جستجو
Close this search box.

چگونه متخصص سئو شویم؟ | 6 مهارت کلیدی کارشناس سئو

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

متخصص سئو از نیروهای اصلی بخش دیجیتال مارکتینگ یک شرکت است. حتماً تابه‌حال برای شما هم پیش‌آمده که یک کلمه را در گوگل جستجو می‌کنید و یک لیست از نتایج در صفحات مختلف برای شما به نمایش درمی‌آید. به این صفحات «SERPs» یا «صفحه نتایج موتور جستجو» گفته می‌شود. حال اگر شما هم صاحب یک کسب‌وکار موفق باشید، برای معرفی سایت برند خود در صفحات اولیه «SERPs»، باید سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید. در حقیقت یکی از راه‌های پربازده برای رشد هر کسب‌وکاری سئو سایت می‌باشد. کسب جایگاه در صفحه نتایج جستجو، یکی از بهترین راه‌ها برای پیداکردن مشتریان جدید است. مشتریان معمولاً برای خرید، کسب اطلاعات و پیداکردن کالا و خدمات مدنظر خود در گوگل سرچ می‌کنند. گروه نرم افزاری محک در این مقاله به شما می‌گوید که چگونه متخصص سئو شوید و به سئو به‌عنوان یکی از ایده‌های پولساز خانگی نگاه کنید.

فهرست مطالب

سئو (SEO) چیست؟

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) به استراتژی، تکنیک‌های لازم برای رساندن صفحات وب سایت شما به بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) اشاره دارد. قرارگرفتن وب‌سایت در بالای صفحات نتایج جستجو باعث می‌شود سایت شما بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشد. گوگل فقط وب‌سایت‌هایی که برای کاربران مفید است را به کاربران نشان می‌دهد و به قول یکی از متخصصان سئو: “گوگل تنها زمانی شما را دوست دارد که کاربران شما را دوست داشته باشند.”

types of seo

آشنایی با انواع سئو

رتبه بندی صفحات وب سایت حاصل تلاشی چند وجهی است. چهار نوع رایج سئو وجود دارد که ممکن است در صنعت با آن روبرو شوید. هر کدام از انواع سئو به مجموعه مهارت‌های متفاوتی نیاز دارند و در کنار هم معنا پیدا می‌کنند. این چهار نوع رایج سئو عبارت‌اند از:

  • سئوی داخلی (On-Page SEO)
  • سئو تکنیکال (Technical SEO)
  • سئوی خارجی (Off-Page SEO)
  • سئوی محلی (Local SEO)

سئوی داخلی (On-Page SEO) چیست؟

منظور از سئو داخلی تمام آن چیزی است که درباره محتوای صفحات وب‌سایت شما (از جمله متن، کلمات کلیدی و تصاویر) مطرح می‌شود. شما باید بر روی بهینه سازی محتوای خود طبق کلمات کلیدی پر سرچ تمرکز کنید. رتبه بندی گوگل بر اساس میزان رضایت کاربران از جستجو و پاسخ‌دهی به نیاز آنها صورت می‌گیرد. هنگام ایجاد محتوای بهینه شده، باید بیشتر از کلمه کلیدی استفاده کنید. سئو داخلی شامل تحقیق، نقشه برداری و بهینه سازی کلمات کلیدی است.

سئو تکنیکال (Technical SEO) چیست؟

SEO تکنیکال بر جنبه‌های فنی صفحات وب از جمله کد HTML ، سرعت صفحه و موارد دیگر تمرکز می‌کند و در مورد محتوایی که کاربر در صفحه وب شما می‌بیند، نیست. SEO تکنیکال نحوه عملکرد وب سایت شما را بهبود می‌بخشد تا خزش موتورهای جستجو بهتر شود. شما عناصر وب سایت مانند ساختار سایت، لینک‌های داخلی، پاسخگویی به تلفن همراه، سرعت صفحه و امنیت سایت را توسط سئو تکنیکال بررسی خواهید کرد.

سئوی خارجی (Off-Page SEO) چیست؟

SEO خارجی درباره محتوایی است که در وب سایت شما وجود ندارد. سئو خارجی شامل محتوای سایر وب سایت‌هاست که به وب سایت شما ارجاع یا لینک داده می‌شود. یک “معرفی” خوب از طرف سایت‌های دیگر به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که صفحه شما قابل اعتماد است. به گفته یکی از متخصصان سئو، شما کار سئو خارجی را برای ایجاد روابط انجام می‌دهید نه صرفاً ایجاد لینک.

لوکال سئو (Local SEO) چیست؟

Local SEO  شامل ترکیبی از استراتژی‌های SEO داخلی، سئو خارجی و تکنیکال و همچنین بهینه سازی فهرست‌ها و نقشه‌های خارجی است. این نوع سئو مخصوص مشاغلی است که خدمات خود را به‌صورت حضوری ارائه می‌دهند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

یادگیری سئو را از کجا شروع کنیم؟

متخصصان SEO به مهارت هایی نیاز دارند که توسعه و پرورش آنها می تواند زمان بر باشد. حتی یک متخصص ارشد سئو هم دائما در حال یادگیری و بهبود مهارت های خود میباشد ، زیرا SEO همیشه با پیشرفت های تکنولوژیکی و به روزرسانی الگوریتم ها در حال پیشرفت و توسعه است. در حقیقت، موفق‌ترین سئوکارها دائماً در حال یادگیری مهارت‌های جدید هستند.

مهارت کلیدی کارشناس سئو

6 مهارت کلیدی برای تبدیل شدن به کارشناس سئو

امروزه، هر کسی که از دنیای اینترنت سر در بیاورد، برای یکبار هم که شده نام SEO را شنیده است. اما ممکن است درک کاملی از ماهیت سئو و اینکه چه کاربردی دارد، نداشته باشند. در اصل، SEO هنر بهینه سازی محتوایی است که در سایت خود منتشر می‌کنید به‌طوری‌که رتبه وب سایت شما از نظرموتورهای جستجو بالاتر رود. این کار بدان معناست که ترافیک بیشتری به سوی وب سایت شما جذب می‌شود و افراد بیشتری با طرح تجاری شما آشنا می شوند و در نتیجه فروش بیشتری خواهید داشت.

SEO یک بخش مهم و پیچیده از دیجیتال مارکتینگ است و حتی اندک دانش SEO هم می‌تواند تأثیر زیادی بر نتایج بازاریابی و فروش شما داشته باشد. همین امر سئو را به یکی از مشاغل خانگی پردرآمد برای برندسازی تبدیل کرده است. بنابراین، افراد متخصص سئو از بهترین موقعیت‌ها برای استخدام برخوردارند. اما چگونه این مهارت‌ها را یاد بگیرید و متخصص سئو شوید؟ گروه نرم افزاری محک در این مقاله، مهارت‌هایی که برای تبدیل شدن به یک متخصص SEO نیاز ضروری است را بازگو می‌کند:

مرحله 1. یادگیری نحوه عملکرد موتور جستجو گوگل

افراد مختلف از موتورهای جستجو برای جستجوی سؤالات ذهنی خود یا اصطلاحات استفاده می‌کنند. جستجوهای شما می‌تواند در هر زمینه‌ای باشد و دریافت پاسخ در کسری از ثانیه از مزایای گوگل است.

موتور جستجو چگونه کار می‌کنند؟

موتورهای جستجو دارای سه عملکرد اصلی هستند:

  • خزش | Crawl : موتورهای جستجو از خزنده‌های وب – که اغلب به آنها (ربات یا عنکبوت می‌گویند) برای خزش در اینترنت، خواندن مطالب در میلیاردها صفحه وب، استفاده می‌کنند.
  • Index کردن صفحات در گوگل: ربات‌های گوگل محتواهای خزش شده را در پایگاه داده جمع آوری و سازماندهی می‌کنند و پس از index کردن، صفحات سایت توسط کاربران وب به راحتی پیدا می‌شود.
  • رتبه | Rank: هر صفحه index شده بررسی می‌شود تا موضوع آن مشخص شود و ارتباط آن با عبارات کلیدی بررسی شود. لازم به ذکر است، الگوریتم‌های متفاوتی از طرف گوگل برای نشان‌دادن نتایج به کاربران وجود دارد و سیستم‌های رتبه بندی صدها میلیارد صفحه وب را در عرض چند میلی ثانیه ارزیابی می‌کنند تا مرتبط‌ترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهند. همه چیز با با کلمات تایپ شده در نوار موتور جستجو توسط کاربران شروع می‌شود. موتورهای جستجو گوگل به کلماتی که شما بکار می‌برید، ترتیب آنها و حتی نحوه نگارش آنها برای پیدا کردن مناسب‌ترین نتایج توجه می‌کنند.

مرحله 2. توسعه مهارت‌های تخصصی

برای تبدیل‌شدن به یک متخصص SEO ، چندین مهارت اساسی وجود دارد که باید برای موفقیت در این زمینه توسعه دهید:

  • تحقیق کلمات کلیدی: انجام تحقیق کلمات کلیدی کسب و کار شما برای موفقیت SEO بسیار مهم است. با پیدا کردن کلمات کلیدی، می‌توانید حدس بزنید که کاربران به دنبال چه کلماتی هستند. سپس، می‌توانید از این کلمات در محتوای وب‌سایت خود برای بهبود رتبه جستجو استفاده کنید.
  • بهینه سازی مناسب صفحات: SEO محتوای صفحه را برای بهبود رتبه جستجوی وب سایت شما بهینه می‌کند.
  • اصول برنامه نویسی: نیازی نیست که متخصص کد نویسی باشید، اما باید بتوانید منبع یک سایت را بررسی کرده و ویژگی‌های کلیدی را متوجه شوید (به‌عنوان‌مثال، آیا بک لینک سایت شما dofollow است یا nofollow).
  • لینک سازی/ایجاد پیوند: لینک سازی زمانی اتفاق می‌افتد که محتوای سایر وب‌سایت‌ها به سایت شما لینک داده شده باشند. این بک‌لینک‌های مهم به وب سایت شما قدرت می‌بخشد و آن را به عنوان یک منبع با کیفیت شناسایی می‌کند.
  • بازاریابی محتوایی: اهمیت محتوا در سئو سایت بسیار زیاد است. شما نه تنها نیاز به ایجاد محتوای جذاب در سایت دارید، بلکه باید بتوانید چیزی را تولید کنید که افراد را مشتاق کند که به محتوای شما لینک دهند تا بتوانید بک لینک دریافت کنید.

مرحله 3. تحلیل رقبا

متخصصان برتر SEO میگویند که تجزیه و تحلیل عمیق و مؤثر وب‌سایت‌ها برای موفقیت شما به اندازه محتوایی که ایجاد می‌کنید اهمیت دارد. بر اساس این تجزیه و تحلیل، شما نه تنها متوجه نحوه عملکرد وب سایت خود در صفحه می‌شوید بلکه جایگاه رقبای خود را نیز ارزیابی خواهید کرد. برای این کار کافی است:

  • ترافیک سایت‌های رقیب را بررسی کنید.
  • کلمات کلیدی را شناسایی کنید.
  • منابع معتبر برای ایجاد بک لینک را بیابید.

مرحله 4. بروز نگه داشتن دانش SEO

یادگیری سئو مسیر سختی است. اگر هدف شما تبدیل شدن به یک متخصص سئو است، بهترین راه برای تثبیت دانش خود، عملی کردن آن است؛ بنابراین، از مهارت‌های SEO استفاده کنید. هرچند سئو یک حوزه دائماً در حال پیشرفت است اما حتی اگر اصول اولیه را آموخته‌اید، شروع کنید. همچنین برای بروز نگه داشتن دانش خود موارد زیر به شما کمک خواهد کرد:

  • شرکت در کارگاه‌ها: اگرچه هیچ مدرکی در زمینه SEO وجود ندارد، اما بسیاری از دانشگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با فناوری، گواهینامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی در این زمینه ارائه می‌دهند. شما حتی می‌توانید اطلاعات موردنیاز خود را از طریق آموزش مجازی فرا گیرید.
  • مطالعه وبلاگ‌ها: بسیاری از وبلاگ‌های آموزنده (مانند semrush) به‌روزرسانی‌های مربوط به روند SEO را به کاربران ارائه می‌دهند.
  • مطالعه کتاب: کتاب‌های برتر مرتبط با  SEO را بررسی کنید تا با نظریات متخصصان این حوزه آشنا شوید.

مرحله 5. بررسی عملکرد بازدهی سئو

به عنوان یک متخصص SEO حرفه‌ای، موفقیت شما به توانایی شما در محاسبه و تجزیه و تحلیل عملکرد SEO بستگی دارد. با ردیابی و بررسی رتبه‌بندی‌ها، ترافیک ورودی به وب‌سایت به کمک سرچ کنسول (ابزار مدیریت وب سایت از طرف گوگل) ، می‌توانید تعیین کنید که وب سایت شما چه امتیاز و رتبه‌ای دارد. این ارزیابی‌ها به شما کمک می‌کند رتبه‌بندی موتورهای جستجو خود را ارتقا دهید. برخی از معیارها برای ارزیابی عملکرد سئو عبارت‌اند از:

  • رتبه بندی کلمات کلیدی
  • بررسی موقعیت کلمه کلیدی در صفحه سرچ
  • بررسی نتایج بازاریابی محتوایی
  • بررسی نقص بک‌لینک‌ها

مرحله 6. توانایی آموزش و انتقال اطلاعات سئو

شاید شما بهترین متخصص سئو باشید، اما این بدان معنا نیست که توانایی انتقال دانش خود را نیز داشته باشید. این کسب و کار خانگی جذاب ممکن است برای کسانی که در زمینه SEO کار نمی‌کنند، پیچیده و گیج کننده باشد. اگر اغلب با مشتریان فعال در صنایع دیگر کار می‌کنید، احتمالاً باید کار خود را توضیح دهید و آنها را متوجه این موضوع کنید که سئو چگونه می‌تواند به کسب و کار آنها سود برساند. برای این کار علاوه بر درک تمامی مهارت‌های SEO ، شما به مهارت‌های ارتباطی قوی نیز نیاز دارید.

چقدر طول می‌کشد سئو یاد بگیریم؟

سئو مهارتی نیست که فرد بتواند به طور کامل آن را بیاموزد و کارشناس سئو دائماً در حال آموختن مهارت‌ها و رشد کسب و کار خود می‌باشد. بااین‌حال، یادگیری اصول سئو بسته به روش‌ها و منابع یادگیری شما می‌تواند از چند ماه تا چند سال به طول انجامد.

هزینه سئو سایت چقدر است؟

هزینه سئو سایت چقدر است؟

هزینه سئو کردن سایت به دو روش ساعتی یا پروژه‌ای قیمت‌گذاری می‌شود. هرکدام از این روش‌ها، مزایا و معایب خود را دارند. هزینه سئو در روش ساعتی از ساعتی 50 هزار تومان به بالا و هزینه سئو به‌صورت پروژه‌ای، از پروژه‌ای 300 هزار تومان به بالا برآورد شده است. لازم به ذکر است، انتخاب کلمه کلیدی در این قیمت‌ها به‌شدت تأثیرگذار است و حداقل دستمزد یک سئوکار حرفه‌ای از 5 میلیون تومان شروع می‌شود.

یادگیری؛ مهارتی کلیدی برای موفقیت متخصص SEO

هیچگاه برای تبدیل‌شدن به یک متخصص SEO دیر نیست. باتوجه‌به تأثیر کرونا بر مشاغل این کسب‌ وکار خانگی در حال گسترش و پیشرفت است و بسیاری از شرکت‌های بازاریابی محتوا بر روی  SEO به‌عنوان ابزاری برای موفقیت تمرکز می‌کنند. پس افرادی که دارای مهارت‌های سئو هستند، بهترین فرصت‌ها را برای استخدام دارند. بااین‌حال، کسب تجربه از یادگیری اصول SEO برای متخصصین مهم تر است. روند SEO همیشه در حال تغییر است، به این معنی که شما باید دائماً در حال یادگیری مطالب جدید در حوزه SEO باشید تا موفقیت خود را تضمین کنید. فراموش نشود که بروز بودن مکمل تمام موارد ذکر شده در این مقاله است!

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

7 پاسخ

  1. سلام. ممنون از مقاله کاربردی تون .من خیلی دوست دارم متخصص سئو بشم . فقط اینکه برای رسیدن به درآمد بالا در حیطه SEO باید طراحی سایت هم بلد باشم ؟

    1. باسلام.قطعا دانستن اصول طراحی سایت به متخصص سئو در گرفتن نتیجه بهتر کمک خواهد کرد .

  2. برای استخدام کارشناس سئو آیا چک لیستی وجود داره که بتونیم بر اساس اون چک لیست شایستگی فرد رو بسنجیم؟

    1. باسلام. همانطور که اشاره کردیم ، یک متخصص سئو باید به مجموعه‌ای از مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ مسلط باشد و از جمله مهم ترین مهارت ها که باید برای استخدام بررسی شود به شرح زیر است:
      – توانایی تحلیل رقبا در فضای آنلاین و بررسی وضعیّت سئو رقبا
      – توانایی تحلیل و تحقیق عبارات کلیدی و توانایی انتخاب بهترین عبارات کلیدی
      – داشتن مهارت‌های (Copywriting)
      – مهارت‌های تولید محتوای بصری، متنی و صوتی
      – درک درست ساختاربندی لینک‌ها
      – توانایی تحلیل داده‌ها از طریق ابزارهای گوگل
      – آشنایی با زبان‌های HTML و CSS و Javascript
      – زبان انگلیسی متوسّط

  3. برای من هنوز جا نیوفتاده که کارشناس و متخصص سئو بهتره دورکار باشه یا حضوری؟ خیلی جاها سئوکار حضوری میخوان و خیلی ها هم سئوکار فریلنسر… همه شون هم توجیهاتی دارن… بالاخره کدوم سیستم بهتره؟

    1. در مجموع فریلنسری و کار حضوری هر کدام ویژگی‌ ها و مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. اگر بخواهیم کار حضوری و فریلنسرینگ را با یکدیگر مقایسه کنیم می توانیم این طور بگوییم که در برخی موارد درآمد ماهانه‌ ی یک فریلنسر ممکن بسیار بیشتر از فردی باشد که همان را به صورت حضوری در یک شرکت انجام می دهد.اما این موضوع قطعی نیست. اما در کل میزان درآمد شما به تخصص و میزان وقتی که برای انجام کارتان صرف می کنید، بستگی دارد. از مزیت های فریلنسینگ این است که شما می توانید کار خود را در منزل، کتابخانه، کافه و یا هر مکان دیگری که راحت تر هستید انجام دهید و حتی چند پروژه را بصورت همزمان مدیریت کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری