جستجو
Close this search box.

آشنایی با اصول مدیریت شبکه های اجتماعی

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از بهترین ایده‌های پولساز خانگی است که با تعیین استراتژی‌های عالی در عین مدیریت زمان، کسب و کار شما را به درآمد بالاتر می‌رساند. از گذشته تا به امروز، همیشه زمان و پول دو ارزش مهم برای صاحبان کسب و کار بوده است. هنگامی که کمبود این دو ارزش حس شد، عنوان شغلی مدیر شبکه‌های اجتماعی توسط کارآفرینان به دنیای کسب و کار معرفی گردید. کار به‌عنوان مدیر شبکه اجتماعی می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. به طور معمول، نیمی از کاربران جهانی اینترنت از شبکه‌های اجتماعی برای پیگیری اطلاعات یک برند تجاری استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی اصول مدیریت شبکه های اجتماعی می پردازیم با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه‌های اجتماعی (social networks) چیست؟

شبکه‌های اجتماعی گروهی از افراد یا سازمان‌های دارای سلیقه یا منافع مشترک می‌باشند که برای دستیابی به اهداف خاصی گرد هم جمع می‌شوند. هر عضو را یک بازیگر (actor) می‌گویند. ویژگی شبکه‌های اجتماعی وجود روابط (relationship) و تعاملات (interaction) پیچیده بین بازیگران است.

دلایل عمده ایجاد شبکه‌های اجتماعی:

  • ایجاد روابط فردی
  • ایجاد روابط کاری
  • ایجاد روابط علمی
  • درک سلیقه‌ها و علایق و تفریحات مشترک
  • ایجاد انگیزه‌های اجتماعی – سیاسی
مهارت های مدیر شبکه های اجتماعی

مهارت‌های مدیر شبکه های اجتماعی چیست؟

وظایف مدیر شبکه های اجتماعی به ابعاد سازمان شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید مسئولیت سازمان کوچکی را بپذیرید، باید بدانید که تمام مسئولیت‌های گروه تولید محتوا برعهده شماست. اما در صورت همکاری با سازمان‌های بزرگ‌تر، شما کارتان را با افراد متخصص تیم تقسیم خواهید کرد. در حقیقت از ویژگی‌های مشترک همه متخصصان شبکه‌های اجتماعی توانایی پذیرفتن مسئولیت زیاد است. مهارت‌های تخصصی برای رسیدن به این جایگاه نیاز است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

1. تهیه تقویم محتوایی و تعیین استراتژی:

برای مدیریت شبکه های اجتماعی باید توانایی درک درست استراتژی‌های موجود در شبکه های مجازی را داشته باشید. چگونگی جمع‌آوری اطلاعات و محتواهای جذاب، شناخت مخاطبان هدف و یا پلتفرم‌های رشد کسب و کار هنر ادمین شبکه‌های اجتماعی است. انجام فرآیند مارکتینگ در دنیای مجازی کار آسانی نیست. موفق شدن در این جایگاه شغلی تلاش و پشتکار بالایی را می‌طلبد.

2.تعامل با دنبال کنندگان:

هدف اصلی ایجاد رسانه‌های اجتماعی، تعامل انسان‌ها با یکدیگر و پیگیری اتفاقات جامعه است. در حقیقت رسانه‌های اجتماعی نه‌ تنها بستری برای ارتباط تمام مردم دنیا با یکدیگر فراهم می‌کنند بلکه می‌توانند بهترین خدمات بازاریابی دیجیتال را نیز به شما ارائه دهند. پاسخ به کامنت پست‌های اینستاگرامی و یا فیس بوکی و تعامل با دنبال‌کنندگان کسب‌وکار شما باید یکی از مهارت های مدیر شبکه‌های اجتماعی باشد. درحقیقت پاسخ به کاربران، شما را از بازخوردهای منفی درباره کسب‌وکارتان نیز آگاه می‌کند و شما را به اصلاح نقاط ضعفتان وا می‌دارد.

3.شناخت عملکرد محتوا قبل از انتشار:

شما به‌عنوان مدیر جهت مدیریت شبکه های اجتماعی باید بتوانید موقعیت‌ها را به‌خوبی شناسایی کنید. یک مدیر باید بداند کدام محتوا در چه موقعیت زمانی تأثیرگذار است و کدام محتوا تأثیر خوبی بر روی مخاطب هدف ندارد. شناخت فرمت و نوع محتوا باتوجه‌به هدفی که از انتشار آن دارید می‌تواند بسیار مهم باشد. محتوا می‌تواند متنی، ویدئویی، تصویری و یا پادکست باشد. انتخاب سبک محتوا برای حوزه‌های مختلف، تخصص مدیر شبکه اجتماعی است.

4.بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی (SMO):

رسانه ه

ای اجتماعی مجموعه ای از راه های ارتباطی آنلاین است که منجر به ورود ، تعامل و به اشتراک گذاری محتوا توسط افراد مختلف یک جامعه میشود. این مهارت مدیر شبکه اجتماعی است که نحوه هدایت مشتری به قسمت های فروش آن برند را به خوبی بداند. در حقیقت بهینه سازی شبکه های اجتماعی (SMO) ، فرآیندی است برای اطلاع رسانی حداکثر از محصولات ارائه شده کسب و کار شما ، علامت برندتان و یا اطلاع رسانی درباره رویدادهای مرتبط با کسب و کارتان.

شبکه های اجتماعی برای تبلیغ عمومی طرح تجاری و افزایش فروش محصول شما روی کار آمده است.این شبکه ها شامل فیسبوک ، توییتر ،تلگرام ، اینستاگرام میباشند .استفاده از روش‌های بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی مزایای زیادی از جمله افزایش ترافیک سایت فروش محصول، بالابردن سرعت اطلاع‌رسانی، جذب سریع بازدیدکننده را دارد.

5.داشتن تفکر خلاق:

اهمیت تولید محتوای بصری هنرمندانه و خلاقانه را نادیده نگیرید. یکی از فاکتورهای اصلی بازاریابی موفق در شبکه‌های اجتماعی خلاقیت است. این خلاقیت باعث ایجاد تعامل با مشتری و در نتیجه افزایش فروش خواهد شد. نتیجه بهتر، خلاقیت بیشتری را می‌طلبد.

6.مهارت نوشتن:

تقریباً هر پستی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، نیاز به کپشن و متن توضیح دارد؛ بنابراین تقویت مهارت خوب نوشتن برای تمام مدیران اجتماعی باید در اولویت قرار بگیرد. تصاویر به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی هرچقدر هم که جذاب باشند، اگر متن عالی و جذب‌کننده‌ای نداشته باشند، منظور محتوا را نمی‌رسانند. پس علم و هنر نوشتن عناوین و شناخت ساختار متن از مهارت‌های مهم مدیر شبکه‌های اجتماعی است.

7.توانایی ویرایش نوشته:

اگر متن و محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دارای اشتباه نگارشی مکرر یا گرامر نادرست باشد، به اعتبار برند تجاری شما آسیب وارد می‌شود. مدیر رسانه اجتماعی باید جزئی‌نگر باشد و روی تمام محتواهای تولید شده دقت نظر به خرج دهد و توانایی ویرایش نوشته را داشته باشد.

8.مهارت دیزاین و طراحی تصویر:

همان‌طور که می‌دانید تصاویر نقش بسیار مهمی در رسانه‌های اجتماعی (مخصوصاً اینستاگرام) دارند. برای مدیریت شبکه های اجتماعی باید مهارت تشخیص تصویر خوب را از بد داشته باشید. دانستن اصول طراحی گرافیک از الزامات این عنوان شغلی نیست اما آگاهی از روند ویرایش تصاویر و ارائه بازخورد سازنده از وظایف مدیر شبکه‌های اجتماعی است.

9.آگاهی از رویدادهای جاری فرهنگ‌های مختلف:

بررسی رویدادها و الگوهای رفتاری موجود در شبکه‌های اجتماعی نظیر TikTok ، شما را از اتفاقات روز دنیا باخبر می‌کند. آگاهی و تشخیص حساسیت‌های فرهنگی و شوخی‌های روز دنیا می‌تواند از آسیب به برند شما جلوگیری کند.

10.هوش تجاری کسب‌ و کار:

شاید جالب باشد که مدیران شبکه‌های اجتماعی برای موفقیت نیازی به مدارک تجاری ندارند. اما داشتن درک درست از مهارت‌ها و استراتژی‌های بازاریابی به شما در رسیدن به موفقیت کمک خواهند کرد. منظور از هوش تجاری کسب‌وکار، فرایند روبرو شدن و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در یک سازمان برای تصمیم‌گیری آگاهانه است.

11.توانایی کار مؤثر در فشار زیاد:

مدیریت شبکه های اجتماعی یک کسب‌وکار، به معنای صدای یک برند بودن است. چه کسب‌وکار بزرگ باشد چه کوچک، این جایگاه شغلی مسئولیت بزرگی دارد؛ بنابراین صبور بودن و توانایی کارکردن در فشار زیاد باید از ویژگی‌های بارز مدیر شبکه‌های اجتماعی است.

12.سرسختی و تاب‌آوری:

سرسختی و تاب‌آوری به ظرفیت و توانایی انسان‌ها در برخورد با استرس‌ها و فشارهای زندگی گفته می‌شود. امکان تقویت این ویژگی درونی رفتاری نیز وجود دارد. هنگامی که مدیر کامنت‌ها و بازخوردهای منفی را می‌خواند، امکان آسیب به‌سلامت روانی شخص وجود دارد. اینکه مدیر شبکه اجتماعی بتواند ارزش شخصی خود را از فعالیت برند جدا کند و روحیه خود را حفظ کند بسیار مهم است.

13.توانایی برنامه‌ریزی دقیق:

مدیران شبکه‌های اجتماعی که به‌صورت مستقل برای چندین شرکت کار می‌کنند، باید بتوانند زمان خود را به طور مؤثر مدیریت کنند. این مهارت به آنها اطمینان می‌دهد که مطالب را در بهترین زمان ممکن منتشر می‌کنند و صفحاتی که مدیریت می‌کنند به طور فعال با مخاطبان درگیر می‌شوند. باتوجه‌ به موقعیت همیشه فعال شبکه‌های اجتماعی، طرفداران همیشه تمایل دارند که محتوای تولید شده شما را دنبال کنند.

شما باید بتوانید با جداسازی زندگی شخصی از دنیای مجازی، برای خود وقت استراحت تعیین کنید. این زمان استراحت از طریق استخدام ادمین شبکه اجتماعی یا خاموش‌کردن اعلان‌ها در ساعات مشخص امکان‌پذیر است. اگر نتوانید بین کار و شغل خانگی‌تان مرز تعیین کنید، به‌مرور دچار فرسودگی شغلی خواهید شد. داشتن برنامه‌ریزی دقیق شما را در برابر این فرسودگی ایمن خواهد کرد.

14.قدرت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها:

قدرت سنجش عملکرد و تأثیرگذاری پست‌های منتشر شده توسط ابزارهای آنالیتیکی از ویژگی‌های مهم یک مدیر شبکه اجتماعی است. باید بتوانید با استفاده از ابزارهای بخصوص نصب شده بر روی تلگرام، فیس‌بوک و اینستاگرام، عملکرد کمپین‌ها و تلاش‌های بازاریابی را تحلیل و بررسی کنید.

چگونه مدیر شبکه اجتماعی شویم؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

چگونه مدیر شبکه‌های اجتماعی شویم؟

راه‌های متفاوتی برای یادگیری مهارت‌ها و مفاهیم موردنیاز برای تبدیل‌شدن به مدیر شبکه‌های اجتماعی در دسترس است که در اینجا چند روش مؤثر توسط گروه نرم‌ افزاری محک ارائه می‌شود:

  • شرکت در دوره‌های آنلاین: اصول بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را به‌صورت خودآموز در دوره‌های آنلاین فرا بگیرید.
  • کسب گواهینامه آموزشی: دوره‌های مبتنی بر گواهینامه معمولاً آموزش‌های عمیق‌تر و حرفه‌ای‌تری در مقایسه با دوره‌های عادی به دانش‌پژوهان ارائه می‌دهند . برای کسب گواهینامه از مهارت‌های شبکه‌های اجتماعی شما آزمون می‌گیرند و از آمادگی شما برای بازار کار اطمینان حاصل می کنند.
  • گذراندن دوره کارآموزی: کارآموزی علاوه بر اینکه راهی ایده آل برای به دست آوردن تجربه است، باعث آشنایی شما با بزرگان و متخصصان این حرفه نیز می‌شود. در کنار کارآموزی در شبکه‌های اجتماعی، کارآموزی در بازاریابی دیجیتال، فناوری و ارتباطات و آژانس‌های تبلیغاتی نیز می‌تواند کمک به سزایی به رشد کار شما بکند.
چه کسی در مدیریت شبکه های اجتماعی موفق است؟

چه کسی در مدیریت شبکه های اجتماعی موفق است؟

ویژگی‌های متفاوتی برای مدیریت شبکه های اجتماعی به صورت موفق وجود دارد. برخی از این صفات عبارت‌اند از:

  • فرد موردنظر در مورد داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل های جدید هیجان‌زده می‌شود.
  • نیروی مدیر شبکه اجتماعی موفق عاشق درک صدای برند است و اینکه چگونه می‌تواند آن را از طریق کانال‌های مختلف به همگان معرفی کند.
  • باتوجه‌به این نکته که فناوری و استراتژی به‌سرعت تغییر می‌کند، مدیر شبکه اجتماعی دائماً برای یادگیری کنجکاو است.
  • مدیر رسانه اجتماعی استراتژی بازاریابی را درک می‌کند.
  • فرد مناسب این شغل دارای شوخ‌طبعی فوق‌العاده‌ای است و می‌داند که رسانه‌های اجتماعی مدتی است که وجود دارد اما مردم هنوز بهترین ارتباط را با افراد شوخ‌طبع برقرار می‌کنند.

حقوق و مزایا مدیر شبکه اجتماعی

با توجه به الگوی توسعه مشاغل خانگی ، مدیران شبکه‌های اجتماعی از حقوق بالایی برخوردار هستند و جایگاه ارزشمندی در سازمان‌ها و شرکت‌ها برای خود دارند. این افراد در حقیقت نقش مهمی را در اجرای استراتژی‌های بازاریابی و برندینگ یک سازمان ایفا می‌کنند و امتیازات و مزایای آنها از میزان نتیجه‌ای که می‌گیرند، مشخص می‌شود.

برای اشخاصی که تصمیم دارند این شغل را به‌صورت دورکاری انجام دهند، دو مدل قرارداد مطرح می‌شود. مدل اول پرداخت حقوق به‌صورت ماهیانه، و مدل دوم به‌صورت روزمزدی است. هرچه مهارت شما در این شغل بیشتر باشد از امتیاز حقوقی بیشتری برخوردار می‌شوید.

فضای مجازی را دست ‌کم نگیرید!

امروزه با افزایش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره شاهد شکل‌گیری نسل جدیدی از ابزارهای اینترنتی هستیم که امکانات بیشتری را برای روابط متقابل، مذاکره، گفتگو و به‌طورکلی ارتباط دوطرفه برای ما فراهم کرده است. در حقیقت با توجه به تأثیر کرونا بر مشاغل، بهترین موقعیت برای رشد مهارت‌ها و رسیدن به درآمدهای خوب در دنیای مجازی فراهم شده است.

اگر پس از مطالعه لیست مشاغل خانگی تصمیم به فعالیت در زمینه مدیریت شبکه‌های اجتماعی گرفتید، باید بدانید که این رسانه به‌عنوان یکی از بهترین ابزارها برای معرفی برند شما به کار برده می‌شود. بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌تواند به‌راحتی شما را با مخاطبان هدف در جهت راهبرد اهدافتان هماهنگ کند.

شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از جامعه مدرن ما را تشکیل می‌دهند و نقش پررنگی در دنیای امروز دارند که نمی‌توان آن ها را نادیده گرفت. این رسانه‌ها بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد و در سطح کشورها و حتی بین‌الملل تأثیرگذارند و به همین دلیل، در حال گسترش هستند و در آینده، به‌مراتب نقش بیشتر و مهم‌تری را در زندگی بازی خواهند کرد.

منبع: sproutsocial

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. ممنون بابت اطلاعات کامل تون… راجع به دستمزد کارشناس شبکه های اجتماعی و استخدام ادمین شبکه های اجتماعی نمی شد با جزئیات بیشتر توضیح بدین/؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری