جستجو
Close this search box.

حداقل حقوق و مزایای قانون کار در سال 1401 | حقوق کارمند ها در قانون کار

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

در این مقاله از محک سافت ما حداقل حقوق و مزایای قانون کار در سال 1401 را بررسی می کنیم. با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه در پایان هر سال دولت وضعیت حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان چه رسمی و چه غیر رسمی را تحت هر عنوان مشخص کرده و کارفرمایان را موظف به رعایت آن می کند. در مقاله پیش رو در مورد حداقل حقوق و مزایای قانون کار در سال 1401 توضیحاتی خواهیم داد. با استفاده از انواع نرم افزار حسابداری می توان حقوق را به راحتی تنظیم نمود و یا برنامه های مالی بسیاری داشت.

فهرست مطالب

حقوق در سال 1401

بنابر تصمیم دولت حقوق و دستمزد به چهار دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  • دستمزد و حقوق کارمند ها در قرارداد کار
  • حقوق و دستمزد تمام وقت
  • دستمزد و حقوق کار کارمزدی
  • حقوق و دستمزد کار ساعتی
  • دستمزد و حقوق کار پاره وقت

با این توضیحات می خواهیم بدانیم حداقل حقوق و مزایای قانون کار در سال 1401 چقدر است؟

حقوق کارمند ها در قانون کار

زمانی که در قبال انجام کاری به صورت ماهیانه جمعی از وجود نقد یا غیر نقد به کارمندی پرداخت می شود، شرایط دریافت حقوق و دستمزد اتفاق افتاده است. میزان افزایش حقوق و دستمزد به صورت معمول با توجه به درصد تورم متغیر می باشد. این تورم به صورت سالیانه از سوی بانک مرکزی اعلام می گردد.

حقوق کارمندها در قانون کار در سال 1401
حداقل حقوق و مزایای قانون کار در سال 1401

حقوق و دستمزد کار تمام وقت

طبق قانون کار مدت زمان کار تمام وقت در طول یک هفته 44 ساعت بجز جمعه و ایام تعطیل  می باشد که بایستی مطابق این مدت دستمزد تعیین شده از سوی وزارت کار و رفاه و امور اجتماعی پرداخت گردد. حداقل حقوق و مزایای قانون کار در سال 1401 نیز در این راستا بیان می شود.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

دستمزد کار کارمزدی

کارمزد به میزان مزدی گفته می شود که بابت انجام کار از نظر کمی قابل اندازه گیری باشد. در این صورت کارمزد در ازای هر واحد کار تعیین و پرداخت می گردد.

دستمزد کار ساعتی

حقوق و دستمزد ساعتی به مبلغی گفته می شود که به ازای ساعت هایی که وقت کارگر در اختیار کارفرماست دستمزد کارگر محاسبه و پرداخت می گردد.

دستمزد کار پاره وقت

هدف ما در این مقاله بررسی حداقل حقوق و مزایای قانون کار در سال 1401 است. در قرارداد دستمزد و حقوق پاره وقت میزان حقوق، مزایا و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی با توجه به ساعت کار کارگر محاسبه و پرداخت می گردد.

میزان حقوق در سال 1401

حقوق در سال 1401

بر اساس مصوبه تصمیم شورای عالی کار، حقوق کارگران و کارمندان در سال 1401 دارای افزایش 57 درصدی می باشد. بنابراین حداقل میزان حقوق برابر با  4میلیون 179 هزار و 750 تومان می باشد. بر مبنای این مصوبه دستمزد روزانه 139 هزار تومان در نظر گرفته شده است. در حالت کلی حقوق و مزایای کارگران و کارمندان در سال 1401 به شرح زیر است.

  • حقوق دستمزد روزانه ۱۳۹۳۲۵۰ ریال می باشد.
  • حداقل حقوق و مزایای قانون کار در سال 1401 ماهیانه ۴۱۷۹۷۵۵۰ ریال تعیین گردیده است.
  • مزایا و پرداختی های حقوق بگیران
  • دیگر مزایا و پرداختی ها به حقوق بگیران در سال 1401 نیز به شرح زیر می باشد:.حق مسکن ماهیانه 650۰۰۰0ریال تعیین گردیده .
  • حق بن نقدی(کمک هزینه اقلام مصرفی) ۸۵۰۰۰۰۰ ریال تعییین گردیده.
  • جمع دریافتی افراد متاهل ۶۴۳۳۱۱۷۵ ریال می باشد.
  • حق اولاد برای هر فرزند ۴۱۷۹۵۰ ریال می باشد.
  • حق سنوات( ماهیانه) 210۰۰۰0 ریال
  • مجموع دریافتی یک حقوق بگیر بدون فرزند و بدون سابقه کار ۵۶۷۹۷۵۰۰ ریال می باشد. جمع دریافتی با یک فرزند ۶۳۰۷۷۲۵۰ ریال می باشد.
  • مجموع دریافتی با دو فرزند ۶۲۲۵۷۰۰۰ ریال می باشد.

در مورد سبد معیشت کارگران در سال 1401 برای خانوارهای حقوق بگیر سه نفره ۸۹۷۹۰۰۰۰ ریال تعیین گردیده است. لازم به ذکر است حداقل حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران، مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایرصندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی در سال 1401 معادل ۵۰ میلیون ریال تعیین گردیده است.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت محک سافت ما به این سوال پاسخ دادیم که حداقل حقوق و مزایای قانون کار در سال 1401 چقدر خواهد بود؟ این حقوق به مولفه های بسیار زیادی بستگی دارد. ما تمامی شاخص ها و گزینه های مربوط به آن را نیز بیان نمودیم. تمامی جزئیات مربوط به مولفه های مالی را بیان کردیم. در عین حال اگر می خواهید اطلاعات خود را در ارتباط با انواع نرم افزار حسابداری و غیره بیشتر کنید با ما در محک سافت همراه شوید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. کارگری که اسفند 1400 بازنشسته شده ، حقوقش از بازنشسته های سالهای قبل و شاغلین امسال بمراتب پایین تره . آیا این عدالته یا عین ظلمه؟!(مثله سوراخ قیف ، حقوق ما ته سوراخه و دو لبه قیف بازنشسته های چند سال قبل و کارگرانی هستند که هنوز بازنشسته نشده اند) . و این با عدالت منافات دارد.بنظر میرسد باید در این راستا تدابیری اندیشیده شود تا حقوق بازنشستگان 1400 کمتر از بازنشستگان سالهای قبل نگردد.

    1. با سلام ممنون از اشتراک نظر شما
      انشالا در این خصوص راه حل هایی ارائه بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری