جستجو
Close this search box.

تبصره ماده 100 چیست؟ چه کسانی می‌توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم یکی از تسهیلاتی است که سازمان امور مالیاتی برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط در نظر گرفته است. بر اساس این تبصره، صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در یک سال مالیاتی کمتر از سقف تعیین شده باشد، می‌توانند به جای ارائه اظهارنامه مالیاتی، مبلغ مالیات مقطوع را پرداخت کنند. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی تبصره ماده 100 و نکات مهم مربوط به آن می پردازیم.

فهرست مطالب

تبصره ماده 100 به زبان ساده

تبصره ماده 100 یکی از مشوق‌های مالیاتی است که سازمان امور مالیاتی برای تشویق صاحبان مشاغل کوچک و متوسط به پرداخت مالیات در نظر گرفته است. این تبصره بخشی از تلاش‌های سازمان امور مالیاتی برای کمک به ساماندهی امور مالیاتی و تسهیل در فرآیندهای مربوط به آن است.

به زبان ساده، تبصره ماده 100 به این معناست که اگر درآمد یک کسب‌وکار در یک سال کمتر از سقف تعیین‌شده باشد، آن کسب‌وکار از ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات معاف می‌شود. بر اساس این تبصره، اگر مجموع فروش سالیانه شما کمتر از 100 برابر سقف معافیت مالیاتی باشد، شما می‌توانید از ارائه اظهارنامه مالیاتی و نگهداری دفاتر مالی معاف شوید. البته شما باید فرم مالیات مقطوع خود را در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی بارگذاری کنید. اما سوالی که مطرح می شود این است که سقف تبصره ماده 100 در سال 1402 چقدر است؟

سقف تبصره ماده 100 در سال 1402 چقدر است؟

طبق قانون بودجه سال 1402، سقف تبصره ماده 100 سال 1402 معادل 67.200.000.000 ریال یا ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان برای مودیان اشخاص حقیقی گروه اول، دوم و سوم در نظر گرفته شده است.

بنابراین، مجموع فروش سالیانه صاحبان مشاغلی که از تبصره ماده 100 استفاده می کنند، نباید از این مبلغ تجاوز کند. در صورتی که مجموع فروش سالیانه صاحبان مشاغل از این مبلغ تجاوز کند، مالیات متعلقه به آنها بر اساس اظهارنامه مالیاتی محاسبه و اخذ خواهد شد.

لازم به ذکر است که سقف تبصره ماده 100 هر ساله با توجه به نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی، افزایش می یابد.

چه کسانی می‌توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

چه کسانی می‌توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

طبق تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال کمتر از 100 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم باشد، از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد مذکور معاف هستند.

معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم برای سال 1402 معادل 672 میلیون تومان است. بنابراین، مجموع فروش کالا و ارائه خدمات در سال 1402 برای استفاده از تبصره ماده 100 باید کمتر از ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان باشد.

البته باید یادآور شویم که یکی از پیش‌شرط‌ها برای استفاده از این تبصره این است که مودیان باید بدهی مالیاتی نداشته باشند و مالیات‌های گذشته خود را به طور کامل پرداخت کرده باشند. همچنین مودیان باید تا پایان مهر ماه سال 1402 فرم تبصره ماده 100 را از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان مالیاتی تکمیل و ارسال کنند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

چه کسانی نمی توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

برخی از شرایطی که باعث می‌شود یک مودی از تبصره ماده 100 مستثنی شود، عبارتند از:

  • درآمد مودی (حاصل از فروش کالا یا ارائه خدمات) در سال 1402 بیشتر از 67,200,000,000 ریال باشد.
  • صاحبان مشاغلی که برای آنها فرم موضوع تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم، در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان مالیاتی قرار داده نشده باشد.
  • صاحبان مشاغلی که بر خلاف قانون پایانه های فروشگاهی، تا کنون دستگاه های پوز فروشگاهی (پایانه های فروشگاهی) را در محل کار خود نصب نکرده‌اند.
  • اشخاص حقوقی (شرکت ها، موسسات، سازمان ها و…)
  • مودیانی که در سال 1400 نسبت به سال 99 محل فعالیت خود را تغییر داده اند.
  • مودیانی که از ماده 137 قانون مالیات های مستقیم (مربوط به معافیت مالیاتی برای هزینه بیماری) استفاده کرده باشند.

تفاوت اظهارنامه مالیاتی و تبصره ماده 100

از نظر مالیاتی، اظهارنامه یک فرم است که مودی مالیاتی باید در آن اطلاعات مالی خود را برای سازمان امور مالیاتی ارائه دهد و مبلغ مالیات خود را با نرخ مقرر پرداخت کند. در این اظهارنامه، درآمدها و هزینه های مشاغل و اشخاص حقوقی مشخص می شود و مالیات متعلقه محاسبه می گردد.

تبصره ماده 100 یکی از مشوق های مالیاتی است که سازمان امور مالیاتی کشور برای تشویق مودیان به پرداخت مالیات در نظر گرفته است. مطابق با این تبصره، چنانچه مجموع فروش سالیانه صاحبان مشاغل تا 100 برابر سقف معافیت مالیاتی باشد، از ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی معاف خواهند شد.

در جدول زیر تفاوت های اظهارنامه مالیاتی و تبصره ماده 100 مشخص شده است.

ویژگیاظهارنامه مالیاتیتبصره ماده 100
هدفتعیین مالیاتتشویق مودیان به پرداخت مالیات
مخاطبانهمه صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقصاحبان مشاغل گروه اول، دوم و سوم
وظایف و مسئولیت هاگزارش کلیه درآمدها و هزینه هاگزارش درآمدها

تسهیلات مشمولین تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم

تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، تسهیلات خاصی را برای صاحبان مشاغل مشمول این تبصره در نظر گرفته است که برخی از آنها عبارتند از:

  • معافیت از ثبت، نگهداری و ارائه اسناد و مدارک
  • معافیت از تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • مالیات مقطوع بر عملکرد سالیانه

مراحل تکمیل فرم درخواست استفاده از تبصره ماده 100

برای تکمیل فرم درخواست استفاده از تبصره ماده ۱۰۰، شما باید مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا به سامانه خدمات الکترونیک سازمان مالیاتی به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنید و با نام کاربری و رمز عبور خود وارد شوید.

اگر تا به حال در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اید، لازم است که ابتدا مراحل ثبت‌نام را انجام دهید. برای این کار می‌توانید راهنمای ثبت‌نام موجود در سایت را مطالعه کنید.

با ورود به حساب کاربری، پرونده مالیاتی خود را انتخاب کنید. چنانچه از اطلاعات پرونده مالیاتی اطمینان دارید بر روی گزینه سبزرنگ « ارسال اظهارنامه عملکرد و یا تبصره ماده 100 » کلیک کنید تا وارد سامانه ارسال اظهارنامه شوید.

در این صفحه می توانید فرم درخواست استفاده از تبصره ماده 100 را ثبت کنید. اگر شما مشمول تبصره ماده ۱۰۰ باشید، فرم مالیات مقطوع برای شما نمایش داده می‌شود. در غیر این صورت، پیامی مبنی بر عدم مشمولیت شما نمایش داده می‌شود.

آخرین فرصت ارسال تبصره ماده 100 تا چه زمانی است؟

آخرین فرصت ارسال تبصره ماده 100 برای سال 1402، 31 خرداد ماه 1403 است. این مهلت، قابل تمدید نیست.

صاحبان مشاغلی که قصد استفاده از تبصره ماده 100 را دارند، باید تا این تاریخ، نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی سال قبل و ارائه دفاتر و مدارک مالی به اداره مالیات اقدام کنند.

در صورتی که صاحبان مشاغل، اظهارنامه مالیاتی خود را تا این تاریخ ارائه ندهند، از تبصره ماده 100 محروم خواهند شد و مالیات متعلقه به آنها بر اساس اظهارنامه مالیاتی محاسبه و اخذ خواهد شد.

همچنین، در صورتی که پس از بررسی دفاتر و مدارک مالی، سازمان امور مالیاتی تشخیص دهد که مجموع فروش سالیانه صاحبان مشاغل از سقف تعیین شده تجاوز کرده است، مالیات متعلقه را از آنها مطالبه خواهد کرد.

جمع بندی

دراین مقاله ما به بررسی تبصره ماده 100 پرداخیتم و نکات مهم مربوط به آن را بیان کردیم. تبصره ماده 100 یک فرصت برای کسب و کارهای کوچک و متوسط است که می‌توانند با پرداخت مالیات مقطوع، از بار مالیاتی و اداری کمتری برخوردار شوند. در پایان باید توجه داشته باشید که صاحبان مشاغل برای استفاده از این تسهیلات باید شرایط مطرح‌شده در تبصره ماده ۱۰۰ را داشته باشند و این شرایط ممکن است بنا به وضعیت اقتصادی و قوانین مالیاتی متغیر باشد. بنابراین، برای استفاده قانونی از این تسهیلات، مشاوره با افراد متخصص توصیه می‌شود.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری