جستجو
Close this search box.

راه اندازی عمده فروشی از صفر تا 100

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

راه اندازی عمده فروشی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد چرا این شغل جزو کسب و کارهای پر سودی است که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. اگر کنجکاو هستید که چگونه یک عمده فروشی باز کنید، با ادامه این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

مراحل راه اندازی عمده فروشی

مراحل راه اندازی عمده فروشی

راه اندازی عمده فروشی موفق مستلزم داشتن یک طرح تجاری قوی، شناخت بازار، یافتن مکان مناسب، دریافت مجوزها، مدیریت موجودی و… است. در راه اندازی عمده فروشی نکات بسیار مهمی وجود دارد که می‌بایست به آن‌ها توجه کنید. در این مطلب تمام اطلاعاتی را که باید در مورد راه اندازی و افتتاح عمده فروشی بدانید در اختیار شما قرار می‌دهیم.

برنامه‌ریزی و تدوین طرح کسب و کار

برنامه‌ریزی برای کسب و کار یا به اصطلاح business planning فرایند ترسیم یک استراتژی برای دستیابی به اهداف و مقاصد خاص تجاری یک کسب و کار است. این برنامه که طرح تجاری نیز نامیده می‌شود شامل تجزیه و تحلیل فرصت‌های بازار، شناسایی و تعیین اهداف و اجرای طرحی برای دستیابی به آن‌ها می‌شود. یک طرح تجاری از چندین جزء تشکیل شده است:

  • خلاصه اجرایی: مروری کوتاه بر اهداف و مقاصد شرکت
  • شرح کسب و کار: مروری بر محصولات، خدمات و ساختار شرکت
  • استراتژی بازاریابی و فروش: طرحی برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات شرکت
  • پیش بینی‌های مالی: پیش بینی عملکرد مالی شرکت شامل درآمد، هزینه‌ها و سود.
  • مدیریت و سازماندهی: شرحی از تیم مدیریتی و ساختار سازمانی شرکت
  • ضمائم: اطلاعات اضافی مانند رزومه پرسنل کلیدی، اسناد قانونی و اطلاعت تحقیقات بازار.

برنامه‌ریزی کسب و کار یک فرایند مداوم است و کسب و کارها باید به طور منظم برنامه‌های خود را بررسی و به روز کنند تا اطمینان حاصل کنند که به سمت اهداف خود حرکت می‌کنند.

تحقیقات بازار

تحقیقات بازار فرایندی است که در آن به جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در خصوص بازار، مشتریان بالقوه، محصولات و خدمات و همچنین تأثیر آنها در بازار می‌پردازند. تحقیقات بازار می‌تواند به سؤالات مختلفی در مورد وضعیت یک صنعت پاسخ دهد و شما را در انتخاب مسیر درست راهنمایی کند. در واقع هدف از تحقیقات بازار، بررسی بازار مرتبط با یک کالا یا خدمات خاص است تا مشخص شود که مخاطب چگونه آن را دریافت خواهد کرد.

تحقیقات بازار می‌تواند از طریق مصاحبه‌ها، پرسش‌نامه‌ها، نظرسنجی‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌های روزانه و سایر روش‌های تحقیق انجام شود. این تحقیقات می‌تواند سؤالاتی مانند کشش قیمتی محصول تا چه میزان است؟ چه رنگی، اندازه‌ای و خصوصیت‌هایی باید در محصول خود داشته باشید؟ و چگونه باید تبلیغات خود را طراحی کنید؟ پاسخ‌هایی مناسب دهد. در راه اندازی عمده فروشی نیز تحقیقات بازار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

انتخاب نام مناسب برای عمده فروشی

انتخاب نام تجاری مناسب عامل مهمی در شناسایی برند و محصولات یا خدمات شما است. یک نام تجاری خوب باید به یاد ماندنی باشد، تلفظ آن آسان باشد و ماهیت کسب و کار شما را بیان کند. برخی از نکاتی که به شما در انتخاب نام تجاری مناسب کمک می‌کند عبارتند از:

  1. کوتاه و مفید باشد: از کلمات یا عبارات پیچیده‌ای که تلفظ یا املای آنها دشوار است خودداری کنید.
  2. انتقال مفهوم: نام باید مفهوم کسب و کار شما و کاری که انجام می‌دهید را بیان کند.
  3. منحصر به فرد باشد: مطمئن شوید که نام کسب و کار شما قبلاً توسط شرکت دیگری استفاده نشده باشد و به عنوان یک دامنه آزاد در سطح وب در دسترس باشد.
  4. مخاطب هدف خود را در نظر بگیرید: به این فکر کنید که مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و چه نوع نامی برای آنها جذاب است.
  5. خلاق باشید: در برابر احتمالات مختلف خلاق باشید و هنگام انتخاب نام از فکر کردن خارج از چارچوب نترسید.

همچنین ایده خوبی است که قبل از تصمیم‌گیری نهایی، از دوستان، خانواده و مشتریان بالقوه بازخورد مناسبی در رابطه با نام انتخابی خود دریافت کنید.

سرمایه لازم برای راه اندازی عمده فروشی

تأمین سرمایه لازم برای راه اندازی عمده فروشی

یکی از مهم‌ترین مراحل و اقدامات در راه اندازی عمده فروشی تأمین سرمایه لازم برای شروع کار است. شما در این مرحله نیاز است متناسب با برنامه‌ریزی و تحقیقاتی که انجام داده‌اید سرمایه لازم برای راه اندازی عمده فروشی را تأمین کنید. این سرمایه همچون سوخت موردنیاز برای حرکت به سمت اهداف شما خواهد بود. برای تأمین سرمایه لازم برای کسب و کار راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت برخی از این راه عبارتند از:

  1. پس انداز شخصی: یکی از رایج‌ترین راه‌های تأمین مالی یک کسب و کار استفاده از پس انداز شخصی است. این گزینه به ویژه برای کسب و کارهای کوچک با هزینه راه اندازی کم مناسب است.
  2. دریافت وام بانکی: یکی از بهترین راهکارها برای تأمین سرمایه عمده فروشی دریافت وام از بانک‌ها و موسسه‌های مالی است. این وام‌ها ممکن است نیاز به وثیقه و طرح تجاری داشته باشند، اما می‌توانند سرمایه قابل توجهی برای شما را فراهم کنند.
  3. تأمین مالی جمعی: تأمین مالی جمعی به کارآفرینان این امکان را می‌دهد که از تعداد زیادی از مردم پول جمع آوری کنند. این روش می‌تواند یک گزینه عالی برای مشاغلی با یک محصول یا خدمات منحصر به فرد و یک داستان جذاب برای گفتن باشد.
  4. سرمایه گذاران: برخی از کارآفرینان برای تأمین مالی به سرمایه گذاران فرشته یا سرمایه گذاران خطرپذیر مراجعه می‌کنند. این سرمایه گذاران، بر اساس شرایط خاصی سرمایه لازم برای کسب و کار را تأمین می‌کنند.
  5. کمک‌های مالی: برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، کمک‌های مالی را به برخی از مشاغل کوچک ارائه می‌دهند. این کمک‌های مالی می‌تواند برای پوشش هزینه‌های خاص یا برای تأمین مالی تحقیق و توسعه استفاده شود.
  6. مشارکت: برخی از کارآفرینان تصمیم می‌گیرند که یک کسب و کار را با شریک یا شرکا شروع کنند. این می‌تواند راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن مسئولیت‌های مالی و مدیریتی در راه اندازی یک کسب و کار باشد.

توجه به این نکته ضروری است که هر روش تأمین مالی مزایا و معایب خاص خود را دارد و هر کدام برای برخی از کسب و کارها مناسب‌تر باشد. عاقلانه است که قبل از تصمیم‌گیری در مورد هر روش تحقیقات لازم را انجام دهید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

هزینه‌های راه اندازی عمده فروشی

در راه اندازی عمده فروشی با هزینه‌های مختلفی مواجه خواهید شد. برخی از این هزینه‌ها شامل موارد زیر است.

هزینه خرید یا اجاره مغازه

اصلی‌ترین هزینه در راه اندازی عمده فروشی هزینه خرید یا اجاره مکان مناسب برای شروع کار است. طبیعتاً هزینه خرید ملک از هزینه اجاره بسیار بیشتر است و پیشنهاد ما برای شروع کار اجاره مکان مناسب است چرا که می‌تواند در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. در تعیین هزینه اجاره ملک فاکتورها و عوامل مختلفی مانند متراژ مغازه، موقعیت مکانی، شهر محل فعالیت و امکانات موجود دخیل هستند. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که در عمده فروشی‌ها نیاز به اجاره یک انبار نیز می‌باشد بنابراین بخشی از سرمایه خود را برای این منظور در نظر بگیرید.

هزینه خرید اجناس به صورت عمده از کارخانه

اصل اساسی کار عمده فروشی‌ها خرید اجناس و کالا به صورت عمده از کارخانه‌ها یا کشاورزان است. در واقع سود و درآمد عمده فروشی‌ها بسته به این دارد که با چه قیمتی محصول مورد نظر را خریداری کنید. چرا که از طرف دیگر شما نیز به عنوان عمده فروش محصول را به خرده فروشان خواهید فروخت.

دریافت مجوز راه اندازی عمده فروشی

دریافت مجوز راه اندازی عمده فروشی

مجوز کسب و کار سندی است که به شما این اجازه را می‌دهد به عنوان یک عمده فروش به پخش محصولات مختلف بپردازید. تا زمانی که این مجوز را اخذ نکرده باشید امکان فعالیت تجاری نخواهید داشت درواقع این مجوز به منزله قانونی شدن کسب و کار شماست. برای دریافت پروانه کسب عمده فروشی می‌بایست به اتحادیه صنفی کسب و کار مد نظر خود مراجعه کنید. البته در حال حاضر فرایند ثبت و درخواست این مجوز به صورت الکترونیکی شده است. مراحل دریافت پروانه کسب عمده فروشی شامل موارد زیر است.

  • ورود به درگاه ملی مجوزهای کشوری  (mojavez.ir)
  • ثبت نام در سایت و ثبت درخواست دریافت پروانه کسب
  • ورود به سایت ایرانیان اصناف
  • انتخاب رسته شغلی و تکمیل اطلاعات
  • بارگذاری مدارک درخواستی
  • احراز اطلاعات توسط کارشناس
  • بازدید از واحد صنفی توسط کارشناس
  • دریافت تأییدیه جواز کسب
  • پرداخت هزینه حق عضویت
  • صدور پروانه کسب عمده فرشی

تهیه و ارسال اظهار نامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی نوعی کارنامه مالی است که عملکرد مالی شما را در یک سال گذشته نشان می‌دهد و سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس این اظهارنامه میزان مالیات کسب و کار شما را تعیین می‌کند. طبق قانون شما هر ساله می‌بایست این اظهارنامه را به صورت الکترونیک در سامانه مربوطه تکمیل کنید. مراحل ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی به صورت زیر است.

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir)
  • وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک
  • انتخاب یکی از دو مورد اظهارنامه اشخاص حقیقی یا اظهارنامه اشخاص حقوقی
  • پیش ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.
  • تکمیل جداول اطلاعاتی توسط مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی.
  • ثبت‌نام الکترونیکی تا پایان مهلت مقرر برای خوداظهاری مالیاتی و ارسال مدارک.
  • بررسی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی.
  • صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.

افتتاح حساب بانکی تجاری

افتتاح حساب بانکی تجاری یک راهکار خوب برای جدا کردن هزینه‌های شخصی از هزینه‌های کسب و کار است. این نوع حساب معمولاً برای مدیریت تراکنش‌های مالی کسب و کار مانند دریافت پرداخت‌ها، پرداخت قبوض و مدیریت جریان نقدی استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتماً بعد از راه اندازی عمده فروشی حساب تجاری خود را افتتاح کنید. همچنین می‌توانید از نرم افزار حسابداری نیز برای مدیریت امور  مالی و حسابداری کسب و کار خود استفاده کنید.

مزایا و معایب راه اندازی عمده فروشی

برخی از مزایا و معایب راه اندازی عمده فروشی عبارتند از:

مزایامعایب
درآمد مناسبنیاز به سرمایه نسبتاً بالا
حاشیه سود بالانیاز به اجاره نبار
ساعت کاری منعطفعدم ثبات قیمت محصولات

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری

یکی از چالش‌های مهمی که بسیاری از عمده فروشان دارند مدیریت هزینه‌های مربوط به کسب و کار است. در این کسب و کار جدا کردن هزینه‌های مختلف، ثبت در هزینه‌ها در حساب‌های مختلف، ثبت و کنترل موجودی محصولات، انبارگردانی و… از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مدیریت این امور به صورت دستی فرایند پیچیده است. استفاده از نرم افزار حسابداری راه کاری عالی و مطمئن برای مدیریت این امور است. نرم افزار حسابداری عمده فروشی محک ابزاری حرفه‌ای در این زمینه است که با دارا بودن امکانات و زیر سیستم‌های پیشرفته تمام نیازهای مربوط به کسب و کار شما را برآورده می‌کند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری