جستجو
Close this search box.

راه اندازی شیشه بری در 5 مرحله +مزایا و معایب

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

امروزه با توجه به اهمیت و کاربردی که شیشه‌ها در صنایع و حوزه‌های مختلف دارند راه اندازی شیشه بری ایده‌ای عالی جهت شروع یکی کسب و کار پر سود است. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی مراحل راه اندازی شیشه بری خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

شیشه چیست؟

شیشه یکی از پر کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی است که در کنار سایر مصالح در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیشه ماده‌ای سخت و انعطاف‌ناپذیر با ماهیت شفاف و شکننده است که در برابر زنگ زدگی و مواد شیمیایی مانند اسیدها و بازها مقاوم است. ساختار مولکولی شیشه در حالت معمولی نامنظم است و هنگامی که آن را در دمای بالا حرارت می‌دهند به حالت مایع درآمده و قابل شکل گیری می‌شود. شیشه برای ساخت درب، پنجره و اشیا تزئینی به کار برده می‌شود و در انواع مختلف با ویژگی‌های متمایز در بازار به فروش می‌رسد.

آشنایی با شغل شیشه بری

آشنایی با شغل شیشه بری

با توجه به کاربرد فراوانی که شیشه در صنایع مختلف دارد کسب و کارهای مرتبط با آن نیز با رشد زیادی همراه بوده‌اند. شیشه بری یکی از این کسب و کارها است که در آن فروش و برش انواع شیشه به اشکال مختلف صورت می‌گیرد. احتمالاً برایتان پیش آمده که برای درب و پنجره خانه خود نیاز به شیشه داشته باشید. در این حالت اولین جایی که برای خرید شیشه به آن مراجعه خواهید کرد شیشه بری‌ها خواهد بود. چرا که در شیشه بری‌ها می‌توانید شیشه مورد نظر خود را در سایز مناسب خریداری کنید.

همانطور که می‌دانیم امروزه شیشه و فرآورده‌های آن به عنوان یکی از صنایع مهم در اغلب کشورهای جهان شناخته می‌شود. تنوع پذیری فرآورده‌های مختلف شیشه و کاربردهای متعدد آن این امکان را فراهم کرده تا از شیشه‌ها مصارف مختلفی استفاده کنند برای مثال شیشه به عنوان یکی از بهترین نماها برای بخش بیرونی ساختمان‌ها و مراکز بزرگ استفاده می‌شود. کاربردهای فراوان شیشه باعث شده تا راه اندازی شیشه بری جزو مشاغل پرسود شناخته شود.

تاریخچه شیشه و شیشه‌سازی در ایران و جهان

اولین بار مردم ایلام، مصر و بین‌النهرین حدود 3500 سال قبل از میلاد مسیح، توانستند شیشه را به صورت خیلی ابتدایی بسازند. بعدها هنر ساخت شیشه از طریق مصر به ایتالیا رفت و سپس در آن جا کارگاه‌های شیشه‌سازی بزرگی به وجود آمد. مقارن با سال‌های 1600 تا 1700 میلادی صنعت شیشه‌سازی به طور گسترده‌ای در جهان توسعه پیدا کرد و ایتالیا در صدر این هنر قرار گرفت.

در ایران، قبایل ایلامی جزو اولین کسانی بودند که هنر شیشه‌سازی و شیشه بری را توسعه دادند. اما متأسفانه برای گسترش و توسعه این هنر اصیل ایرانی اقدامات مناسبی صورت نگرفت و همین موجب شده تا هنر شیشه بری و شیشه‌سازی تا سال‌ها در کشور ایران محجور بماند. اما از طرفی در گوشه دیگری از جهان دستگاه اتوماتیک تولید شیشه در سال 1914  توسط فورکلت اختراع شد و در سال 1957 دستگاه اتوماتیک تولید شیشه به صورت شناور توسط برادران پیلکینگتون اختراع شد.

انواع شیشه کدام اند؟

امروزه شیشه‌ها با توجه به کاربردی که در صنایع و حوزه‌های مختلف دارند در انواع مختلفی تولید می‌شوند. هدف از تولید انواع شیشه در شکل و طر‌ح‌های گوناگون، رفع نیازهای موجود است. شما چنانچه قصد راه اندازی شیشه بری را دارید می‌بایست نسبت به انواع شیشه شناخت کافی داشته باشید. در ادامه با انواع شیشه و کاربردهای آن بیشتر آشنا می‌شویم.

1- شیشه فلوت (Flat Glass)

شیشه فلوت یا تخت معمولاً همان شیشه‌ای است که در ساخت پنجره‌ها از آن استفاده می‌شود. شیشه‌های فلوت را می‌توان تحت فرایندهایی به نوع دیگری از شیشه‌ها تبدیل کرد. این شیشه‌ها با ضخامت‌هایی بین 2 تا 20 میلی متر ساخته می‌شوند از این رو می‌توان از آن‌ها در ساخت پنجره‌های مختلفی استفاده کرد. همچنین با کمک هنر شیشه بری می‌توان این شیشه‌ها را به اشکال مختلف برش داد.

2- شیشه رفلکس (Reflex Glass)

شیشه رفلکس یا بازتابنده نوعی از شیشه است که با پوشش خاصی که دارد قادر است تا نور و حرارت را انعکاس دهد و از این طریق تصاویر اطراف را بازتاب کند. در واقع هنگامی که در طول روز به شیشه رفلکس نگاه کنید، شیشه مانند آینه عمل کرده و تصاویر محیط را منعکس می‌کند. اما در طول شب، عملکرد شیشه رفلکس برعکس خواهد بود، به نوعی که  از داخل بازتابنده تصاویر است. در حالی که اگر از بیرون به این نوع از شیشه‌ها نگاه کنید، قادر به دیدن فضای داخل خواهید بود.

3- شیشه پیرکس (Pyrex Glass)

شیشه‌های پیرکس معمولاً نوعی از شیشه هستند که از آن‌ها در ساخت ظروف آشپزخانه، ظروف آزمایشگاه، درب فر، شیشه بخاری و محل‌هایی که در معرض حرارت مستقیم هستند، استفاده می‌شود. شیشه‌های پیرکس جزو قدیمی‌ترین نوع شیشه‌ها هستند که علاوه بر حرارت در برابر آسیب‌های شیمیایی نیز مقاوم هستند.

4- شیشه سکوریت (Toughened Glass)

شیشه سکوریت نوع از شیشه‌ها هستند که در ساخت آن‌ها از یک فرایند حرارتی خاص استفاده می‌شود. این حرارت موجب افزایش مقاومت و استحکام شیشه‌های سکوریت 3 تا 5 برابر شیشه‌های معمولی می‌شود. یکی از معایب شیشه‌های سکوریت عدم برش و سوراخ‌کاری آن‌ها بعد از تولید است از این رو باید دقت کنید که قبل از سفارش شیشه، دقیقاً از جای دستگیره‌ها و قفل‌ها مطمئن باشید.

5- شیشه لمینت (Laminated Glass)

شیشه‌های لمینت نوعی از شیشه‌های ایمنی هستند که از دو یا چند لایه شیشه فلوت و سکوریت ساخته می‌شوند. طلق میانی در این شیشه‌ها از جنس PVB است و باعث چسبیدن لایه‌ها به هم می‌شود. شیشه‌های لمینت به دلیل مقاومت بالا در برابر شکسته‌شدن و وجود لایه PVB میانی، در هنگام شکستن با الگویی عنکبوتی شکسته می‌شوند و قطعات شیشه شکسته فرو نمی‌ریزد.

6- شیشه‌های دوجداره (Coated Glass)

شیشه‌های دو جداره یا مضاعف نوع دیگری از شیشه‌ها هستند که در برابر حرارت و صدا عایق می‌باشند. این شیشه‌ها از دو یا چند لایه شیشه که در فواصل مشخصی از یکدیگر قرار گرفته‌اند ساخته شده‌اند. در فضای خالی بین هر لایه هوا و یا گازهایی مانند آرگون و کریپتون قرار می‌گیرد.

مراحل راه اندازی شیشه بری

مراحل راه اندازی شیشه بری

اکنون که با شیشه بری، تاریخچه و انواع شیشه آشنا شدیم بهتر است که به بررسی مراحل راه اندازی شیشه بری بپردازیم. با توجه به نوع کسب و کار شیشه بری باید گفت که برای راه اندازی این شغل می‌بایست به نکات مهمی توجه داشت نکاتی که رعایت و به‌کارگیری آن‌ها تأثیر زیادی در موفقیت در این شغل خواهند داشت. در ادامه بررسی مراحل راه اندازی شیشه بری و نکات مهم آن می‌پردازیم.

مرحله یک: برنامه ریزی و تدوین طرح تجاری

همانطور که می‌دانیم اولین قدم در راه اندازی و شروع هر کسب و کاری برنامه ریزی و تدوین طرح تجاری متناسب با ساختار کسب و کار است. در این مرحله فردی که قصد راه اندازی شیشه بری را دارد می‌بایست استراتژی مناسبی برای شروع کار داشته باشد و برای رسیدن به اهداف تعیین شده در طرح تجاری برنامه ریزی اصولی داشته باشد. طرح تجاری باعث می‌شوند چشم‌انداز روشنی از آینده کسب و کار خود داشته باشید و بتوانید مشکلات و چالش‌های مسیری که برای موفقیت طی می‌کنید را بهتر بشناسید و برای مواجهه با آن‌ها برنامه ریزی کنید. در یک طرح تجاری مناسب موضوعات زیر مطرح است.

  • تعیین ساختار کسب و کار
  • تعیین اهداف کسب و کار
  • بررسی مشکلات و موانع احتمالی در آینده
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • تحقیقات بازار
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مرحله دو: تأمین سرمایه لازم برای راه اندازی شیشه بری

از اقدامات مهمی که در راه اندازی شیشه بری باید داشته باشید تأمین سرمایه لازم برای شروع کار است. شما در این مرحله باید یک برآورد کلی از هزینه‌های راه اندازی شیشه بری داشته باشید سپس نسبت به تأمین سرمایه از منابع مختلف اقدام کنید. دریافت وام بانکی، همکاری در فروش، جذب سرمایه گذار، کمک از خانواده از جمله راه‌هایی هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها سرمایه لازم برای راه اندازی شیشه بری را تأمین کنید.

هزینه‌های راه اندازی شیشه بری چقدر است؟

یکی از سؤالات مهمی که بسیاری از افراد پیش از شروع این کسب و کار دارند این است که هزینه راه اندازی شیشه بری چقدر است؟ همانطور که می‌دانیم هزینه راه اندازی یکی از موضوعاتی است که به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان به صورت دقیق هزینه خاصی را مشخص کرد اما به صورت تقریبی می‌توان هزینه‌هایی که برای شروع کار خواهید داشت برآورد کرد. به طور کلی در راه اندازی شیشه بری با 3 هزینه اصلی روبه‌رو هستید. در ادامه به بررسی هزینه‌های راه اندازی شیشه بری خواهیم پرداخت.

هزینه خرید یا اجاره مکان مناسب برای شیشه بری

هزینه خرید یا اجاره مکان مناسب برای شیشه بری از اصلی‌ترین هزینه‌های شروع کار است. این هزینه با توجه به متراژ مغازه، امکانات موجود در آن، سرمایه شما، موقعیت و شهر محل فعالیت متفاوت است. اگر در ابتدا کار سرمایه کافی ندارید پیشنهاد می‌کنیم به جای خرید مکان آن را اجاره کنید. این کار باعث می‌شود بخشی زیادی از سرمایه شما حفظ شود.

هزینه خرید انواع شیشه برای شروع کار

بعد از اجاره مغازه مناسب برای شیشه بری باید انواع شیشه‌های موردنیاز برای شروع کار را از کارخانه یا کارگاه‌های تولید شیشه تهیه کنید. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم شیشه‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شود و هر یک با توجه به نوعی که دارد کاربردهای متفاوتی دارند. از این رو می‌بایست در ابتدا کار پرفروش‌ترین نوع شیشه‌ها را خریداری کنید.

هزینه خرید تجهیزات مناسب برای شیشه بری

سومین هزینه در راه اندازی شیشه بری هزینه خرید تجهیزات مناسب برای شروع کار است. شما برای اینکه در این شغل موفق شوید و به درآمد برسید در کنار مهارت و تجربه، نیاز به تجهیزاتی مختلفی دارید. انواع تجهیزات شیشه بری شامل موارد زیر است.

قاپک دوتاییقاپک سه تاییقاپک تکی
الماس نفت خورالماس هارمتالالماس 2میل بر   
نیش نرم برنیش قواره برسنگ لول شش میل
سنگ لول هشت میلسنگ لول ده میلسنگ دو پله 10میل        
قواره برگرد بر نفت خورکنگره زن
جدا کنانبر شیشه گیرگان شیشه بری
انواع تجهیزات شیشه بری
مرحله سه: دریافت مجوز راه اندازی شیشه بری

مرحله سه: دریافت مجوز راه اندازی شیشه بری

دریافت مجوز یا پروانه کسب را می‌توان مهم‌ترین مرحله در راه اندازی شیشه بری دانست. فردی که قصد راه اندازی شیشه بری را دارد تا زمانی که پروانه کسب نداشته باشد امکان شروع فعالیت تجاری نخواهد داشت. پروانه کسب مجوزی است که به فرد اجازه فعالیت تجاری در مکان مورد نظر او را می‌دهد. مرجع صادر کنند پروانه کسب شیشه بری، اتحادیه صنف شیشه و آینه است. از این رو برای دریافت این مجوز می‌بایست به صورت الکترونیکی و طبق مراحل زیر نسبت به ثبت درخواست پروانه کسب اقدام کنید.

  • ورود به درگاه ملی مجوزهای کشوری  (mojavez.ir)
  • ثبت نام در سایت و ثبت درخواست دریافت پروانه کسب
  • ورود به سایت ایرانیان اصناف
  • انتخاب رسته شغلی و تکمیل اطلاعات
  • بارگذاری مدارک درخواستی
  • احراز اطلاعات توسط کارشناس
  • بازدید از واحد صنفی توسط کارشناس
  • دریافت تأییدیه جواز کسب
  • پرداخت هزینه حق عضویت
  • صدور پروانه کسب شیشه بری

شرایط و مدارک دریافت پروانه کسب شیشه بری

شرایط و مدارک دریافت پروانه کسب شیشه بری به شرح زیر است.

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان به استثنای افراد بالای ۵۰ سال
  • عکس 4*3 جدید پشت نویسی شده (۶ قطعه)
  • اصل و کپی سند مالکیت ملک، در صورتی که متقاضی مالک ملک باشد.
  • اصل و کپی سند اجاره عادی
  • متراژ واحد صنفی با اسناد و مدارک ارائه شده باید مطابقت داشته باشد.
  • ارائه جواز کسب قبلی واحد صنفی در صورتی که متقاضی پروانه کسب دیگری داشته باشد.
  • ارائه یک نسخه فیش آب، برق و تلفن
  • حداقل سن برای دریافت پروانه کسب 18 سال
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی یا حداقل گواهی پایان تحصیلات ابتدائی یا سواد خواندن و نوشتن
  • گواهی مهارت فنی
  • تاییدیه کد پستی مغازه از اداره پست
  • گواهینامه گذراندن دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار
  • اخذ رضایت و موافقت (گواهی امضا شده) شریک/شرکا/ سایر ورثه جهت تمدید و یا تعویض پروانه کسب بنام صاحب پروانه کسب در اشخاص حقیقی و مشارکت‌های مدنی
  • ارائه گواهی مالیاتی (جدید)

مرحله چهار: ثبت نام در سامانه مالیات و ارسال اظهارنامه

شما بعد از راه اندازی شیشه بری می‌بایست هر سال بر اساس قوانین سازمان امور مالیاتی نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه کسب و کار خود اقدام کنید. اظهارنامه الکترونیکی نوعی کارنامه مالیاتی است که عملکرد مالی کسب و کار را برای یک سال گذشته نشان می‌دهد. در چند سال تمام فرایند ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیک شده است از این رو تمام صاحبان کسب و کار و اشخاص حقوقی می‌بایست طبق مراحل زیر نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند.

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir)
  • وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک
  • انتخاب یکی از دو مورد اظهارنامه اشخاص حقیقی یا اظهارنامه اشخاص حقوقی
  • پیش ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.
  • تکمیل جداول اطلاعاتی توسط مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی.
  • ثبت‌نام الکترونیکی تا پایان مهلت مقرر برای خوداظهاری مالیاتی و ارسال مدارک.
  • بررسی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی.
  • صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.

مرحله پنج: بازاریابی و تبلیغات هدفمند

یکی از مهم‌ترین مراحل در راه اندازی شیشه بری بازاریابی هدفمند در راستا اهداف تعیین شده است. بازاریابی در برگیرنده تکنیک‌ها و استراتژی‌های ویژه‌ای است که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توان محصولات و خدمات یک کسب و کار را به مشتریان بهتر معرفی کرد. هدف از بازاریابی ایجاد ارزش، جذب مشتری و فروش بیشتر است. چنانچه بتوانید به درستی از بازاریابی و تبلیغات هدفمند استفاده کنید طبیعتاً شاهد رشد و پیشرفت در کسب و کارتان خواهید بود. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، طراحی فروشگاه اینترنتی، چاپ تراکت تبلیغاتی، طراحی کارت ویزیت و… برخی از راهکارهایی هستند که می‌توانید از آن‌ها جهت جذب مشتری و فروش بیشتر محصولات و خدمات خود استفاده کنید.

مزایا و معایب شیشه بری چگونه است؟

یکی از موضوعات مهم در راه اندازی هر کسب و کاری شناخت مزایا و معایب راه اندازی کسب و کار است. در راه اندازی شیشه بری نیز شناخت مزایا و معایب تأثیر زیادی در تصمیم گیری مناسب دارد. برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب راه اندازی شیشه بری در جدول زیر مشخص شده‌اند.

مزایامعایب
درآمد مناسبشکستن مکرر شیشه‌ها
بازار کار خوبکار با ابزارهای برش خطرناک
ساعت کاری منعطفهزینه بالا خرید شیشه‌ها
وجود رقبا کمنیاز به دقت و مهارت بالا
مزایا و معایب شیشه بری

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری شیشه بری

یکی از موضوعات مهمی که بعد از راه اندازی شیشه بری باید به آن توجه کنید مدیریت هزینه‌ها و امور مالی کسب و کارتان است. استفاده از نرم افزار حسابداری راهکاری عالی برای مدیریت این امور است. نرم افزار حسابداری شیشه بری با دارا بودن امکانات کاربردی ضمن مدیریت دقیق هزینه تمام فرایندهای حسابداری را با سرعت و دقت بسیار بالا انجام می‌دهد. نرم افزار حسابداری شیشه بری محک یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری است که با دارا بودن قابلیت‌های ویژه بستر امنی را برای مدیریت و حفاظت از اطلاعات مالی شما فراهم می‌کند.

منبع: howtostartanllc

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری