جستجو
Close this search box.

روابط عمومی دیجیتال چیست و چرا برای کسب و کارهای کوچک ضروری است؟

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 8 دقیقه

درعصر دیجیتال و با گسترش استفاده از اینترنت، دیگر نمی‌توان به روش‌های سنتی و قدیمی در برقراری ارتباط با مخاطبان و جذب مشتریان جدید اتکا کرد. در فضای پر رقابت تجارت امروزی، مشتریان حق انتخاب‌های زیادی بین برندهای مختلف دارند و اگر شما نتوانید اعتماد آن‌ها را جلب کنید، قطعا بازی را می‌بازید! در دنیایی که مخاطبان شما اکثر وقت خود را در وبسایت‌ها،‌ وبلاگ‌ها، فروشگاه‌های آنلاین و شبکه های مجازی می‌گذرانند، شما نیز برای دیده شدن باید در همان جاها باشید. در اینجا است که اهمیت روابط عمومی دیجیتال (DPR) مشخص می‌شود.

فهرست مطالب

مهم نیست که در چه صنعت و حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، یا شرکت شما چقدر بزرگ است و اعتبار دارد! اگر به درستی به مخاطبان هدف خود وصل نشوید یا پاسخگوی نیازهای مشتریان فعلی نباشید، دیگران جای شما را خواهند گرفت.

روابط عمومی دیجیتال (DPR) چیست؟

روابط عمومی دیجیتال (DPR) چیست؟

روابط عمومی دیجیتال یا DPR یک استراتژی است که برای افزایش آگاهی از برند شما با استفاده از روش‌های آنلاین کاربرد دارد. از بسیاری جهات، شبیه به روابط عمومی سنتی است، اما این فرصت را برای دستیابی به مخاطبان بسیار گسترده‌تری ارائه می‌دهد که صرفا با روش‌های آفلاین نمی‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. برای ایجاد تأثیرات بیشتر، روابط عمومی دیجیتال بر استراتژی‌های مبتنی بر اینترنت مانند بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی محتوا، دسترسی به مخاطبان اینفلوئنسرها و رسانه‌های اجتماعی متکی است.

روابط عمومی دیجیتال یک استراتژی قدرتمند است که می‌تواند حضور و دیده شدن یک برند را در فضای آنلاین بهبود ببخشد. از طریق روابط عمومی دیجیتال تمامی کسب و کارها و شرکت‌ها می‌توانند تقریباً در هر زمانی از شبانه روز به طور مستقیم با مخاطبان هدف خود، در هر نقطه از جهان که باشند، صحبت کنند. با ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطب هدف می‌توان گفتگویی را آغاز کرد و از نیازها، نظرات و پیشنهادات او آگاهی کسب کرد. ضمنا، اخبار و اطلاعات را بسیار سریع‌تر از قبل منتشر کرد.

روابط عمومی دیجیتال برای ایجاد و حفظ تصویری مطلوب از برند در ذهن مخاطبان، در فضای دیجیتال و آنلاین، ضروری و لازم است.

اهمیت روابط عمومی دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک

روابط عمومی دیجیتال به این دلیل اهمیت دارد که کسب و کارهای مختلف، در هر اندازه و فعال در هر حوزه‌ای را به مخاطبان هدف جدید معرفی می‌کند. این معرفی در صفحات نتایج موتورهای جستجو و در میان مقالات و بلاگ‌ها انجام می‌شود. روابط عمومی دیجیتال از طرق مختلف به کسب و کارهای کوچک کمک می‌کند:

رتبه بندی SEO را بهبود می بخشد

گوگل، بزرگ‌ترین موتور جستجوی اینترنتی، ابتدا به عنوان یک موتور جستجوی فرامتنی تاسیس شد. به همین دلیل، بک لینک‌ها جزو کلیدی‌ترین عناصر در نمایش وب سایت‌ها در صفحات نتایج موتورهای جستجو محسوب می‌شوند. به طور کلی، هرچه لینک دهی و پیوندهای شما مرتبط تر باشند، وب سایت شما رتبه بهتری می‌گیرد. روابط عمومی دیجیتال به ایجاد بک لینک های ایمن و مرتبط کمک شایانی می‌کند.

ترافیک وب سایت را افزایش می‌دهد

پایه و اساس روابط عمومی این است که از طریق انتشار متنی و محتوایی، ترویج نام یک برند را تضمین کند. در روابط عمومی دیجیتال این پوشش که در سایت‌ها و در مقالات مختلف انجام می‌شود، باعث ارجاع بیشتر به سایت برند شما و افزایش ترافیک وب سایت می‌شود.

برندسازی می‌کند

یک پلتفرم شخص ثالث معتبر می‌تواند به معرفی یک کسب و کار به مخاطبان جدید کمک کند. روابط عمومی دیجیتال با افزایش و تکرار نام یک برند در فضای آنلاین به برندسازی کمک می‌کند. همچنین، انتشار محتوای با کیفیت در سایت‌های معتبر و ایجاد بک لینک، شما را به عنوان یک مرجع مطمئن و قابل اطمینان معرفی می‌کند.

فروش را افزایش می‌دهد

روابط عمومی دیجیتال با ایجاد ارتباط و تعامل نزدیک با مخاطبان، اعتماد آن‌ها را نسبت به برند جلب می‌کند و این اعتماد، به افزایش فروش ختم می‌شود.

دسترسی به مخاطبان خاص را فراهم می‌کند

روابط عمومی دیجیتال در فضای آنلاین انجام می‌شود، بنابراین محدودیت مکانی و جغرافیایی ندارد. به این ترتیب می‌توانید به مخاطبان خاص خود، در هر نقطه از جهان دسترسی پیدا کنید.

نرخ تبدیل را بهبود می‌بخشد

از آنجایی که در روابط عمومی دیجیتال می‌توان به مخاطبان خاص دسترسی پیدا کرد، بنابراین نرخ تولید سرنخ و تبدیل سرنخ‌ها به مشتری بهبود می‌یابد. ضمن اینکه، تبلیغات هدفمند که از طریق ابزارهای دقیق انجام می‌شوند، در کاهش هزینه‌ها نسبت به نرخ تبدیل تاثیر دارند.

تفاوت روابط عمومی دیجیتال با روابط عمومی سنتی

تفاوت روابط عمومی دیجیتال با روابط عمومی سنتی

در روابط عمومی سنتی سعی می‌شد که از طریق شبکه سازی با روزنامه نگاران و خبرنگاران، اخبار مربوط به یک برند را برای برجسته کردن آن در نشریات مختلف منتشر کرد. در روابط عمومی سنتی، هدف تبلیغ کنندگان این بود که به مخاطبان خود در روزنامه‌ها، مجلات، رادیو و تلویزیون دسترسی پیدا کنند. حالا و با گسترش روزافزون اینترنت، اکثر افرادی که در روابط عمومی سنتی تخصص دارند، تمرکز خود را روی روابط عمومی دیجیتال گذاشته‌اند، چرا که در مقایسه با فضای آفلاین، فضای آنلاین خوانندگان و بینندگان بسیار بیشتری را پوشش می‌دهد. با این حال، ممکن است برخی از اشکال سنتی روابط عمومی همچنان مورد استفاده قرار بگیرند.

با رشد اینترنت، راه‌های بسیار زیادی برای ترویج و تبلیغ یک کسب و کار به وجود آمده است. روابط عمومی دیجیتال طیف گسترده‌ای از روش‌های بازاریابی مانند مصاحبه با نشریات آنلاین، افزایش حضور آنلاین و استفاده از قدرت تعامل رسانه‌های اجتماعی را شامل می‌شود که به رشد یک برند و شناخته شدن بیشتر آن کمک می‌کند.

هدف روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال و روابط عمومی سنتی در واقع یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن کمک به بهبود شهرت و اعتبار برند نزد مشتری و افزایش دیده شدن در بین مخاطبان هدف است. روابط عمومی دیجیتال و سنتی، هر دو استراتژی‌هایی برای ایجاد آگاهی بیشتر از یک برند هستند. تفاوت اصلی بین آن‌ها، به انتخاب روش‌های مورد استفاده برای تحقق این هدف برمی‌گردد.

در روابط عمومی دیجیتال، این هدف با استفاده از ابزارهای دیجیتال برآورده می‌شود. در عصر دیجیتال که رقابت بین کسب و کارها بسیار شدید است و شیوه‌های تجارت همراه با رفتارها، نیازها و خواسته‌های مخاطبان مدام در حال تغییر و تحول است، ایجاد یک برند معتبر و قوی در ذهن مخاطبان می‌تواند چالش برانگیز باشد. مشتریان بالقوه در خصوص اینکه با چه کسی معامله کنند یا از طریق کدام محصولات یا خدمات نیازهای خود را برطرف کنند هیچ محدودیتی در انتخاب ندارند. بنابراین، اگر از روابط عمومی دیجیتال استفاده نکنید، احتمال اینکه از صحنه رقابت حذف شوید بسیار زیاد است.

یک برند خوشنام و معتبر، برای اینکه خود را از رقبا متمایز کند باید از روش‌های آنلاین با مخاطبان ارتباط برقرار کند و در همان جاهایی خود را به مخاطب نشان دهد که او برای رفع مشکلات و نیازهای خود دنبال اطلاعات و راهکار می‌گردد. خوشبختانه، روش‌های متنوعی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای افزایش دیده شدن و ماندن در صحنه رقابت استفاده کرد.

روابط عمومی دیجیتال از چه راه هایی عملی می‌شود؟

امکانات و روش‌هایی که برای تبلیغ در فضای آنلاین وجود دارند تقریبا نامحدود هستند. با وجود اینترنت، کسب و کارها باید فراتر از تبلیغات چاپی فکر کنند و با مخاطبان هدف خود به صورت آنلاین تعامل داشته باشند.

کارشناسان روابط عمومی دیجیتال از روش‌ها و تاکتیک‌های بسیار گسترده‌ای برای ایجاد ارتباط با مخاطب و حضور در فضای آنلاین استفاده می‌کنند. از جمله:

  • تولید محتوا در نشریات آنلاین
  • ایجاد روابط با روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان آنلاین برای ایجاد پوشش خبری آنلاین
  • تنظیم پروفایل کسب و کار
  • مصاحبه و نقد آنلاین
  • بهینه سازی سایت و ایجاد بک لینک‌های با کیفیت و ایمن از بلاگ‌ها و وبسایت‌های معتبر به سایت مبدا
  • بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها و بلاگرها در شبکه های مجازی

شما می‌توانید در انجمن‌ها، فوروم‌ها و سایر وبلاگ‌ها پست‌های میهمان انتشار دهید، در سایت‌هایی که اجازه بک لینک نمی‌دهند فقط نام برند خود را در محتوا ذکر کنید، آدرس و نام وب سایت خود را در لیست‌ها و فهرست‌های معرفی صنایع و اصناف بیاورید و یا در مطبوعات پرمخاطب، مقاله یا بیانیه‌های ارزشمند منتشر کنید.

تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی دیجیتال
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی دیجیتال

در حقیقت، تفاوت واضحی بین بازاریابی آنلاین و روابط عمومی دیجیتال وجود ندارد. به طور کلی، بازاریابی به طور خاص، بر فروش متمرکز است، در حالی که روابط عمومی بر ایجاد یک تصویر مثبت از برند شما تمرکز دارد.

هدف از روابط عمومی دیجیتال افزایش آگاهی و اعتبار برند است، اینکه چه چیزی برند شما را منحصر به فرد می‌کند و اینکه چه اتفاق مهیج و جدیدی در حال رخ دادن است. در حالی که تمرکز بازاریابی بیشتر بر روی نرخ تبدیل و افزایش فروش است.

با دیجیتال مارکتینگ، شما مستقیماً یک محصول یا سرویس را تبلیغ می‌کنید. با روابط عمومی دیجیتال، شما برند یا شرکت را به طور کلی تبلیغ می‌کنید. اصل اساسی در پشت روابط عمومی دیجیتال، تبلیغ چیزی خبرساز به منظور افزایش آگاهی از برند است.

در بیشتر موارد، ایجاد ارتباط و اعتبار قبل از بازاریابی می‌تواند موثر واقع شود. در حالت ایده‌آل، روابط عمومی دیجیتال و بازاریابی باید با هم کار کنند و مکمل و تقویت‌کننده همدیگر باشند. شاید به همین دلیل است که همپوشانی زیادی بین روابط عمومی دیجیتال و بازاریابی دیجیتال دیده می‌شود.

همپوشانی روابط عمومی دیجیتال با شیوه‌های بازاریابی دیجیتال

یکی از شیوه‌های اصلی در بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوا است و این بازاریابی محتوا بخش مهمی از کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال را تشکیل می‌دهد. هرچه محتوای شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود و دیده شود، اعتبار و جایگاه شما به عنوان یک مرجع موثق رشد بیشتری می‌کند.

شاید بتوانید محتوایی را که قبلاً نوشته‌اید و از آن استفاده کرده‌اید، با ایجاد تغییراتی در قالب یک محتوای جدید، در پلتفرم‌های دیگر به اشتراک گذاشته یا منتشر کنید. به عنوان مثال، یک پست بلاگ را می‌‎توان با افزودن اطلاعات جدید، تصویر یا ویدئو، اینفوگرافی، پادکست صوتی و غیره توسعه داد و در پلتفرم‌های گوناگون یا شبکه‌های مجازی انتشار داد. به این ترتیب می‌توان هر بخش از یک محتوا را متناسب با چندین منبع و کانال ارتباطی تغییر داد و برای افزایش اعتبار برند به اشتراک گذاشت.

دقت کنید که این موضوع، نگارش مجدد یک محتوا نیست، بلکه مثلا، با انتخاب چند جمله کلیدی از یک محتوا و طراحی یک تصویر زیبا و جذاب، می‌توانید آن را برای انتشار در صفحه اینستاگرام خود آماده کنید.

قدرت شبکه های اجتماعی در روابط عمومی دیجیتال

قدرت شبکه های اجتماعی در روابط عمومی دیجیتال

در اجرای کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال کم‌تر ابزارهایی پیدا می‌شود که از شبکه های اجتماعی قدرتمندتر باشند. از طریق رسانه های اجتماعی می‌توانید با مخاطبان، مشتریان و اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید، استراتژی رقبای خود را مطالعه کنید و به طور مداوم در مورد جایگاه خود درگیر گفتگو باشید.

همچنان که به نوشتن و انتشار محتوای با کیفیت ادامه می‌دهید، به تبلیغ آن‌ها در کانال‌های مختلف رسانه های اجتماعی ادامه دهید و دیگران را نیز تشویق کنید تا پست‌های شما را به اشتراک بگذارند و تبلیغ کنند. ارزش‌ها و اطلاعاتی را ارائه دهید که ارزش به اشتراک گذاری و بحث کردن را داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که رسانه های اجتماعی به شما این فرصت را می‌دهند که با مخاطبان هدف خود به گونه‌ای صحبت کنید و ارتباط برقرار کنید که هرگز نمی‌توانستید با استفاده از روابط عمومی سنتی انجام دهید. در این پلتفرم‌ها، شما این فرصت را دارید که توجه مخاطبان هدف خود را به برند خود جلب کنید و به جای تلاش برای فروش مداوم، تحت تأثیر قرار دهید و به طور نامحسوس متقاعد کنید. بیشتر از همه، شبکه های اجتماعی این فرصت را به شما می‌دهند تا به خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان گوش دهید و بفهمید که آن‌ها چه اطلاعات، محصولات یا خدماتی را تا کنون پیدا نکرده‌اند.

اکثر کاربران اینترنت در رسانه های اجتماعی فعال هستند. بنابراین، این دقیقا همان جایی است که برند شما باید حضور داشته باشد تا شناخته شود. تعامل با افراد در جایی که آن‌ها راحت‌تر هستند، به طور طبیعی اعتبار شما را افزایش داده و نام شما را بر سر زبان‌ها می‌اندازد.

استراتژی روابط عمومی دیجیتال

یک استراتژی دیجیتال نشان می‌دهد که چگونه یک کسب و کار رتبه بندی SEO (بهینه سازی موتورهای جستجو) را بهبود می‌بخشد. به طور معمول، این طرح کلی شامل ایده‌هایی در مورد افزایش ذکر نام تجاری و ایمن سازی پیوندهای خارجی است. علاوه بر این، یک استراتژی روابط عمومی دیجیتال ممکن است شامل ممیزی SEO، تجزیه و تحلیل بک لینک ها و تخصیص وظایف به اعضای تیم باشد.

سنگ بنای استراتژی روابط عمومی دیجیتال بر این موارد استوار است:

انکر تکست (Anchor Text) یا متن لنگر: انکر تکست کلمه یا عبارتی قابل کلیک است که از محتوای یک صفحه به صفحه‌ای دیگر در وب سایت شما یا یک وبسایت خارجی لینک می‌شود. در روابط عمومی دیجیتال، انکر تکست هدف شما، کلمه یا عبارتی است که دوست دارید در وبسایت‌های دیگر استفاده کنید و از آن به وبسایت یا صفحات سایت خود پیوند دهید. دقت کنید که استفاده از کلمات معنادار و مرتبط با برند شما، مثل نام تجاری یا کلمات پرجستجویی که سایت شما در موتورهای جستجو با آن دیده می‌شود، خیلی بهتر و موثرتر از استفاده از عباراتی مثل «اینجا کلیک کنید» خواهد بود.

آدرس های اینترنتی هدف (Target urls): آدرس‌های اینترنتی هدف، صفحات وبی هستند که در یک کمپین و بنابر استراتژی که مدنظر دارید تبلیغ می‌کنید. این آدرس‌ها، صفحات وبی هستند که در حالت ایده آل دوست دارید از طریق جستجوی ارگانیک ترافیک بیشتری را به سمت آن‌ها هدایت کنید.

فهرست رسانه ها: این فهرست شامل وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران و اینفلوئنسرهایی است که قصد دارید با آن‌ها ارتباط کاری و حرفه‌ای برقرار کنید.

ارائه (Pitch):ارائه یا پیچ، یک اسکریپت یا سند متنی قالب‌بندی شده است که تیم روابط عمومی دیجیتال شما می‌تواند با بلاگرها، خبرنگارها و اینفلوئنسرها به اشتراک بگذارد و استراتژی خود را تبیین کند.

ایده های محتوا: موضوعاتی را که می‌توانند برای نوشتن مقاله مناسب باشند و با استقبال وب سایت های خارجی روبه رو شوند مشخص کنید. ایده های محتوا باید توسط خود کسب و کار یا زیر نظر مستقیم آن توصیه و نوشته شوند.

ابزارهای روابط عمومی دیجیتال

برای اجرای موفق آمیز کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال، و همچنین ارزیابی میزان موفق آن‌ها به ابزارهای دیجیتال نیاز دارید. مهم‌ترین معیارها برای اندازه‌گیری میزان موفقیت کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال عبارتند از:

  • میزان افزایش ترافیک از لینک های ارجاعی و جستجوی ارگانیک
  • میزان افزایش کلیک‌ها، نمایش‌ها و رتبه‌بندی موقعیت برای کلمات کلیدی و آدرس‌های اینترنتی خاص
  • میزان جستجوی نام تجاری
  • افزایش اعتبار دامنه
  • میزان به اشتراک گذاری پست‌ها و افزایش فالوور در شبکه های اجتماعی
  • نرخ تولید سرنخ یا لید
  • افزایش فروش

برای اندازه‌گیری هر یک از این معیارها ابزارهای زیادی وجود دارد. مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای روابط عمومی دیجیتال از این قرار هستند:

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics): میزان افزایش ترافیک و همچنین نرخ تبدیل سرنخ‌ها و فروش را اندازه گیری می‌کند.

کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console): گوگل سرچ کنسول افزایش کلیک‌ها، نمایش‌ها و ذکر نام تجاری را اندازه‌گیری می‌کند.

اهرفس (Ahrefs): این ابزار سئو برای اندازه گیری رتبه دامنه، تجزیه و تحلیل بک لینک ها و شناسایی منشن‌های بدون پیوند کاربرد دارد.

مجستیک (Majestic): یکی دیگر از ابزار سئو است که میزان اعتبار و اعتمادپذیری یک وب سایت خارجی را اندازه گیری می‌کند.

هارو (HARO): هارو یکی از منابعی است که موضوعات و داستان‌هایی که احتمالا با استقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شوند در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهد.

تینی (Tineye): تینی یک ابزار جستجوی معکوس تصویر است و جاهایی را که اینفوگرافیک ها و تصاویر به صورت آنلاین ظاهر می‌شوند شناسایی می‌کند.

بازسومو (BuzzSumo): ایده‌های محتوا، اینفلوئنسرها و تعداد دفعات اشتراک‌گذاری محتوا در پلتفرم‌های اجتماعی را کشف می‌کند.

جیمیل (Gmail): پلتفرم ایمیل که برای دریافت و ارسال پیام به وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران و اینفلوئنسرها استفاده می‌شود.

لینکدین (LinkedIn): یکی از شبکه های اجتماعی که برای شناسایی مخاطبان خاص اهمیت دارد.

با روابط عمومی دیجیتال کسب و کار خود را متحول کنید

در این مطلب در خصوص روابط عمومی دیجیتال (DPR) و ارزش و اهمیت آن برای کسسب و کارهای مختلف، به خصوص کسب و کارهای کوچک و نوپا صحبت کردیم. در بازار رقابتی امروز، برای رسیدن به موفقیت باید رضایت و اعتماد مشتری را جلب کرد. برای این کار نیاز به برندسازی قوی است. روابط عمومی دیجیتال با ایجاد ارتباط مستقیم و پویا با مخاطبان، شما را از نیازها و مشکلات آن‌ها مطلع می‌سازد، حضور موثر و مفید شما را به اطلاع مخاطبان می‌رساند، اعتبار و ارزش برند شما را افزایش می‌دهد و در نهایت، به سودآوری بیشتر کسب و کار شما کمک می‌کند.

منبع: https://digitalmarketinginstitute.com/ – https://markitors.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری