جستجو
Close this search box.

مسئول تطبیق کیست و چه وظایفی دارد؟

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

رشته حسابداری و امور مالی حوزه بسیار گسترده‌ای است و مشاغل مرتبط با این حوزه جزو پرتقاضاترین و پردرآمدترین مشاغل در تمام کشورهای جهان محسوب می‌شوند. همه کسب و کارها، شرکت‌ها و سازمان‌ها به متحصصانی نیاز دارند تا امور مالی و حسابداری آن‌ها را مدیریت کنند. یکی از مشاغل محبوب مرتبط با حوزه حسابداری و مالی، مسئول تطبیق است. در این مطلب با وظایف، خصوصیات و مهارت‌های یک مسئول تطبیق حرفه‌ای بیشتر آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب

تمامی کسب و کارها، شرکت‌ها و سازمان‌ها، در هر اندازه‌ای و فعال در هر حوزه‌ای، موظف هستند تا برای رعایت قوانین و مقررات تمهیداتی بیاندیشند. در اینجا است که اهمیت و نقش مسئول تطبیق نمایان می‌شود.

مسئول تطبیق کیست و چه کار می‌کند؟

مسئول تطبیق کیست و چه کار می‌کند؟

 مسئول تطبیق که با عنوان مدیر تطبیق نیز شناخته می‌شود، فردی است متخصص که آشنایی کامل با مقررات دارد و اطمینان حاصل می‌کند که سازمان یا شرکتی که در آن فعالیت می‌کند تمامی قوانین و مقررات ملی و بین المللی مرتبط با حوزه یا صنعت خاص خود را رعایت می‌کند. ضمن اینکه، بر کلیه فعالیت‌های سازمان یا شرکت نظارت می‌کند تا طبق استانداردهای حرفه‌ای، رویه‎‌های تجاری پذیرفته‌شده و استانداردهای درون سازمانی اجرا شوند.

مسئول تطبیق هم با مولفه‌های اخلاقی و هم با مولفه‌های عمل‌گرایانه سروکار دارد. مسئول تطبیق به سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کند تا ریسک‌ها و خطرات را مدیریت کنند، وجهه و اعتبار خود را حفظ کنند و از دعاوی قانونی دور باشند. کسب ‌و کارهایی که در زمینه‌هایی با الزامات قانونی پیچیده فعالیت می‌کنند، از استخدام مسئول تطبیق بهره می‌برند تا از هرگونه اقدام قانونی، جریمه یا سایر مجازات‌هایی که ناشی از عدم رعایت قوانین است اجتناب کنند.

مسئول تطبیق وظیفه بررسی، تفسیر و شفاف سازی قوانینی را دارد که هر از گاهی تغییر می‌کنند یا برای پروژه‌های مختلفی که شرکت تعهد کرده است، تکامل می‌یابند. به عنوان مثال، یک بانک بین المللی به یک واحد تطبیق قوی نیاز دارد، زیرا با مقرراتی سر و کار دارد که برای هر کشور و با هر نوع فعالیت مالی تغییر می‌کنند.

مسئولان تطبیق معمولاً در یک حوزه نظارتی خاص متخصص می‌شوند تا بتوانند منابع خطرساز را بهتر شناسایی کنند. آن‌ها سیستم‌های نظارتی را بسط و توسعه می‌دهند تا از آسیب رسیدن به سلامت سازمان به دلیل بروز اشتباهات یا رویه‌های غلط جلوگیری کنند.

مهم‌ترین صنایع و حوزه‌هایی که به مسئول تطبیق نیاز مبرم دارند عبارتند از:

  • شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در علوم زیست محیطی، زیست شناسی و زمین شناسی
  • سازمان‌ها و شرکت‌های پزشکی و دارویی
  • شرکت‌ها و موسسات حسابداری و مالی و کسب و کارهای بین‌المللی
  • تولیدکنندگان محصولات و فرآورده‌های شیمیایی و نفتی
  • موسسات و نهادهای دولتی
  • شرکت‌های عمرانی، پیمانکاری، مهندسی و فعال در حوزه املاک
  • شرکت‌های حمل و نقل
  • صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات مختلف
وظیفه مسئولان تطبیق چیست؟

وظیفه مسئولان تطبیق چیست؟

یک مسئول تطبیق وظایف زیر را بر عهده دارد:

با مدیران سازمان در ارتباط است

یک مسئول تطبیق هوشمند به دلیل تعامل با مدیران، کارکنان ارشد، کارکنان سطح متوسط و ابتدایی، همه مسئولیت‌ها و وظایف سازمانی را به خوبی درک می‌کند. داشتن دانش دقیق از خدمات و محصولات شرکت و همکاری در پشت صحنه با مدیران ارشد به این متخصصان کمک می‌کند تا عملکرد سازمان را بهبود و ارتقا دهند.

مدیران تطبیق ساختار عرضه و فروش شرکت، عملیات حسابداری، استراتژی‌های بازاریابی و چارچوب فناوری اطلاعات سازمان را نیز می‌شناسند. اگرچه آنها سعی می‌کنند با همه افراد در سازمان ارتباط برقرار کنند، اما تمرکز اصلی آن‌ها این است که از سایر بخش‌ها مطلع شوند و برای کاهش ریسک سازمان تغییراتی را ایجاد کنند.

مطابق با قوانین نظارتی قابل اجرا عمل می‌کند

مسئول تطبیق باید روی درک مقرراتی تمرکز کند که به کسب و کار شرکت مربوط شده و قابل اجرا هستند. همچنین باید معنا و مفهوم پشت هر قانون را بداند، تفسیرهای جدید آن قوانین را زیر نظر داشته باشد و تغییرات اخیر در قوانین را شناسایی کند. این بدان معناست که متخصصان فعال در این حوزه باید بخشی از فعالیت‌های روزانه خود را به یافتن و خواندن اخبار داغ مختص و مرتبط با صنعت خود اختصاص دهند.

بر رویه‌ها و سیاست‌های شرکت نظارت می‌کند

واحد انطباق با مقررات، رویه‌ها و سیاست‌هایی را ایجاد می‌کند تا انطباق با تمام مقررات و قوانین قابل اجرا را تسهیل ‌کنند. کار در واحد تطبیق به این معنی است که باید هوشیار باشید، تخلفات را به طور موثر اصلاح کنید و از خطرات جلوگیری کنید. به عنوان یک مسئول تطبیق که بر سیاست‌ها و رویه‌های شرکت نظارت می‌کند، باید به کارکنان آموزش دهید تا مراقب و هشیار باشند. همچنین، به کارکنان کمک کنید تا برای تعیین و ارائه بهترین راه حل ها برای مقابله با خطرات، رویکردهای مختلف را آزمایش کنند.

همواره با سرپرستان در تعامل است

مسئول تطبیق تمام مدت با ریسک‌ها و خطرات، نظارت بر عملیات شرکت، پاسخ دادن به سوالات سرپرستان و رسیدگی سریع به خطرات احتمالی در ارتباط است. مدیران ارشد تطبیق می‌توانند به طور موثر با اعضای تیم در تمام سطوح سازمان ارتباط برقرار کنند و با هر عکس‌العملی که نشان می‌دهند فرهنگ تطبیق را در سازمان پرورش و توسعه دهند.

مدیران و رهبران ارشد را در جریان امور قرار می‌دهد

علاوه بر برقراری ارتباط منظم با همه مدیریان بخش و کارمندان شرکت، مسئول تطبیق باید هیئت مدیره و اعضای ارشد را در مورد مسائلی که ممکن است پیش بیاید مطلع سازد. مسئول تطبیق باید اطلاعاتی در مورد خطرات بالقوه‌ای که می‌تواند موفقیت سازمان را تهدید کند به دست آورد. این متخصصان رابطه خود را با مدیران و رهبران شرکت به عنوان یک رابطه تجاری بر اساس ارتباطات صادقانه و بی پرده شکل می‌دهند.

اطمینان حاصل می‌کند که عملیات تطبیق از منابع و نظام‌های لازم برخوردارند

مسئول تطبیق خود را در برنامه ریزی‌های تجاری دخیل می‌کند و از منابع، تجهیزات و فناوری‌های موردنیاز شرکت حمایت و پشتیبانی می‌نماید. سازمان‌هایی که برای مدیریت مؤثرتر ریسک‌ها مسئول تطبیق استخدام می‌کنند، اهمیت استفاده از سولوشن‌های قانونی مبتنی بر فناوری و اتوماسیون را برای اجتناب از بررسی‌های نظارتی و به حداقل رساندن خطرات درک می‌کنند.

از ایمنی کارکنان و سازمان اطمینان حاصل می‌کنند

مسئول تطبیق وظیفه دارد ایمنی کارکنان و شرکت را تضمین کند. او بر اطمینان از اینکه کارمندان و کارکنان تمام وظایف خود را با دقت بالا انجام می‌دهند تمرکز می‌کند. از این رو، این سمت شغلی مناسب افرادی است که می‌توانند به تمام جزئیات و نکات ریز بپردازند. این متخصصان باید کارمندان و کارکنان ارشد را در مورد مسائلی که می‌تواند خطرات تجاری را کاهش دهد راهنمایی کنند و استراتژی‌ها و سیاست‌هایی ایجاد کنند که اعضای تیم بتوانند اجرا کنند.

گزینه‌های ماهر و مناسب را یافته و استخدام کنند

نقش یک مسئول تطبیق یافتن و استخدام استعدادهای برتر برای سازمان و دادن وظایفی به آنها است که می‌تواند خطرات را در تجارت کاهش دهد. بخش مهمی از مدیریت موثر ریسک به کارکنانی بستگی دارد که از مهارت‌های کافی برای مدیریت قوانین و آیین نامه‌های پیچیده برخوردار هستند. مسئول تطبیق منابع و ابزارهای لازم را در اختیار این افراد قرار می‌دهد تا نفوذ و توانایی‌های خود را توسعه دهند.

الزامات فناوری اطلاعات را رعایت می‌کند

الزامات قانونی حاکم بر موازین فناوری اطلاعات در صنایع و حوزه‌های گوناگون متفاوت هستند. مسئول تطبیق باید با این مقررات آشنا باشد و بداند الزامات نظارتی خاص، مطابق با استانداردهای صنعتی مختلف و نهادهای دولتی، چگونه باید پیاده سازی و اجرا شوند.

در برنامه ریزی‌های امنیتی مشارکت می‌کند

مسئول تطبیق خطرات بالقوه‌ای که اسرار محرمانه را تهدید می‌کند و روش‌های یکپارچه سازی داده ها و دسترسی به اطلاعات را ارزیابی می‌کند. او همچنین می‌تواند میزان دسترسی، نحوه ذخیره سازی و ارسال داده‌ها از طریق سیستم‌های IT را تعیین کند. مسئول تطبیق نگاهی نیز به خطرات کلی مربوط به شبکه، سیستم‌ها یا نرم افزارها دارد و در برنامه ریزی استراتژی‌ها و سیاست‌هایی که به افزایش امنیت شرکت، دسترسی‌های داخلی و تمهیدات نظارتی کمک می‌کنند، مثل رمزگذاری، فایروال‌ها و سایر استراتژی‌های کاهش خطر، مشارکت می‌کند.

سایر وظایف یک مسئول تطبیق عبارتند از:

  • گزارش تخلف از تطبیق
  • مشاوره با کارشناسان حقوقی در خصوص رعایت موارد مربوطه
  • آموزش کارمندان در مورد موضوعات مربوط به تطبیق
  • مستندسازی عملیات‌های تطبیق
مسئول تطبیق چه مهارت هایی باید داشته باشد؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مسئول تطبیق چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

برای اینکه یک مسئول تطبیق بتواند به وظلیف خود عمل کند باید مجموعه‌ای ازمهارت‌های خاص داشته باشد. این مهارت‌ها عبارتند از:

تحقیق و جستجو: مسئولان و مدیران تطبیق در مورد عوامل سیاسی و حقوقی متغیری که بر سازمان آن‌ها تأثیر می‌گذارند تحقیق می‌کنند و در صورت لزوم، تغییراتی در سیاست‌ها و خط مشی سازمان یا شرکت پیشنهاد می‌کنند تا از انطباق سیاست‌های سازمان با قوانین اطمینان حاصل کنند.

حسابرسی و ممیزی: مسئولان تطبیق مرتباً ممیزی داخلی انجام می‌دهند تا ارزیابی کنند که سازمان چقدر از مقررات پیروی می‌کند. سپس بر اساس یافته‌های خود، توصیه‌هایی به مدیریت ارائه می‌کنند.

نظم و انضباط: اگر در رفتارهای سازمانی نقض عمدی یا غیرقابل قبولی مشاهده شود، مسئول تطبیق باید به مدیریت و منابع انسانی در خصوص نحوه واکنش مناسب توصیه‌هایی ارائه نماید.

مستندسازی و تشکیل پرونده: یکی از وظایف اصلی مسئول تطبیق، تهیه و ارسال اسناد به نهادهای نظارتی است. مسئولان تطبیق اطلاعات را جمع آوری می‌کنند، این اطلاعات را در گزارش‌ها سازماندهی می‌کنند و با مقامات ذی‌صلاح به اشتراک می‌گذارند.

توانایی ارزیابی ریسک: مراحلی که در مدیریت ریسک باید در نظر گرفته شود عبارتند از برنامه ریزی، شناسایی، نظارت، گزارش، کنترل و تجزیه و تحلیل ریسک‌ها. مسئول تطبیق باید از این استراتژی‌ها استفاده کند و بر فرآیندهای اجرای آن‌ها نظارت کند. یک مدیر تطبیق باید دانش بنیادی در مورد مقررات و قوانین مربوط به ارزیابی و تفسیر ریسک داشته باشد.

دقت به جزئیات: اکثر قوانین، سیاست‌ها و مقررات درون سازمانی نیاز به تحلیل دقیق دارند. مسئول تطبیق باید به ریزترین جزئیات توجه داشته باشد.

دانش جامع در مورد امنیت و آسیب پذیری: مسئول تطبیق باید دانش جامعی در مورد مسائل و سیاست‌های امنیتی مانند مسائل مربوط به کنترل، بازبینی و مقررات گزارش حسابرسی، بررسی و استانداردهای ISO داشته باشد.

دانش کسب و کار: داشتن دانش عمیق از فناوری اطلاعات و کسب و کار می‌تواند فرآیند حسابرسی روان را تسهیل کند. ابزارهای مهم فناوری اطلاعات و فناوری مرتبط با تطبیق باید به یک مسئول تطبیق کمک کنند تا در به حداقل رساندن خطرات در سازمان با موفقیت عمل کنند.

مهارت حل مسئله: مسئولان تطبیق می‌توانند برای کاهش ریسک‌های احتمالی راه‌حل‌هایی ارائه دهند و برای این کار نیاز به نظارت و اجرای دقیق راه‌حل‌های پیشنهادی دارند. این راه‌حل‌ها به بازخورد‌هایی که از اعضای تیم دریافت می‌شود و نیز گام‌های درستی که اعضای تیم برای اجرای آن برمی‌دارند متکی هستند.

تفسیر/ تحلیل: مسئول تطبیق از مهارت‌های تفسیر و تحلیل برای حل مشکلات پیچیده در یک سازمان استفاده می‌کند. او مسائل چالش برانگیز را تک به تک مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و در مورد آن‌ها با اعضای تیم بحث و تبادل نظر می‌کند تا راه‌حل مناسب و موثر پیدا کند. در حین تجزیه و تحلیل یا تفسیر موضوعات پیچیده، او از مهارت‌های مدیریت ریسک، تحلیل داده‌ها، تفسیر مقررات و مهارت‌ تحقیق و جستجو استفاده می‌کند.

میزان درآمد مسئولان تطبیق چقدر است؟

میزان درآمد مسئولان تطبیق با توجه به سطح تحصیلات و آموزش، میزان تجربه و سابقه، صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند و همچنین موقعیت جغرافیایی متفاوت است. برای مثال، در ایالات متحده بازه درآمد مسئولان تطبیق بین 55000 دلار تا 75000 دلار متغیر است و متوسط درآمد یک مسئول تطبیق را حدود 65000 دلار درسال تخمین می‌زنند.

چگونه مسئول تطبیق شویم؟

چگونه مسئول تطبیق شویم؟

برای اینکه تبدیل به یک مسئول تطبیق موفق شوید باید اقدامات زیر را انجام دهید:

1- مهارت‌های خود را ارزیابی کنید

بسته به تخصص و حوزه فعالیت یک مسئول تطبیق، مجموعه مهارت‌های کلیدی لازم می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک مسئول تطبیق در امور مالی و حسابداری باید تخصص و مهارت بیشتری در ریاضیات و کار کردن با اعداد داشته باشد، در حالی‌ که مسئول تطبیقی که در صنعت بهداشت و درمان مشغول فعالیت است باید با مسائل پزشکی آشنایی داشته باشد. با این حال، اکثر مسئولان تطبیق بر یک سری قابلیت‌های مشابه متکی هستند. بنابراین، هنگام ورود به حوزه و حیطه خاصی که به آن علاقه دارید، علاوه بر مهارت‌های کلی، الزامات و مهارت‌های خاص را مدنظر قرار دهید.

2- حوزه  مورد علاقه خود را مشخص کنید

بعد از اینکه مهارت‌های خود را ارزیابی کردید، در مورد حوزه موردعلاقه خود و الزامات مرتبط با آن تحقیق کنید. حوزه موردعلاقه شما خط مشی آتی، تحصیلات و آموزش‌هایی مورد نیاز را برای شما مشخص می‌کند. فرصت‌های شغلی و آگهی‌های استخدام مرتبط با حوزه و صنعت مدنظرتان را بسنجید و مقایسه کنید، برای مصاحبه حرفه‌ای درخواست دهید، نشریات و مجلات خاص آن حوزه را بخوانید، پوشش خبری صنایع مختلف و سیاست‌های مرتبط با آن حوزه را دنبال کنید و بعد از تعیین حوزه دلخواه خود، برای آینده شغلی‌تان برنامه ریزی کنید.

3- تحصیلات و آموزش را آغاز کنید

بعد از اینکه فهمیدید به کدام حوزه علاقمند هستید، رشته تحصیلی را انتخاب کنید که با مسیر شغلی مورد نظر شما همسو باشد. از آنجایی که صنایع زیادی به مسئول تطبیق نیاز دارند می‌توانید در رشته‌هایی مثل حسابداری و مالی، علوم زیست شناسی، بهداشت و درمان، پزشکی و داروسازی، تجارت و بازرگانی، اقتصاد و آمار، مدیریت، مهندسی عمران و رشته‌های بسیار دیگر تحصیل کنید و مدرک کارشناسی بگیرید.

4- تجربه حرفه‌ای کسب کنید

با کسب تجربه حرفه‌ای می‌توانید درصد علاقمندی خود به یک حوزه را افزایش دهید یا شاید هم تصمیم بگیرید حوزه مدنظر خود را تغییر دهید. شاید قصد داشته باشید مدرک کارشناسی خود را در رشته حسابداری بگیرید اما بعد متوجه شوید که تمایل دارید وارد حوزه بهداشت و درمان شوید. خوشبختانه، تخصص و مدرک کارشناسی شما انعطاف پذیر و قابل انتقال است. با گذراندن دوره‌های کارآموزی، در معرض مسئولیت‌ها و روال کاری مسئولان تطبیق قرار می‌گیرید و با وظایف این شغل آشنا می‌شوید. ضمن اینکه، به افراد مجرب وصل می‌شوید و می‌توانید روی کمک آن‌ها برای یافتن شغل بهتر در آینده حساب کنید.

حقیقت این است که این شغل برای تازه‌کارها نیست و نیاز به تجربه دارد، پس می‌توانید برای شروع، در زمینه‌های مرتبط و یا به عنوان دستیار یا تحلیلگر تطبیق شروع به کار کنید و تجربه خود را افزایش دهید.

5- اخذ گواهینامه‌های معتبر را مدنظر قرار دهید

شاید تصدی سمت مسئول تطبیق نیاز به مدارک و گواهینامه‌های اضافی نداشته باشد، اما قطعا به درجه اعتبار شما می‌افزاید و می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتری برای شما فراهم کند. می‌توانید در ارتباط با حوزه و صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، یک مدرک کارشناسی ارشد مرتبط بگیرید یا در رشته‌های تخصصی‌تر مثل حقوق، پزشکی و غیره به تحصیلات عالی ادامه دهید.

همچنین، در کشورهای مختلف دوره‌های حرفه‌ای مرتبطی با این حوزه برگزار می‌شود و به متقاضیان گواهینامه‌های معتبر بین المللی اعطا می‌گردد. با اخذ این گواهینامه‌ها، علاوه بر افزایش سطح دانش خود می‌توانید به دیگران ثابت کنید که از صلاحیت و مهارت‌های لازم برای تصدی پست مدیریت تطبیق برخوردار هستید.

6- برای سمت مسئول تطبیق درخواست دهید

بعد از تکمیل تحصیلات و کسب دانش و تجربه کافی می‌توانید به دنبال موقعیت‌های خوب باشید. شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال کسانی هستند که رابطه مستقیم بین تطبیق کامل و دستاوردهای سازمانی را درک کنند. پس به آن‌ها نشان دهید که تحصیلات و آموزش‌های شما و تجربیاتی که در محیط ها و شرایط مختلف کسب کرده‌اید، شما را به این حوزه پر چالش علاقمند کرده است و تاکید کنید که چطور می‌توانید به یک سازمان یا شرکت در رسیدن به اهداف آن کمک کنید.

منبع: https://www.indeed.com

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری