جستجو
Close this search box.

نکاتی درباره رویاپردازی در کسب‌ و کار | تعریف رویا در کسب و کار

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 10 دقیقه

حتماً بسیاری از شما درباره مقوله رؤیا و رؤیاپردازی و اهمیت آن در کار و زندگی شنیده‌اید. متأسفانه افراط‌ و تفریط‌هایی پیرامون رؤیاپردازی وجود دارد. عده‌ای از اساس رؤیا را انکار می‌کنند و آن را صرفاً خوش‌خیالی بیهوده می‌انگارند و عده‌ای هم به گونه‌ای در رؤیا غرق می‌شوند که از هرگونه تلاشی فاصله می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم تا با استفاده از اطلاعات دانشمندان محقق در این زمینه نکات مهمی درباره رویاپردازی در کسب‌ و کار را با شما در میان بگذاریم و اهمیت آن را در رونق کسب‌وکار شما نشان دهیم.

فهرست مطالب

رویاپردازی در کسب‌ و کار

رویای صادقه داشته باشید

در فرهنگ ما رؤیای صادقه به رؤیایی گفته می‌شود که شما در خواب می‌بینید و در بیداری تعبیر می‌شود و اتفاق می‌افتد. اما در ادبیات کسب‌وکار رؤیا تعریف دیگری دارد.

تعریف رویا در کسب و کار

رؤیا به سناریویی گفته می‌شود که شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار از امروز تا زمانی که کسب‌وکار شما پابرجا است، برای کسب‌وکار خود تعریف می‌کنید. درواقع رؤیا نقشه راه حرکت کسب‌وکار شما است که در ریشه‌های آن در ذهن شما شکل می‌گیرد. ازآنجا که رؤیا پردازی چیزی جز یک سناریوی طولانی نیست، پس می‌توان برای هر کسب‌وکار چنین شعاری را تعریف کرد.

هر صاحب کسب‌وکار = (حداقل) یک کسب‌وکار = یک رویا

رویای صادقه در محیط کار

طبق تعریفی که از رؤیا ارائه شد، رؤیای صادقه سناریویی است که شما از کسب‌وکار خودتان در ذهن می‌پرورانید و عزم جدی برای عینیت بخشیدن به آن احساس می‌کنید.

رؤیای صادقه در محیط کسب‌وکار نشانه‌های مختلفی دارد؛ ازجمله:

الف. احساس خوبی از رؤیای صادقه دارید.

ب. باور دارید که می‌توانید آن را محقق کنید و جهان هستی در این زمینه به شما کمک می‌کند.

پ. هرروز اقدامی در راستای تحقق آن انجام می‌دهید.

موفقیت های بزرگ بدون رویاپردازی ناممکن است

موفقیت های بزرگ بدون رویاپردازی ناممکن است

انسانی فردا به دستاورد می‌رسد که امروز رویایی در سر داشته‌باشد.

در بین کسب‌وکارهای مختلف، افرادی به موفقیت‌های چشم‌گیر می‌رسند که در رویاپردازی در کسب‌ و کار بهتر عمل کنند. رؤیاپردازی شروع استفاده از تلاش ذهنی برای خلق اهداف و دستاوردها است.

چند مقدمه مهم علمی درباره تلاش ذهنی

جهان هستی ما از انرژی تشکیل‌شده است و ذهن ما فرستنده و گیرنده انرژی است. ذهن ما این توانایی را دارد که به هر چیز با سطوح انرژی مختلف تمرکز کند و انرژی مشابه آن چیز را ارسال کند.

در جهان هستی انرژی‌های مشابه یکدیگر را جذب می‌کنند و اگر انرژی به مدت زیادی ارسال شود، بین ذهن ما و چیزی که انرژی آن را ارسال می‌کنیم مسیر انرژی پایدار شکل می‌گیرد. درصورتی‌که موانعی وجود نداشته باشد (درباره موانع در مقاله مجزا سخن خواهیم گفت) جهان هستی زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا در بهترین زمان و بهترین مکان بین شما و چیزی که انرژی‌اش را ارسال کردید پیوند واقعی و فیزیکی برقرار شود.

شما با رؤیاپردازی درواقع بین خودتان و اهداف شغلی مسیر انرژی ایجاد می‌کنید و در صورت نبود موانع، مسیر انرژی ایجادشده دستورات لازم را به جهان هستی صادر می‌کند تا شما در بهترین زمان و بهترین مکان به اهداف شغلی خودتان برسید.

هر چه رویا بزرگتر باشد، خلق آن راحت‌تر است

ممکن است تصور کنید اگر رؤیای کوچک‌تری برای کسب‌وکار خودتان داشته باشید، راحت‌تر آن را به واقعیت تبدیل می‌کنید؛ درصورتی‌که این مسئله درست نیست و هرچه رؤیا بزرگ‌تر باشد، خلق آن راحت‌تر است. برای این مسئله استدلال‌های علمی منطبق بر فیزیک کوانتوم وجود دارد

افرادی که دستاوردهای بسیار بزرگ را در جهان آفریدند، کسانی بودند که در رؤیاپردازی بسیار مهارت داشتند و رؤیاهای بسیار بزرگی در سر می‌پروراندند. عده‌ای حتی رؤیایی بزرگ‌تر از عمر معمولی یک انسان داشتند و حتی پس از مرگ رؤیای آن‌ها در حال خلق شدن است. لذا اگر می‌خواهید کسب‌وکار پررونقی داشته باشید و خدمات همیشگی به هم‌وطنان و جهانیان داشته باشید، بر شما باد رؤیاپردازی های بزرگ و عمیق.

Dream! Big Dream

رویای خود را زندگی کنید؛ نه این‌که در رویا زندگی کنید

افراط‌ و تفریطی که در مقدمه مقاله اشاره کردیم، دقیقاً اینجا خودش را نشان می‌دهد. عده‌ای متأسفانه به‌جای این‌که رؤیای خود را زندگی کنند، در رؤیا زندگی می‌کنند. از آن‌طرف عده دیگری با مشاهده رفتار انحرافی این عده، اصل رؤیاپردازی را منکر می‌شوند و به‌اصطلاح خودشان را عمل‌گرا معرفی می‌کنند. درحالی‌که هر دو در اشتباه هستند و بهره‌ای از واقعیت نبردند.

امام علی (ع). آرزو سرمایه سفیهان است.

مهم‌ترین مؤلفه رویاپردازی در کسب‌ و کار صادقانه، اشتیاق برای عمل است. یعنی اگر شما در کسب‌وکارتان واقعاً رؤیا و رؤیای شما رؤیای صادقه باشد، هرروز برای تحقق آن اقدامی هرچند کوچک انجام می‌دهید. اگر آرزوی موفقیت در کسب‌وکارتان را دارید و در همین راستا مرتباً به فکر فرو می‌روید؛ اما اقدامی برای خلق آن انجام نمی‌دهید، دچار خوش‌خیالی شده‌اید و نمی‌توان به‌کار شما عنوان رؤیاپردازی صادقانه را داد. برای توضیح بیشتر و علمی این مسئله به مفهوم چرخه قدرت توجه کنید.

چرخه قدرت

رویاپردازی در کسب‌ و کار

طبق محتوای مطرح‌شده در چرخه قدرت، رؤیاپردازی درست در شما اشتیاق کافی ایجاد می‌کند و همین اشتیاق شما را به اقدام متناسب وا می‌دارد. . نتیجه اقدام متناسب، رسیدن به موفقیت‌های مقطعی است.

هر موفقیتی در شما اعتمادبه‌نفس ایجاد می‌کند و اعتمادبه‌نفس باورپذیری را در شما افزایش می‌دهد و همین مسئله باعث می‌شود تا شما بتوانید رؤیای خودتان را ارتقاء بدهید و افق‌های بالاتری برای کسب‌وکار خود در نظر بگیرید.

در همین راستا اگر رؤیاپردازی شما در شما چرخه قدرت ایجاد کرد، شما می‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید و تلاش شما چیزی جز خوش‌خیالی نخواهد بود.

نسبت رویا و اهداف شغلی

اهداف شغلی، نقاط نورانی در مسیر خلق رویا هستند.

همان‌طور که در تعریف رؤیای صادقه گفته شد، رؤیا سناریوی کسب‌وکار شما از امروز تا زمانی است که کسب‌وکار شما پابرجا است. در این سناریو نقاط نورانی متعددی وجود دارند که به آن‌ها اهداف شغلی گفته می‌شود. اهداف شغلی ممکن است متعدد باشند و در طول زمان مرتب ارتقاء پیدا کنند، اما همه آن‌ها زیرمجموعه یک رؤیا محسوب می‌شوند.

البته یکی از نکات بسیار مهم در اهداف شغلی، تعیین امتیازات اصلی یا اهداف اصلی شغلی است. در مسیر رویاپردازی در کسب‌ و کار باید خلق امتیازات اصلی در اولویت باشند و بیشترین میزان تمرکز و تلاش ذهنی شما را به خود اختصاص دهند. در مقاله اهداف شغلی درباره این مسئله توضیحات بیشتری ارائه‌شده است.

نسبت رویا و اقدام‌کردن (نقطه شیرین)

تعیین اهداف شغلی در نقطه شیرین، خلق رویا را برای شما آسان‌تر می‌کند.

اگر یک رؤیا داشته باشید و چندین اهداف شغلی مختلف، اقدام و عمل شما (تلاش جسمی) و همچنین تمرکز اصلی‌تان (تلاش ذهنی) باید در نقطه شیرین تعریف شود. نقطه شیرین در کسب‌وکار به بخشی از اهداف شغلی در رؤیای شما گفته می‌شود که این دو ویژگی را داشته باشد:

  • به‌اندازه کافی بزرگ باشد که تصور آن در شما هیجان ایجاد کند.
  • به‌اندازه کافی کوچک باشد که باور کنید می‌توانید آن را خلق کنید.

این‌که گفته می‌شود رؤیای بزرگی داشته باشید، به معنای آن نیست که از همان ابتدا باید تمام اهداف شغلی بزرگ ما خلق شود؛ چون باورپذیری شرط بسیار مهم برای خلق اهداف است و خیلی از ما در ابتدای مسیر باورپذیری بالایی نداریم. لذا در ابتدای مسیر باید با قدم‌های کودکانه شروع کنیم و ابتدا موفقیت‌های مقطعی را در مسیر خلق رؤیا کسب کنیم.

موفقیت‌های اولیه میزان باورپذیری را در ما افزایش می‌دهد و افزایش باورپذیری موتور محرک ما برای انجام اقدامات بیشتر و خلق موفقیت‌های بالاتر خواهد بود.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

رویا وحی منزل نیست

هر زمان که احساس کردید لازم است، رویای خود را به‌روزرسانی کنید.

باید بدانید که رؤیای شما قابل‌تغییر است و از همین ابتدا برای این مسئله آماده باشید. نباید بر روی رؤیای خودتان الکی پافشاری کنید و اگر دیدید رؤیای شما دیگر چنگی به دلتان نمی‌زند، بلافاصله آن را به روز رسانی کنید.

معمولاً وقتی موفقیت‌های اولیه در شما ایجاد می‌شود و میزان باورپذیری افزایش می‌یابد، ممکن است رؤیایی که قبلاً برای کسب‌وکار خود تعریف کردید دیگر برای شما جذاب نباشد. در همین راستا هر زمان چنین حالتی در خودتان احساس کردید، بلافاصله رویاپردازی در کسب‌ و کار خود را تغییر دهید و آن را به روز رسانی کنید.

رویاپردازی در کسب‌ و کار

احساس شما، راهنمای اصلی شما است

برای این‌که رویای خود را در محیط کسب‌وکار تعیین کنید، بهترین راهنمای شما احساس شما است. احساس شما در حکم چراغ راهنمایی است. اگر نسبت به پدیده‌ای احساس مثبتی داشتید، یعنی می‌توانید جهان هستی به شما چراغ سبز نشان می‌دهد که باید در این مسیر حرکت کنید. نگران غیرمنطقی بودن و بزرگی رویای خود نباشید. خداوند قرار است همراه شما باشد و به خلق رویای شما کمک کند. لذا به احساس خودتان اعتماد کنید و در نهایت به خداوند بزرگ توکل کنید.

از اتفاقات بد و شکست های مقطعی نترسید

اتفاقات به‌ظاهر بد، فرصت‌هایی در لباس‌ مبدل هستند.

همان‌طور که در ویژگی رویای صادقه گفته شد، رویای صادقه در شما احساس هیجان ایجاد می‌کند و شما را وادار به عمل کردن می‌کند. اگر در حین عمل به رویای خود اتفاق به‌ظاهر بد یا فاجعه‌ای رخ داد، لازم نیست بترسید و حس کنید که رویای شما اشتباهی بوده و شما گول خوردید. اگر همچنان احساس خوبی دارید و حس می‌کنید می‌توانید موفق شوید، اتفاقات به‌ظاهر بد را پشت سر بگذارید و اصلاً نترسید.

اتفاقات بد به شما نشان می‌دهند که باید دقیقاً چه چیزی را درخواست کنید و ادامه مسیر را برای شما روشن می‌سازند. همچنین اتفاقات بد تجربه‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که در  مسیر خلق رویاها به آن نیاز دارید. به یاد داشته باشید هیچ اتفاقی به‌تنهایی بد یا خوب نیست؛ بلکه تفسیر ما از اتفاقات است که بد بودن یا خوب بودن را برای ما مشخص می‌کند. لذا مادامی‌که احساس خوبی نسبت به اهداف خود دارید، حرکت کنید و بدانید نتایج شگفت‌انگیز در انتظار شما هستند.

احساس خوب را حفظ کنید

احساس خوب شما، بهترین دستاورد در خلق رویای کسب‌وکار شما است.

احساس خوب جدای از اینکه راهنمای شما برای انتخاب مسیر رؤیا هست، سوخت لازم برای خلق اهداف و دستاوردها محسوب می‌شود. احساس خوب مقاومت شما را برای دریافت هدیه‌های خداوند به کمترین میزان ممکن می‌رساند. لذا مهم است که شما در تمام مسیر رویاپردازی از احساس خوب برخوردار باشید. لذا باید احساس خوب را رسالت مهم خود در محیط زندگی بدانید و مهم‌ترین هدف در رویاپردازی کسب‌وکار، لذت بردن از تک‌تک لحظات حضور در محیط کار است.

برای داشتن احساس خوب می‌توانید از راهکارهای مختلف استفاده کنید که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

الف. کتاب بخوانید؛ کتاب‌های مفید می‌توانند مسیر عصبی مثبت نگری و موفقیت را در شخصیت شما ایجاد کنند. وقتی مسیر عصبی مثبت نگری در شما ایجاد شد، مسیر خلق رؤیاها برای شما آسان‌تر و بهتر صورت می‌گیرد.

سعی کنید کتاب‌هایی بخوانید که بیشترین میزان علاقه را به آن‌ها دارید و مطالعه آن برای شما حال خوش ایجاد می‌کند.

همچنین سعی کنید روزانه کتاب بخوانید. مطالعه روزانه کتاب (حتی چند صفحه یا چند خط) جدای از این‌که به حال خوش شما کمک می‌کند، روند ایجاد مسیر عصبی را سرعت می‌بخشد.

بهتر است کتاب کاغذی به‌جای کتاب الکترونیک بخوانید. درست است که کتاب‌های الکترونیک حمل‌ونقل بهتری دارند، اما کتاب‌های کاغذی انرژی خاصی دارد که حتی اگر شما کتاب نخوانید، این انرژی به شما منتقل می‌شود. پس بر شما باد مطالعه کتاب کاغذی موردعلاقه خود آن‌هم به‌صورت روزانه (حتی چند صفحه).

فایل صوتی انگیزشی گوش کنید؛ شما احتمالاً در خانواده‌ای بزرگ نشدید که همه رویای شما را تشویق کنند. خیلی‌ها متأسفانه به‌جای این‌که رویای شما را تشویق کنند، بیشتر رویای شما را تخریب می‌کنند و اگر شما را مسخره نکنند، دلسوزانه از شما می‌خواهند که دست از رویاپردازی بردارید. علی‌القاعده مواجه‌شدن با چنین افرادی در شما انرژی منفی ایجاد می‌کند و ممکن است در شما ایجاد تردید کند و تردید آغاز شکست در رویاپردازی شما است.

در مواجهه با این تهدید بزرگ شما باید به مقابله بپردازید و اجازه ندهید کسی رویای شما را بدزدد. همچنین باید حال خودتان را هرلحظه خوش نگه‌دارید. خبر خوب این است که فایل‌های صوتی اثر منفی صحبت دیگران را خنثی می‌کند. شما باید هرروز زمانی را برای گوش دادن به فایل‌های صوتی اختصاص دهید. لزومی ندارد زمان خیلی خاصی برای این مسئله اختصاص دهید. هنگام ورزش، هنگام رانندگی، هنگام انجام دادن اتفاقات مختلف و … می‌توانید فایل صوتی گوش کنید. این اتفاقات به‌ظاهر ساده را هیچ‌وقت رها نکنید. همین اتفاقات به شما کمک می‌کنند تا بتوانید حال خوش را برای خودتان به ارمغان بیاورید و از فرآیند خلق رویای خودتان لذت ببرید.

به سمینارهای مختلف بروید؛ شرکت در سمینارهای مختلف با موضوعات مربوط به توسعه فردی و همچنین مهارت‌های کسب‌وکار بسیار مهم است. به‌خصوص سمینارهایی که خارج از شهر شما برگزار می‌شود. استدلال‌های مختلفی برای این مسئله وجود دارد که در این جا به برخی از این استدلال‌ها اشاره می‌کنیم.

اگر قرار است نتایج مختلفی در کسب‌وکار شما محقق شود، لازم است اقدامات مختلفی توسط شما صورت گیرد؛ به‌عبارت‌دیگر لازم است عادت‌های اصلی شما تغییر کند. وقتی شما آخر هفته‌ها یا هر زمان دیگر به سمینار بروید (به‌خصوص وقتی خارج از شهر باشد) مجبور هستید عادت‌های روزانه خودتان را به هم بزنید و کارهای متفاوتی انجام دهید. همین مسئله برای ذهن ناخودآگاه شما بسیار مهم است و شروعی برای تغییر عادت‌های شما محسوب می‌شود.

همچنین شما وقتی در سمینار حاضر می‌شوید، چه بخواهید و چه نخواهید باید به سخنران گوش دهید و تمرکز بیشتری را اختصاص دهید و خود همین مسئله در افزایش یادگیری شما مؤثر خواهد بود.

همچنین اجتماع افراد مختلف در یک مکان، باعث ایجاد فرا ذهن (مستر مایند می‌شود) و شما اگر در تمام مدت سمینار حال خوشی داشته باشید، می‌توانید اطلاعات فرا ذهن را در ذهن خودتان دانلود کنید و این مسئله فرصت بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

موضوعات مختلفی برای سمینار رفتن هست اما مهم‌ترین سمینارها برای شما، سمینار توسعه فردی است. توسعه فردی به شما این فرصت را می‌دهد که به عنوان صاحب کسب وکار شخصیت بهتری از خودتان بسازید. از آن جا که کسب وکارها شالوده شخصیت صاحب آن است، ارتقاء شخصیت باعث ارتقاء کسب و کار خواهد بود.

با دوستان هم‌فکر و رویاپرداز خودتان ارتباط برقرار کنید؛ داشتن دوستان همفکر به شما این فرصت را می‌دهد که رویاپردازی را در خودتان تقویت کنید. شما میان دوستان هم‌فکر خود این فرصت را خواهید داشت آزادانه از رویای خود در محیط کار سخن بگویید و از تشویق و حمایت دوستان برخوردار باشید. دوستان شما در موفقیت‌های شما شریک می‌شوند و غمخوار شما در شکست‌های مقطعی خواهند بود. افراد بسیار ثروتمند در کسب‌وکارهای مختلف همیشه از این قاعده استفاده می‌کنند. اگر اطرافیان و خانواده شما کسانی نیستند که از شما حمایت کنند، بودن با دوستان همفکر بهترین گزینه برای جبران چنین کمبودی خواهد بود.

سعی کنید به‌صورت منظم با دوستان همفکر خود جلسه بگذارید. اگر این جلسات در طبیعت یا فضایی بیرون از محیط کار باشد، بهتر است.

بازی کنید؛ بازی کردن یکی از راه‌های ایجاد حال خوش در محیط کسب‌وکار است. البته منظور از بازی به‌هیچ‌عنوان بازی رایانه‌ای نیست. بازی‌های رایانه‌ای قدرت خلاقیت را از شما سلب می‌کند و شخصیت رباط گونه از شما می‌سازد؛ لذا بهتر است به‌جای بازی‌های رایانه‌ای بازی‌های جسمی مانند شمشیربازی، اسب‌سواری، اسکی، شنا، شهربازی و … را در برنامه‌های خودتان داشته باشید. اگر بتوانید در کنار دوستان همفکر خود بازی کنید، اثرات فوق‌العاده بهتر و بالاتری در راستای حال خوش دریافت خواهید کرد.  

عبادت کنید و به یاد خدا باشید؛ یاد خدا آرامش‌بخش دل‌ها است و اعتقاد به این‌که خداوند خالق تمام جهان هستی است و همه‌چیز در قبضه قدرت او است، باعث می‌شود ما هر زمان به خداوند توکل کنیم و از او بخواهیم که بهترین اتفاقات را برای ما رقم بزند.

توجه به موازین شرعی، نماز اول وقت، توسل به اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، شرکت در مجالس مذهبی و … به شما کمک می‌کند تا آرامش روحی خیلی بیشتری در خودتان داشته باشید و همین آرامش زمینه‌ساز موفقیت شما در رویاپردازی شغلی خواهد بود.

یکی از بهترین اتفاقات که باعث حال خوش شما می‌شود، سپاس‌گزاری از نعمت‌های خدا است. اگر قبل از خواب یا هنگام بیدار شدن چنددقیقه‌ای را به مناجات با خداوند اختصاص دهید و بابت نعمت‌هایی که به شما داده از او تشکر کنید، قانون جذب را به نفع خود فعال کردید و جهان هستی فرصت‌های بیشتری را برای سپاس‌گزار بودن به شما هدیه خواهد داد.

به‌سلامتی خود اهمیت دهید؛ سلامتی بسیار مهم است. اگر بدن سالم داشته باشید، به‌احتمال‌زیاد احساس بهتری خواهید داشت و انرژی بیشتری برای رویاپردازی و تلاش برای خلق آن‌ها خواهید داشت. در راستای سلامتی بهتر می‌توانید:

  1. غذای سالم و ارگانیک بخورید. تا جایی که ممکن است فست فود نخورید.
  2. مرتباً وضعیت سلامتی خود را رصد کنید و پیشگیری‌های لازم برای بروز هرگونه بیماری را انجام دهید.
  3. هرروز ورزش کنید (پیاده‌روی تند بهترین ورزش برای سلامتی محسوب می‌شود).
  4. ماساژورمانی گزینه بسیار مناسبی است.
  5. می‌توانید از روش EFT و یا طب سوزنی برای رهایی از انرژی‌های منفی بسته شده در بدن استفاده کنید.

از موانع حال خوش دوری‌کنید. موانع حال خوش در زمان امروز ما اخبار، آدم‌های منفی نگر و اشخاص بدون رؤیا هستند. تا جایی که ممکن است از این موانع دوری‌کنید تا حال خوب شما در این زمینه حفظ شود. هر چه از موانع بیشتر دوری‌کنید، اقدامات شما در راستای افزایش حال خوش با ضریب بالاتری جواب خواهد داد.

وسواسی‌شدن ممنوع!

به رویاپردازی اهمیت بدهید؛ ولی نه خیلی زیاد!مراقب احساس خوب خود باشید.

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، باید احساس خوب خود را در مسیر خلق رؤیا حفظ کنید. رویاپردازی خیلی مهم است اما نباید در این زمینه وسواسی شوید. وسواسی شدن باعث می‌شود احساس اضطراب در شما ایجاد شود و همین مسئله مانع بزرگ برای خلق اهداف و دستاوردهای شما خواهد بود. لذا تمام تلاش خود را به‌کار بگیرید تا زندگی کاری شما سرشار از آرامش و حال خوش باشد. در ادامه به سه راهکار اساسی در این زمینه اشاره می‌کنیم:

الف. برای اهداف شغلی زمان‌بندی نکنید

یکی از راهکارهای خوب برای وسواسی نشدن، زمان‌بندی نکردن است. عده‌ای از اساتید مختلف اعتقاددارند که برای اهداف شغلی ضرب‌الاجل تعریف کنید؛ اما شما نمی‌توانید بهترین زمان برای خلق رؤیاها و اهداف شغلی را مشخص کنید. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که زمانی که تعیین کردید بهترین زمان برای خلق رؤیاها نباشد.

همین‌که شما رؤیایی صادقه دارید و برای خلق آن هیجان‌زده هستید و هرروز در راستای خلق آن اقداماتی لذت‌بخش انجام می‌دهید، کافی است. به‌عبارت‌دیگر مهم این است که از مسیر خلق رؤیا لذت ببرید و نباید زمان خلق اهداف خیلی برای شما مهم باشد؛ چون اگر چنین حالتی داشته باشید، دچار استرس می‌شوید و همین مسئله باورپذیری شما برای خلق اهداف را کاهش می‌دهد.

من باور دارم که خداوند همراه من است و رؤیای مرا محقق می‌سازد. من رؤیای خود را محقق شده می‌بینم و زمان خلق اصلاً برایم مهم نیست. من همواره از مسیر خلق رؤیا لذت می‌برم.

ب. رویای خود را به همه نگویید

یکی دیگر از سرفصل‌هایی که ممکن است شما را در رویاپردازی وسواسی کند گفتن رؤیای خود به دیگران است. به‌خصوص اگر رؤیای بلندپروازانه داشته باشید و کسانی که با آن‌ها در ارتباط هستید افراد کوته‌فکر باشند. این افراد جز تمسخر و یا سعی در منصرف کردن شما کار دیگری بلد نیستند. در مقابل اگر شما تسلیم نشوید، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرید تا رؤیای خودتان را به رخ آن‌ها بکشید و همین زمینه ممکن است در شما احساس اضطراب ایجاد کند که اصلاً صحیح نیست. لذا بهتر است درباره رویای خود با افرادی که شما را نمی‌فهمند صحبت نکنید. این‌طور آرامش بیشتری خواهید داشت و راحت‌تر می‌توانید به اهداف خود تمرکز کنید.

پ. از نتایج متفاوت نگران نشوید

شما ممکن است پیش‌بینی‌هایی برای خودتان داشته باشید؛ اما به دلایل مختلفی این پیش‌بینی‌ها محقق نمی‌شوند و نتایجی متفاوت ازآنچه پیش‌بینی می‌کردید رخ می‌دهند. نگران نباشید. اتفاق خاصی نیفتاده. اگر تمام مسیر را با احساس خوب دنبال کردید، هر نتیجه‌ای برای شما مطلوب است. شاید در لحظه حکمت آن نتیجه برای شما مشخص نباشد، ولی در آینده شما این حکمت را خواهید فهمید و بابتش از خداوند یکتا سپاس‌گزار خواهید بود. لذا همین‌که حال خوش دارید و فعالیت لذت‌بخش را انجام می‌دهید، کفایت می‌کند.

رویاپردازی و واقع گرایی

رویاپردازی با تمام اهمیتی که دارد، نباید باعث غفلت ما از واقعیت‌های موجود شود. داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت موجود به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های بهتر و هوشمندانه‌تری در راستای خلق اهداف شغلی و در نتیجه رویاپردازی خود داشته‌باشید. یکی از واقعیت‌های مهم در دنیای کسب‌وکار، محاسبات مالی هستند.

در گذشته محاسبات مالی به صورت سنتی و یا حداکثر توسط حسابداران صورت می‌گرفت؛ اما امروزه با روی‌کار آمدن نرم‌افزارهای حسابداری این امکان فراهم‌شده که صاحبان کسب‌وکار هم محاسبات مالی خود را سریع و با کمترین میزان خطاپذیری انجام‌دهند و هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

نرم‌ افزار حسابداری محک، یکی از بهترین ابزارها برای دقت در محاسبات مالی است.

اگر صاحب کسب‌وکار کوچک و یا متوسط هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌افزار حسابداری محک می‌باشد. نرم‌افزار حسابداری محک به شما این امکان را می‌دهد که:

  • با اندکی وقت‌گذاشتن تسلط کافی به نرم‌افزار پیدا کنید.
  • در مقایسه با محاسبات مالی سنتی در زمان خود صرفه‌جویی کنید.
  • در مقایسه با استخدام فرد یا افرادی برای انجام امور حسابداری در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.
  • با استفاده از افزونه‌های کاربردی محک، اقدامات خوب دیگری در راستای محاسبات مالی خود رقم بزنید؛ مثلا:
    • با استفاده از افزونه تحلیلگر محک گزارش‌های زیبا و کاربردی از عملکرد کسب‌وکار خود (به صورت نموداری) تهیه‌کنید. این مسئله در رصدکردن اهداف شغلی بسیار مهم و کاربردی است.
    • با استفاده از افزونه سیستم‌پروژه‌های محک چند پروژه کاری را به‌صورت همزمان دنبال کنید و هزینه‌ها و درآمدهای هرکدام را به‌صورت مجزا گزارش‌گیری نمایید.
    • با استفاده از افزونه حقوق و دستمزد محک فیش حقوقی کارمندانتان را با کمترین خطای محاسباتی و با درنظرگرفتن همه عوامل دخیل در تعیین حقوق انجام‌دهید.
    • با استفاده از افزونه چندارزی محک تبادلات بین‌المللی خود را متناسب با ارز کشور مقصد (و یا دلار) مدیریت کنید.
    • با استفاده از افزونه سفارش‌گیر محک همراه خوبی برای ویزیتورهای خودتان تهیه‌کنید و پخش مویرگی محصولات خود را به‌راحتی انجام‌دهید.
    • با استفاده از افزونه کلاینت شبکه محک چندین سیستم را به یک نرم‌افزار حسابداری متصل کنید و با تفکیک بخش‌های مختلف از هم مانند فروش، صندوق، مدیریت و … امور مالی خودتان را منظم‌کنید.

نرم‌افزار حسابداری محک در چهار سری فروشگاهی، شرکتی، تولیدی و صنفی ارائه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با هر کدام از سری‌ نرم‌افزارهای حسابداری محک می‌توانید به آدرس زیر مراجعه‌کنید.

رویاپردازی در کسب‌ و کار ، اگر درست مدیریت شود، معجزه می کند!

انسانی فردا به‌ دستاوردهای بزرگ می‌رسد که امروز رویایی در سر داشته‌ باشد. امیدواریم با مطالعه این مقاله با ضرورت رویاپردازی و هم‌چنین شیوه درست رویاپردازی برای خلق اهداف و دستاوردهای کاری خود آشنا شده‌ باشید. راه و رسم درست رویاپردازی در کسب‌ و کار ، میتواند موفقیت در تجارت را بهمراه داشته باشد. انتقادات و پیشنهادات شما راهگشای ما برای خلق محتوای بهتر و غنی‌تر خواهدبود. گروه نرم‌افزاری محک بهترین‌ها را برای شما آرزومند است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری