جستجو
Close this search box.

استاد واقعی کسب و کار کیست؟

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 9 دقیقه

در دنیای پررقابت امروز بدون آموزش پذیری نمی‌توانیم به موفقیت برسیم. متأسفانه افراد ثروتمند در آمریکا و برخی دیگر از نقاط جهان برای این‌که هیچ‌وقت رقیب نداشته باشند، ترجیح می‌دهند اطلاعاتی را که به‌وسیله آن ثروتمند شدند در انحصار خودشان بگیرند و یا اساساً این اطلاعات را به دیگران ارائه نمی‌دهند و یا اطلاعات غلط و ناقص را آن‌هم به‌وسیله مدرسانی که خودشان سواد کافی ندارند، به دیگران انتقال می‌دهند. در این مقاله درصددیم تا اولاً ضرورت آموزش پذیری در رونق کسب و کارها را نشان دهیم و سپس با ارائه شاخص‌هایی برای پیدا کردن استاد واقعی کسب و کار، خودمان را از شاگردی کردن افراد شبه استاد و کم‌سواد تا جایی که ممکن است دور کنیم.

فهرست مطالب

مهم نیست شما کتاب آموزشی می‌خوانید یا در دوره آموزشی شرکت می‌کنید. همین‌که در راستای رونق کسب‌وکار می‌خواهید اطلاعات کسب کنید، یعنی دانشجو هستید و از هر کس که یاد می‌گیرید، او استاد شما است. پس مهم است بدانید استاد واقعی کیست؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اولین قدم قبل از پیدا کردن استاد واقعی کسب و کار

اولین قدم قبل از پیدا کردن استاد واقعی کسب و کار

آموزش پذیری یعنی میزان تمایل شما به یادگیری و عمل به آن‌ها چقدر است؟بسیار مهم است که شما قبل از پیدا کردن استاد واقعی کسب و کار، روحیه آموزش پذیری داشته باشید. اگر روحیه آموزش پذیری نداشته باشید، نمی‌توانید عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید و درنتیجه شکست خواهید خورد. در بسیاری از انجمن‌های مخفی آمریکایی، دانشجویان ابتدا یاد می‌گیرند که روحیه آموزش پذیری داشته باشند.

یک استاد واقعی کسب و کار زمانی می‌تواند بهترین خدمت را به شما ارائه دهد که روحیه آموزش پذیری را در شما ایجاد و تقویت کند و از شما یک دانشجوی مادام‌العمر بسازد.

روحیه آموزش پذیری دو مؤلفه بسیار مهم دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

  1. قابلیت یادگیری؛ قابلیت یادگیری یعنی شما چه قدر توانایی دریافت و به خاطر سپردن اطلاعات را در اختیار دارید. همین‌الان از 1 تا 10 به قابلیت یادگیری خودتان نمره دهید. اگر قابلیت یادگیری شما بالای 8  باشد، می‌توانید یادگیری مطالب مربوط به حوزه کسب و کار را آغاز کنید؛ ولی اگر چنین چیزی نیست، باید فکری به حال قابلیت یادگیری خود داشته باشید و در اولین قدم هدف خود را ارتقاء قابلیت یادگیری قرار دهید.
  2. قابلیت تغییرپذیری؛ صرف دریافت و به خاطر سپردن اطلاعات کافی نیست. زندگی شما حاصل رفتارها و عادات گذشته شما است. اگر می‌خواهید یک سری چیزها در زندگی تغییر کند، باید یک سری چیزها را در زندگی تغییر دهید. شما نمی‌توانید با عادت‌های قبلی نتایج متفاوت از نتایج فعلی بگیرید. شما اگر استاد واقعی برای کسب و کار خود داشته باشید، برای او مهم است که چه عملکردی دارید و رفتار روزانه شما متناسب با دانشی که دریافت کردید هست یا نه. بین 1 تا 10 به میزان تغییرپذیری خودتان نمره بدهید.

اکنون حاصل دو عدد را در هم ضرب کنید. اگر عدد به‌دست‌آمده کمتر از 50 باشد، یعنی شما آموزش پذیری خوبی ندارید و باید فکری به حال آموزش پذیری خودتان بکنید.

نهایت ظرفیت درآمدی

یکی از اتفاقات بدی که معمولاً رخ می‌دهد، رسیدن به نهایت ظرفیت درآمدی است. نهایت ظرفیت درآمدی نقطه‌ای است که آموزش پذیری صاحب کسب و کار به زیر 50  می‌رسد و وقتی آموزش پذیری به این میزان رسید، فرد نمی‌تواند سود حاصل از کسب و کار خودش را زیاد کند و درآمد او ثابت می‌ماند.

البته باید دانست که میزان آموزش پذیری افراد در زمان‌های مختلف یکسان نیست و ممکن است تغییر کند؛ اما مسئله مهم این است که استاد واقعی کسب و کار همیشه سازوکاری در اختیار دانشجوی خود قرار می‌دهد که بتواند هر زمان آموزش پذیری‌اش کم شد، دوباره بتواند آموزش پذیری را در خودش تقویت کرده و ارتقاء بخشد.

وسواس در آموزش پذیری

یکی از نشانه‌های آموزش پذیر بودن این است که در این زمینه وسواس داشته باشیم. نشانه وسواس داشتن هم این است که مدتی از لذت‌های زودگذر صرف‌نظر کنیم و زمان خودمان را صرف آموزش پذیری قرار دهیم. استاد واقعی کسب و کار همیشه تلاش می‌کند تا نشان دهد رنج آموزش پذیری در زمان کوتاه، به موفقیت‌های بزرگ‌تر در زندگی می‌ارزد و این مسئله در آینده بسیار مطلوب و خوشایند خواهد بود.

شاید لازم باشد در ابتدا برای زمان کوتاهی (شاید یکی دو سال) زندگی نامتعادلی را تجربه کنید؛ اما سختی یکی‌دوساله به‌راحتی 30 – 40 ساله می‌ارزد و در آینده راحتی بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد.

برای مطالعه بیشتر درباره این مسئله می‌توانید به مقاله «آموزش پذیری» مراجعه کنید.

روش‌های رایج یادگیری

امروزه روش‌های مختلفی برای یادگیری مهارت های مربوط به کسب و کار وجود دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  1. مطالعه کتاب؛ کم مطالعه کردن یکی از سیاست‌های استعماری برای جلوگیری از پیشرفت انسان‌ها است. چون یکی از ویژگی‌های مهم افراد ثروتمند مطالعات زیاد آن‌ها است و اشخاصی که اهل مطالعه نیستند، نمی‌توانند اتفاقات مثبت زیادی در زندگی خودشان رقم بزنند.
  2. شنیدن فایل صوتی
  3. شرکت در سمینارها و دوره های آموزشی حضوری
  4. مکالمه نفر به نفر (در قالب جلسات گروهی و …)
  5. خرید دوره های آموزشی مجازی (تصویری)
  6. مربی داشتن (بیزینس کوچ)

شاید با توجه به‌عنوان مقاله این تصور در شما ایجاد شود که موضوع مقاله مورد ششم است؛ اما واقعیت این‌طور نیست. همین‌که شما در مسیر یادگیری قدم بر می‌دارید، درواقع در مسیر دانشجو بودن حرکت می‌کنید و کسی که به شما چیزی یاد می‌دهد، استاد شما محسوب می‌شود. لذا اولین قدم برای پیدا کردن استاد واقعی کسب و کار، پیدا کردن روش یادگیری مطلوب خودتان است. باید از میان روش‌های مطرح‌شده، بررسی کنید کدام روش برای شما مناسب‌تر است و شما راحت‌تر می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید.

مربی کسب و کار، بهترین و گران‌ترین روش یادگیری است.

چرا مربی داشتن مهم است؟

همان‌طور که در بالا گفته شد، صرف تمایل به یادگیری یعنی شما علاوه بر صاحب کسب و کار بودن، دانشجو هم هستید و نیازمند استاد می‌باشید؛ اما مربی داشتن نزد خیلی‌ها به‌عنوان بهترین روش برای خلق اهداف شغلی شناخته می‌شود؛ چون مربی:

  • فرآیند عملکرد شما و کسب‌وکارتان را از بالا رصد می‌کند.
  • بر مشکلات شما واقف است و متناسب با کسب و کار شما و همچنین شخصیت شما برای شما نسخه می‌پیچد.
  • شما می‌توانید لحظه‌لحظه عملکرد خودتان را از وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب با مربی در میان بگذارید.
  • اگر مربی کسب و کار حرفه‌ای باشد، در کنار آموزش‌های تخصصی سطح یادگیری شما را ارتقاء می‌دهد.

هرچند داشتن مربی کسب و کار گران‌تر از روش‌های دیگر یادگیری است، اما در درازمدت آثار مثبت بیشتری در راستای رونق کسب و کار خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر درباره مربی داشتن، می‌توانید به مقاله «بیزینس‌کوچ واقعی» مراجعه کنید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

تفکر نقادانه داشته باشید

درست است که مربی کسب و کار اطلاعات بیشتری نسبت به ما دارد؛ اما این مسئله اصلاً دلیل مناسبی برای نداشتن تفکر نقادانه نیست. شما باید در مواجهه با اطلاعاتی که استاد واقعی کسب و کار به شما می‌دهد، استدلالش را هم دریافت کنید. حتی می‌توانید مخالفت کنید و نپذیرید. اما اگر روحیه آموزش پذیری داشته باشید، درنهایت به یک باور اساسی می‌رسید و اگر مطابق آن عمل کنید، اتفاقات مثبت در زندگی شما رقم خواهد خورد.

استاد واقعی کسب و کار کیست؟

استاد واقعی کسب و کار کیست؟

همان‌طور که در ابتدای توضیحات گفته شد، استاد واقعی کسب و کار کسی است که اطلاعاتی را در راستای رونق کسب و کار در اختیار شما قرار می‌دهد. فرقی نمی‌کند در قالب کتاب باشد یا دوره آموزشی یا حتی مربی کسب و کار، مهم این است که بتوانید این اطلاعات را به‌درستی دریافت کنید و در زندگی کاری خود به کار ببرید و نتایج آن را مشاهده کنید.

استاد واقعی کسب و کار ویژگی‌های متعددی دارد که برخی از آن ویژگی‌ها در بخش‌های بالا گفته شد، بااین‌حال می‌توان برای استاد واقعی کسب و کار ویژگی‌های کلی دیگری هم در نظر گرفت که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. از کسی بیاموزید که آرزوهای شما برای او خاطره است.

استاد واقعی کسب و کار دستاوردهایی که شما می‌خواهید داشته باشید را قبلاً به‌دست آورده است

جمله حکیمانه‌ای وجود دارد که می‌گوید «درس پرواز را از عقاب‌ها بیاموزید نه از اردک‌ها». اگر می‌خواهید پرنده شخصیت خودتان را در آسمان موفقیت شغلی پرواز دهید، باید پرواز را از کسی یاد بگیرید که قبلاً آسمان‌های موفقیت را فتح کرده است. لذا در پیدا کردن استاد واقعی کسب و کار توجه کنید که آرزوهای شما برای او خاطره باشد.

بهترین حالت ممکن این است که استاد شما در کسب و کاری به موفقیت رسیده باشد که شما صاحب آن کسب و کار هستید. بااین‌حال اگر فرد موفقی در کسب و کار شما نبود، می‌توانید از اساتید موفقیت عمومی استفاده کنید و با استفاده از آموزه‌های آن‌ها کسب و کار خود را ارتقا دهید؛ البته مشروط به این‌که آن‌ها خودشان دستاوردهای قابل‌توجهی (چیزی در حدود خواسته مالی شما یا بیشتر از آن) داشته باشند.

متأسفانه این روزها بازار دروغ‌گویی و یک کلاغ چهل کلاغ بسیار داغ شده است و خیلی‌ها علاقه‌مند هستند برای خودشان کرسی تدریس به پا کنند، درصورتی‌که نتوانستند هیچ دستاوردی برای خودشان داشته باشند. خیلی از افرادی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و خودشان را مربی کسب و کار خطاب می‌کنند، اصلاً سواد کافی برای کسب و کار ندارند؛ چون اگر چنین سوادی داشتند، ابتدا به نفع خودشان کاری انجام می‌دادند (اما چنین کاری را انجام نداده‌اند).

البته برخی از آنها ممکن است این‌طور وانمود کنند که ما افراد قانعی هستیم و خیلی تمایلی به ثروتمند شدن نداریم؛ اما قواعد و اطلاعات درستی در اختیار ما هست و شما می‌توانید از ما یاد بگیرید؛ اما واقعیت قضیه این‌طور نیست. خیلی از این افراد اساساً باور ندارند که می‌توانند ثروت‌های کلان داشته باشند. لذا حواستان باشد که به چه کسی گوش می‌دهید و دقیقاً از چه کسی یاد می‌گیرید.

استاد واقعی کسب و کار برای شما کسی است که قبلاً در جایگاه شما بوده است

افراد موفق زیادی هستند که ممکن است اطلاعات زیادی داشته باشند. اما فردی برای شما استاد واقعی کسب و کار محسوب می‌شود که قبلاً در جایگاه شما بوده است. چون اطلاعاتی که در اختیار او است و مسیری که او برای  موفقیت در کسب و کار طی کرده است، خیلی به شما نزدیک است و احتمالاً اثربخشی بیشتری برای شما خواهد داشت.

اگر فردی را انتخاب کنید که از ابتدا ثروتمند بوده و با سرمایه بسیار کلان کسب و کار موفقی را راه‌اندازی کرده است، درصورتی‌که شما سرمایه چندانی در اختیار ندارید، احتمالاً اطلاعات او چندان برای شما مفید نخواهد بود و شما نمی‌توانید بهره‌برداری چندانی از این اطلاعات داشته باشید.

یک نکته بسیار مهم: اگر زندگی‌نامه افراد موفقی را مطالعه می‌کنید که آرزوهای مالی شما برای او خاطره است و همچنین در گذشته او در جایگاه شما بوده است، به یاد داشته باشید که نباید از شرایط فعلی او تقلید کنید. چون شرایط فعلی او هیچ شباهتی به شرایط فعلی شما ندارد. اگر می‌خواهید تقلید کنید، باید از زمانی که او هم سن شما و در شرایط شما بوده تقلید کنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند برای موفقیت باید رفتارهای فعلی استاد واقعی را تقلید کنند؛ درصورتی‌که این مسئله همیشه صادق نیست و خیلی اوقات گول زننده است و ما را به هدفی که داریم نمی‌رساند.

استاد واقعی کسب و کار بی‌واسطه به شما آموزش می‌دهد

مواظب باشید در یادگیری گرفتار «یک کلاغ – چهل کلاغ» نشوید. حتماً داستان معروف یک کلاغ چهل کلاغ را شنیده‌اید. اطلاعات مربوط به موفقیت دقیقاً دچار چنین آسیبی شده است و افرادی که خود را شاگرد افراد موفق در حوزه کسب و کار معرفی می‌کنند، معمولاً اطلاعات کافی را در اختیار ندارند و آموزش‌های آنها به‌گونه‌ای است که تجربیات ناقص خودشان را هم به اطلاعات ناقص قبلی اضافه می‌کنند و یک تصویر جدید خلق می‌کنند؛ تصویری که هیچ‌گونه شباهتی به واقعیت ندارد و کاملاً کاریکاتوری است.

یکی از نشانه‌های استاد واقعی کسب و کار این است که با شما بی‌واسطه ارتباط می‌گیرد و اطلاعات مربوط به کسب و کار توسط شخص خودش به شما ارائه می‌شود. هرچند همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، قالب‌های ارائه می‌تواند متفاوت باشد (کتاب، دوره آموزشی غیرحضوری، سمینار، کوچینگ و …) ولی همه این قالب‌ها درنهایت به خود او ختم می‌شود و خود او است که اطلاعات را مستقیماً با دانشجویانش در میان می‌گذارد.

استاد واقعی کسب و کار اخلاق مدار است

متأسفانه تعداد زیادی ثروتمندان آمریکایی (چه ثروتمندان گذشته مانند فورد و چه ثروتمندان فعلی مانند دونالد ترامپ و …) معتقدند موفقیت و ثروت آفرینی مقوله‌ای ژنتیکی است و باید در انحصار قشر خاص باشد و نباید همه مردم با این آموزه‌ها آشنا شوند؛ چون استفاده از این آموزه‌ها توسط عموم مردم و موفقیت آن‌ها برای ثروتمندان رقابت ایجاد می‌کند و آن‌ها چنین چیزی را دوست ندارند.

در همین راستا سیاست کثیف دروغ‌پراکنی توسط خیلی از این افراد کلید خورد. یعنی آن‌ها یا اساساً از راز ثروتمندی خودشان صحبت نمی‌کنند (مانند دونالد ترامپ که حتی یک کتاب هم ننوشته است) و یا اطلاعات دروغ را به مخاطبان خودشان ارائه می‌دهند. بله به همین سادگی می‌توان اطلاعات دروغ را به مخاطبان ارائه داد و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.

این روند که اساس نظام غلط سرمایه‌داری را تشکیل می‌دهد، متأسفانه به کشورهای مختلف ازجمله کشور عزیز ما هم سرایت کرده است و افرادی هستند که علی‌رغم خلق موفقیت‌ها و دستاوردهای زیاد، حاضر نیستند اطلاعات درست را در اختیار دیگران قرار بدهند.

لذا اگر می‌خواهید استاد واقعی کسب و کار انتخاب کنید، ابتدا اخلاق و دیانت او را بررسی کنید و مطمئن شوید اهل دروغ و کلک نیست و سپس دانشجوی او شوید.

یکی از بهترین راه‌ها برای کشف این مسئله، وضعیت دانشجویان استاد در حوزه کسب و کار است. اگر در بین دانشجویان استاد کسانی باشند که موفقیت‌های زیادی را خلق کرده باشند، یعنی اطلاعات استاد درست بوده و می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.

استاد واقعی کسب و کار بر پایه مثال‌های واقعی صحبت می‌کند

از استاد واقعی مثال واقعی برای صحبت‌هایش طلب کنید. باید بدانید یکی دیگر از ویژگی‌های استاد واقعی کسب و کار این است که در اطلاعات خودش از مثال‌های واقعی استفاده می‌کند. مثال‌های واقعی بسیار مهم هستند، چون وقتی شما مشاهده می‌کنید افرادی مشابه شما و یا حتی پایین‌تر از شما با استفاده از این اطلاعات به موفقیت رسیده‌اند، یعنی شما هم می‌توانید به موفقیت برسید. همین مسئله سطح باورپذیری شما را افزایش می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد که موانع ذهنی موفقیت را کم‌کم از خودتان دور کنید.

تک استادی یا چند استادی؟

تک استادی یا چند استادی؟

یکی از سؤالات مهم این است: «بهتر است به‌عنوان دانشجوی کسب و کار تک استادی باشیم یا چند استادی»؟

پاسخ‌های مختلفی برای این پرسش می‌توان ارائه داد و متناسب شرایط مختلف پاسخ‌ها مختلف است؛ اما تجربه نشان داده اگر ابتدا با یک استاد شروع کنید و مبانی اولیه موفقیت در کسب و کار را از او یاد بگیرید، در ادامه می‌توانید از دانش اساتید دیگر هم برخوردار شوید و از اطلاعات آن‌ها استفاده کنید و لذت ببرید. پس در ابتدای مسیر تک استادی بهتر است و سپس چند استادی.

غول چراغ جادو

غول چراغ جادو در کسب و کار شما هستید. یعنی افکار، احساسات و رفتارهای شما. باوجودی که آموزش پذیری بسیار مهم است و هرکدام از ما باید آموزش پذیر باشیم و از استاد واقعی یاد بگیریم، اما یادگرفتن از استاد واقعی کسب و کار به‌هیچ‌عنوان به معنای دستور گرفتن از او نیست. استادان و معلمان در حکم راهنمایان ما هستند و آن‌کسی که ما درنهایت باید از آن‌ها دستور بگیریم فقط و فقط خود ما هستیم و احساسات درونی ما تعیین‌کننده مسیر اصلی ما هستند.

ممکن است شما بهترین آموزش‌ها را دیده باشید و از اساتید مختلف بهره‌ها برده باشید و مشورت‌های زیادی از دیگران گرفته باشید، اما حس درونی شما چیز دیگری به شما می‌گوید و مسیر دیگری را برای شما نشان می‌دهد. بدانید احساس پاک درون شما راهنمای درونی شما است و مرتبه پایینی از وحی الهی است. لذا به آن احساس گوش دهید (حتی اگر خلاف آموزش‌ها و سرفصل‌هایی باشد که تاکنون از دیگران دریافت کرده‌اید) و مسیر حرکت خودتان را متناسب با آن احساس تعیین کنید.

نگران اتفاقات منفی که در مسیر موفقیت برای شما رقم می‌خورد نباشید. اتفاقات منفی زودگذر هستند و اگر شما به ندای درونی خودتان گوش دهید و متناسب با آن حرکت کنید، درنهایت پیروزی‌های زیادی در مسیر را به ارمغان خواهید آورد.

برای آشنایی بیشتر با این مسئله مقاله زیبا و کاربردی «چراغ جادوی کسب‌وکار» را مطالعه کنید.

استاد داشتن و محاسبات مالی

یکی از بخش های مهم کسب و کار که نیازمند آموزش‌پذیری و داشتن استاد واقعی است، محاسبات مالی است. هرچه محاسبات مالی دقیق‌تر باشد و اطلاعات درست‌تری در اختیار داشته‌باشید، می‌توان تصمیمات بهتری اتخاذ کرد.

در گذشته محاسبات مالی به صورت سنتی و یا حداکثر توسط حسابداران صورت می‌گرفت؛ اما امروزه با روی‌کار آمدن نرم افزارهای حسابداری این امکان فراهم‌شده که صاحبان کسب و کارها هم محاسبات مالی خود را سریع‌تر و با کمترین میزان خطاپذیری انجام‌دهند و هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

اگر صاحب کسب‌وکار کوچک و یا متوسط هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم افزار حسابداری محک می‌باشد. نرم‌افزار حسابداری محک، یکی از بهترین ابزارها برای دقت در محاسبات مالی است. نرم افزار حسابداری محک به شما این امکان را می‌دهد که:

  • با اندکی وقت‌گذاشتن تسلط کافی به نرم‌افزار پیدا کنید.
  • در مقایسه با محاسبات مالی سنتی در زمان خود صرفه‌جویی کنید.
  • در مقایسه با استخدام فرد یا افرادی برای انجام امور حسابداری در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.
  • با استفاده از افزونه‌های کاربردی محک، اقدامات خوب دیگری در راستای محاسبات مالی خود رقم بزنید؛ مثلا:
    • با استفاده از افزونه تحلیلگر محک گزارش‌های زیبا و کاربردی از عملکرد کسب و کار خود (به صورت نموداری) تهیه‌کنید. این مسئله در رصدکردن اهداف شغلی بسیار مهم و کاربردی است.
    • با استفاده از افزونه سیستم پروژه‌های محک چند پروژه کاری را به‌صورت همزمان دنبال کنید و هزینه‌ها و درآمدهای هرکدام را به‌صورت مجزا گزارش‌گیری نمایید.
    • با استفاده از افزونه حقوق و دستمزد محک فیش حقوقی کارمندانتان را با کمترین خطای محاسباتی و با درنظرگرفتن همه عوامل دخیل در تعیین حقوق انجام‌دهید.
    • با استفاده از افزونه چندارزی محک تبادلات بین‌المللی خود را متناسب با ارز کشور مقصد (و یا دلار) مدیریت کنید.
    • با استفاده از افزونه سفارش گیر همراه محک همراه خوبی برای ویزیتورهای خودتان تهیه‌کنید و پخش مویرگی محصولات خود را به‌راحتی انجام‌دهید.
    • با استفاده از افزونه کلاینت شبکه محک چندین سیستم را به یک نرم‌افزار حسابداری متصل کنید و با تفکیک بخش‌های مختلف از هم مانند فروش، صندوق، مدیریت و … امور مالی خودتان را منظم‌کنید.

نرم افزار حسابداری محک در چهار سری فروشگاهی، شرکتی، تولیدی و صنفی ارائه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با هر کدام از سری‌ نرم افزارهای حسابداری محک می‌توانید به این صفحه مراجعه‌ کنید.

خودتان استاد واقعی کسب و کار شوید

خودتان استاد واقعی کسب و کار شوید

پیام اصلی این مقاله توجه دوباره به‌ضرورت آموزش پذیری و پیدا کردن استاد واقعی در راستای رونق کسب و کار شما است. درست است که شما درنهایت به ندای درونی خودتان گوش می‌دهید، اما کسب مقدمات لازم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و پیدا کردن استاد واقعی کسب و کار تنها مسیر برای خلق مقدمات لازم محسوب می‌شود. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد. انتقادات و پیشنهادات شما راهگشای ما در خلق محتوای بهتر و صحیح‌تر خواهد بود. گروه نرم افزاری محک بهترین‌ها را برای شما آرزومند است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری