جستجو
Close this search box.

ناظر مالی کیست و چه وظایفی دارد؟

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

رشته حسابداری و مالی حوزه بسیار گسترده‌ای است و مشاغل مرتبط با این رشته، در تمام کشورهای دنیا، جزو پرتقاضاترین و پردرآمدترین مشاغل محسوب می‌شوند. هر سازمان، شرکت و کسب و کاری به افراد متخصصی نیاز دارد تا در مدیریت امور مالی و حسابداری به آن‌ها کمک کند. یکی از مشاغل ممتاز و مرتبط با رشته حسابداری و مالی، کنترل کننده یا ناظر مالی است. در این مطلب درباره اهمیت، وظایف و خصوصیات یک ناظر مالی موفق بیشتر صحبت می‌کنیم.

فهرست مطالب

اگر حسابدار باتجربه‌ای هستید، می‌توانید به آینده شغلی خود در حوزه نظارت مالی بیشتر فکر کنید. به عنوان یک ناظر مالی می‌توانید مهارت‌ها و دانش خود را ارتقا دهید و در موفقیت بیشتر سازمان یا شرکت خود سهم بیشتری داشته باشید.

ناظر مالی کیست و چه وظایفی دارد؟

ناظر مالی کیست و چه کار می‌کند؟

ناظر مالی به نوعی یک مدیر مالی است که اغلب با مدیر ارشد مالی شرکت یا سازمان برای نظارت بر کارکنان حسابداری همکاری می‌کند و به برنامه ریزی برای آینده مالی شرکت کمک می‌کند. ناظران مالی معمولاً بیشتر یا تمام عملیات‌های حسابداری، از جمله حقوق و دستمزد، عملیات پرداخت‌ و بودجه بندی بخش‌های مختلف را مدیریت می‌کنند. اصولا، ناظران مالی سابقه کار طولانی در زمینه امور مالی، حسابداری و حسابرسی دارند.

برخی از مهم‌ترین وظایف یک ناظر مالی از این قرار هستند:

  • تهیه سوابق مالی مانند گزارش درآمد، گزارش هزینه، ترازنامه و حساب های دوره‌ای را رهبری و هدایت می‌کند.
  • فاکتورها و رسیدها را تأیید کرده و حساب‌های سررسید گذشته را پیگیری می‌کند.
  • انطباق مالیاتی را مدیریت می‌کند.
  • سوابق حسابداری را پشتیبانی و نگهداری می‌کند.
  • بر کارکنان واحد حسابداری نظارت می‌کند.
  • فرایندهای حقوق و دستمزد را مدیریت می‌کند.
  • به مدیر ارشد مالی گزارش داده و به او مشاوره می‌دهد.
  • روندهای مالی را شناسایی کرده و توصیه‌هایی ارائه می‌کند.
  • سیاست‌ها و خط مشی‌های مالی آتی شرکت را ترسیم می‌کند.
  • بودجه‌های جاری را ارزیابی کرده و راه‌های کاهش هزینه‌ها را شناسایی می‌کند.
  • بر ممیزی و حسابرسی داخلی نظارت می‌کند.
  • کارمندان واحد مالی را استخدام کرده و آموزش می‌دهد.
  • عملکرد مالی شرکت و سازمان را تجزیه و تحلیل می‌کند.

کسب و کارها و موسساتی که بیشتر از همه به دنبال استخدام ناظر مالی هستند عبارتند از:

  • دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی
  • سازمان‌های دولتی
  • بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری
  • بیمارستان‌ها
  • کارخانه‌ها و تولیدکنندگان
  • شرکت‌های و صندوق‌های سرمایه گذاری
  • سازمان بورس
  • شرکت‌های فناوری

تفاوت ناظر مالی و مدیر مالی در چیست؟

به طور کلی، ناظر مالی بر روی انطباق و ثبت سوابق متمرکز است، در حالی که مدیر مالی به برنامه ریزی و عملکرد آتی شرکت فکر می‌کند. به عبارت دیگر، ناظر مالی بر روی تاکتیک‌ها تمرکز دارد، در حالی که مدیر مالی بر استراتژی متمرکز است.

میزان درآمد ناظران مالی چقدر است؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

میزان درآمد ناظران مالی چقدر است؟

میزان درآمد ناظران مالی بسته به سطح تحصیلات و تجربه کاری مرتبط، اندازه شرکت و موقعیت جغرافیایی شرکت متفاوت است. برای مثال، در ایالات متحده میزان درآمد یک ناظر مالی از 81000 دلار تا 108000 دلار در سال متغیر می‌باشد و میانگین درآمد ناظران مالی را چیزی حدود 87000 دلار در سال تخمین می‌زنند.

طبق اعلان سازمان آمار ایالات متحده، استخدام ناظران مالی، از سال 2019 تا 2029 رشد 15 درصدی را پیش‌بینی می‌کند که بسیار سریع‌تر از حد میانگین است. علاوه بر این، ناظران مالی که در مشاغل خود برتر هستند، ممکن است این فرصت را داشته باشند که سمت‌هایی مانند مدیر ارشد مالی یا سایر سمت‌های مدیریت مالی سطح بالا را به دست آورند.

برای تبدیل شدن به ناظر مالی چه ملزوماتی وجود دارد؟

برای تبدیل شدن به یک ناظر مالی موفق به مجموعه‌ای از مهارت‌ها، تحصیلات، آموزش‌های مرتبط و بعضا گواهینامه‌های معتبر نیاز دارید. برخی از مهارت‌هایی که ناظران مالی باید داشته باشند عبارتند از:

رهبری: به عنوان یک ناظر مالی مسئولیت کارکنان بخش مالی و حسابداری شرکت بر عهده شما است. مهارت‌های رهبری می‌تواند به شما کمک کند تا تیمی کارآمد و منسجم ایجاد کنید و این تیم را برای رسیدن به اهداف مالی شرکت و کسب و کار خود هدایت کنید.

سازماندهی: مهارت‌های سازماندهی به شما کمک می‌کند تا تعداد زیادی از سوابق مالی را به طور موثر پشتیبانی و نگهداری کنید.

مهارت‌های تحلیلی: کارفرمایان اغلب از ناظران مالی می‌خواهند که داده های مالی پیچیده را تجزیه و تحلیل کنند و مطمئن شوند که شرکت از بهترین شیوه‌های حسابداری پیروی می‌کند.

برقراری ارتباط: به عنوان یک ناظر مالی، برقراری ارتباط موثر می‌تواند به شما کمک کند تا با کارمندان خود همکاری بهتری داشته باشید و عملکرد آن‌ها را مدیریت کنید. مهارت های ارتباطی همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا دغدغه‌ها یا ایده‌های خود را با سرپرستان و مدیران ارشد در میان بگذارید.

تفکر انتقادی: بخش مهمی از کار ناظر مالی، مشارکت در تصمیم گیری‌های مهم در مورد جهت گیری مالی آتی شرکت است. توانایی تفکر انتقادی و تصمیم گیری در شرایط پر استرس و تحت فشار، مهارتی است که برای ناظران مالی ضرورت دارد.

دانش نرم افزاری: اکثر دپارتمان‌های حسابداری و حسابرسی به شدت به نرم افزار حسابداری و مدیریت مالی متکی هستند و معمولاً بخش مهمی از کار روزانه ناظر مالی به استفاده از این ابزارها و نرم افزارها مربوط می‌شود.

بودجه بندی: پیش بینی و تهیه گزارش یکی از مهم‌ترین وظایف شغلی یک ناظر مالی محسوب می‌شود. مهارت های بودجه بندی پیشرفته در این نقش از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

ناظرهای مالی باید درک عمیقی از مفاهیم حسابداری و تجارت داشته باشند. همچنین از آنجایی که ناظران مالی باید گزارش‌های مالی و معاملات را برای اهداف کنترل کیفیت تجزیه و تحلیل کنند، به مهارت‌های تحلیلی قوی نیاز دارند و باید جزئی‌نگر و دقیق باشند. ناظر مالی بخشی از رهبری یک سازمان را بر عهده دارد، بنابراین باید از مهارت‌های نرم برای ایجاد انگیزه در تیم خود بهره ببرد. صداقت، درستکاری، اعتمادپذیری و توانایی حل مسئله از دیگر خصوصیاتی هستند که ناظران مالی باید از آن برخوردار باشند.

سطح تحصیلات

ناظران مالی حداقل به مدرک کارشناسی در یکی از حوزه‌های مرتبط با حسابداری، امور مالی و یا تجارت نیاز دارند. شاید اخذ مدرک کارشناسی ارشد لزومی نداشته باشد، اما قطعا می‌تواند روی رزومه شما تاثیر بگذارد و شما را به یک گزینه بهتر و مناسب‌تر بدل کند. مدرک ارشد می‌تواند مرتبط با رشته‌های مدیریت بازرگانی، اقتصاد و یا امور مالی باشد.

آموزش و تجربه

بسیاری از ناظران مالی حرفه خود را به عنوان یک تحلیلگر مالی شروع می‌کنند. کار کردن به عنوان یک کارآموز یا یک تحلیلگر مالی تازه کار این امکان را فراهم می‌کند تا تجربه بیشتری کسب کنید و برای تبدیل شدن به یک ناظر مالی آماده شوید. همچنین، می‌توانید از مشاغل کارمند حسابداری و یا متصدی وام نیز خط مشی خود را آغاز کنید.

گواهینامه‌های معتبر

گواهینامه‌های زیادی وجود دارند که یک ناظر مالی می‌تواند جهت اخذ آن‌ها اقدام کند. در بسیاری از کشورها، با گذراندن دوره‌های خاص، انواع گواهینامه‌های معتبر و بین المللی به متقاضیان اعطا می‌شود. با اخذ این گواهینامه‌ها دانش خود را افزایش داده و مهارت‌ها و صلاحیت‌های خود را به کارفرمایان فعلی و احتمالی اثبات می‌کنید. همچنین، می‌توانید خود را برای رسیدن به مدارج بالاتر آماده کنید. محبوب‌ترین گواهینامه‌های بین المللی برای ناظران مالی عبارتند از:

حسابدار رسمی (CPA): مدرک CPA یا حسابدار رسمی یکی از معتبرترین مدارک مربوط به حوزه حسابداری در ایالات متحده است. مدرک CPA بیانگر این است که دارنده آن دستورالعمل‌های تجربی و آموزشی سفت و سختی را رعایت نموده و آزمون جامعی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

حسابرس داخلی رسمی (CIA): این گواهی از سوی موسسه  حسابرسان داخلی (IIA) به متقاضیان اعطا می‌شود و نشان‌دهئده این است که شما واجد شرایط انجام ممیزی داخلی هستید؛ وظیفه‌ای که ممکن است بخشی از کار یک ناظر مالی باشد. معمولاً قبل از شرکت در این آزمون، به ترکیبی از تحصیلات و تجربه کاری در حوزه حسابرسی داخلی نیاز دارید.

تحلیلگر مالی خبره (CFA): این گواهینامه مالی مهارت‌های شما را در حسابداری، مدیریت پورتفولیو و اقتصاد تایید و تصدیق می‌کند. برای اخذ این مدرک، نیاز به مدرک لیسانس یا چهار سال سابقه کار دارید. همچنین، باید یک سری امتحانات را پشت سر بگذارید.

محیط کاری ناظران مالی به چه صورت است؟

یک روز کاری معمولی برای یک ناظر مالی در یک دفتر اداری سپری می‌شود. بسته به اندازه سازمان، یک ناظر مالی ممکن است مستقیماً به مدیر ارشد مالی گزارش دهد. در شرکت‌های کوچک‌تر، ممکن است ناظر مالی به عنوان تحلیلگر مالی ایفای نقش کند. ناظران مالی برای شناسایی و تفسیر نیازهای مالی سازمان یا شرکت، مستقیماً با سایر اعضای تیم اجرایی و مدیریتی همکاری می‌کنند.

داده‌های خاصی که یک ناظر مالی با آن سروکار دارد، بسته به صنعت یا سازمان و شرکتی که در آن مشغول است تفاوت دارد. ناظران مالی که برای سازمان‌های دولتی کار می‌کنند، می‌توانند انتظار مدیریت بودجه و مالیات‌های دولتی را داشته باشند. اگر در یک سازمان تجاری یا شرکت خصوصی کار می‌کنید، احتمالا باید از اهداف تجاری سازمان و نیازهای مالی صاحب کسب و کار خود حمایت و پشتیبانی کنید.

چگونه یک ناظر مالی شویم؟

چگونه یک ناظر مالی شویم؟

ناظران مالی معمولاً متخصصان مالی بسیار ماهر با سال‌ها تجربه در امور مالی و حسابداری هستند. اکثر شرکت‌ها به دنبال گزینه‌هایی هستند که دارای مدارک تحصیلی یا حرفه‌ای در رشته‌های حسابداری و مالی یا حوزه‌‌های مرتبط باشند. علاوه بر تحصیلات و تجربه کاری، بسیاری از مدیران به دنبال استخدام افرادی با مهارت های حسابداری و ریاضی قوی هستند که بتوانند به آنها کمک کنند تا تیم مالی را رهبری کرده و تصمیمات تجاری خوبی بگیرند. برای تبدیل شدن به یک ناظر مالی باید مراحل زیر را طی کنید:

1- مدرک معتبر بگیرید

اکثر شرکت‌هایی که ناظر مالی استخدام می‌کنند، حداقل مدرک کارشناسی در یکی از حوزه‌های حسابداری، مالی، بازرگانی، اقتصاد و یا رشته‌های مرتبط با این حوزه‌ها را الزامی می‌دانند. همچنین اخذ مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های ذکرشده می‌تواند امتیاز بزرگی برای شما محسوب شود و شما را برای پست‌های مدیریتی در بخش‌های مالی و حسابداری صاحب صلاحیت کند.

2- گواهینامه‌های حرفه‌ای اخذ کنید

اخذ گواهینامه‌های مالی و حسابداری، از جمله گواهینامه‌هایی که در بالا نام بردیم، به شما کمک می‌کند تا دانش خود را ارتقا دهید و صلاحیت‌های خود را به دیگران اثبات کنید. اخذ گواهینامه‌های اضافی و حرفه‌ای برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها حائز اهمیت است.

3- تجربه کسب کنید

بسیاری از کارفرمایان برای استخدام ناظر مالی، به دنبال گزینه‌هایی هستند که پنج تا هفت سال تجربه مالی و حسابداری داشته باشند. برای اینکه به یک ناظر مالی بدل شوید باید حرفه خود را به عنوان یک حسابدار، تحلیلگر مالی یا حسابرس شروع کنید. بسیاری از شرکت‌ها فردی را ترجیح می‌دهند که دو یا چند سال تجربه پست‌های مدیریتی و رهبری تیم داشته باشند، چرا که از ناظر مالی توقع مدیریت و رهبری تیم مالی را دارند. شاید این فرصت را پیدا کنید که مدتی به عنوان دستیار ناظر مالی مشغول به کار شوید تا قبل از درخواست برای پست ناظر مالی، برای رهبری و هدایت یک تیم تجربه کسب کنید.

4- برای این شغل درخواست دهید

پس از کسب صلاحیت‌های لازم می‌توانید برای پست ناظر مالی به شرکت‌ها و سازمان‌هایی که ارزش مهارت و تخصص شما را می‌دانند و به آن نیاز دارند درخواست ارسال کنید. ضمنا به یاد داشته باشید که با اثبات صلاحیت، افزایش دانش و کسب تجربه بیشتر می‌توانید انتظار ارتقا به مدارج بالاتر و پست‌های مهم‌تر را نیز داشته باشید.

منبع: https://www.indeed.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری