جستجو
Close this search box.

مراحل شروع آموزش مجازی و تدریس خصوصی آنلاین | مشاغل خانگی پر درآمد

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

به لطف گسترش روزافزون فناوری و استفاده از اینترنت، مشاغل خانگی آنلاین و کسب و کارهای اینترنتی رونق گرفته است. یکی از این مشاغل آنلاین، شغل و حرفه تدریس خصوصی آنلاین است. والدین و همچنین دانش آموزان از یادگیری آنلاین یا به عبارتی آموزش مجازی لذت می‌برند. این شیوه نوین به حدی مورد استقبال قرار گرفته است که حتی دانشگاه‌های بزرگ جهان نیز دوره‌های آموزش آنلاین را در دستور کار قرار داده و رشته‌ها و دوره‌های مختلف را به روش آنلاین ارائه می‌کنند.

فهرست مطالب

شاید به عنوان یک معلم، مدرس یا شخصی که به مقوله آموزش علاقمند است، دوست داشته باشید تدریس خصوصی آنلاین انجام دهید. به خصوص در شرایط فعلی و همه‌گیری کرونا، تدریس آنلاین و آموزش مجازی بهترین و ایمن‌ترین راه برای آموزش دادن و یادگیری دانش آموزان است. پس برای شروع باید بدانید چگونه مدرس خصوصی آنلاین شوید؟

در ادامه به شما نشان می‌دهیم که چطور می‌توانید در 8 گام حرفه تدریس خصوصی آنلاین و آموزش مجازی را شروع کنید.

می‌توانید فایل صوتی «شروع آموزش مجازی و تدریس خصوصی آنلاین» را گوش کنید

برای شروع آموزش مجازی باید نیازهای خود را مشخص کنید

1- برای شروع آموزش مجازی باید نیازهای خود را مشخص کنید

قبل از اینکه تدریس خصوصی آنلاین را شروع کنید باید مزایا و معایب، پیش نیازها و جنبه‌های مختلف کار را بررسی کنید. با توجه به رشته‌ای که در آن تخصص دارید و می‌خواهید آن را آموزش دهید، مخاطبان خود را شناسایی و تحلیل کنید. تحقیق کنید که مخاطبان هدف شما شامل چه طیفی از دانش آموزان می‌شوند. برای شروع یک طرح تجاری (Business Plan) تهیه کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • مخاطب هدف من چه کسانی هستند؟
  • چطور آن‌ها را متقاعد کنم که مرا برای آموزش انتخاب کنند؟
  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد (UPS) من چیست؟
  • چطور با رقبای خودم رقابت کنم؟

چه یک معلم باتجربه و حرفه‌ای باشید یا یک متخصص در حوزه‌ای خاص و یا حتی نوجوانی که دانش کافی در مورد یک موضوع خاص و جدید دارد، این را بدانید که فرصت‌های زیادی برای تدریس خصوصی آنلاین و آموزش مجازی وجود دارد. به عنوان یک مدرس خصوصی آنلاین باید تجربه آموزش داشته باشید. اگر یک مدرک یا گواهی معتبر نیز در حوزه تدریس خود داشته باشید کمک می‌کند تا اعتماد والدین و دانش آموزان را سریع‌تر و راحت‌تر جلب کنید.

2- برای موفقیت در تدریس خصوص آنلاین باید مخاطب خود را بشناسید

بعد از اینکه درباره نیازها و الزامات موردنیاز خود تحقیق کردید باید مخاطبان خود را مورد ارزیابی قرار دهید:

  • دانش آموزان و افرادی که به کمک من نیاز دارند چه کسانی هستند؟
  • در چه زمینه‌ای نیاز به کمک دارند؟
  • آیا برای کمک منتظر شخصی مثل من هستند؟

شخصیت کاربران خود را بر مبنای سن، طرز رفتار، موقعیت جغرافیایی، جنسیت و غیره مشخص و تقسیم بندی کنید. این نیازها را هدف قرار دهید و با ذهن خلاق خود نیازهای این مخاطبان را برطرف کنید.

موضوع تدریس خصوصی آنلاین خود را انتخاب کنید

3- موضوع تدریس خصوصی آنلاین خود را انتخاب کنید

با توجه به مهارت و تخصص خود، موضوعی را برای تدریس انتخاب کنید که با آن راحت و به آن مسلط هستید. دروسی که می‌خواهید به دانش آموز تعلیم دهید گردآوری کنید. اگر مدرک عالی یا تخصص خاصی در موضوع انتخابی خود داشته باشید امتیاز بزرگی محسوب می‌شود.

انتخاب موضوعی که در آن تخصص دارید بسیار اهمیت دارد، چرا که می‌توانید دانش سازنده  خود را به دانش آموزان انتقال داده و مهارت‌های آن‌ها را ارتقا دهید. ضمن اینکه می‌توانید سبک آموزشی خود را با ساخت اسلایدهای جذاب در باب موضوع، انجام فعالیت‌های تعاملی و ایجاد فضایی شاد و مفرح انسجام دهید. برای اینکه یادگیری موضوع موردنظر خود را برای سنین کم‌تر جذاب‌تر کنید می‌توانید از شیوه قصه گویی بهره ببرید.

4- دوره‌های آموزش آنلاین خود را در قالب خاصی ارائه کنید

بعد از اینکه شخصیت مخاطبان خود را خوب تجزیه و تحلیل کردید، نیازهای خاصی را پیدا کنید که با مهارت‌های شما سازگاری بیشتری دارد. با این کار می‌توانید الگوی آموزشی موردنظر خود را بهبود داده و آن را شخصی سازی کنید.

برای مثال، ببینید با توجه به موضوع آموزش، روحیات و مهارت‌های خود می‌خواهید دوره را در قالب نوشتاری برگزار کنید یا برای آن فیلم ویدئویی بسازید. به پلتفرم‌های آموزش مجازی مراجعه کنید و ببیند چه امکاناتی برای ارائه ویدئوهای آموزشی، ویدئو کنفرانس‌ها، ارسال پیام متنی، چت و گفتگوی آنلاین و مدل‌های دیگر دارند.

مدل دوره آموزشی را تعیین کنید
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

5- مدل دوره آموزشی را تعیین کنید

حالا که مهارت‌ها و پتانسیل خود را می‌شناسید، نوبت به تعیین مدل ارائه دوره‌های آموزشی است. دو مدل رایج در آموزش مجازی عبارتند از: مدل آکادمی و مدل مدرسه شبانه.

مدل آکادمی

این مدل، یک مدل جامع و از نوع دانشگاهی است. در این مدل، یک دانش آموز وارد یک وب سایت می‌شود و موضوعات و دوره‌های مختلف را آموزش می‌بیند. در واقع، در این مدل تمرکز فقط روی یک موضوع خاص نیست و دانش‌آموزان و فراگیران می‌توانند با خرید اشتراک ماهانه یا سالانه، هر دوره‌ای را انتخاب کرده و یاد بگیرند. نمونه این مدل را می‌توانید در سایت اسکیلشیر مشاهده کنید.

مدل مدرسه شبانه

مدل مدرسه شبانه یک مدل سنتی محسوب می‌شود. همان طور که می‌دانید، افرادی که در طول روز مشغول کار و فعالیت هستند می‌توانند دوره‌های شبانه را انتخاب کنند. بسیاری از مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی سال‌ها است که از این مدل استفاده می‌کنند. در این مدل، شخص متقاضی یا دانش آموز یک هزینه اولیه پرداخت می‌کند تا به دوره یا دوره‌هایی خاص دسترسی داشته باشد و باید برنامه آموزشی تعیین شده را تکمیل کند.

مدرسین خصوصی آنلاین می‌توانند دوره‌هایی مستقل اما مرتبط با دوره اصلی ارائه کنند و به صورت ویدئویی، کلاس زنده و یا در صورت لزوم، جلسات حضوری آن را برگزار کنند. نمونه این مدل را می‌توانید در وب سایت یودمی مشاهده کنید.

6- یک پلتفرم آنلاین برای فروش دوره‌های مجازی خود پیدا کنید

حالا که ملزومات شروع تدریس خصوصی آنلاین را شناختید باید یک پلتفرم مناسب برای دوره‌های مجازی خود پیدا کنید. برای تدریس خصوصی آنلاین دو گزینه دارید:

  • عضو پلتفرم‌های آموزشی موجود شوید یا به عبارتی به استخدام آموزشگاه‌های آنلاین درآیید.
  • پلتفرم آموزشی خود را راه اندازی کنید.

استخدام و تدریس خصوصی آنلاین در آموزشگاه‌های مجازی

با یک جستجوی ساده می‌توانید پلتفرم‌ها و سایت‌های آموزشی زیادی پیدا کنید. هر کدام از این آموزشگاه‌های مجازی مدل تجاری خاص خود را دارند و از الگوی متفاوتی پیروی می‌کنند. بهتر است اول در مورد هر پلتفرم و نحوه همکاری و استفاده از آن تحقیق کنید. برای شروع کار با این پلتفرم‌ها اصولا لازم است که اطلاعات لازم را تکمیل کنید و در قسمت بیو مشخصات خود را همراه با عکس وارد کنید. معمولا این پلتفرم‌ها از شما مدارک شناسایی و سوابق و مدارک تحصیلی نیز می‌خواهند و بعد از تایید این موارد، پروفایل شما را برای عموم دانش آموزان نمایش می‌دهند.

پلتفرم‌هایی نیز هستند که امکاناتی برای آموزش آنلاین ویدئویی فراهم می‌کنند. شما می‌توانید کلاس‌های زنده تک به تک یا گروهی برگزار کنید و با دانش آموزان تعامل داشته باشید.

تدریس در پلتفرم آموزش اینترنتی خودتان

اگر می‌خواهید برای ارائه و فروش دوره‌های آموزشی خود از پلتفرم خصوصی خودتان استفاده کنید باید اول چند کار دیگر انجام دهید. برای راه اندازی وب سایت آموزش آنلاین خودتان باید این مراحل را طی کنید:

نام دامنه وب سایت خود را خریداری و ثبت کنید. برای ثبت و خرید دامنه باید یک میزبان وب یا هاست خوب پیدا کنید و به صورت آنلاین دامنه خود را ثبت کنید. نام دامنه یک آدرس اینترنتی منحصربه فرد است که وب سایت شما از طریق آن در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

اطلاعات وب سایت خود را در یک هاست ذخیره و نگهداری کنید. خدمات هاست این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا وب سایت شما در فضای اینترنت فعال و در دسترس باشد. هاست‌های زیادی وجود دارند که خدمات متنوعی ارائه می‌کنند. کافی است در یک هاست اکانت بسازید و با توجه به نیاز خود و دریافت مشاوره از هاستی که انتخاب کرده‌اید سرویس موردنظر را خریداری کنید.

یک وبسایت برای فروش دوره‌های آموزشی راه اندازی کنید. برای اینکه سایت شما با سرعت بیشتر و دردسر کمتر راه بیفتد حتما از طراحان سایت باتجربه و متخصصان سئو کمک بگیرید. 

شاید در حال حاضر، محبوب‌ترین و مرسوم‌ترین پلتفرم برای راه اندازی وب سایت، پلتفرم وردپرس باشد. شما می‌توانید یک قالب وردپرس که مخصوص آموزشگاه‌های مجازی طراحی شده خریداری و راه اندازی کنید و بعد دوره‌های آموزشی و محتوای مربوط به هر دوره را بارگذاری و منتشر کنید. البته اگر آشنایی کافی با وردپرس ندارید باید اول یا آموزش ببینید یا از دیگران کمک بگیرید.

دوره‌های آموزشی خود را مدیریت کنید | تدریس خصوصی آنلاین

7- دوره‌های آموزشی خود را مدیریت کنید

 بعد از اینکه پلتفرم خود را آماده کردید، دوره های آموزشی را روی آن بارگذاری کنید. برای اینکه برند منحصر به فرد خود را ایجاد کنید بهتر است به فکر افزودن لوگو، طراحی رنگ و شخصی سازی دوره‌های خود باشید. در ضمن هر چند وقت یکبار دوره‌های خود را به روزرسانی کنید، چرا که ارائه اطلاعات قدیمی و تاریخ گذشته می‌تواند بازخورد منفی در بین فراگیران و دانش آموزان داشته باشد.

8- برای پلتفرم آموزش آنلاین خود بازاریابی کنید

ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که علیرغم راه اندازی یک سایت خوب و کلی دوره‌های آموزشی مفید و باکیفیت همچنان کاربران و مشتریان زیادی ندارید. رقبای زیادی وجود دارند که بیشتر از شما دیده می‌شوند. در این مرحله باید با یک استراتژی بازاریابی خوب کسب و کار اینترنتی خود را به موفقیت نزدیک‌تر کنید. برای شروع باید از یک متخصص سئو کمک بگیرید و صفحات سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.

بعد از اینکه از سئوی سایت خود مطمئن شدید شیوه‌های بازاریابی کم هزینه را شروع و تبلیغات کنید. یکی ازبهترین راه‌ها برای دیده شدن تبلیغ در شبکه‌های مجازی است.

مواردی که می‌توانند کسب و کار آموزش آنلاین شما را متحول کنند از این قرار هستند:

  • با تهیه و ایجاد یک قیف فروش می‌توانید فروش خود را به حداکثر برسانید و بازدیدکنندگان سایت خود را به اعضا و مشترکین فعال تبدیل کنید.
  • با مخاطبان خود از طریق بازاریابی ایمیلی در تماس باشید. برای اعضای جدید سایت ایمیل خوشامدگویی ارسال کنید. همچنین با نرم افزارهای پوش نوتیفیکیشن می‌توانید اطلاعات مدنظر خود را با سرعت بیشتری انتقال دهید.
  • برای سایت خود وبلاگ ایجاد کنید و پست‌های آموزشی مفید و باکیفیت بنویسید. با این کار می‌توانید لیست ایمیل‌های خود را توسعه دهید و نیز دوره‌های خود را در انجمن‌ها و فوروم‌های آنلاین دیگر ترویج و تبلیغ کنید.
  • فوروم‌ها جای خوبی برای به اشتراک گذاری پست‌های شما هستند. انجمن‌ها و فوروم هایی را پیدا کنید که بتوانید در آن‌ها در مورد موضوعات مربوط به دوره‌های خود با سایر مدرسین آنلاین و دانش آموزان تعامل و تبادل نظر داشته باشید.
  • اگر می‌توانید برای تبلیغات هزینه بیشتری کنید، با تبلیغ در گوگل ادز و سایر پلتفرم‌های تبلیغاتی ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
چطور دانش آموز بیشتری جذب کنیم؟

چطور دانش آموز بیشتری جذب کنیم؟

برای اینکه بتوانید دانش آموزان بیشتری جذب کنید و کسب و کار تدریس خصوصی آنلاین خود را بهبود دهید به این موارد توجه بیشتری داشته باشید:

  1. یک پروفایل کامل با ویدئو و متن واضح و ساده در مورد موضوعات آموزشی مختلف ایجاد کنید.
  2. به دیدگاه‌ها، رتبه بندی‌ها و بازخوردهایی که دریافت می‌کنید توجه ویژه‌ای داشته باشید و آن‌ها را جمع‌آوری و در معرض نمایش بگذارید.
  3. انعطاف پذیر باشید. همیشه موقعیت جغرافیایی و اختلاف ساعتی که با مخاطبان هدف خود دارید مدنظر داشته باشید.
  4. به دانش آموزان زود پاسخ دهید و همیشه آماده پشتیبانی و پاسخگویی به آنها باشید.
  5. اگر یک دانش آموز نیاز به کمک از طریق پیام مستقیم داشت دریغ نکنید.

سخن آخر

حرفه تدریس خصوصی آنلاین جزو مشاغل خانگی و کسب و کارهای اینترنتی پردرآمد و البته جذاب است. حوزه آموزش مجازی انعطاف زیادی دارد و هر شخصی با هر تخصص و مهارتی می‌تواند دانش خود را به دیگران انتقال دهد. برای موفقیت در این راه باید استراتژی داشته باشید و بتوانید مخاطبان هدف خود را پیدا کنید و از راه‌های مختلف به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. ضمن اینکه با ایجاد اعتبار برای برند خود و جلب اعتماد دیگران قادر خواهید بود فراگیران، دانش آموزان و به عبارتی مشتریان بیشتری جذب کنید. 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری