جستجو
Close this search box.

انواع بارکد و کاربردهای رمزینه ها

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 9 دقیقه

برچسب‌های بارکد ابزاری مفید و کاربردی برای ردگیری دارایی‌ها و موجودی کالا در تمامی سازمان‌ها و کسب و کارها و کل زنجیره تامین محسوب می‌شوند. بارکـدها انواع و اقسام گوناگونی دارند. اما آیا می‌دانید کدام بارکد مناسب چه کاری است؟ از طرف دیگر، در برخی صنایع استانداردهایی وجود دارد که هدف آن‌ تنظیم برچسب گذاری دارایی‌ها و کنترل موجودی فیزیکی به منظور ایجاد رویه‌ای جهانی برای قوام و انسجام آن صنعت است؛ وجود این استانداردها انتقال دارایی‌ها و داده‌ها به سازمان‌های دیگر را آسان‌تر می‌کند.

فهرست مطالب

سردرآوردن از این بارکـدها و اطلاعاتی که در خود جای می‌دهند کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل، گروه نرم افزاری محک راهنمای جامعی آماده کرده تا شما را با انواع بارکد و کاربردهای آن‌ها در صنایع مختلف، استانداردهای بارکـدها و قالب‌های متفاوت هر کدام آشنا کند.

بارکد چیست؟

بارکد چیست؟

بارکد که با عناوین رمزینه و رمزمیله نیز شناخته می‌شود نوعی نمایش تصویری اطلاعات به صورت میله‌های مشکی و فضای خالی سفید است که روی سطح اجناس به صورت چاپ‌شده قرار می‌گیرد و توسط ابزار و دستگاه‌های مخصوص با نام بارکد خوان قابل خواندن است. بارکدخوان نیز به واسطه نرم افزارهای ویژه این اطلاعات را استخراج کرده و در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بارکدها کمک می‌کنند تا اجناس و محصولات به سرعت شناسایی شوند و کلیه اطلاعات مربوط به محصول در دسترس قرار بگیرند. از بارکد به طور گسترده در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ به عنوان بخشی از فرایند فروش، در انبارها برای ردگیری و مدیریت موجودی کالا و در فاکتورها برای کمک به انجام امور حسابداری و مالی استفاده می‌شود. ‌اما کاربرد بارکـدها به همین موارد ختم نمی‌شود. انواع مختلف بارکـد مصارف مختلفی دارند.

انواع بارکد

انواع بارکد ها

بارکدها اشکال و گونه‌های بسیار متنوعی دارند. با این حال، تمامی بارکدها را می‌توان در 3 دسته اصلی جای داد:

  • بارکدهای فقط عددی
  • بارکدهای عددی-الفبایی
  • بارکدهای دوبعدی

همان طور که از نام آن پیداست، بارکـدهای فقط عددی، بارکدهایی هستند که از اعداد و ارقام تشکیل می‌شوند. بارکدهای عددی-الفبایی ترکیبی از اعداد و حروف الفبا هستند. این دو نوع بارکـد را با عنوان بارکدهای یک بعدی یا 1D نیز می‌شناسند. بارکدهای دوبعدی یا 2D به شکل مربع یا مستطیل هستند و شامل نقطه‌های کوچک فراوانی هستند که طبق الگویی خاص و منحصربه‌فرد مرتب و چیده شده‌اند.

مزیت اصلی بارکدهای 2D این است که می‌توانند در فضایی بسیار کوچک حجم اطلاعات زیادی را نگه دارند و با اینکه در ابعاد خیلی کوچک روی سطح محصولات قابل چاپ و یا حک هستند باز هم خوانایی خود را حفظ می‌کنند. بارکـدهای دوبعدی در صنایع مختلف، از تولیدات و لجستیک گرفته تا انبارداری و حوزه سلامت و بهداشت قابل استفاده هستند. یکی از متداول‌ترین انواع بارکدهای دوبعدی کیوآر کد (QR code) است.

چند نوع بارکد وجود دارد؟

با وجود انواع متعدد بارکد خوان، اسکنر و چاپگر بارکـد در بازار، عملا صدها نوع بارکد با تنظیمات مختلف در دسترس هستند. این بارکـدها را می‌توان برای نیازها و روال‌های کاری مختلف سفارشی‌سازی کرد و در صنایع گوناگون در سراسر جهان مورداستفاده قرار داد. با این حال، از آنجایی‌که بیشتر بارکدها برای انتقال و جابه‌جایی اقلام مختلف از یک مکان به مکانی دیگر، بین سازمان‌ها و سیستم‌های مختلف کاربرد دارند، استانداردهای خاص و مهمی برای آن‌ها تعریف شده است.

امروزه بیش از 30 نوع قالب اصلی برای بارکدهای مختلف وجود دارد و هر کدام بنابر ویژگی‌های خاص خود می‌توانند مزایای مختلفی برای کاربردهای گوناگون فراهم کنند. با یک مقایسه ساده بین قالب و فرمت بارکـدها می‌توان ویژگی‌ها و در نتیجه کاربردهای هر کدام را شناسایی کرد. برای مثال، قالب پست نت (Postnet) که توسط خدمات پستی ایالات متحده استفاده می‌شود، یک قالب خطی کاملا متمایز دارد که از خطوط کوتاه و بلند تشکیل شده است و به راحتی قابل شناسایی است. یا مثلا بارکدهای دوبعدی، چون به جای خطوط از نقاط مربع شکل تشکیل شده‌اند، تشخیص آن‌ها بسیار راحت است.

اما از طرف دیگر، چون قالب‌های بارکد خطی زیاد هستند، تشخیص بارکـد عددی از بارکد عددی-الفبایی می‌تواند سخت باشد. در برخی از قالب‌ها، اعداد یا حروف زیر خطوط بارکـد چاپ نمی‌شوند و این موضوع تشخیص قالب بارکـد را سخت‌تر هم می‌کند.

آیا قالب استانداردی برای بارکدها وجود دارد؟

آیا قالب استانداردی برای بارکدها وجود دارد؟

با اینکه هیچ استاندارد واحدی برای قالب و فرمت بارکدها تعریف نشده است، اما ویژگی‌های خاصی وجود دارند که نحوه طراحی و ساخت بارکد را مشخص می‌کنند. برچسب بارکـد می‌تواند از لحاظ اندازه، ظرفیت، شکل خطوط، و نیاز یا عدم نیاز به چک سام (Chechsum یک مقدار دیجیتالی است و وظیفه آن محافظت از یک فایل در برابر تغییر و تضمین صحت اطلاعات آن است) متفاوت باشد.

اندازه برچسب بارکد معمولا به تجهیزات پایش و خوانش بارکد و کاربردهای درنظرگرفته‌شده برای آن بستگی دارد. در برخی موارد، حتی سو و جهت چسباندن برچسب بارکد مهم است زیرا روی کارکرد درست دستگاه‌های بارکدخوان یا سایر تجهیزات لازم تاثیر می‌گذارد.

ظرفیت یک بارکد، یا به عبارتی تعداد ترکیب کاراکترهای ممکن، به تراکم بارکـد و مجموع کاراکترهایی که پشتیبانی می‌کند بستگی دارد. یکی از معیارهای اندازه‌گیری تراکم بارکـد به بعد مجهول (x-dimention) معروف است. برای بارکدهای خطی، این معیار به عرض باریک‌ترین نوار یا میله بارکد اشاره دارد و در مورد بارکـدهای دوبعدی، منظور از بعد مجهول اندازه هر مربع است.

چک سام بخش استانداردشده برخی از بارکدها است که صحت و سقم اطلاعات اسکن‌ شده را تایید می‌کند. در بارکـدهای خطی، عددی که در گوشه سمت راست بارکـد قرار دارد چک سام است که بارکدخوان یا اسکنر بارکـد محاسبات خاصی روی این عدد انجام می‌دهد و نتایج این محاسبات را با عدد قبلی مقایسه می‌کند. اگر مقدار حاصل صحیح باشد، بارکد خوان با یک بوق صحت اطلاعات را تایید می‌کند.

آشنایی با شباهت‌ها و تفاوت‌های بین بارکدها به شما کمک می‌کند تا قالب بارکـد مناسب را برای برآورده کردن نیازهای خود انتخاب کنید.

ویژگی‌های بارکدهای فقط عددی

ویژگی‌های بارکدهای فقط عددی

بارکدهای فقط عددی، بارکدهای یک بعدی یا 1D هستند که برای رمزگذاری فقط از اعداد استفاده می‌کنند. این بارکـدها، داده‌ها را به صورت خطوط موازی در عرض‌های متفاوت و در فواصل مختلف نمایش می‌دهند. برخی از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع بارکـد، مثل بارکدهای UPC و EAN جزو بارکدهای فقط عددی هستند. ویژگی‌های این نوع بارکـدها از این قرار است:

بارکدهای UPC

یکی از پرکاربردترین نمادهای بارکد که مصرف‌کنندگان و خرده‌فروشان در سرتاسر جهان از آن استفاده می‌کنند بارکـدهایی هستند که از کد UPC (کد محصول جهانی) ساخته می‌شوند. کدهای یو پی سی 12 رقمی (UPC-A)  شامل اطلاعات پایه درباره هویت تولیدکننده و شماره شناسایی محصول می‌شوند. با استفاده از سرویس‌هایی مثل دیتابیس UPC و GTIN می‌توان اطلاعات بیشتری از بارکدهای UPC استخراج کرد.

جای قرارگیری هر رقم، به نوع اطلاعاتی که آن رقم در بردارد اشاره می‌کند. برای مثال، 6 تا 10 رقم اول کد UPC مشخصات شرکت سازنده محصول را دربردارد و روی کلیه محصولات یک شرکت به طور یکسان وجود دارد. 2 الی 5 رقم بعدی مشخصات محصول را شامل می‌شود. البته قبل از مشخصات محصول باید مشخصات سازنده را شناسایی کرد. برای شناسایی محصول و اطمینان از صحت بارکد می‌توان با شرکت سازنده آن تماس گرفت و یا به صورت آنلاین دیتابیس UPC را جستجو کرد. این فرایند استانداردشده این امکان را فراهم می‌کند که حتی کدهای UPC که از یک شرکت خاص و معتبر سرچشمه نگرفته اند رمزگشایی شوند.

کدهای UPC انواع دیگری نیز دارند، مثلا UPC-E که فقط شامل 6 رقم است. شرکت‌هایی که می‌خواهند بارکد مخصوص خود را تولید کنند باید از سایت GS1 تاییدیه بگیرند. لینک دسترسی به GS1 و سایر نهادهای استاندارد گذار بین‌المللی در انتهای همین مطلب آمده است.

بارکدهای EAN

کدهای EAN شبیه کدهای UPC هستند و برای شناسایی محصولاتی که به دست مصرف‌کننده می‎‌رسند کاربرد دارند. کدهای EAN برای اسکن در نقطه فروش (POS) طراحی شده‌اند. جالب اینجا است که با اینکه بیشتر خرده‌فروشی‌ها از اسکنر بارکدهای UPC استفاده می‌کنند، اسکنرها کدهای UPC را به قالب EAN 13 تبدیل می‌کنند. بارکدهای EAN نیز انواع مختلفی دارند، مثل EAN-13، EAN-8، JAN-13، ISBN و ISSN.

کدهای 2 از 5 صنعتی

این نوع بارکدها چندان رایج نیستند. کدهای 2 از 5 صنعتی شامل 2 میله ضخیم و 3 میله نازک هستند که فاصله بین میله‌ها عرض ثابتی دارد. از آنجایی‌که تراکم کدهای 2 از 5 صنعتی کم است استفاده از آن محدود است. با این حال، در برخی از انبارها همچنان از آن استفاده می‌شود.

2 از 5 رج بندی شده

این نوع بارکدها نمونه جدیدتر و کمی پیچیده‌تر کدهای 2 از 5 صنعتی هستند. قالب بارکدهای 2 از 5 رج بندی شده همانند نمونه قبلی است، با این تفاوت که فاصله بین میله‌ها ثابت نیست. بنابراین، هم از میله‌ها و هم از عرض فضاهای خالی برای رمزگذاری اطلاعات استفاده می‌شود.

کاراکترهایی که در موقعیت زوج قرار دارند در قالب میله، و کاراکترهایی که در موقعیت فرد قرار دارند در قالب فضای خالی رمزگذاری می‌شوند.

2 از 5 استاندارد

این نوع بارکـدها نمونه قدیمی‌تر بارکدهای 2 از 5 رج بندی شده هستند ولی همانند 2 از 5 صنعتی، فضای خالی بین میله‌ها ثابت است. از این بارکدها زمانی در بلیت هواپیما، مرتب سازی انبار و عکس برداری در خط پایان برخی از مسابقات ورزشی استفاده می‌شد و امروزه تقریبا منسوخ شده است.

کدهای پست نت

کدهای پست نت یا تکنیک رمزگذاری عددی پستی توسط خدمات پستی ایالات متحده استفاده می‌شوند. با رمزگذاری کدهای پستی، پیدا کردن آدرس آسان‌تر و بروز خطا کم‌تر می‌شود. طول کدهای پست نت می‌تواند از 32 تا 62 میله متغیر باشند. همچنین ارتفاع میله‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

کد 11

بارکد 11 در سال 1977 توسعه یافت و برای برچسب گذاری تجهیزات در صنعت مخابرات و ارتباط از راه دور مورداستفاده قرار می‌گیرد. تراکم پایین نمادها، کدگذاری 0 تا 9 و امنیت پایین جزو خصوصیات منفی بارکد 11 هستند. همچنین، کیفیت پایین چاپ می‌تواند باعث به‌هم ریختن میله‌ها ‌شود اما اعتبار و صحت اطلاعات آن‌ها را حفظ کند. بارکـد 11 را با عنوان USD-8 نیز می‌شناسند.

ویژگی‌های بارکدهای عددی-الفبایی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

ویژگی‌های بارکدهای عددی-الفبایی

کد پلسی

از کد پلسی (Plessey code) معمولا برای نشانه‌گذاری قفسه‌های خواروبار فروشی‌ها، خرده‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها استفاده می‌شود.  منشا این بارکدها در اروپا بود و بعد از آن نمونه‌های دیگری مثل بارکـد MSI، Anker و Telxon تولید شدند. با اینکه کدهای پلسی در گروه بارکـدهای فقط عددی قرار می‌گیرند، ما آن‌ها در زمره بارکدهای عددی-الفبایی نیز قرار دادیم چرا که این بارکـدها قابلیت رمزگذاری ارقام 0 تا 9 و حروف A تا F را دارند.

کد 39

بارکدهای کد 39 اساسا در صنایع خودروسازی و صنایع دفاعی کاربرد دارند و به کد 3 از 9 نیز معروف هستند. کد 39 اولین نوع بارکـد عددی-الفبایی بود و مصارف و کاربردهای آن به مواردی غیر از خرده فروشی معطوف می‌شود. کد 39 از لحاظ طول بارکـد دارای نمونه‌های متفاوتی است اما نسخه استاندارد آن عمل رمزگذاری را با 43 کاراکتر شامل حروف A تا Z، اعداد 0 تا 9، فضای خالی، و کاراکترهای خاص : – % $ . / + انجام می‌دهد. از بارکد 39 در بج‌های کارت شناسایی، کالاهای موجود در انبار و مصارف صنعتی مختلف استفاده می‌شود.

کد 128

در مقایسه با کد 39، کد 128 برای مصارف امروزی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که تراکم و کاراکترهای بیشتری را پوشش می‌دهد. کاراکترهای کد 128 ارقام 0 تا 9، حروف A تا Z (کوچک و بزرگ)، تمامی نمادهای استاندارد ASCII، و کدهای کنترل را شامل می‌شود. این کدها به سه زیرمجموعه A ، B و C تقسیم می‌شوند. اولین رقم از بخش A نشانگر این است که کدام زیرمجموعه مورداستفاده قرار خواهد گرفت. همچنین کاراکترهای کنترلی موجود در وسط بارکد برای ارجاع دادن به زیرمجموعه‌های مختلف هستند.

کد 93

نسخه فشرده‌تر کد 39، کد 93 است و تفاوت اصلی این دو این است که بارکد 93 از 9 عنصر برای هر کاراکتر استفاده می‌کند ولی در بارکد 39 از 15 کاراکتر استفاده می‌شود. همچنین کد 93 نسخه کامل کدهای ASCII  را پوشش می‌دهد و طول بارکـدهای آن می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، برای هر بارکـد دو چک سام مجزا موردنیاز است. کد 93 را با عنوان USS-93 نیز می‌شناسند.

ویژگی‌های بارکدهای دوبعدی

ویژگی‌های بارکدهای دوبعدی

بارکدهای دوبعدی یا 2D تصاویر گرافیکی هستند که اطلاعات را در صفحات عمودی و افقی ذخیره می‌کنند. طراحی بارکدهای دوبعدی آن‌ها را قادر می‌سازد تا 7089 کاراکتر را رمزگذاری کنند – بسیار بیشتر از آنچه بارکـدهای یک بعدی قادر به رمزگذاری آن هستند. بارکـدهای دوبعدی می‌توانند اطلاعات بیشتری را در یک کد واحد ذخیره کنند که نتیجه این امر کاهش خطا در رمزگشایی کدها خواهد بود.

معمولا از بارکـدهای دوبعدی در ارتباط با گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. کاربر به راحتی می‌تواند با نصب یک برنامه بارکد خوان روی گوشی، با دوربین گوشی تصویر بارکد را اسکن کند. همچنین، اطلاعات بارکـد را با پیامک و سایر پیام‌رسان‌ها به دیگران انتقال دهد. ضمنا، از آنجایی که کدهای 2D به راحتی رمزگشایی می‌شوند، امنیت بیشتری دارند.

بارکدهای دوبعدی نیز انواع مختلفی دارند:

کیوآر کدها

کدهای کیو آر یا QR codes که مخفف کدهای پاسخ سریع هستند متداول‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بارکدهای دوبعدی محسوب می‌شوند. کیوآر کد اولین بار در سال 1994 توسط Denso که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تویوتا است توسعه یافت. QR کد قادر به رمزگذاری بیش از 2509 کاراکتر عددی یا 1520 کاراکتر الفبایی است. در خود بارکـد، 3 سطح خطایابی تعبیه شده است. کیو آر کدها را می‌توانید روی هر چیزی، از بسته بندی محصولات گرفته تا پوسترهای تبلیغاتی، و حتی موزه‌ها و کتاب‌های کتابخانه‌ها بیابید.

ماتریس داده

بارکدهای ماتریس داده یا دیتا ماتریکس (Data Matrix) قادر هستند 3116 کاراکتر از کدهایASCII 256 بایتی را رمزگذاری کنند. بارکدهای دیتا ماتریکس تراکم بالایی دارند. این بارکـدها یک شبکه مربع شکل هستند که لبه‌های نمادهای آن با الگوی یابنده پیکربندی شده‌اند. این الگوهای یابنده بارکدخوان‌ها یا اسکنرها را قادر می سازد تا بارکـد را شناسایی کرده و بدون توجه به جهت کدها، بارکـد را بخوانند. همانند سایر بارکـدهای دوبعدی، بارکدهای دیتا ماتریکس نیز مجهز به امکان خطایابی و اصلاح خطا هستند؛ امکانی که باعث می‌شود حتی اگر بارکـد به صورت فیزیکی آسیب دیده باشد بازهم داده‌های آن به صورت کامل و صحیح استخراج شود.

بارکدهای ماتریس داده در اروپا و آمریکا برای علامت گذاری مستقیم قطعات و علامت گذاری لیزری استفاده می‌شوند و در صنایع هوافضا، خودروسازی و الکترونیک کاربرد دارند. همچنین، در امور لجستیک، مدیریت اسناد، خدمات پستی و حوزه سلامت و بهداشت از بارکـدهای دیتا ماتریکس استفاده می‌شود.

PDF417

بارکدهای PDF417 کاربردهای فراوانی از جمله در حمل و نقل، کارت‌های شناسایی و مدیریت موجودی انبار دارند. عبارت PDF مخفف Portable Data File و به معنی فایل داده قابل حمل و نقل است. PDF417 نیز مجهز به خطایاب است تا خوانایی راحت‌تری داشته باشد. این بارکدها می‌توانند صد تا دویست کاراکتر برای هر نماد، یا بیش از یک کیلوبایت داده را برای هر برچسب رمزگذاری کنند.

ترکیب بارکدهای PDF417 کمی با سایر بارکـدهای 2D فرق دارد. بارکدهای PDF417 را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از بارکـدهای خطی که روی هم چیده شده‌اند توصیف کرد. برای همین گاهی با عنوان «نماد خطی انباشته شده» نیز خوانده می‌شوند.

ازتک (Aztec)

به طور کلی از کدهای ازتک در صنعت حمل و نقل و مصارفی چون بلیت و کارت پرواز هواپیما استفاده می‌شود. در مقایسه با QR کدها، کدهای ازتک فضای کمتری اشغال می‌کنند و می‌توانند اطلاعات بیشتری ذخیره کنند. اما به دلیل اینکه نرم افزارهای خوانش این بارکدها چندان در دسترس نیستند، استفاده از آن‌ها بسیار محدودتر است.

بارکدهای دوبعدی دیگری نیز وجود دارند، اما استفاده از آن‌ها چندان متداول نیست. از جمله این بارکـدها می‌توان به MaxiCoda، Code 49، Code 16k، Codablock و…. اشاره کرد.

مشخصات فنی و استانداردهای انواع بارکدها

وجود انواع مختلف بارکد و کاربردهای متنوع آن‌ها باعث شده تا سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در سرتاسر جهان به طور مداوم در حال تولید بارکد باشند. اما همچنان که کالاها در طول زنجیره تامین جابه جا می‌شوند و محصولات و قطعات از یک شرکت به شرکت دیگر منتقل می‌شوند، انسجام و یکپارچگی در امر انتقال سریع و صحیح اطلاعات لازم و ضروری است. وجود استانداردها برای تضمین همین هدف است؛ استانداردهایی که گاهی از سوی قانون‌گذاران اصناف و صنایع و گاهی نیز به‌وسیله نهادهای استانداردگذاری تعیین و تعریف می‌شوند.

استانداردهای مبتنی بر فناوری مشخصاتی را طرح بندی می‌کنند که نحوه انجام کارها را معین می‌کنند و استانداردهای کاربردی نحوه استفاده از فناوری (نه نحوه انجام کار) را تعریف می‌کنند. مهم‌ترین نهادها و تعیین‌کنندگان استانداردهای جهانی از این قرار هستند:

AIM Global (Association for Automatic Identification and Mobility)

American National Standards Institute (ANSI)

Automotive Industry Action Group (AIAG)

Defense Logistics Agency

The Environmental Protection Agency (EPA)

The Federal Highway Administration (FHWA)

Financial Accounting Standards Board (FASB)

Government Accounting Standards Board (GASB)https://www.gasb.org/

GS1

Health Industry Business Communications Council (HIBCC)

International Organization for Standardization (ISO)

International Warehouse Logistics Association (IWLA)

Japan Auto Parts Industries Association (JAPIA)

Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA)

Material Handling Industry of America (MHI)

National Property Management Association (NPMA)

بارکدخوان یا اسکنر بارکد چیست؟

بارکدخوان یا اسکنر بارکد ابزاری است که قابلیت خواندن داده‌ها از روی بارکدهای چاپ شده را دارد. بارکد خوان باید به یک سیستم رایانه ای متصل باشد و اطلاعات اخذشده را روی رایانه ذخیره کند. برای اینکه داده‌ها و اطلاعات بارکد به درستی پردازش شود نیاز به نصب نرم افزارهای کامپیوتری دارید. این دستگاه یک اشعه مادون قرمز از خود ساطع می‌کند. این نور به طور مداوم در حال جستجوی بارکدی برای خواندن است. برخی از بارکد خوان‌های صنعتی چنان قدرتمند هستند که می‌توانند خطوط بارکد را از فاصله چند ده متری نیز بخوانند و پردازش کنند.

نحوه کار با بارکد خوان فروشگاهی

بعد از نصب و راه اندازی اولیه، استفاده از بارکدخوان بسیار ساده است. ابتدا بارکدخوان را چک کنید تا نور قرمز رنگ فعال باشد. بعد بارکدخوان را طوری روی بارکد نگه دارید که نور قرمز در وسط بارکد چاپ شده قرار بگیرد. کمی صبر کنید تا بارکدخوان داده ها را اسکن کند. ممکن است مجبور شوید بارکدخوان راکمی به بالا و پایین حرکت دهید تا دستگاه بتواند اطلاعات را بخواند. وقتی دستگاه اطلاعات را بخواند، با یک بوق اپراتور را مطلع می‌کند.

چه زمانی باید از بارکد استفاده کرد؟

هر محصولی که در بازار فروخته می‌شود به بارکد نیاز دارد، به خصوص محصولاتی که خود شما آن را تولید می‌کنید.

اگر محصولات با “برچسب خصوصی” را می‌فروشید، به یک شماره بارکد منحصر به فرد نیاز دارید. بارکد محصولی که در فروشگاه خود می‌فروشید با بارکد فروش آنلاین آن محصول یکی است. البته به یاد داشته باشید که انواع مختلف یک محصول (رنگ بندی، اندازه و بسته بندی متفاوت) باید کدهای منحصربه‌فرد خود را داشته باشند. در بازار جهانی امروز، اکثر خرده فروشان، عمده فروشان و بازارهای آنلاین، صرف نظر از اینکه چه کسی آن را می فروشد، نیاز دارند که یک شناسه منحصر به فرد به هر محصول اختصاص دهند.

برای فروشندگان آنلاین، بارکدهای UPC پیوند ناگسستنی بین لیست‌های آنلاین و محصولات فیزیکی ایجاد می‌کنند. این بارکدها دقت در فرآیند مدیریت موجودی را حفظ می‌کنند. همچنین، با این روش بازارها آنچه را که فروخته می‌شود و اینکه چه کسی آن را می‌فروشد، ردیابی می‌کنند.

افزونه چاپ و تولید بارکد محک

حالا که بیش از پیش با بارکدها و انواع آنها آشنا شدید، خوب است بدانید که گروه نرم افزاری محک، افزونه چاپ و تولید بارکد را برای متقاضیان نرم افزار حسابداری خود تدارک دیده که با استفاده از آن می‌توانند خدمات و مزایای بی نظیری را دریافت کنند. شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر با این افزونه کاربردی و مهم بیشتر آشنا شوید:

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. محمدرضا جهانگیری شهر قزوین الوند شماره تلفن ۰۹۱۰۷۴۶۷۶۵۵ صنف سایر موارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری