک شویم؟

اولین و مهم‌ترین چیزی که یک عکاس استوک لازم دارد، اراده است. افراد زیادی هستند که این حرفه را شروع می‌کنند اما بعد از مدت کوتاهی آن را فراموش می‌کنند. شاید دلیل آن این باشد که در ابتدای کار درآمد زیادی حاصل نمی‌کنند و انتظار دارند همه چز از همان اول بر وفق مراد باشد. نباید فکر کنید که می‌توانید فقط چند عکس استفاده‌نشده از آرشیو خود را آپلود کنید و منتظر فروش رفتن آن‌ها باشید. برای موفقیت در این کسب و کار باید بازار هدف خود را مشخص کنید و مخاطبان خود را بشناسید.

تولید تصاویر استوک قابل فروش به تحقیق درباره بازار و گرایش‌ها و ترندهای جاری نیاز دارد. مثلا، به سراغ صنایعی بروید که به عکس‌های جدید و خلاقانه نیاز دارند یا رویدادها و مناسبت‌های خاص را مدنظر قرار دهید. عکاسان میکرو استوک که درآمد بالایی از این راه دارند، برای عکس‌ها و ثبت لحظات ناب برنامه ریزی می‌کنند، از تجهیزات حرفه‌ای استفاده می‌کنند، با افراد شناخته‌شده و مدل‌ها کار می‌کنند، مدام به نقاط مختلف سفر می‌کنند و دنبال سوژه‌هایی هستند که می‌دانند تقاضا برای آن بالا است.

این عکاسان فوروم‌ها، پلتفرم‌ها و سایت‌هایی را که به تصاویر نو و خلاقانه نیاز دارند زیرنظر می‌گیرند، زمان زیادی را صرف گشتن و جستجو کردن در آرشیو این سایت‌ها می‌کنند تا ببینند به چه سوژه‌ای کم‌تر پرداخته شده است و مطابق با آن عکاسی می‌کنند.

بیشتر پلتفرم‌ها و سایت‌های تصاویر استوک گرایش‌ها و ترندهای محبوب را معرفی می‌کنند. مثلا، در سال 2018، سایت Canva اعلام کرد ترکیب مینیمالیستی، رنگ‌های روشن و کم‌رنگ، زنان قدرتمند و تفاوت‌های فرهنگی بیشتر در معرض توجه هستند. یا سایت Stock Photo Secrets پیش بینی کرده بود که در سال 2019 رنگ‌های تند، فناوری‌های شخصی، جنبش‌های اجتماعی و … ترند می‌شوند.

فروش عکس استوک در فضای اینترنت

3 نکته مهم برای فروش عکس استوک در فضای اینترنت (چگونه عکس های خود را بفروشیم)

همان طور که گفتیم، تحقیق و برنامه ریزی برای موفقیت عکاس استوک واجب است. اما برای فروش آنلاین عکس استوک باید این 3 نکته را نیز همیشه مدنظر داشته باشید:

1- از کلمات کلیدی به درستی استفاده کنید

در اینترنت و فضای مجازی استفاده از کلمات کلیدی اهمیت خاصی دارد چراکه خریداران احتمالی می‌توانند عکس‌های شما را با جستجوی کلمات پیدا کنند. همیشه سعی کنید در عنوان تصاویر از کلمات کلیدی، آن هم به صورت توصیفی استفاده کنید. از مترادف کلمات کلیدی نیز استفاده کنید تا شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشید. مثلا برای کلمه کلیدی «موبایل» از مترادف آن یعنی «تلفن همراه» هم استفاده کنید.

در ضمن هرچه بیشتر به مشخصات و جزئیات اشاره کنید بهتر است. مثلا کلمه کلیدی «نرم افزار» با ذکر جزئیات و مشخصات مرتبط به موضوع می‌تواند شامل «نرم افزار حسابداری»، «نرم افزار ادیت فیلم»، «نرم افزار تخصصی طراحی مد و لباس» و موارد دیگر باشد.

بهتر است به تمامی عناصر و المان‌هایی که در یک تصویر وجود دارند یا اعمالی که در حال انجام هستند، مثلا «پریدن» یا «دویدن»، یا مفاهیمی مثل «کار گروهی» یا «امید» اشاره کنید. 

برخی پلتفرم‌ها مثل Adobe Stock ابزار جستجوی خودکار کلمه کلیدی دارند، اما نباید به آن‌ها اتکا کنید. بهتر است کلمات کلیدی را هشیارانه انتخاب کنید و حتی ترتیب چینش این کلمات را به‌صورت درست و منطقی رعایت کنید.

2- همیشه کاربر نهایی را در ذهن داشته باشید

 برای اینکه بتوانید عکس استوک را به فروش برسانید باید نیاز و خواسته کاربر نهایی را برآورده کنید. بلاگرها، موسسات تبلیغاتی و بازاریابی، مجلات، کسب و کارها و سایر مشتریان تعیین کننده سوژه هستند.

به این فکر کنید که مخاطبان دنبال چه چیزی هستند؟ آن‌ها محتوای تصویری می‌خواهند که بتواند یک مفهوم را به تصویر بکشد یا محتوایی را که تولید کرده‌اند تکمیل کند. این سوژه می‌تواند هر چیزی باشد، اما برخی سوژه‌ها خواهان بیشتری دارند.

مثلا، برخی کسب و کارها تصاویری می‌خواهند که مفاهیمی مثل «خانواده» یا «اعتماد» را به تصویر بکشند. پس عکس‌هایی که این مفاهیم را تداعی کنند شانس بیشتری برای فروش رفتن دارند. یا بسیاری از سایت‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی نیاز به عکس‌هایی دارند که فضای خالی داشته باشند تا بتوانند متنی در آن فضا قرار دهند. به همین دلیل، شما باید اول نیاز مخاطب و بازار هدف خود را شناسایی کنید و بنابر همین نیازها عکس و تصویر تولید کنید.

همیشه هنگام گرفتن عکس به این 3 سوال دقت کنید:

  • چه کسانی ممکن است این عکس استوک را بخرند؟
  • چگونه از این تصویر استفاده می‌کنند؟
  • چه استفاده‌ای از این عکس می‌کنند؟

3- منظم و مداوم عکس استوک آپلود کنید

آپلود مرتب و مستمر عکس به چند دلیل مهم است.

اول اینکه هر چه عکس‌های آپلودشده بیشتری داشته باشید، شانس فروش بیشتری نیز خواهید داشت.

دوم، در زمان جستجوی کاربران در پلتفرم‌های عکس استوک، عکس‌های شما بیشتر و بالاتر از بقیه نتایج نمایش داده می‌شود.

سوم، گرایش‌ها و ترندها مدام تغییر می‌کنند و عکسی که چند سال پیش محبوب بوده، حالا شاید محبوب نباشد. پس با آپلود تصاویر بیشتر پورتفولیوی خود را به روز می‌کنید.

البته این به این معنی نیست که عکس‌های قدیمی دیگر فروش نمی‌روند، اما قطعا عکس‌های جدید خریداران بیشتری دارند. اکثر سایت‌ها و پلتفرم‌های عکس استوک به صورت ماهانه آپدیت‌هایی ارائه می‌کنند و گرایش‌ها و ترندها، سوژه‌های محبوب و نیازهای مخاطبان را به نوعی اعلام می‌کنند. می‌توانید با دنبال کردن این گونه اخبار مخاطبان هدف و سوژه‌های پرتقاضا را شناسایی و برای گرفتن عکس‌های مرتبط و باکیفیت برنامه ریزی کنید و بعد در فرصت مناسب این تصاویر را برای فروش بارگذاری کنید.

چه نوع عکس‌هایی شانس فروش بیشتری دارند؟

همان طور که پیش از این ذکر شد، شاید گرایش‌ها و ترندهای محبوب هر سال دچار تغییرشوند. اما به طور عمومی برخی سوژه‌ها هستند که همیشه خریدار دارند. این سوژه‌ها را می‌توان این طور دسته بندی کرد:

  1. سبک زندگی (خانواده‌ دور میز شام، ورزش گروهی افراد، تصویر بازی یک بچه و…)
  2. طبیعت و مناظر
  3. صنعت و تجارت
  4. عکاسی در سفر
  5. اخبار روز
  6. مناسبت‌ها، جشن‌ها و مراسم
چطور عکاس استوک موفق‌تری باشیم؟

چطور عکاس استوک موفق‌تری باشیم؟

قطعا در هر شغل و حرفه‌ای، برای اینکه موفقیت بیشتری کسب کنیم باید بهتر و متمایز از بقیه باشیم. برای این منظور این چند نکته را همیشه در ذهن داشته باشید:

  1. برای موفقیت در حرفه عکاسی باید صبر و پشتکار داشت.
  2. متناسب با سبک عکاسی، ابزار و تجهیزات باکیفیت تهیه کنید.
  3. اصول و تکنیک‌های عکاسی را بیاموزید و زیاد تمرین کنید.
  4. کار با نرم افزارهای ادیت و ویرایش عکس را یاد بگیرید.
  5. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و بنابر خواسته و نیاز آن‌ها عکس و تصویر تولید کنید.
  6. قوانین و مقررات مربوط به حق نشر و کپی رایت را رعایت کنید.
  7. با پلتفرم‌ها و سایت‌های مختلف عکس استوک کار کنید و خود را محدود به یکی از آن‌ها نکنید.
  8. در فضای آنلاین، روی کلمات کلیدی که در عنوان و توصیف عکس استفاده می‌کنید دقت ویژه‌ای داشته باشید.

بهترین سایت‌های عکس استوک

Shutterstock: یکی از محبوب‌ترین آژانس‌ها و سایت‌های عکس استوک، شاتراستوک است و بیشتر عکاسان استوک عمده تمرکز خود را روی این سایت می‌گذارند. این سایت به مشتریان کوچک و بزرگ از بلاگرها گرفته تا شرکت‌های بزرگ، در 150 کشور دنیا، خدمات یکسان ارائه می‌دهد. ارائه تصاویر استوک ارزان (0.25 دلار برای هر عکس) مزیتی برای خریداران و عیبی برای عکاسان محسوب می‌شود. با این حال، از آنجایی که مشتریان زیادی دارد، گزینه مناسبی برای عکاسان استوک است.

نحوه فروش عکس در شاتر استوک

هنگامی که تصویر خود را در شاتر استوک آپلود کنید، کپی رایت آن تصویر از آن شما خواهد شد. هنگامی که یکی از کاربران شاتر استوک قصد دانلود یکی از تصاویر شما را داشته باشد، هزینه کپی رایت به حساب شما واریز می گردد. شاید کسب درآمد از این طریق آسان به نظر بیاید اما همیشه بی دردسر نیست! بهتر است شما راه های آسان برای رسیدن به موفقیت را شناسایی کنید.

ابتدا یک حساب کاربری ایجاد کرده و تصاویر با کیفیت، ویدیو ها و محتوایی که متعلق به شما هستند و توسط شخص دیگری تولید نشده است را در وب سایت آپلود نمایید. گزینه Select Multiple files را انتخاب کرده و تا هنگامی که تمام فایل ها به صورت کامل آپلود گردند، منتظر باشید. در نظر داشته باشید که رزولوشن فایل ها باید بزرگ تر از 4 Megapixel باشد. باید برای دو الی سه روز کاری صبر کنید تا تمام تصاویر شما تایید شوند.

iStock: سایت آی استوک در حال حاضر متعلق به Getty Images است و هزینه زیادی برای فروش عکس استوک به عکاسان پرداخت نمی‌کند (20 سنت الی 50 سنت برای فروش هر عکس). با این حال، چون جزئی از سیستم عظیم گتی ایمیجز است، می‌تواند عکس‌های استوک شما را هم در کتابخانه ماکرو استوک و هم در کتابخانه میکرو استوک در دسترس مشتریان قرار دهد.

Alamy: سایت الامی به بزرگی شاتر استوک و آی استوک نیست اما تقریبا 50% قیمت فروش هر عکس را به عکاس استوک می‌پردازد. در مقایسه با آی استوک بستر ارسال بسیار بهتری دارد، اما استانداردهای سختی برای عکس‌های استوک ارسالی در نظر گرفته است که البته از نظر برخی عکاسان یک مزیت محسوب می‌شود. اگر در زمینه عکس‌های خبری فعالیت می‌کنید Alamy یکی از بهترین گزینه‌ها است.

Dreamstime: عکاسان استوک زیادی هستند که روی اسم دریمزتایم قسم می‌خورند. پرداخت این سایت به عکاسان چیزی بین 0.34 دلار تا 2.38 دلار برای فروش هر عکس است. یکی از مزایای این پلتفرم این است که به شما اجازه آپلود عکس‌هایی که با گوشی موبایل گرفته‌اید نیز می‌دهد. سرعت پایین آپلود و ارسال عکس از معایب این پلتفرم است.

Adobe Stock یا Fotolia: فوتولیا که بعدها توسط ادوبی خریداری شد، یکی از پلتفرم‌های محبوب عکاسان استوک است. میزان پرداخت آن کمی بیشتر از شاتر استوک است. یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد ادوبی استوک این است که می‌توانید به راحتی عکس‌های خود را با لایت روم برای آن ارسال کنید. ضمنا، کاربران نرم افزارهای ادوبی می‌توانند از طریق هر کدام از پلتفرم‌های ادوبی اقدام به خرید عکس کنند.

Depositphotos: دپازیت فوتوز تیم بازاریابی بسیار قوی و فعالی دارد. در این پلتفرم ساختار خاصی برای حق نشر و پرداخت رعایت می‌شود. برای اینکه به سطوح بالاتری برسید باید عکس‌های بیشتری آپلود کنید و بفروشید و هر چه سطح بالاتری داشته باشید، دریافتی بیشتری نیز خواهید داشت.

وقت آن رسیده است که از طریق فروش عکس کسب درآمد کنید !!!

عکاسی استوک یا فروش عکس و تصاویر استوک به صورت آنلاین یکی از مشاغل خانگی اینترنتی محسوب می‌شود که برای موفقیت در آن باید صبر، استقامت و پشتکار بالایی داشت. اگر وقت کافی به حرفه و هنر عکاسی استوک اختصاص دهید و برای مدتی سعی کنید مرتب و مداوم عکس استوک در سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف آپلود کنید، بعدها می‌توانید بدون زحمت از همین عکس‌های آپلودشده درآمد کسب کنید. به این حرفه می‌توانید به چشم یک کار نیمه وقت یا کمک خرج نیز نگاه کنید.

منبع: https://shotkit.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری