جستجو
Close this search box.

همه چیز درباره راه اندازی شغل آهن فروشی

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

فعالیت در صنعت آهن همواره یکی از پرسودترین کارها است از این رو علاقه‌مندان زیادی هستند که به علت اهمیت و کاربرد این صنعت اقدام به راه اندازی شغل آهن فروشی می‌کنند. امروزه صنعت آهن جزو مهم‌ترین پایه‌های اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان محسوب می‌شود و این به دلیل اهمیت و نیازی است که انسان در جهت پیشبرد اهداف خود به آن دارد. با یک نگاه کلی به کارایی و اهمیت این عنصر حیاتی، می‌توان به نقش سازنده و مهم آن پی برد؛ زیرا این عنصر ارزشمند کاربردهای فراوانی در صنایع و حوزه‌های مختلف دارد و همین موجب می‌شود که نیاز به آن روزبه‌روز بیشتر شود.

فهرست مطالب

ایران به علت دارابودن نیروی انسانی حرفه‌ای، منابع انرژی کافی و مواد اولیه ارزان، به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان آهن جهان شناخته شده است. در دهه‌های اخیر افرادی که در این حوزه فعال بودند با راه اندازی آهن فروشی بخش از آهن موردنیاز در حوزه‌هایی از قبیل ساختمان‌سازی، پل‌سازی، اتومبیل‌سازی و… را تأمین کرده‌اند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد راه اندازی آهن فروشی را دارید با ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی صفر تا ۱۰۰ راه اندازی شغل آهن فروشی بپردازیم.

هر آنچه باید راجع به عنصر آهن بدانید

نکات مهم پیرامون عنصر آهن که باید بدانید

آهن یکی از عناصر شیمیایی و فلزات مهم جدول تناوبی است که جزو عناصر سازنده هسته زمین نیز می‌باشد. آهن را با نماد شیمیایی Fe و با عدد اتمی ۲۶ در جدول تناوبی نشان می‌دهند. آهن و آلیاژهای آن به عنوان پرکاربردترین فلزات شناخته شده‌اند زیرا که در حوزه‌ها و صنایع مختلف از کاربرد اهمیت بالایی برخوردارند. آهن دارای سطحی صاف و براق به رنگ خاکستری است که وقتی با اکسیژن هوا ترکیب شود رنگ قرمز یا قهوه‌ای در آن نمایان می‌شود.

آهن خالص از جنس فلز است اما به دلیل وجود اکسیژن و رطوبتی که در آن وجود دارد اکسید می‌شود از این رو نمی‌توان آن را به صورت خالص در سطح زمین مشاهده کرد بنابراین برای تولید فلز آهن می‌بایست اکسیژن نهفته‌ای که در آن وجود دارد را با استفاده از روش‌های کاهش شیمیایی حذف کرد تا بتوان فلز آهن را تولید کرد. آهن را از نظر فراوانی در جهان ششمین عنصر است اما در پوسته زمین چهارمین عنصر از نظر فراوانی است.

نکات جالب پیرامون تاریخچه آهن

نکات جالب پیرامون تاریخچه آهن

آهن جزو فلزات مهمی در طول تاریخ بشر بوده که در مورد منشأ کشف آن نظریه‌های مختلفی وجود دارد. اما فارغ از این که آهن در چه دوره تاریخی کشف شد، باید گفت که استفاده از آن بسیار سریع گسترش پیدا کرد و تأثیر زیادی در پیشرفت تمدن انسان گذاشت. شاید بتوان گفت که سومریان و مصریان اولین کسانی بودند که ۴۰۰۰ سال پیش از آهن کشف شده از شهاب‌سنگ‌ها اقلامی مانند سرنیزه و زیورآلات تولید می‌کردند.

در دوره‌های گذشته انسان‌ها با استخراج آهن از زمین آشنا نشده بودند؛ از این رو تنها منبع آهن، شهاب‌سنگ‌هایی بودند که به زمین برخورد می‌کردند. مردم بین‌النهرین چند هزار سال پیش از میلاد، با کشف روش‌های استخراج سنگ‌آهن از زمین موفق به تولید آهن شدند. زمان شروع عصر آهن به طور مشخص نیست؛ اما می‌توان گفت که این دوره از ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد آغاز شد. در این سال‌ها بود که تولید آهن گسترش زیادی پیدا کرد و کاربردهای فراوانی در تولید سازه‌های مختلف پیدا کرد.

کاربرد آهن چیست؟

با نگاهی به تاریخ می‌توان به نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای آهن در رشد و گسترش تمدن‌های پیشرفته امروزی پی برد. فراوانی مواد معدنی و قابلیت‌های ویژه آهن از جمله عواملی هستند که موجب شده‌اند که آهن در حوزه‌ها و صنایع مختلف کاربردهای فراوانی داشته باشد. قیمت ارزان آهن یکی از مهم‌ترین عواملی بوده که باعث شده است تا این فلز به عنوان یکی از بهترین و پر کاربردترین فلزات شناخته شود.

امروزه از آهن همواره در ساخت اسکلت ساختمان‌ها، اتومبیل سازی، کشتی سازی، ساخت پل و … استفاده می‌شود. در قرن اخیر کاربرد و استفاده از آهن از سایر فلزات بسیار بیشتر است به طوری که بر اساس گزارش‌های به دست آمده از انجمن سلطنتی شیمی، بیش از ٩٠ رصد فلزاتی که امروزه استخراج می‌شود را آهن تشکیل می دهد. بخش زیادی از آهن تولیدی جهت ساخت فولاد که یکی از آلیاژهای آهن است به کار می رود. فولاد نیز یکی از فلزات مهم است که در صنعت ساخت و ساز کاربرد فراانی دارد.

برترین کشورهای تولیدکننده آهن

برترین کشورهای تولیدکننده آهن کدام اند؟

همان طور که می‌دانیم صنعت تولید آهن یکی از راهبردی‌ترین صنایع در جهان است چرا که میزان تولید آن تاثیر بسیار زیادی بر بازارهای جهانی دارد. بازار آهن و فولاد همواره جذابیت فراوانی برای سرمایه گزاران دارد چرا که نقش مهمی در رشد و توسعه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دارد. سالانه انجمن جهانی فولاد (World steel association)، بر اساس گزارشی جامع، بزرگترین و برترین کشورهای تولید کننده آهن و فولاد را معرفی می کند.

امروزه در جهان تنها در ٤٨ کشور عمل استخراج و تولید آهن را انجام می دهند اما از بین آن ها کشورهایی مانند چین، ژاپن، آمریکا، روسیه، ایران، کره جنوبی ، ترکیه و آلمان به عنوان برترین کشور های تولیدکننده آهن و فولاد شناخته شده‌اند.

راه اندازی شغل آهن فروشی چگونه است؟

آهن فروشی جزو کسب و کارهایی است که از گذشته به دلیل کاربرد فراوان این صنعت وجود داشته است به نحوی که همپا با این صنعت رشد داشته و نقش مهمی در تأمین آهن بازار آزاد ایفا کرده است. آهن فروشی شغلی است که در آن انواع مختلفی از آهن و آلیاژهای آن به فروش می‌رسد. راه اندازی آهن فروشی با توجه به اهمیت صنعت آهن، ایده‌ای سودده و پربازده است چرا که بسیاری از خریداران جهت خرید آهن موردنیاز خود، به آهن فروشی‌ها مراجعه می‌کنند.

آهن فروشی‌ها با خرید عمده آهن از کارخانه‌ها و معادن استخراج آهن بخش زیادی از نیاز بازار آزاد را تأمین می‌کنند به همین دلیل شاید بتوان گفت که راه اندازی شغل آهن فروشی، کسب و کاری با درآمد بالا است که راه اندازی آن چندان سخت به نظر نمی‌رسد. در ادامه با برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب راه اندازی آهن فروشی آشنا خواهیم شد.

مزایای راه اندازی شغل آهن فروشی

  • شغلی با درآمد ایده‌آل
  • فعالیت در صنعتی مهم و پربازده
  • فروش اقلامی که تاریخ انقضا ندارد.
  • عدم نیاز به دریافت مجوزهای بهداشتی
  • عدم نیاز به تجربه و مهارت بالا

معایب راه اندازی شغل آهن فروشی

  • نیاز به سرمایه اولیه نسبتاً بالا جهت خرید آهن‌آلات
  • نیاز به خرید یا اجاره مکان بزرگ دارای انبار
  • سختی و فشار کار بالا
  • آشنایی با صنعت آهن و توانایی تحلیل بازار
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

هزینه و سرمایه اولیه راه اندازی آهن فروشی چقدر است؟

در بخش قبل اشاره کردیم که راه اندازی آهن فروشی، کسب و کار پربازده است زیرا که آهن کاربرد فراوانی در حوزه‌ها و صنایع مختلف دارد. از این رو افرادی که اقدام به راه اندازی شغل آهن فروشی می‌کنند با مدتی فعالیت مستمر در این شغل به سوددهی می‌رسند. اما باید توجه داشت که راه اندازی آهن فروشی به هزینه نسبتاً بالایی نیاز دارد و این هزینه ارتباط مستقیمی با خرید یا اجاره محل کار و میزان خرید آهن‌آلات اولیه جهت شروع کار دارد.

به همین دلیل قبل از راه اندازی آهن فروشی همواره توصیه می‌شود که در ابتدا در این زمینه تحقیقات لازم را انجام دهید و هزینه‌های ابتدایی را شناسایی کنید و با گرفتن مشاوره از افراد متخصص این حوزه نسبت به راه اندازی آهن فروشی اقدام کنید. در صورتی که با برنامه ریزی و هدف مشخص وارد این حوزه کاری شده باشید در مدت زمانی کوتاهی خواهید توانست به سوددهی برسید.

بهترین و کاربردی ترین راهنمای خرید آهن‌آلات

بهترین و کاربردی ترین راهنمای خرید آهن‌آلات

آهن و فولاد از جمله نیازهای مهم و ضروری در حوزه‌های مختلف از جمله ساختمان‌سازی، ماشین‌سازی و… هستند از این رو برای خرید آن ها باید ویژگی‌ها و نکات مهمی را مدنظر قرار دهید. چرا که با توجه به تنوع بسیار زیاد آهن‌آلات باید بهترین انتخاب را جهت راه اندازی آهن فروشی داشته باشید و با توجه به میزان سرمایه اولیه خود خرید داشته باشید. در ادامه با برخی از مهم‌ترین مواردی که در خرید آهن‌آلات باید به آن توجه داشت را بررسی خواهیم کرد.

  • نوع آهن‌آلات: با توجه به تنوع بالایی که در صنعت آهن وجود دارد توجه به این مورد بسیار حائز اهمیت است بر همین اساس می‌بایست قبل از خرید نوع آهن‌آلاتی که قصد خرید دارید را مشخص کنید.
  • برند تولیدکننده آهن: همواره یکی از موارد مهم در انتخاب و خرید آهن‌آلات توجه به برند و کارخانه تولیدکننده آن است زیرا که هرچه برند معتبر و نام آشناتر باشد خرید با اطمینان خاطر بیشتر صورت خواهد گرفت.
  • قیمت آهن‌آلات: قیمت نیز یکی از فاکتورهای مهم در خرید آهن‌آلات است که به عوامل مختلفی ازجمله کیفیت آهن‌آلات، ابعاد و نوع آهن، قیمت بازار جهانی و میزان تقاضای آن در بازار بستگی دارد.

اخذ مجوز راه اندازی شغل آهن فروشی

در راه اندازی آهن فروشی نیز همانند راه‌اندازی سایر مشاغل نیاز به دریافت مجوز است. یک از مهم‌ترین مجوزهایی که جهت راه اندازی آهن فروشی نیاز است پروانه کسب است که از طریق اتحادیه این شغل صادر می‌شود و برای دریافت آن در وهله اول می‌بایست از طریق درگاه اینترنتی اتحادیه صنف آهن فروشان نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنید. در ادامه با مدارک لازم جهت دریافت پروانه کسب آشنا خواهیم شد.

مدارک لازم جهت دریافت پروانه کسب آهن فروشی

  • اصل و کپی از تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی از کارت ملی هوشمند
  • اصل و کپی از کارت پایان خدمت
  • کپی از آخرین مدرک تحصیلی
  • ١٢ قطعه عکس ۴*۳
  • تکمیل فرم‌های مخصوص اتحادیه
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • اصل و کپی اجاره‌نامه رسمی یا سند مالکیت
  • گواهی موافقت اداره نظارت بر اماکن عمومی
  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر

مشاغل مرتبط با شغل آهن‌ فروشی کدام است؟

در ادامه این قسمت به برخی از مشاغلی که بصورت مستقیم یا غیرمستقیم با شغل آهن فروشی در ارتباط هستند و برای راه اندازی این شغل باید برای ارتباط گرفتن با آنها هم برنامه ریزی داشته باشیم، اشاره خواهیم داشت:

  • مصالح‌ فروشی ساختمانی
  • کارگاه‌های تیرچه و بلوک
  • ساختمان‌ سازان
  • عمده فروشی ضایعات فلزات
  • بازیافت ضایعات فلزی
  • عمده فروشی آهن آلات
  • عمده فروشی ضایعات فلزی آهنی
  • خرده فروشی آهن آلات
  • فروش گل نرده

خرید آهن در شرایط اقتصادی کنونی به‌صرفه است؟

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ایران به لحاظ رشد این صنعت، با ثبت رشد ۱۱.۵ درصدی در فوریه ۲۰۲۱، بیشترین رشد را در میان ۱۰ کشور برتر این حوزه به خود اختصاص داده است. علاوه بر این روند روبه‌رشد صنعت آهن و فولاد در سال‌های اخیر موجب تولید انواع مختلفی از فلزات و آلیاژهای مربوط به آهن و همچنین صادرات آن شده است.

به نحوی که علاوه بر تأمین نیاز داخلی، چشم‌انداز خوبی در حوزه صادرات این محصولات مشاهده شده است. اما از طرفی با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است روند تولید و صادرات آن با چالش‌هایی روبه رو است. تحریم‌های اقتصادی و همچنین ممنوعیت از ورود و خروج این محصولات موجب شده است که روزانه شاهد تغییراتی زیادی در قیمت آهن و محصولات مربوط به آن باشیم.

در هر صورت طی تغییرات اخیری که در ساختار دولت و شرایط اقتصادی کشور صورت گرفته می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود و خرید آهن‌آلات را با توجه به شیب صعودی جهانی آن به‌صرفه دانست.

کدام مشاغل زیرمجموعه آهن فروشی به حساب می آیند؟

افرادی که مبادرت به راه اندازی شغل آهن فروشی میکنند باید بدانند که این کسب و کار شامل زیرمجموعه هایی هم میشود که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • کارگاه آهن‌ فروشی
  • خودروهای حمل آهن
  • کارگران آهن‌ فروشی
  • حسابدار
  • اپراتور باسکول

نرم افزار حسابداری آهن فروشی محک

حالا که با اکثر چالشهای راه اندازی شغل آهن فروشی آشنا شده اید باید در نظر داشته باشید که یکی از مهمترین نیازهای شما برای راه اندازی این شغل، داشتن یک نرم افزار حسابداری است که کاربری بیسیار ساده آسانی داشته باشد تا شما بدون نیاز به حسابداری یا حتی علم حسابداری به راحتی همه محاسبات خود را به آن بسپارید. پیشنهاد ما به شما نرم افزار حسابداری آهن فروشی محک است که در مقایسه با سایر رقبا امتیازات جذاب و منحصر به فردی دارد. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی هر چه بیشتر با این محصول دموی رایگان آن را مشاهده کنید.

درآمد شغل آهن ‌فروشی چقدر است؟

شغل آهن‌ فروشی علاوه بر سختی و مشقت‌های زیاد درآمد قابل‌ توجهی دارد و اکثر افراد به دلیل درآمد بالا وارد این حوزه شده و حاضرند سختی‌های آن را به جان بخرند. وسوسه درآمد این شغل آنقدر بالا هست که برخی افراد ممکن است در سنین پایین با پیشنهاد اطرافیان وارد این حوزه شوند و در سن جوانی به‌صورت مستقل فعالیت نمایند. درآمد واقعی از آهن‌فروشی چیزی حدود 1 تا 5 در صد از کل فروش می‌باشد که با توجه به نوع محصول و تأثیرات نوسانات بازار متغیر است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

6 پاسخ

  1. سلام ممنون بابت مقاله خوبتون. یک سوال فنی دارم. میخواستم بدونم با چه میزان سرمایه ای میشه شغل آهن فروشی رو راه اندازی کرد؟ با یکی از دوستان صحبت می کردم میگفت سرمایه زیادی لازم داره به نظرتون میشه با میشه با 100 میلیون تومن سرمایه این کار رو شروع کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      میزان سرمایه لازم برای شروع کار به عوامل مختلفی بستگی داره. اما بله با 100 میلیون تومان میشه وارد این حوزه شد البته بهتره که کار رو با اجاره مکان کوچکتر و خرید آهن آلات اصلی شروع کنید.

  2. سلام وقتتون بخیر
    برای شروع خرید و فروش میلگرد کالا رو چطور تامین کنیم ؟

  3. سلام
    بنده سالن ۴۰۰متری دارم ۲۰۰متر حیاط
    برجاده جواب اهن فروشی رو میده

    1. سلام وقت بخیر
      به طور کلی بله.
      اما شما باید فضای لازم برای پر کردن وانت، تریلی و … رو هم در نظر بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری